גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החזון של מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי על חזרה לעבודה במשרדים

"חיינו בשני עשורים בהם העבודה נעשתה קשה, הנסיעות נעשו קשות. אני חושב שאנשים חשו מאוד שחוקים"

מנכ''ל גוגל, סונדר פיצ'אי / צילום: Reuters, Brandon Wade
מנכ''ל גוגל, סונדר פיצ'אי / צילום: Reuters, Brandon Wade

בסדרת הכתובת שלנו 'יום שני בבוקר' אנשים בעלי מוטיבציה גבוהה מספרים לוול סטריט ג'ורנל איך הם מתחילים את השבוע.

הראיון נערך לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה.

מנכ"ל גוגל ואלפאבית סונדר פיצ'אי הוא ציפור לילה ואומר שהוא לעתים הכי פרודוקטיבי אחרי עשר בלילה. לעתים הוא עושה תנומה קטנה ב־9 בערב וזה עוזר לו להשלים הרבה עבודה. כשכבר הגיע הזמן למיטה, הוא מנסה לישון בין שש וחצי לשבע שעות שינה, ולרוב קם בין 6:45 ל־7:30 בבוקר.

"אני באמת מעריך זמן שקט בבוקר", אומר פיצ'אי, בן 49. "זה הזמן היחיד שאני יכול לקחת צעד אחורה ולחשוב. לרוב יש לי ארוחת בוקר שקטה; קריאת החדשות חשובה לי. אני תמיד קורא את הג'ורנל בבוקר. אני קורא גם חדשות אחרות, ומקבל מושג טוב על מה שקורה בעולם". פיצ'אי, שהוא צמחוני, אוכל את אותה ארוחת בוקר כמעט כל יום כבר 15 שנה - ביצים וטוסט, ושותה צ'אי - ואז הוא מתרכז בדברים האחרים שהוא צריך לעשות.

פיצ'אי נולד וגדל בצ'נאי, הודו. לאחר סיום הלימודים בהודו, קיבל מלגה ללמוד באוניברסיטת סטנפורד, ושם קיבל תואר שני בהנדסה ומדע. הוא עבד בחברת המעבדים Applied Materials לפני שקיבל תואר במנהל עסקים מוורטון. לאחר שסיים ללמוד, עבד פיצ'אי זמן קצר בייעוץ לבכירים בחברת מקינזי ואז הצטרף לגוגל ב־2004 כמנהל פרויקט, שם עבד על גוגל כרום ועל הטולבר (Toolbar) של גוגל. ב־2014, מונה למנהל מוצר על ידי המייסד השותף של גוגל לארי פייג', לפני שנבחר לכהן כמנכ"ל שיחליף את פייג', לאחר שהאחרון פרש מתפקידו שנה אחר כך. ב־2019 קודם פיצ'אי לתפקיד המנכ"ל בחברת האם של גוגל, אלפאבית.

היום, הוא מדבר עם הוול סטריט ג'ורנל על מה הוא עושה כדי להירגע ועל החשיבות של החלטות "שוברות שוויון" שלמד מהמנטור שלו, ביל קמפבל.

מה הופך את יום שני בבוקר לשונה מהבקרים של ימים אחרים בשבוע?
יום שני בבוקר הוא לרוב הזמן בו אני באמת מנסה לחשוב על הדברים החשובים שאני רוצה לעשות השבוע, או מחשבות עמוקות יותר. יש לי פנקס ועט ואני לעתים קרובות רושם את שלושת או חמשת הדברים שאני רוצה לעשות באותו שבוע.

האם אתה מוחק פריטים מהרשימה כשאתה מתקדם בה?
בגלל שאני רושם רק בין שלושה לחמישה דברים - זה גם בראש שלי, מה שאני מנסה לעשות - בימי שישי, אני מביט לאחור ומוחק או מחליט מה להשאיר לשבוע הבא.

האם אתה קובע זמן מסוים למדיטציה, או לכתיבת יומן, או סיעור מוחות או משהו כזה?
אני רואה את הערך במדיטציה אבל מתקשה להתמיד בכך. הליכה מאוד עוזרת לי. אני מוצא שיותר קל לי לחשוב כשאני הולך או צועד. בזמן המגפה, לפעמים זה עזר להוציא את הכלב שלי לטיול, בו אני יכול להירגע ולהאזין לפודקסטים. מצאתי פודקסטים כאלה שעוסקים במנוחה עמוקה ללא שינה. אז אמנם קשה לי לעשות מדיטציה, אבל אני יכול ללכת ליוטיוב, למצוא סרטון NSDR (non-sleep deep rest). יש אורכים של 10, 20 או 30 דקות, אז אני עושה את זה לפעמים.

מה שגרת ההתעמלות שלך?
סופי שבוע חשובים בשבילי. בימי שבת וראשון, לרוב אני מתאמן. אני נוטה ללכת לטייל הרבה בנוסף. ביום שישי בערב אני מסיים את השבוע שלי באימון. בימי שני עד חמישי, זה יותר בהתאם למתי שיש לי זמן. בסוף היום לפני ארוחת ערב, אני אנסה להתאמן קצת. אני משתעמם מלעשות אותו דבר, אז זה יכול להיות נסיעה באופני פלוטון או שאני פשוט בוחר תרגיל ועושה אותו.

מה המחשבות שלך על לחזור לעבודה והעתיד של המשרדים בימים אלה? מה אתה חושב שהוא המודל הטוב ביותר לעתיד?
הדבר שאני הכי מתרגש לקראתו הוא שאני חושב שעתיד העבודה יהיה גמיש. אני רואה את זה כקנבס חלק עליו נוכל לפתח דרכים שיגרמו לחיי העבודה של אנשים להיות יותר מספקים ולחייהם הפרטיים להיות יותר מספקים. אפילו לפני 20 שנה, גוגל עשתה דברים באופן מאוד שונה, ואימצה את הרעיון שהעבודה יכולה להיות כיפית, ויצרה גמישות שאפשרה לאנשים להיות מעט יותר יצירתיים ומשתפי פעולה ועודדה תחושה של קהילה. אז אני חושב שהיום יש סיכוי אפילו גדול יותר - אתה יודע, חיינו בשני עשורים בהם העבודה הפכה לקשה, הנסיעות למשרד היו קשות. אני חושב שאנשים מאוד שחוקים... אנחנו מתמודדים עם הרבה אנשים שדווקא יש להם המון מוטיבציה ושאיפות גדולות. ואני חושב שלתת להם את הכוח שבא עם הגמישות הזו יוציא מהם את המיטב, לעצמם, באופן אישי וברמה המקצועית, וזה יעזור גם לחברה.

באופן ספציפי, אנחנו חושבים שחשוב שאנשים יבואו כמה פעמים בשבוע, אבל אנחנו פתוחים לכל האפשרויות. כמה מהעובדים שלנו יהיו לגמרי מרחוק, אבל רוב העובדים שלנו יבואו לפחות שלושה ימים בשבוע. אבל אני חושב שנוכל להיות יותר מכוונים לגבי הזמן שהם נמצאים כאן, ולוודא שפגישות קבוצתיות או שיתוף-פעולה, שיתוף-פעולה יצירתי בסיעור מוחות או בניית קהילה, קורים ברגעים האלה. אני נרגש לקראת זה. אני חושב שאנשים וצוותים הולכים להצטרך עוד להבין את זה אבל בסך אני מקבל זריקת עידוד מזה שאנחנו צריכים לחשוב מחדש על עשר השנים הקרובות.

שנה שעברה הייתה השנה הטובה ביותר לאלפאבית מבחינת גדילת ההכנסות מאז 2007, ומניותיה טיפסו ב־65%. האם אתה חש לחץ לחזור על ההישג הזה השנה?
אני תמיד אומר להסתכל במבט הרחב ביותר, ואני חש שהביצועים שלנו בשנה שעברה היו התוצאה של הרבה החלטות שעשינו לפני הרבה שנים. לדוגמא, כשאני מסתכל על שנה שעברה, חלק מהחוזק בא מההשקעה הגדולה שעשינו באינטליגנציה מלאכותית לפני שנים רבות. ההתמקדות לטווח ארוך בדברים כמו שימוש באינטליגנציה מלאכותית כדי לשפר את תוצאות החיפוש לאורך הרבה שנים, ההימורים הגדולים שעשינו על בניית יוטיוב והענן כעסקים לטווח ארוך. תמיד הרגשתי כאילו אם אתה מחליט מה ההימור שלך לטווח ארוך, אז זה מה שיקרה לאורך זמן. ישנם מאמצים לטווחי זמן אחרים שעבדנו עליהם, וזה מה שנותן לי תחושה מעולה של אופטימיות לגבי מה שעוד יגיע.

איך אתה חי עם זה שחברה כמו גוגל/אלפאבית היא ענקית עולמית? איך אתה שומר על רוח החדשנות ולא הופך לזהיר מדי?
אנחנו חוששים לגבי זה כל יום. ברמה יסודית, שניים או שלושה מאפיינים שהייתי מזכיר הם: אחד, דיברתי על זה מקודם, מסתכלים לטווח הרחוק. שתיים, אני חושב שיש לנו תרבות אופטימית, כוחה של הטכנולוגיה לפתור דברים. ושלוש, וזה הכי חשוב, צריך לעודד ולשבח לקיחת סיכונים. זה יותר קל לומר זאת מלעשות זאת. הרבה אנשים אומרים את זה, אבל אני חושב שרוב האנשים מפספסים את התוצאה. באופן אישי, אני מושך אנשים מעלה, אני מקדם אנשים, בהתבסס על זה שלקחו סיכון ועשו את המיטב שלהם וקיבלו החלטות חכמות, אפילו אם התוצאות לפעמים לא משקפות את זה. זה מוביל לחדשנות לאורך זמן.

מה אתה קורא ובמה אתה צופה?
אני נהנה מפודקסטים ומיוטיוב כדי ללמוד וכדי להירגע. אני נוטה לראות ביוטיוב הרבה תוכן ממושך שמכוון ללמידה של תחומים רבים. זה יכול להיות משהו חדש כמו "היי, אני צריך ללמוד על טכנולוגיית mRNA בגלל שזה תחום שאני לא עובד בו ואני לא מבין ואני צריך להבין". או לנסות להבין דברים בפיזיקה או באינטליגנציה מלאכותית וכו' [גוגל היא בעלת פלטפורמת הסרטונים יוטיוב]. אני מוצא שזה מאוד מרגיע, בייחוד אם זה רחוק מהתחום שלי. אני קורא הרבה על קוסמולוגיה או אסטרופיזיקה, אני מוצא שכל זה מאוד מרגיע אותי. ספורט הוא דרך טובה מאוד להירגע, אני אוהב פוטבול, כלומר פוטבול אמיתי, וקריקט. אני גם מנסה לצפות בדברים שמעניינים את אשתי והילדים. זו דרך להתחבר, אז אני מנסה לעשות גם את זה.

מה גורם לך להרגיש הכי פרודוקטיבי?
אחד המנטורים שלי היה ביל קמפבל, שהיה מין מאמן של הרבה אנשים בעמק הסיליקון. [קמפבל, שנפטר ב־2016, היה מאמן פוטבול לשעבר ומנהל עסקי וגם נושא הספר "מנהל טריליון הדולר: ספר הכללים למנהיגות של ביל קמפבל מעמק הסיליקון" מאת אריק שמידט, ג'ונתן רוזנברג ואלן איגל]. הייתי נפגש איתו בימי שני. הוא היה שואל, זה מין משפט מפורסם שהיה לו, "איזה מצבי תיקו פתרת השבוע?" כשאתה מנהל ארגון גדול, יש תמיד דברים שנתקעים בצוואר הבקבוק בגלל שקבוצות שונות בארגון רואות דברים בצורה שונה ולא מגיעות להסכמה, ואז אין באמת מי שיקבל את ההחלטה ששוברת את השוויון. קבלת ההחלטות הזו לא תמיד קלה; לעתים יש ויתורים קשים. אז קבלת החלטה אחת כזו יכול לגרום לי לחוש מאוד פרודוקטיבי. פרודוקטיביות אינה כל הזמן לעשות הרבה דברים בעצמך; זה להבין איך לשחרר פרודוקטיביות שנעולה בתוככי הארגון כולו. הגעה לחלק מהעמדות, הגישות, ההימורים הגדולים, האנשים הנכונים בתפקידים הנכונים, החלטה במצבים תקועים - אלה הדברים שבשבילי הם הרבה יותר פרודוקטיביים מהעובדה ששלחתי 50 או 100 הודעות דואר אלקטרוני ביום מסוים.

הראיון נערך וצומצם לצרכי בהירות.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"