גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איתקה מרחיבה את פעילותה: רוכשת חברת אנרגיה ב-1.1 מיליארד דולר

החברה הבת של קבוצת דלק, שפועלת בתחום הגילוי וההפקה של נפט וגז בים הצפוני, תשלם 900 מיליון דולר במזומן עבור חברת סיקר-פוינט ותיטול על עצמה את חובות החברה הנרכשת בסך של 200 מיליון דולר

אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה
אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה

איתקה, החברה הבת של קבוצת דלק , מרחיבה את פעילותה לקראת ההנפקה הראשונית (IPO) של מניותיה בבורסת לונדון. היום דיווחה קבוצת דלק, כי איתקה חתמה על הסכם לרכישת מלוא מניותיה של חברת האנרגיה סיקר-פוינט (Siccar Point Energy) המחזיקה בנכסי נפט וגז מפיקים ותגליות מסחריות מוכחות באזור הים הצפוני בבריטניה.

איתקה עוסקת בהפקה ומכירה של נפט וגז, ממאגרים בים הצפוני (ליד בריטניה), ומשמשת כמפעיל (Operator) בחלק מהמאגרים הימיים בהם היא שותפה. לדברי קבוצת דלק, העסקה נעשית כחלק מההיערכות של איתקה להנפקה בשנת 2022, מתוך כוונה להגדיל את ההפקה היומית של איתקה ולהבטיח את הרזרבות שלה לטווח הארוך.

תמורת העסקה מסתכמת ב-1.1 מיליארד דולר, וכוללת נטילת חוב של סיקאר בסך של 200 מיליון דולר למחזיקי אגרות החוב שלה. אגרות החוב של סיקאר עומדות לפירעון במארס 2026, אולם למחזיקי אג"ח אלו תעמוד הזכות לפירעון מיידי בעקבות העברת השליטה בחברה.

את יתרת התמורה בסך של כ-900 מיליון דולר תממן איתקה באמצעות מסגרות האשראי (RBL) הקיימות שלה, מהמזומנים שיצטברו בקופת סיקר-פוינט החל מתחילת 2022 ומיתרות המזומן של איתקה. להערכת איתקה, בהתבסס על קצב ההפקה, המכירות הנוכחיים ותחזית מחירי הנפט והגז שלה, היא תוכל לפרוע את מסגרת ה-RBL שישמשו למימון העסקה בתוך פחות מ-12 חודשים ממועד הסגירה.

על פי תנאי העסקה איתקה תהיה זכאית כאמור לקבל גם את המזומנים שנצברו בקופת סיקאר פוינט החל מיום 1.1.2022 ועד למועד ההשלמה. קבוצת דלק מצידה אינה לוקחת כל התחייבות בעת ביצוע העסקה.

בהסכם נקבעה גם תמורה מותנית של עד כ-300 מיליון דולר בגין התגליות המוכרזות שטרם פותחו, Cambo ו-Rosebank, אשר תחושב, בין השאר, בכמות המאושרת להפקה בכל מאגר ותהיה כפופה לקבלת החלטת השקעה מחייבת, כמו גם לקבלת כל האישורים הנדרשים. תמורה מותנית נוספת בסך של עד כ-60 מיליון דולר, מותנית במחירי נפט בטווחים מסוימים שהוגדרו בהסכם.

סך העתודות של איתקה יזנק ל-573 מיליון חביות

לדברי קבוצת דלק, נכסי הנפט והגז של סיקאר פוינט מכילים עתודות נפט וגז מוערכות (מסוג P2 ו-2C) בהיקף כולל של כ-255 מיליון שווה ערך חביות נפט (MMBOE), מתוכן כ-54 מיליון חביות מסוג 2P. עם השלמת העסקה סך העתודות של איתקה (מסוג 2P ו-2C) צפוי לזנק להיקף כולל של כ-573 מיליון חביות שווה ערך לנפט (MMBOE), כולל נכסי מרובני, שהעסקה לרכישתם הושלמה בחודש פברואר האחרון.

העסקה צפויה להגדיל את כושר ההפקה היומי של איתקה בכ-8,000-9,500 חביות ליום בממוצע, ולהעמיד את ההפקה היומית של איתקה על הטווח שבין 75,000-85,000 חביות ליום. לצד נכסי הנפט והגז, לסיקאר פוינט גם הפסדי מס צבורים בהיקף של כ-3 מיליארד דולר.

נכסי הגז והנפט של סיקאר פוינט כוללים, בין היתר, זכויות בשלושה מאגרים מפיקים בים הצפוני שבהם שותפות חלק מחברות האנרגיה המובילות בעולם, שתיים מהם - MARINER (מפעיל אקווינור) ו-Schiehallion (מפעיל בריטיש פטרוליום) הם מעשרת המאגרים הגדולים בבריטניה. כמו-כן סיקר פוינט מחזיקה בשתי תגליות מסחריות: מאגר Cambo (כשלאחר השלמת העסקה איתקה תשמש בו כמפעיל) ומאגר -Rosebank.

לדברי קבוצת דלק, תגליות אלו הן מתגליות הנפט והגז הגדולות ביותר שטרם פותחו באזור הים הצפוני, ופיתוחם הינו בעל חשיבות גבוהה מאוד, וזאת כחלק מהמאמץ של ממשלת בריטניה לפתח את תשתיות האנרגיה המקומיות על מנת להבטיח עצמאות אנרגטית, בין היתר לאור אירועי המלחמה באירופה האחרונים.

תחלק דיבידנד של 135 מיליון דולר בשנה הקרובה

רכישת סיקאר פוינט מהווה חלק מהאסטרטגיה של איתקה להרחיב ולפתח את תחום פעילותה בים הצפוני בבריטניה ולהגדיל את כושר הייצור וביזור נכסיה. בכוונת איתקה למזג את פעילות החברה הנרכשת ולהמשיך ולפתח את הנכסים הנרכשים כחלק מההערכות לקראת הנפקה ראשונית (IPO) בשנת 2022.

להערכת איתקה, ככל שהעסקה תושלם, בשים לב לכמויות ההפקה ותחזית מחירי הנפט והגז שלה, ה-EBITDAX (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת, הפחתות ואקספלורציה) שלה בשנת 2022 צפוי לעמוד על סך של כ-2 מיליארד דולר. כמו כן, איתקה מעריכה שהיא תחלק דיבידנד בהיקף של כ-135 מיליון דולר בשנה הקרובה, וכ-200 מיליון דולר כל שנה, בשנים העוקבות.

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, אמר כי "מדובר על מהלך עסקי חשוב כחלק מניצול המומנטום בשווקי האנרגיה, המקדם את איתקה לעבר הנפקה בשנת 2022, בהתאם ליעדים האסטרטגיים שהצבנו לעצמנו. סיקאר פוינט סינרגטית לפעילות של איתקה, והעסקה מבטיחה לאיתקה הפקה יציבה, ארוכה וממושכת למשך שנים רבות".

גלעד מאירסון, יו"ר איתקה, מסר כי "הרכישה ממשיכה את מסע הצמיחה של איתקה בשנים האחרונות וביסוס מעמדה בשוק האנרגיה הבינלאומי. רכשנו נכסי ייצור ופיתוח של שברון, מורובני, מיטסוי, סומיטומו, וכעת את סיקאר פוינט. בנוסף, ביצענו השקעות משמעותיות לפיתוח משאבי נפט וגז סביב מוקדי התשתית שלנו - קפטן (פרוייקט EOR), אלבה (קידוח פוטלה) ואזור סטלה רבתי כדי למקסם את יכולת ההפקה שלנו. לסיקר פוינט יש נכסים יוצאים מן הכלל ואנו נרגשים להמשיך ליצר ולפתח אותם.

"אנו מרגישים את האחריות של מילוי תפקיד משמעותי וחשוב באבטחת אספקת האנרגיה המקומית לבריטניה, אחריות המקבלת משנה תוקף לאור המלחמה באוקראינה. איתקה היא אחת מחברות האנרגיה הגדולות והחזקות בים הצפוני, הן תפעולית והן פיננסית, והוספת הנכסים והרזרבות של סיקאר פוינט תאפשר לאיתקה יכולת הפקה של למעלה משני עשורים, בהם צפוי תזרים EBITDA מצטבר של למעלה מ-25 מיליארד דולר".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי