גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות ביטולי הטיסות: הנהלת אל על מתכוונת להיכנס למו"מ עם הטייסים

הסכם העבודה של טייסי אל על שנחתם במשבר הקורונה קיצץ בשכרם, אך במגזרים אחרים בחברה המצב כבר הושב לקדמותו • לאחר ביטולי טיסות ולמרות שההסכם בתוקף, ההנהלה צפויה להיפגש עם ועד הטייסים, ונראה כי תהיה מוכנה להיענות לפחות לחלק מדרישותיהם

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

המטוסים (בינתיים) חזרו לאוויר, אבל הקרקע באל על בוערת. 11 טיסות בוטלו בשבוע שעבר, לאחר שמאז 2018 הנוסעים בחברה לא קיבלו הודעה המבשרת להם כמה שעות לפני טיסה כי בשל "נסיבות מבצעיות" טיסתם מבוטלת.

מאחורי צמד המילים הבומבסטי הזה מסתתרת מציאות אחרת - אין טייסים שיתייצבו לטיסות (ולא במקריות). למרות שלטייסים יש הסכם עבודה בתוקף (עוד בהמשך), בהנהלה מבינים שיש סכנת התלקחות, וביום שני צפויה פגישה בין ועד הטייסים להנהלה, ויש כוונה להיכנס למשא-ומתן. יש להניח כי הטייסים יקבל מענה לפחות לחלק מהדרישות שלהם.

ביטולים של 11 טיסות ומאות רבות של נוסעים שאל על תידרש להשיב להם את כספם (בתוספת פיצוי של 1,000-3,180 שקל על-פי מרחק הטיסה), יעלו לאל על מיליוני שקלים. הסכום הזה לא כולל תביעות שעשויות להגיע, ובהן הנוסעים יתבעו את ההפסדים שנגרמו להם לנוכח ביטולי הטיסה בהתראה קצרה, כך למשל בתי מלון או הוצאות אחרות. כך שמעבר לעוגמת-הנפש של הנוסעים, מדובר בעוגמת-נפש כספית שמגיעה לאל על בתזמון עגום למדי.

הנוסעים - שאמונם מהווה נדבך קריטי לטובת התאוששות אל על מהבור שאליו היא צנחה בחסות מגפת הקורונה כמו שאר ענף התעופה - לא חסכו ביקורת מוצדקת מהשינוי שנכפה עליהם בתוכניות. יחסים עכורים בין הנהלות של חברות תעופה לבין טייסיהן אינם נחלתה הבלעדית של אל על, וביטולי טיסות כאקט מחאה הוא מחזה לא נדיר בענף - אבל התראה אחרת אולי הייתה ממתנת את להבות הכעס.

למטוס שנותר לעמוד על הקרקע יש גם משמעות תפעולית עבור עובדי התחזוקה. הכעס שלהם על הטייסים קיים מקדמת דנא, וכדי להצית אותו לא נדרש הרבה, מספיק להשאיר 11 מטוסים על הקרקע.

עובדי מגזר התחזוקה הגיבו באקט שיכול בקלות להיחשב כעלבון ישיר למנכ"לית הטרייה של אל על, דינה בן טל-גננסיה, אלא שמבחינתם הוא כוון ישירות לטייסים - ביטול השתתפות אל על במטס יום העצמאות. באל על כינו את האירוע כ"חמור" וככזה שפרטיו ייבדקו על-מנת שלא יישנה, וסיכמו כי "אנו מצרים על כך שנבצר מחברת אל על ליטול חלק במטס החגיגי של יום העצמאות".

בינתיים באל על מנסים להרגיע את הרוחות מול הנוסעים ומול המשקיעים - החברה הוציאה הודעה לבורסה האומרת כי "מיום 6 במאי 2022, חזרה החברה לפעול בהתאם ללוח הטיסות המתוכנן". השאלה כעת כמה זמן השקט יימשך. 

דינה בן טל-גננסיה, מנכ''לית אל על הנכנסת / צילום: רונן דבש

הסכם העבודה הוא סלע המחלוקת

בקרב עובדי החברה ידעו שמתחת לפני השטח העניינים מתחילים לבעבע. עוד לפני ביטולי הטיסות הפצירו עובדי החברה בטייסים שלא ישבשו את לוח הטיסות ויפגעו באמון הנוסעים בתקופה שבה אל על נהנית מביקוש גובר לטוס לקראת הקיץ. יודגש כי השיבושים שהובילו לביטולי הטיסות לא היו חלק מסכסוך עבודה מוסדר. מבחינת ועד טייסי אל על, "הטייסים פועלים על-פי הסכם העבודה התקף".

את ההסכם, שנחתם ב-2018 אחרי קרע ביחסים בין ההנהלה לטייסים ומסדיר את תנאי העסקתם על-פי תקנות התעופה העולמיות, החליף הסכם חדש שנחתם ב-2020 בזמן מגפת הקורונה, ברוח צו השעה. ההסכם החדש, שתקף עד 2026, קובע קיצוץ של 31% בשכר הבסיס של הטייסים וקיצוץ של 39% מהוצאות אש"ל. באל על מועסקים כיום כ-500 טייסים. טרום המגפה עמד מספרם על 670. 

הטייסים כאמור קיצצו בשכרם, אלא שמגזר העובדים הכללי קיצץ בהיקפו. במסגרת השיח של אל על עם משרד האוצר לאורך תקופת המגפה, נדרשה החברה להציג תוכנית התייעלות עמוקה שתאפשר לה לא רק לקום על הרגליים אלא לעמוד בחובות שהיא נטלה בהיקפים של מאות מיליוני דולרים. ההסכם קבע כי אל על תיפרד משליש מעובדיה - יותר מ-2,000 עובדים במגזרים השונים פוטרו (או פרשו מרצון), וכיום מעסיקה אל על כ-4,000 עובדים. הגלגל התהפך, משום שכיום החברה מגייסת מאות עובדים, בעיקר בתחום שירות הלקוחות שעליה לשפר בדחיפות.

למנף את מגמת ההתאוששות

הטייסים, שרואים את החברה במגמת התאוששות לנוכח הביקוש הגובר לטיסות ולחופשות, שואפים לעדכן את ההסכם עליו חתמו. הם רואים את הדרג הניהולי שכבר החזיר לעצמו את רמת השכר לאחר שזו קוצצה ב-20% בתקופת הקורונה, הם רואים עובדים שמגויסים לחברה ברמות שכר גבוהות מבעבר, והם רואים את עמיתיהם למקצוע בחברות תעופה אחרות שחזרו לרמות השכר שלהם.

הטייסים גם רואים איך החברה מתמרצת מגזרים אחרים - הנהלת אל על תעניק תמריץ בסך של 2,000 שקל לעובדים במגזר הטכני והאחזקה. התמריץ הוא פועל יוצא של התאוששות החברה ושל המחסור בכוח-האדם שהוביל לעומסים בעבודה.

בהודעה אחרת התבשרו עובדי המגזר המינהלי על ביטול הפחתת השכר שנכפתה עליהם בתקופת הקורונה, ועל גיבוש של פעילות רווחה בתקציב של 200 אלף שקל. עובדי המגזר המינהלי יקבלו מענק בסך של 1,200 שקל לצד שיפור בתנאי העסקתם.

לטייסים אין ועד עצמאי

הטייסים מצדם במצב אחר, הם מסונדלים על-ידי הסכם שיש שיגידו שנחתם בכפייה. ומדוע? כאן צפה נקודת מחלוקת נוספת - מאז 1982 עובדי אל על מיוצגים כיחידת מקח אחת.

בשונה ממרבית חברות התעופה בעולם, הטייסים באל על לא מיוצגים על-ידי ועד עצמאי, ועל כן הם חשים שהסכמים, כמו זה האחרון שנחתם, נעשים שלא על דעתם אלא על דעת מגזר עובדים שפחות חפץ ביקרם. לנוכח האירועים האחרונים אף שיגר יו"ר ועד הטייסים בעבר לטייסים מסר בו, הוא טען כי הפתרון למחלוקת נעוץ בהפיכת הטייסים ליחידת מקח עצמאית.

שאיפת הטייסים היא לחזור להסכם של 2018 ברמות שכר שישקפו לשיטתם את רמת ההתאוששות של אל על. פתיחת הסכמי עבודה היא מהלך שיכול להתרחש, והוא כבר קרה - השאלה אם הוא יקרה באל על.

אם שואלים את אבי אדרי, יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות, בה מאוגדים עובדי אל על - כנראה שזה לא נושא שידון בקרוב: "לקח לנו המון זמן להביא את החברה להתייצבות. לא נאפשר שום צעד ארגוני משום סוג שהוא שיוכל לפגוע באל על", הוא אומר.

ואכן, כדי לפתוח הסכם שכר צריכים שניים לטנגו ובמקרה הזה אפילו שלושה - משרד האוצר יידרש לאשר כל שינוי בתנאי שכר של מגזר כזה או אחר.

על רעיון הפרדת הטייסים לוועד נפרד אומר אדרי: "זו הייתה החלטה שהתקבלה בזמנו בבית משפט, אחרי שהפילוח של העובדים לוועדים שונים מוטט את החברה. אל על פועלת עם יחידת מיקוח אחת".

סמנכ"לית משאבי אנוש פורשת

בתוך כך, סמנכ"לית משאבי אנוש באל על, יהודית גריסרו, שמכהנת בתפקידה מזה חמש שנים מתוך 13 שנים שהיא בחברה, הודיעה על עזיבה. גריסרו היא מהמנהלות הבודדות שנותרו לאחר החלפת השליטה באל על, והיא שניהלה את המשאים-ומתנים מול ועד העובדים - כולל בסאגת הטייסים. גריסרו היא דמות דומיננטית באל על, והיחס של העובדים אל מול הודעתה זו נע על ציר התודות על הישגיה והתודות על עזיבתה.

כעת המשימה ליישור קו היחסים עם העובדים נותר לפתחה של המנכ"לית החדשה בן טל-גננסיה. אומנם אל על הודיעה כי לו"ז הטיסות מתקיים כמתוכנן - אלא שגם בהנהלה יודעים שהמציאות היא שבירה, ובמיוחד בימים אלה, בהם התחרות מאתגרת פי כמה - ביטולי טיסות הם הדבר האחרון שאל על צריכה מול לקוחותיה.

חברות התעופה מאיחוד האמירויות עוד לא התחילו לנגוס בנתח השוק של אל על בצורה משמעותית, אבל זה יקרה, ובעיקר בטיסות למזרח (אמירייטס תנחת בישראל בסוף חודש יוני), החברות האמריקאיות לא עושות לאל על חיים קלים (דלתא פותחת קו ישיר לבוסטון ולא תניח לאל על לפעול בו לבד), וכמובן חברות הלואו קוסט רק מגדילות את פעילותן בישראל. אל על נמצאת בנקודת רתיחה, אבל היא חייבת לפתור אותה לפני שהיא תגלוש לנוסעים. 

עוד כתבות

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"