גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוקראינה סגרה צינור שעובר בה וחתכה את כמות הגז הרוסי שמיוצא לאירופה

מפעילת הצינורות באוקראינה עצרה את הזרמת הגז דרך מסוף בתחנת הגבול שאחראי לשליש מהייצוא הרוסי לאירופה

חיילים אוקראינים ליד בניין הרוס באודסה. כוחות רוסיים פוגעים גם בצינורות גז / צילום: Associated Press, Max Pshybyshevsky
חיילים אוקראינים ליד בניין הרוס באודסה. כוחות רוסיים פוגעים גם בצינורות גז / צילום: Associated Press, Max Pshybyshevsky

אוקראינה הקטינה את זרימת הגז הטבעי הרוסי דרך שטחה לאירופה, וגרמה למחירים לזנק בזמן שהיבשת עדיין תלויה במידה גדולה בדלקי מאובנים רוסיים. אך בתוך שעות בודדות, עבר מספיק גז דרך ערוץ חלופי כך שהמחירים ירדו בחזרה, ובסוף היום נותרו בפועל ללא שינוי.

המשך הזרמת הגז רומז על כך שחלק ממנו הועבר בצינור אחר, אמרו אנליסטים וסוחרים. לא היה ברור איזה פעולות בדיוק נקטו הרוסים והאוקראינים באפיזודה הזו, אבל הניתוב מחדש המהיר הדגים את גמישות רשת האנרגיה במדינה למרות האלימות בשדה הקרב.

הזרימה המנותבת מחדש איזנה יצוא שאבד לאירופה. היא גם אפשרה לרוסיה להמשיך להעביר את הגז שלה לצרכניות הגדולות שלה ולקבל תשלום שהיא זקוקה לו מאוד על הגז הזה. גם אוקראינה הרוויחה: קייב ממשיכה לקבל מיליוני דולרים בחודש בעמלות העברה שמוסקבה שילמה לה במהלך המלחמה.

ההפרעה הגדולה ביותר בזרימת הגז עד כה

מחירי הגז באירופה זינקו בתחילת יום רביעי כשחברת העברת הגז של אוקראינה הודיעה שהיא סוגרת קטע בצינור הגז שלה שעובר מרוסיה לאירופה. החברה המנהלת את רשת הצינורות של אוקראינה הפסיקה את הזרמת הגז דרך נקודת כניסה חשובה במזרח המדינה ביום רביעי, והודיעה שעשתה זאת בגלל שחיילים רוסים חיבלו בתשתיות גז קריטיות.

מעבר הגבול אחראי לשליש מיצוא הגז הרוסי דרך אוקראינה לאירופה ומזין כ־3% מכלל הצריכה של אירופה. הגדלה בזרימה של הגז הרוסי דרך קטע אחר של צינור בשטח בשליטת אוקראינה ליד העיר סומי איזנה באופן חלקי את העצירה והגבילה את עליית המחירים.

אירופה ממלאת את מצבורי האנרגיה לקראת אמברגו מתוכנן על נפט רוסי בסדר גודל כלל־אירופי שהיה בדיונים השבוע. כמה מדינות חברות, בייחוד גרמניה, ממהרות בנוסף למצוא מקורות גז חלופיים בצל האיום שהאספקה ממוסקבה תיעצר. למרות הצעדים האלה, אירופה עדיין מאוד נסמכת על הגז הרוסי, שחלק ממנו מוזרם דרך אוקראינה. הגז הזה המשיך לזרום גם אחרי הפלישה הרוסית ב־24 בפברואר למרות הקרבות הקשים.

פקידים אוקראינים העוסקים בנושא האנרגיה אומרים שנראה שרוסיה נמנעה מהתקפות על מערכת הצינורות המביאה הכנסה לכלכלה החבולה שלה, אם כי נזק נרחב לרשת הגז המקומית באוקראינה הותיר מיליוני אזרחים במדינה ללא דלק לחימום ובישול. אוקראינה, מצידה, מקבלת עמלות העברה ממוסקבה על הזרמת הגז הרוסי ללקוחות באירופה.

הפסקת הזרמת הגז בסוחרניבקה ביום רביעי, בגבול בין מחוזות לוהנסק ודונצק לרוסיה, הייתה ההפרעה הגדולה ביותר בזרימת הגז עד כה. היא קרתה במקביל לכך שהמערכה הרוסית לכיבוש מחוז דונבס במזרח אוקראינה נמשכת.

מפעילת הצינורות באוקראינה אמרה ביום שלישי שהיא מפסיקה להוביל גז דרך סוחרניבקה בגלל שאיבדה שליטה על נובופסוקוב, תחנת קומפרסיה של גז סמוך לגז הרוסי. כוחות רוסיים חיבלו במערכת הצינורות, כולל על ידי התחברות וגניבת גז, באופן שסיכן את היציבות של כלל המערכת, כך נמסר ממפעילת הובלת הגז באוקראינה.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, אמר בהודעה לעיתונות אתמול שרוסיה "תמיד מילאה באמינות ומתכוונת להמשיך למלא את ההתחייבויות החוזיות שלה". דוברת של גזפרום לא הגיבה לבקשת תגובה. בהודעה מיום שלישי, דובר של גזפרום אמר שמומחי גז אוקראינים המשיכו לעבוד בסוחרניבקה ונובופסוקוב ושלא קיימת אפשרות להעביר גז דרך נקודת כניסה אחרת.

אבל נראה שזרימת הגז בכל זאת הוסתה למקום אחר ביום רביעי, אומרים סוחרים ואנליסטים. זמן קצר לאחר העצירה, הוזרם גז בכמות גדולה יותר דרך נקודה כניסה נפרדת בשטח בשליטת אוקראינה קרוב לעיר סומי.

החוזה עם גזפרום שווה כ-7 מיליארד דולר

לאוקראינה כמה מסופים לטיפול בגז הרוסי אבל בחוזה של המדינה כיום עם גזפרום מוזכרים רק שני מסופי כניסה. מדובר בהסכם שנחתם ב־2019, כך אומרים מנהל חברת הגז הלאומית של אוקראינה, נפטוגז, ומנהל החברה המפעילה את רשת הצינורות.

שני המנהלים אמרו לעיתונאים במסיבת עיתונאים אתמול שאוקראינה ביקשה מגזפרום להגדיל את הזרימה דרך ערוץ חלופי על מנת לפצות על העצירה בלוהנסק. הם אמרו שבשנים האחרונות רוסיה מזרימה הרבה יותר גז דרך הערוץ החלופי ממה שהיא כעת שולחת.

למרות המלחמה, המשיכה גזפרום לשלם לפי החוזה שלה, תשלומים המכונים עמלות העברה, על הזכות להעביר גז בשטח אוקראינה, אמר יורי ויטרנקו, מנכ"ל נפטוגז. ב־2020, הספק העברת הגז השנתי שסיפקה אוקראינה לגזפרום היה בשווי של 2.1 מיליארד דולר, על פי נפטוגז. אנליסטים העריכו שהחוזה לחמש שנים בין גזפרום ונפטוגז, שמכסה את השנים 2020 עד 2024, שווה כ־7.2 מיליארד דולר.

החוזה של אוקראינה עם רוסיה לא אוסר על ניתוב מחדש של האספקה לאוקראינה, אמרו המנהלים. אם גזפרום מגבילה בכוונה את האספקה לאוקראינה, היא תעביר פחות גז לצרכנים באירופה, אמר וויטרנקו: "זה כנראה יהיה המקרה הראשון של מה שנקרה סנקציה עצמית על ידי גזפרום והרשויות הרוסיות".

לו היה הנתיב האוקראיני נחסם לגמרי, הכלכלה האירופית שהתרגלה להתנהל על אנרגיה רוסית זולה הייתה ניצבת בפני אתגר עצום.

מוסקבה ביקשה בשני העשורים האחרונים לעקוף את אוקראינה ובנתה, בעזרת ברלין, את צינור נורד סטרים העובר בקרקעית הים הבלטי לגרמניה. הצינור התת ימי הזה הוא כעת הנתיב העיקרי של גז רוסי לאיחוד האירופי. אפשרות נוספת היא ימאל, צינור שעובר דרך בלרוס ופולין. עם זאת, כמעט שליש מהיצוא של גז רוסי לאיחוד האירופי עדיין עבר דרך אוקראינה ברבעון הרביעי של 2021. האיחוד האירופי קונה כמעט 40% מהגז שמשמש לחימום בתים, הנעת המפעלים וייצור חשמל מרוסיה.

העצירה בלוהנסק מוסיפה לעצבנות בקרב סוחרי אנרגיה שבסוף אפריל נבהלו כשמוסקבה הפסיקה לייצא גז לפולין ובולגריה. גזפרום הודיעה שלא קיבלה תשלום ברובל משתי המדינות כפי שנדרש בצו שפורסם השנה על ידי הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין.

האיחוד האירופי נמצא בתהליך של איסור על הפחם הרוסי ועובד על הסכם להפחית ביבוא הנפט. גז טבעי, עם זאת, לא היה אחד היעדים בגלל שזה הדלק שהכי קשה לאירופה להביא ממקומות אחרים.

האיחוד האירופי וארה"ב הבטיחו להרחיב את יצוא הגז הטבעי במצב נוזלי לאירופה עד 2030. אבל ארה"ב כבר שולחת כמה שהיא מסוגלת לאירופה, ובכירי התעשייה אומרים שיצוא גז נוסף יצריך מסופי יצוא שבנייתם עולה מיליארדי דולרים רבים. באירופה עצמה, יכולת היבוא של גז טבעי נוזלי שלא נעשה בה שימוש יכולה להחליף רק כ־29% מאספקת הגז הרוסי בצינורות, כך אמרה נטשה פילדינג, אנליסטית ב־Argus Media.

עוד כתבות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר