משרד התקשורת רוצה לצמצם את הרווחיות של בזק בשוק העסקי

במשרד התקשורת כבר שנים רואים בצורה בעייתית את הרווחיות של בזק בשוק העסקים, ומחפשים דרכים להרחיב התחרות ולשחזר את ההצלחה מהתחרות בשוק הפרטי

משרדי בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק
משרדי בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק

הרווחיות הגבוהה של בזק בשוק העסקי טורדת את מנוחתו של משרד התקשורת, שהחליט היום (ב') לפרסם קריאה לציבור להביע את דעתו על כך. בזק דומיננטית בשוק העסקי כבר שנים ארוכות, והרווחיות שלה בשוק הזה רק הולכת ומשתפרת - מה שבעיני משרד התקשורת הופך לבעיה.

נתח השוק של בזק בשירותים העסקיים הוא תופעה עולמית שאינה ייחודית לחברת בזק, וזאת מפני שחברות הבזק המסורתיות הן לרוב חברות מבוססות תשתית שפרוסה בפריסה אוניברסלית. התחרות שיזמו רגולטורים בעולם ובישראל נועדה להתחרות בחברות הבזק בעיקר בשוק הפרטי, והשוק העסקי נותר לרוב לא מפוקח, מה שאפשר לחברות הבזק לנצל את כוחן ולדחוק את מתחרותיהן החדשות, בין אם מדובר בחברות כבלים או בין אם מדובר בחברות סלולר שנכנסו לשוק ופורסות סיבים אופטיים.

בישראל משרד התקשורת התמודד חלקית עם סוגיית השליטה בתשתיות תקשורת, וכך בזק מצאה את עצמה מחויבת לספק נגישות לכל בעל רישיון להשתמש בתשתיותיה הפסיביות. כלומר, אין בעיית נגישות לתעלות התקשורת של בזק בכל הארץ, וכל מפעיל שרוצה להגיע לנקודה מסוימת יכול להשתמש בתשתיות הפסיביות של החברה במחירים מפוקחים שאגב גם צפויים לרדת עוד השנה.

בשוק העסקי נדרשים יתרונות נוספים מעבר לפריסה רחבה של תשתיות, וכך נוצר מצב שרק חברות גדולות שמסוגלות לתת שירות בקנה-מידה ארצי, כמו בזק, גורפות את השוק. למשל לקוחות שיש להן צורך בשירותי תקשורת לסניפים רבים הפזורים בכל הארץ, יתקשו לעזוב את בזק, כי הזמינות של הטכנאים שלה היא הכי גבוהה במקרים של תקלות.

יותר משהחברות בשוק העסקי זקוקים לפתרונות טכנולוגיים חדשניים, הן זקוקות לרמת שירות גבוהה. אחת האפשרויות שהעלו בעבר מתחרותיה של בזק היא לחייב את החברה לספק שירות טכנאים בזמן מוגדר גם כשרוכשים ממנה שירותים עסקיים, וזאת בדומה לרגולציה בשוק הפרטי.

בהודעת משרד התקשורת נמסר כי "שוק הלקוחות העסקיים הבינוניים-גדולים מתאפיין ביתרון משמעותי לגודל ובחסמי כניסה והתרחבות משמעותיים המגבילים גם שחקנים שפועלים בו שנים רבות. חסמים אלה נובעים, בין היתר, מהצורך לספק שירותי תקשורת תוך זמן קצר ובאמינות גבוהה למספר רב של נקודות במיקומים גאוגרפיים שונים.

"כיום קיים מונופול של קבוצת בזק באספקת שירותים למגזר זה, והיא מחזיקה בנתח שוק של כ-80% מההכנסות בתחום התמסורת ותקשורת הנתונים, ובכ-76% מההכנסות המדווחות בתחום צירי הטלפוניה. נתחי שוק אלה וקצב השינוי בהם מהווים אינדיקציה לרמת תחרות נמוכה במגזר זה המשפיעה על המחירים ועל רמת השירותים שמקבלים העסקים בישראל. על כן, המשרד יוצא במהלך של בחינת מצב התחרות והחסמים בתחום, ופונה לקבלת התייחסויות השחקנים".