גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכוח המונופוליסטי של בזק על הכוונת של משרד התקשורת

משרד התקשורת מעולם לא פיקח על פעילות חברת התקשורת הגדולה בישראל בסקטור העסקי, אולם לאחרונה הוא יצא בקריאה לציבור להציע דרכים להקטין בו את כוחה ● ארבע הערות על המהלך שעשוי לחולל שינוי דרמטי בשוק

גיל שרון, יו''ר בזק / צילום: רמי זרנגר
גיל שרון, יו''ר בזק / צילום: רמי זרנגר

יש אירועים והתפתחויות בשוק התקשורת שעוברים לאחר יד, ואיש כמעט ולא שם לב אליהם, למרות שהשפעתם על שוק התקשורת עשויה להיות דרמטית. נייר העמדה שפרסם משרד התקשורת, הקורא לציבור להביע את דעתו על הדרכים להקטין את כוחה של בזק בשוק התקשורת לעסקים, נופל בדיוק תחת הקטגוריה הזו.

וכך כתב משרד התקשורת בנייר העמדה: "שוק הלקוחות העסקיים הבינוניים-גדולים מתאפיין ביתרון משמעותי לגודל ובחסמי כניסה והתרחבות משמעותיים המגבילים גם שחקנים שפועלים בו שנים רבות. חסמים אלה נובעים, בין היתר, מהצורך לספק שירותי תקשורת תוך זמן קצר ובאמינות גבוהה למספר רב של נקודות במיקומים גאוגרפיים שונים.

"כיום קיים מונופול של קבוצת בזק באספקת שירותים למגזר זה, והיא מחזיקה בנתח שוק של כ-80% מההכנסות בתחום התמסורת ותקשורת הנתונים, ובכ-76% מההכנסות המדווחות בתחום צירי הטלפוניה. נתחי שוק אלה וקצב השינוי בהם מהווים אינדיקציה לרמת תחרות נמוכה במגזר זה, המשפיעה על המחירים ועל רמת השירותים שמקבלים העסקים בישראל".

התזמון: למה דווקא עכשיו

עד כה, משרד התקשורת מעולם לא פיקח על המגזר העסקי בבזק. אז מה קרה דווקא עכשיו שהוא מחליט להתערב? יש לכך מספר סיבות. ראשית, במשרד מבינים שהרפורמה בפיקוח על מחירי הטלפוניה של בזק והוזלתם אינה מספיקה כדי להתמודד עם הרווחיות העצומה של החברה.

כך, למשל, קבוצת בזק הציגה ברבעון הראשון של השנה רווח נקי (מתואם) של 322 מיליון שקל. פרטנר רשמה רווח של 39 מיליון שקל, וסלקום דיווחה על רווח של 28 מיליון שקל (קבוצת הוט לא מפרסמת את הנתון הזה). אומנם ההשוואה לא תמיד מדויקת, בגלל ההבדלים בהיקפי הפעילות, אולם היא נותנת נקודת מבט על הכוח של בזק ועל היכולות שלה.

שנית, התחרות במגזר הפרטי - באמצעות המדיניות שקבע משרד התקשורת בשוק הסיטונאי, ושעליה שם את יהבו לאורך כל השנים - אומנם הצליחה, אבל לא במידה שהמשרד קיווה. בתחום פריסת הסיבים האופטיים יש תחרות, אבל בשורה התחתונה, מדיניות השוק הסיטונאי באינטרנט דווקא חיזקה את בזק.

היתרון: תשתית חזקה

הכוח המונופוליסטי האמיתי של בזק הוא, כאמור בשוק, העסקי. בזכות יכולות התשתית שלה, יש לה שם יתרון מובהק. ישנם אינספור מקרים של לקוחות עסקיים שעזבו את בזק לטובת מתחרים ונאלצו לחזור אליה אחרי זמן קצר, כשהבינו שאינם יכולים לקבל רמת שירות כמו זו שהורגלו לקבל ממנה.

 

למה הכוונה? לקוח עסקי לרוב בוחר את ספק התקשורת שלו על בסיס יכולות השירות שלו, הפתרון הטכנולוגי והמחיר. כלומר, הלקוחות מוכנים לשלם יותר כשהם יודעים שבעת תקלה טכנאי ינחת אצלם בתוך מספר שעות - מאחר ששירות כזה שווה להם הרבה מאוד כסף.

הבעיה היא שאף חברה בשוק לא באמת מסוגלת לעמוד ב-SLA ( הסכם אבטחת שירות) של בזק. לכן, המשרד הולך כאן על חבל דק. אי-אפשר להעניש את בזק על כך שהיא מוכרת שירות טוב יותר, אך האם אפשר לחייב את בזק למכור את ה-SLA שלה?

הטענה של המתחרות, שאינה חדשה, היא שבזק מוכרת שירותים שגם להן יש, אבל מנגד היא מנצחת אותן בגלל השירות העסקי. כאשר לקוח עסקי דורש מסלקום או מפרטנר למכור לה שירות, קל להן להתחרות בבזק בטכנולוגיה וגם במחיר. הרבה יותר קשה להן להתחרות בשירות העסקי, עם טכנאי שנותן שירות תוך 4 שעות.

מכאן נולדה הבקשה של המתחרות שמשרד התקשורת יחייב את בזק לספק שירות טכנאים בתשלום. זו כאמור נקודה רגישה של התערבות במחירים בשוק שיש בו תחרות.

למרבה הפלא, חלק ממתחרותיה של בזק לא מסתערות על הקול הקורא שפרסם המשרד בנושא. בכיר באחת המתחרות הגדולות מסביר בשיחה עם גלובס כי התחרות בשוק העסקי התפתחה בשנים האחרונות באופן כזה שמחיר התמסורת לבדה כבר פחות מעניין את הלקוח העסקי, ומה שמעניין אותו באמת הם נושאים כמו חדשנות בשירותים, אבטחת מידע וסייבר, והאם הוא יכול להעסיק את העובדים שלו מהבית בצורה איכותית ומאובטחת.

הדילמה: שלושה שירותים עיקריים

על הפרק עומדים שלושה שירותים שמציעה בזק בשוק העסקי, אשר מייצרים לה רווחיות אדירה - כך שאם המשרד יתערב בהם, החברה עלולה להיפגע. השירות הראשון הוא שירות ה-METRO. מדובר בשירות בסיסי שמאפשר העברת אינטרנט בקצבים גבוהים מקצה לקצה בכל הארץ. על השירות הזה מוכרת בזק עוד שירותים נוספים, כמו מרכזיות, נתבים ואבטחת מידע. מכיוון שהיא היחידה שמסוגלת לספק אותו בכל הארץ, כמובן עם SLA, השירות מהווה מקור רווח אדיר לחברה.

השירות השני שנמצא על הכוונת הוא שירות ביזנס. מדובר בשירות לעסקים קטנים, שבמסגרתו בזק מוכרת קו אינטרנט על בסיס רשת הנחושת שלה, בקצב של עד 100 מגה, יחד עם נתב של צ'ק פוינט ושירות אבטחת מידע. החברה מוכרת אותו בכמויות גדלות, ולכן על אף שהוא אינו יקר, הוא רווחי עבורה.

השירות השלישי נקרא סיב אפל. מדובר בשירות שבזק מחויבת למכור למתחרותיה, והוא מאפשר להן להיות בעלים של סיב מבלי באמת לרכוש אותו. נכון להיום השירות מתומחר על בסיס מקטעים ולא על בסיס שירות מקצה לקצה, ולכן הוא מאוד יקר וכמעט שלא נרכש. בגלל מבנה הרשת של בזק, לא ניתן לספק בכל מקום חיבור של הסיב מקצה לקצה, כי הרשת בנויה מטבעות ומקטעים שכל מעבר ביניהם הוא מקטע תשלום נפרד. זה הופך את השירות לבלתי כדאי כלכלית, והתמחור שלו יעמוד במוקד הבחינה של המשרד.

התמחור: שיטת הריטייל מינוס

אם משרד התקשורת יידרש לתמחר את השירותים של בזק מחדש, סביר שיעברו כמה שנים עד שתתרחש רפורמה בתחום. נזכיר כי בשוק הפרטי המשרד שכר את שירותיו חברת הייעוץ פרונטיר ששקדה במשך חודשים רבים על תמחור עלות השירותים של בזק. מדובר בעבודה שהתקיימה בראשית העשור הקודם, ונרשמו בה קשיים רבים סביב מחירי השוק הסיטונאי, מאחר שהיא מסובכת ונתונה למחלוקות.

עם זאת, אפשרות ישימה יותר היא לקבוע מתודולוגיה של "ריטייל מינוס", כלומר שהמשרד יקבע את שיעור ההנחה שבו תמכור בזק שירות למתחרותיה. גם בשיטה הזו נדרשת עבודה כלכלית, אבל היא פחות מורכבת ויותר פשוטה לביצוע, כי אחוז ההנחה נשאר גמיש.

לבזק יש סיבה להיות מודאגת מהמהלך של משרד התקשורת, אך מנגד, הניסיון מלמד כי תהליכים כאלו לוקחים לא מעט זמן. אם על הדרך היא תקבל את ביטול ההפרדה המבנית שהיא כל-כך מייחלת לו, אולי זה אפילו ישתלם לה.

עוד כתבות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.3% ות"א 90 מטפס בשיעור דומה ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: מנכ"ל חדשות 13 פורש מתפקידו

עפ"י הודעת רשת 13, אור צלקבוניק פורש על רקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

הגדולה של וורן באפט היא הרבה מעבר לבחירת מניות מוצלחת

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום