גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עליות המחירים, החרפת התחרות והשינויים בהנהלה: העידן החדש שמצפה לשופרסל

רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל עברה בשנה האחרונה לא מעט תהפוכות, שתפסו אותה דווקא בתקופה שבה עליה להיערך לתחרות מול הענקית הצרפתית קרפור שנכנסת לארץ ● לקראת ההכרעה באסיפת בעלי המניות, גלובס מציג 4 אתגרים שיעמדו בפני ההנהלה החדשה

סניף שופרסל שלי. ברשת לא ימהרו  להעלות מחירים / צילום: Shutterstock
סניף שופרסל שלי. ברשת לא ימהרו להעלות מחירים / צילום: Shutterstock

בחצי השנה האחרונה עברה שופרסל , רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, לא מעט תהפוכות - מאז הודיע איציק אברכהן על עזיבתו את כס המנכ"ל בחודש ינואר. האסיפה הכללית של בעלי המניות בשופרסל מתכנסת השבוע, כשהעניין המרכזי על סדר היום הוא בחירת חמישה דירקטורים חדשים - והשאלה האם אברכהן יחזור כיו"ר.

היו"ר הקודם, יקי ודמני, הודיע על עזיבתו באפריל, לאחר שחברי הדירקטוריון החליטו שלא להמליץ עליו לתקופת כהונה נוספת, ולמעשה הובילו להתפטרותו. ודמני עצמו מונה ליו"ר שופרסל באוקטובר 2020, והגיע עם ניסיון עשיר בתחום הקמעונאות, בין היתר כמנכ"ל קופיקס, מנכ"ל טמפו וכסמנכ"ל בעלית - ואולי דווקא זה מה שהיה לו לרועץ.

בהינתן העובדה שהרשת המתנהלת ללא גרעין שליטה ובעלי מניותיה הגדולים הם שישה גופים מוסדיים המחזיקים ב-60% מהמניות, ניסיונות ההשתלטות עליה בחודשים האחרונים, ביטול רכישות שעליהן דווח בתקופת ודמני ודחיית הצעות מיזוג - נראה שלהנהלה החדשה מצפה שורה של אתגרים מהותיים.

אתגר 1: החיבור בין היו"ר למנכ"ל

אברכהן, שכיהן כמנכ"ל שופרסל במשך כעשור ועשוי לחזור לרשת מהר יותר ממה שחשב, הוא מנהל מוערך מאוד בענף קמעונאות המזון. אם ייבחר לתפקיד היו"ר, תהיה זו הפעם השנייה ברציפות שבשופרסל מכהן יו"ר מעורב ומלא השפעה על הרשת כולה, התוויית דרכה והמנכ"ל שינהל אותה לצדו. באופן אירוני, זו הביקורת שנשמעה על ודמני בזמנו.
אלא שזהותו של המנכ"ל נמצאת תחת סימן שאלה. את התפקיד מאייש בחודשיים האחרונים עופר בלוך, לשעבר מנכ"ל חברת החשמל, אולם בשבועות האחרונים נשמעו לא מעט קולות שדיברו על החלפתו.

גם אחרי שדירקטוריון החברה יצא בהבהרה כי חבריו "עומדים מאחורי עופר בלוך כסלע איתן", אם ייבחר אברכהן ליו"ר הרשת, ההערכות הן עדיין כי בלוך לא יישאר בתפקידו. זאת, לא רק מפני שודמני הוא זה שהוביל לבחירתו של בלוך, אלא גם בשל אמירתו כי יוכל לעבוד עם כל יו"ר - חוץ מעם אברכהן. למרות שהתנצל על אמירה זו, לא בטוח שאברכהן שכח.

אחד מהשמות שעלו כמועמדים להחליף את בלוך הוא אורי וטרמן, מנכ"ל Be. בדומה לבלוך, גם לוטרמן אין ניסיון משמעותי בתחום קמעונאות המזון, אולם מאחוריו כחמש שנים כמנכ"ל רשת הפארם של שופרסל. אם יחליט בלוך לעזוב את הרשת ווטרמן ימונה במקומו, תמצא הרשת את עצמה שוב במצב בו היו"ר הוא מנהל עתיר ניסיון קמעונאי, והמנכ"ל, מוכשר ככל שיהיה, מגיע מרקע קמעונאי שונה.

אם ייבחר אברכהן ליו"ר הוא צפוי להיות מנהל דומיננטי, שיעדיף לצדו מנכ"ל שעמו כבר יש לו יחסי אמון, אפילו אם באמתחתו פחות הישגים בענף המזון דווקא. בתרחיש הפחות מתקבל על הדעת, אם אברכהן לא ייבחר, ייתכן ויישאר אותו גרעין של חברי דירקטוריון שבחר בבלוך מלכתחילה, והעדיף אותו על פני וטרמן.

בין אם בלוך יישאר בתפקיד ובין אם אברכהן יוביל להחלפת מנכ"ל, יידרשו שיתוף פעולה ויחסי אמון בין שני המנהלים שמניעים את קטר הרכבת הארוכה ששמה שופרסל.

אתגר 2: לייצב את ההנהלה

סימני השאלה סביב היו"ר והמנכ"ל מובילים לכך שבימים אלה שורה על צמרת שופרסל כולה חוסר ודאות. אם ייבחר אברכהן ליו"ר, סביר להניח שהמוסדיים ינשמו לרווחה לפחות כמו עובדי שופרסל, שלפי עדות מנהלים בחברה יום עזיבתו "היה עבורם כמו יום אבל".

אברכהן מכיר את שופרסל מלפני ולפנים, ובמהלך השנים טיפח לא מעט מנהלים שבהם נתן את אמונו, אך לא כולם נשארו בשופרסל. הבולט מביניהם הוא אורי קילשטיין, שכיהן כמשנה למנכ"ל שופרסל וכסמנכ"ל הסחר והשיווק של הרשת, ומונה לאחרונה למנכ"ל קרפור ישראל. דוד לרון, עוד שם בולט שנחשב כמקורה מאוד לאברכהן, ושכיהן כמנכ"ל הזמני של שופרסל עד כניסתו של בלוך (יחד עם ניר מטוסביץ), עוזב גם הוא את הרשת בעקבות מינויו למנכ"ל דואר ישראל.

כאמור בישיבה הקרובה אמורים להיבחר חמישה דירקטורים. בין אם ייערכו שינויים גם בהרכב ההנהלה הבכירה בטווח הקרוב ובין אם מאוחר יותר, יהיה צורך לשדר לעובדים יציבות ודרך ברורה של המהלכים שהרשת מעוניינת להוביל.

אתגר 3: התחרות מתרחבת

ככל שמתקרבת כניסתה לישראל של קרפור, ענקית הקמעונאות הצרפתית, נראה שבינה לבין שופרסל יתחולל קרב איתנים. אלקטרה צריכה, בעלת יינות ביתן ומגה, מכינה היטב את הקרקע - הן באמצעות השקעה בסניפים, במיקומים ובנראות, והן בבניית המותג וביבוא אלפי מוצרים מהמותג הפרטי של קרפור, עם כל סבך הכשרות והבירוקרטיה הקשורים בכך. במקביל היא עוסקת בגיוס אנשים בעלי רקע עשיר בתחום, בהם גם כאלו שעבדו בעבר בשופרסל.

קילשטיין, שמונה לפני כשבועיים למנכ"ל קרפור בארץ, היה ככל הידוע המועמד המוביל של אברכהן לניהול שופרסל. כמה שעות לאחר הכרזת המינוי, כבר עלה שם של מועמד חדש: המנכ"ל לשעבר של יינות ביתן, עמית זאב.

זאב הוא בעצמו בעל רקע עשיר ביותר בקמעונאות, ומשחק השח שבין שתי החברות יתפוס תפנית מעניינת אם בראש שופרסל יעמוד זה שעמד מאחורי כל המהלכים של בניית קרפור בארץ, ובראש קרפור יהיה זה שמכיר את כל סודותיה של שופרסל מלפני ולפנים.

התחרות לא מסתכמת רק בקרפור, כמובן. לצד רשתות המזון הגדולות בארץ, עשויות לפעול רשתות בינלאומיות נוספות: השבוע הוחלט בממשלה על הקמת צוות בין משרדי לבחינת הסרת החסמים הבירוקרטיים בפני רשתות גלובליות בתחום הקמעונאות. בחודשים האחרונים מנהל משרד הכלכלה שיחות עם גופים שמגלים עניין בכניסה לישראל, ויש המעריכים שקרפור הייתה רק הסנונית הראשונה.

בכל מקרה, כדי לעמוד בתחרות תידרש שופרסל להשקיע לא מעט בחדשנות, וביצירת חוויית קנייה עדכנית - עניין חשוב לא פחות מסוגיית המחירים.

אתגר 4: ההתייקרויות במשק

הטלטלות בשופרסל מגיעות בצל תקופה של התייקרויות בכל המשק. כמו רוב רשתות המזון, גם שופרסל לא רשמה תוצאות חזקות ברבעון הראשון של השנה. הכנסות הקבוצה ירדו, הרווח התפעולי צנח והרווח הנקי נחתך.

אפילו אם נתעלם מהעובדה שהשנה הקודמת הייתה מאופיינת בתוצאות חריגות בתחום המזון, בשל הקורונה , הסגרים והמגבלות - מדובר בשנה לא פשוטה עבור שופרסל ומתחרותיה.

גל התייקרויות בחומרי הגלם, מחירי הדלק, הזינוק במחירי הובלת הסחורות, המכסים והמסים, לצד המלחמה באוקראינה שפוגעת בייבוא, משפיעים וימשיכו להשפיע גם על מחירי מוצרי הצריכה. בשופרסל לא ימהרו להעלות מחירים, בוודאי לא כשקרפור עושה את צעדיה הראשונים בארץ ומכריזה על "מהפכה", אבל ייתכן שלא תהיה להם ברירה. 

עוד כתבות

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה / צילום: אוריה תדמור

יועמ"שית משרד ראש הממשלה תעיד הבוקר במשפט נתניהו

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, תעיד היום במסגרת תיק המתנות של נתניהו ● היא גם נחקרה בעבר בנוגע לתיק בזק-וואלה, ועדותה בלהב 433 שנמסרה בפברואר 2018 הוגשה השבוע בהסכמה לבית המשפט

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש מרץ, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%