גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוב הישראלים גרים קרוב לעבודה אבל עדיין תקועים בפקקים: אלה הפתרונות האפשריים

אחרי שנים שבהן נבנו בעיקר מיזמי תשתית שמשרתים את הרכב הפרטי ותוכננו שכונות שבהן אין ברירה אלא להחזיק שני כלי רכב למשפחה, אין פלא שהפקקים בדרך לעבודה רק מתארכים ● הפתרונות: פרויקטים להסעת המונים בין ערים באותו מרחב, ותכנון שכולל עירוב שימושים

פקקים באיילון. משקיעים במחלפים ולא בתחבורה ציבורית / צילום: Shutterstock
פקקים באיילון. משקיעים במחלפים ולא בתחבורה ציבורית / צילום: Shutterstock

מרבית הישראלים עובדים קרוב לבית אבל רשת התחבורה תוכננה לנסיעות ארוכות וברכב פרטי, וזו סיבה מרכזית שעומדת מאחורי משבר התחבורה בישראל. בעשורים האחרונים תוכננו ובוצעו בעיקר פרויקטים שמשרתים את הרכב הפרטי ופרויקטים שמשרתים נסיעות לטווח רחוק - כבישי אורך ורוחב הורחבו, נבנו מחלפים, נמתחו מסילות רכבת כמעט עד קצות הארץ. במקביל התחבורה בתוך המטרופולינים והערים לקויה: פרויקטים להקמת רכבות קלות ומערכות להסעת המונים מתעכבים, וגם כשיושלמו עדיין מרבית הנסיעות בתחבורה הציבורית יבוצעו באוטובוסים. מחוץ לתל אביב כמעט ואין נתיבי העדפה לאוטובוסים או שבילי אופניים והכבישים גדושים במכוניות.

מניתוח שערך יוגב שרביט, מנהל המחלקה הכלכלית בבילד אסטרטגיה אורבנית, לנתוני הלמ"ס משנת 2019, עולה שמרבית הישראלים ברוב חלקי הארץ עובדים באזור מגוריהם. כך למשל, בירושלים 88% מהעובדים המתגוררים בעיר גם עובדים בה. אם מסתכלים על שאר הרשויות במחוז ירושלים, הכולל את אבו גוש, בית שמש, מבשרת ציון ומטה יהודה, הרי ש-79% מהעובדים שגרים בהן גם עובדים במחוז. 

באזור השרון והמרכז הנתונים נמוכים יותר, משום שהעובדים נוסעים בין המחוזות בנסיעות קצרות יחסית כמו בין נתניה (מחוז שרון) להרצליה (מחוז ת"א), או בין פתח תקווה (מחוז מרכז) לתל אביב וכד’.

"הטענה שהרבה אנשים נוסעים למרחקים ארוכים לעבודה היא פשוט לא נכונה משום שרוב האנשים, שני שלישים בממוצע, עובדים במרחב מגוריהם", אומר שרביט.
לדבריו, "תל אביב לא בדיוק מרכזת אליה את כל האנשים במדינה כמו שלפעמים טועים לחשוב. מי שנוסעים מאשדוד נעצרים ברובם באזור ראשון לציון ומיעוטם ממשיך. ולכן, עבודה על רשת הדרכים המקומית ועל תחבורה מקומית לא פחות חשובה מהחיבוריות למרכז תל אביב".

יוגב שרביט, כלכלן, חברת בילד / צילום: ישראל הדרי

שרביט מסביר כי אחת הבעיות המרכזיות של התחבורה בגוש דן - היא שהיא מתוכננת לעבור דרך תל אביב, "אבל בנפת השרון, איפה שנמצאות נתניה, רעננה וכפר סבא התחבורה ביניהן חשובה לא פחות משל כל אחת מהן לתל אביב. בנפת השרון 225 אלף עובדים שחיים בה. מקום התעסוקה של 160 אלף מהם הוא במחוז המרכז ומתוכם 129 אלף עובדים בנפה עצמה (שהיא חלק ממחוז המרכז).

32 אלף איש ממשיכים למחוז תל אביב ושרביט מציין שמחציתם נעצרים בהרצליה וברמת השרון, כמעט 8,000 איש יוצאים למחוז חיפה - אולם 6,000 מהם נשארים בנפת חדרה, והיתר למקומות אחרים במספרים קטנים.

"ומה איכות התחבורה? הרכבת ממוקמת מחוץ לעיר בנתניה וברעננה, האוטובוסים להרצליה עוצרים במחלף הסירה וקו הרכבת הקלה הוורוד בוטל בעקבות התנגדות של עיריית רעננה, אז נשארנו עם כבישי אורך ורוחב גדושים שהרחבה שלהם במשך השנים רק החמירה את הגודש עוד יותר".

לדבריו, גם תכנון רשת הדרכים מקשה: "באירופה המהלך הכלכלי הטבעי הוא שהיישוב יתפתח סביב תשתית תחבורה ובישראל קרה ההפך - היישובים התפתחו ומתחו כבישים שיעברו לידם, ותכנון כזה מקשה על פיתוח רשת תחבורה".

המקרה של פתח תקווה, שרק 44% מהעובדים המתגוררים בה עובדים בתוכה, דווקא מדגיש את הבעיה במקומות האחרים: "לפתח תקווה יש ממשק תחבורתי חזק יחסית עם רמת גן, גבעתיים ועם תל אביב שהיא בממשק טוב גם עם הרצליה", אומר שרביט. בראשון לציון שיעור העובדים בתוכה נמוך אבל מסיבות אחרות: היא "יצואנית עצומה של כוח אדם כי אין בה הרבה תעסוקה, לעומת שטחי מסחר עצומים. עכשיו עושים בה את מתחם האלף כדי לאזן את התמונה אבל בינתיים הם נוסעים למרכז תל אביב ולקרית אריה בפתח תקווה".

גם במחוז הצפוני הנתונים דומים: 75% מהעובדים שחיים במחוז עובדים במרחב המגורים. 71% בחיפה, 79% ביישובים הסמוכים לחיפה כמו טירת כרמל והקריות. מבין העובדים שמתגוררים בנפת חדרה - 54% מועסקים בה ומרבית הנותרים נוסעים למרכז. "הם מצטרפים לכביש 4 המפוצץ ואף שלא מדובר על הרבה אנשים, יש הרבה מכוניות ביחס לכמות העובדים ואין אלטרנטיבה אז הכבישים מתפוקקים", מסביר שרביט.
במחוז הדרום, 79% מהעובדים שמתגוררים במחוז גם מועסקים בו כשבנפת אשדוד 60% ובנפת באר שבע 73%. ביהודה ושומרון רק 41%".

כמחצית מהנסיעות: בטווח של ק"מ ספורים

המגמה שעולה מהנתונים שעיבד שרביט מתכתבת גם עם המגמות שזיהה משרד התחבורה במחקר ענק שביצע בשנת 2019 על סמך נתוני הסלולר של 3.6 מיליון אזרחים בישראל. הסקר מראה, בין היתר, כי אל אזורי התעסוקה הגדולים מגיעים בעיקר מהערים הסמוכות.

אם בוחנים את התנועה לפי הסקר הזה אל אזור התעשייה בחולון הרי ש20% מהנכנסים אליו הם מהעיר, 15% מתל אביב, 12% מראשון לציון. לעומת זאת מאשדוד 2%, מאשקלון וראש העין אחוז אחד בלבד מכל אחת.

לאזור הבורסה ברמת גן רוב הנכנסים הם מתל אביב (23%), מפתח תקווה 6%, מרמת גן 7%, מבני ברק 6% ומחולון וראשון לציון 5%. מחיפה, ירושלים ואשדוד 2% בלבד כל אחת.

 

ועוד: אל אזור התעסוקה בקרית אריה רוב הנכנסים הם מפתח תקווה (24%), 10% מתל אביב, 6% מרמת גן ומספר זהה מבני ברק, 4% מראש העין. אל קריית הממשלה והעיר התחתית בחיפה 38% מהמגיעים הם מחיפה. מהקריות וטירת הכרמל 4%-5% כל אחת. מעכו, נהריה ותל אביב - 2% כל אחת.

שוקי כהן, מנהל חברת מתת שערכה את המחקר עבור משרד התחבורה, מסביר שגם סקרי הרגלי נסיעה מלמדים שכמחצית מהנסיעות הן בטווחים קצרים של קילומטרים ספורים, אורך מחצית מהנסיעות קטן מחמישה קילומטרים. אבל לדבריו, "נסיעות ארוכות, גם אם שיעורן נמוך, צורכת יותר תשומות וצורך בפיתוח דרכים ארוכות. קיבולת חלק מהדרכים הבין עירוניות אינה עומדת בכך".

לדבריו, "צריך לשים לב גם לתנועת המשאיות, הגדלה מהר יותר מתנועת הרכב הפרטי וצורכת הרבה תשתית. המצוקה בדרכים אלו גורמת לפריסה חדשה של הנסיעות למקומות ולשעות בהן הצפיפות עדיין נמוכה. היה מעבר לנסיעות בשעות שלא יכולנו להאמין שיהיו בהן עומסים כאלה.

לדוגמה: בחלקים הצפוניים של כביש 6 וכמעט עד מרכז הארץ שעת השיא היומית בתנועה היא 5 וחצי בבוקר. יש שינויים משמעותיים בשעות הנסיעה גם בכבישים אחרים ועם אופי אחר, למשל בנתיבי איילון".

לדפוסי ההתניידות השונים כל כך מתכנון התחבורה והערים יש השלכות רבות על חיי היום יום, הנדל"ן והכלכלה. שכונות שלמות שנמכרו תחת ססמאות של "רק 20 דקות מתל אביב" אוכלסו מבלי שיש להן מערכת תחבורה ציבורית מתפקדת וכשהתכנון העירוני שלהן מוטה לתחבורה מוטורית ולא לתחבורה מקיימת (הליכה, רכיבה על אופניים ונסיעה בתחבורה ציבורית).

באופן כזה, נגישות להזדמנויות שונות ובהן תעסוקה למשל נפגעת - לא רק בגלל המרחק האווירי בין המגורים והתעסוקה אלא גם בזמן הנסיעה, שכן התחבורה הציבורית מתקשה לספק שם מענה והרכבים הפרטיים גודשים את הדרכים, לפעמים כבר מהיציאה מחניון הבניין.

הנשים משלמות את עיקר המחיר

ממחקר שערכו בארגון "תחבורה היום ומחר" עולה שמי שמשלמות בעיקר את המחיר הן נשים, שנאלצות פעמים רבות להתאים את אפשרויות התעסוקה למוגבלות התנועתית שנגזרה על ישראלים רבים.

המחקר של הארגון התבסס על סקר הרגלי הנסיעה בגוש דן שנערך בשנת 2017 (האחרון שבוצע בנושא) ועל הסקר החברתי של הלמ"ס משנת 2020.

המחקר מראה שבקרב נשים בגיל העבודה, ככל שעולה הגיל כך עולה שיעור הנשים העובדות במרחק קצר ממקום המגורים. הן גם באות לעבודה מוקדם יותר מגברים (6:30-8:30) וחוזרת מוקדם יותר מגברים (14:00-16:00). במשקי בית שבהם רכב פרטי אחד, הוא יהיה לרוב בשימוש הגבר. בעלות על רכב פרטי בקרב גברים גדולה פי 1.5 משל נשים במרבית קבוצות הגיל שנבדקו. גם השכירים שמקבלים רכב מעבודה הם גברים ברובם המובהק (77%).

לדברי תמר קינן, מנהלת הארגון, "בעוד שהצורך הבסיסי של אנשים הוא נסיעות למקומות קרובים, התכנון מתייחס כל הזמן לאיך מגיעים למרכזי המטרופולין ואיך מתניידים בין מטרופולינים והגישה הזו משפיעה הן על תכנון התחבורה המקומי והן על התכנון העירוני. הדבר בולט עוד יותר אצל נשים שנוסעות למספר שעות מצומצם יותר ועם עצירות שהן עושות יותר בדרך. רבע מהעובדים לא נוסעים יותר משני קילומטרים מהבית ואצל נשים זה בולט עוד יותר".

תמר קינן, ארגון תחבורה היום ומחר / צילום: עינת הצמרי שביט

אי השוויון גדל כי החזקים נוסעים רחוק

הבעיה היא שהמצב הזה מגביר את אי השוויון: "אוכלוסיות חזקות יותר יכולות לנסוע מרחקים ארוכים יותר ובזמן ארוך יותר כי השכר הגבוה מצדיק נסיעה למרחק אבל רוב האנשים לא חיים ככה", אומרת קינן.

מתכננת הערים גלי פרוינד מסבירה כי במודלים תחבורתיים מייחסים חשיבות גבוהה להגעה למקומות תעסוקה משום שנגישות טובה יותר יכולה להביא למוביליות חברתית רחבה יותר. "עד אמצע המאה ה-20 אדם היה יורד מהקומה השנייה בבניין לעבודתו בקומת הקרקע בחנות, כבעל מלאכה או סוחר.

"עם התפתחות התכנון המודרניסטי הפרידו בין המגורים והתעסוקה כדי שאנשים יוכלו לגור במקום שקט שמנותק מאזורי המסחר והתעסוקה וחלק גדול מהמדינה נבנה תחת הגישה הזו. בשנים האחרונות הגישה היא הפוכה ופריז למשל הכריזה על יעד של 15 דקות הגעה לכל צורך ממקום המגורים".

גלי פרוינד, מתכננת ערים / צילום: תמונה פרטית

לדברי פרוינד, "הציפייה של חלק מהאנשים לגור בחיפה לנסוע לתל אביב ולשמור על חיים טובים ואיכותיים היא ציפייה רחבה מדי. אי אפשר לגמוע מרחקים כאלה על בסיס יומי ולבזבז שעות על נסיעה כשאיכות החיים נשארת גבוהה. בישראל, רוב מקומות העבודה מרוכזים במטרופולין תל אביב ולאורך השנים קובעי המדיניות ניסו לווסת ולפזר את המגורים החל מתוכנית שרון ועד לתמ"א 35, אבל פיזור האוכלוסייה לא הצליח ויצר פרברים בעוד שאפשרויות התעסוקה לא רחבות באזורם. עסקים מרוכזים היכן שיש יותר אנשים - זה מאפשר גיוס איכותי של עובדים, נגישות לקהל לקוחות רב יותר והיום ההבנה הזו מחלחלת גם במינהל התכנון וגם במשרד התחבורה".

הפתרונות: לא לבנות שכונות בלון מנותקות

אז כיצד ניתן לשפר את המצב והאם המדינה בכיוון? מומחים מציינים כי מטרת התחבורה לא לפתור את בעיית הפקקים, אלא לספק נגישות להזדמנויות ובהן גם לתעסוקה.
הדרך היעילה ביותר להעביר אנשים בערים היא באמצעות תחבורה בת קיימא ולא באמצעות כלי רכב פרטיים שבהם נוסעים בממוצע בישראל 1.2 בני אדם, לעומת מדרכה שמסוגלת להעביר 9,000 בני אדם או שביל אופניים שמעביר 7,500 בני אדם בשעה.
ואולם, כדי להפוך את היעדים לקרובים כך שיאפשרו הליכה רגלית או רכיבה יש צורך בתכנון עירוני אחר - עירוב שימושים הדוק והפסקת הבנייה הפרברית מוטת הרכב הפרטי ובוודאי הפסקה של בניית שכונות בלון מנותקות או יישובים חדשים. צמצום המרחק והזמן בין הבית לעבודה יוכל לאפשר ליותר עובדים יותר הזדמנויות תעסוקה ולקדם מוביליות חברתית.

פרוינד מציינת כי מערכות הרכבות הקלות, המטרוניות והמטרו ברחבי הארץ עשויים להקל על הנגישות במטרופולינים אבל בכך אין די ויש לפתח את המרחב העירוני עם עירוב שימושים ותנועה מקיימת.

משרד התחבורה גיבש גם יעדי פיצול נסיעות לתנועה מקיימת לערים אך הדרך להשגת היעדים האלו עדיין לא ברורה כשהמשרד מתקשה לקדם נת"צים ושבילי העדפה לאופניים ומסרב להתעמת עם רשויות מקומיות בנושא.

כהן מציין כי "פתרונות לבעיות התחבורה מחייבים פיתוח תשתיות עירוניות ובין עירוניות, תח"צ שונה מהקיימת ויעילה, תשתיות בטוחה לתנועה במיקרומוביליטי כסיוע לתנועה הפנים עירונית, ושיעור גבוה בהרבה מהנוכחי של פעילות מרחוק. לא רק עבודה, לא רק מהבית".

ד"ר יודן רופא, מרצה בכיר לתכנון עירוני באוניברסיטת בן גוריון בנגב, מסביר במאמר שכתב שניתן גם להחזיר דרכים אזוריות לייעודן המקורי ולהפכן לשדרות מטרופוליניות. כך למשל רחוב ז’בוטינסקי שמתפקד בעיקר ככביש מתחיל בפתח תקווה עובר בבני ברק וברמת גן ומתחבר בסופו של דבר לדרך בגין בתל אביב הוא דרך אזורית היסטורית שאת הערים בנו סביבה. באופן דומה גם כביש 4 וגם כביש 531 יכלו, בתכנון אורבני יותר, לשמש דרכים מטרופוליניות שמשרתות אנשים ולא רק מכוניות.

הטרנד של הפיכת דרכים מהירות לשדרות עירוניות שיש בהן נגישות להולכי רגל, עירוב שימושים ועוצמות בנייה עירוניות נוסה בכמה מקומות בעולם בהצלחה.

משקיעים במחלפים ולא בתחבורה ציבורית / צילום: Shutterstock

הסעת המונים בין הערים באותו מרחב

שרביט מציין שאפשר למצוא דוגמאות חיוביות בתוכנית האב לתחבורה של אשקלון, שמקדמת מערכת הסעת המונים בין הערים במרחב. לדבריו, ניתן ליישם זאת גם בגליל המערבי. בפיילוט שבוצע ברמת הגולן שונו קווי התחבורה הציבורית לקווים שנוסעים בין מזרח למערב עם החלפה בכביש 90, שם נוסעים קווים בתדירות יחסית טובה מצפון לדרום ומייצרים רשת תחבורה ציבורית טובה יותר.

אבל פיילוטים מקומיים אינם מספיקים. "המדינה חייבת לחשוב על תחבורה בצירים ברמה אזורית ומקומית וכל רשות מקומית צריכה לבחון שבשכונות חדשות יש רשת כבישים שיכולה לשרת תחבורה ציבורית, ולא לפחד לפתוח תוכניות שלא מומשו ולבדוק שהן משרתות תחבורה ציבורית. כל תוכנית מאושרת שיפתחו ויהפכו לעירונית יותר תוכל להוסיף 20% תושבים", הוא אומר. אבל גם שרביט מודה ש"בסוף, יש גם מקומות שייאלצו להמשיך ולהסתמך על הרכב הפרטי בחלק מהפרברים הפריפריאליים בגלל רשת הכבישים שלהם או צפיפות נמוכה".

עוד כתבות

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט