אחרי מבוכת המטס, אל על חוזרת ללו"ז הטיסות המתוכנן; סמנכ"לית כוח-האדם פורשת

בימים האחרונים אל על ביטלה טיסות ואף לא השתתפה במטס יום העצמאות על רקע מחאת העובדים ומחלוקות בין ההנהלה לטייסים • הבוקר מודיעה אל על לבורסה כי חזרה לפעול בהתאם ללוח הטיסות המתוכנן, וכי להערכתה "לא היה באירועים האמורים כדי להשפיע על רווחיות החברה"

מטוס אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מטוס אל על בנתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

אחרי הימים הסוערים שעברו על אל על , החברה יוצאת בהודעה לבורסה "על רקע ביטולן של מספר טיסות במהלך הימים האחרונים". בהודעה מבקשת אל על להרגיע את הנוסעים ומודיעה כי "החל מיום, 6 במאי 2022, חזרה החברה לפעול בהתאם ללוח הטיסות המתוכנן". עוד מודיעה החברה כי להערכתה "לא היה באירועים האמורים כדי להשפיע על רווחיות החברה".

האירועים החמורים אליהם מתייחסת אל על נחלקים לשניים - שיבושים בלוח הטיסות שהובילו לביטולי טיסות גם בהתראה של שעות ספורות. השיבושים נגרמו מאי-התייצבות של טייסים, וזאת כמחאה על תנאי העסקתם. הטייסים, ששכרם קוצץ בתקופת הקורונה, דורשים כי בדומה לכלל מגזרי העובדים, יושלם שכרם לרמתו של לפני המגפה. 

עוד לפני ביטולי הטיסות הפצירו עובדי החברה בטייסים שלא ישבשו את לוח הטיסות ויפגעו באמון הנוסעים בתקופה שבה אל על נהנית מביקוש גובר לטוס לקראת הקיץ. אלא ש-11 טיסות ליעדים שונים לא המריאו כמתוכנן. 

צעד קיצוני 

בעקבות זאת נקטו עובדי התחזוקה צעד קיצוני למדי, וברגע האחרון לא אפשרו למטוס הדרימליינר של אל על להשתתף במטס יום העצמאות. טקס חגיגי שנערך בשדה התעופה בהשתתפות מנכ"לית החברה הנכנסת דינה בן טל-גננסיה הסתיים בצורה חגיגית פחות, כשמטוס אל על נותר על הקרקע ולא הצטרף למטוסי ארקיע, קאל ועיט.

הוועד הכללי ציין כי עצירת המטס נעשתה לאחר ש-11 מטוסים נשארו על הקרקע בגלל אי-איוש הטייסים - "הכול על חשבון הנוסעים וסיכון הפרנסה של כולנו. על כן החליטו כלל המגזרים, דיילים, מנהלים ועובדי תחזוקה, להשאיר את ספינת הדגל שבנו לעצמם הטייסים בתצורת מטס על הקרקע".

מה שהעובדים אולי שכחו הוא שספינת הדגל הזו אינה נחלת הטייסים באופן בלעדי אלא נחלת החברה כולה. כך או כך, המטס לא יצא אל הדרך, ובאל על כינו את האירוע "חמור" ומסרו כי פרטיו ייבדקו. מהחברה נמסר כי "אנו מצרים על כך שנבצר מחברת אל על ליטול חלק במטס החגיגי של יום העצמאות".

לאחרונה התבשרו עובדי החברה על מענק של תמריצים לעובדים במגזר הטכני והאחזקה בסך של 2,000 שקל לעובד. התמריץ הוא פועל יוצא של התאוששות החברה ושל המחסור בכוח-האדם שהוביל לעומסים בעבודה.

בהודעה אחרת התבשרו עובדי המגזר המינהלי על ביטול הפחתת השכר שנכפתה עליהם בתקופת הקורונה וכן גיבוש של פעילות רווחה בתקציב של 200 אלף שקל. עובדי המגזר המינהלי יקבלו מענק בסך של 1,200 שקל לצד שיפור בתנאי העסקתם. 

הסמנכ"לית פורשת 

ובתוך כך, סמנכ"לית כוח-האדם באל על, יהודית גריסרו, שמכהנת בתפקידה מזה 13 שנים, הודיעה על עזיבה. גריסרו היא מהמנהלות הבודדות שנותרו באל על לאחר החלפת השליטה בחברה, והיא זו שניהלה את המשאים-ומתנים מול ועד העובדים המאוגדים בהסתדרות הכללית.

כעת המשימה ליישור קו היחסים עם העובדים נותר לפתחה של המנכ"לית החדשה בן טל-גננסיה. אומנם אל על הודיעה כי לו"ז הטיסות מתקיים כמתוכנן, אלא שגם בהנהלה יודעים שהמציאות היא שבירה, ושאם לא יוסדרו היחסים עם העובדים בכל המגזרים, לוח הטיסות יחווה שיבושים מחדש, כפי שקרה בסבב הקודם של המשבר ביחסים בין העובדים וההנהלה ב-2018.