מנכ"ל שופרסל: "אנחנו פועלים לחזק את הזרוע המוסדית ורואים פה מנוע צמיחה משמעותי"

עיתוי חג הפסח והחזרה לשגרה חתכו את רווחי שופרסל ברבעון הראשון - הרווח הנקי של ענקית הקמעונאות שופרסל צלל ברבעון הראשון, והסתכם ב-27 מיליון שקל בלבד • ההכנסות ירדו ב-7% והסתכמו ב-3.49 מיליארד שקל, כאשר המכירות בסניפים זהים של שופרסל צנחו ביותר מ-10%

שופרסל דיל / צילום: איל יצהר
שופרסל דיל / צילום: איל יצהר

"אנחנו ברבעון של חזרה לשגרה אחרי הסגרים, וגם בקרב הקמעונאים הכי גדולים בעולם, כמו וולמארט, אנחנו רואים ירידה בתוצאות כתוצאה מהחזרה לשגרה, ובעיקר זה פוגע בקמעונאות המזון", כך אמר היום עופר בלוך, מנכ"ל קבוצת שופרסל, בשיחה עם גלובס לאחר פרסום דוחות החברה הבוקר. "בנוסף, כמו שקורה מדי כמה שנים, העיתוי של חג הפסח וימי ההיערכות אליו נפלו על הרבעון השני. מדובר בחג מאוד משמעותי מבחינת המכירות ולכן זה משפיע על המכירות של החברה".

"החזרה לשגרה כוללת את העובדה שיש פחות קונים. העובדה שחלקם בחו"ל וחלקם יוצאים לאכול במסעדות השפיעה על המכירות. אנחנו פועלים לחזק את הזרוע המוסדית שלנו ולקדם את פעילות שופרסל לעסקים, ורואים פה מנוע צמיחה משמעותי כיוון שהחזרה לשגרה מוציאה אנשים לאכול מחוץ לבית".

"האונליין ממשיך להיות מנוע מרכזי באופן טבעי. יש ירידה בנתח המכירות מסך כל המכירות בגלל ההבדל בין רבעון קורונה לרבעון לא קורונה, כאשר האונליין ימשיך לצמוח בעתיד ואנחנו נערכים לכך, בעיקר באמצעות שדרוג תשתיות הטכנולוגיות. פתחנו מרכז לוגיסטי בקדימה, ומרכז נוסף ייפתח עד סוף השנה במודיעין ויתחיל בהרצה".

בלוך התייחס גם לצמיחה של המותג הפרטי, שנתח המכירות שלו עמד על כ-27.6% מסך מכירות קמעונאות המזון, לעומת כ-27.4% ברבעון המקביל אשתקד - גידול של כ-0.2%. "המותג הפרטי ממשיך לצמוח ואנחנו ממשיכים בפיתוח שלו. התפיסה שלנו לא השתנתה, ובמותג הפרטי אנחנו נותנים מחירים יותר טובים והאיכות היא ברמה הגבוהה ביותר".

ירידה חדה ברווחים ברבעון הראשון

כאמור, ענקית הקמעונאות שופרסל  פרסמה היום (ג') את התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2022, והן חלשות ביותר: הכנסות הקבוצה ירדו ב-7% אך ההוצאות לא ירדו בהתאם, והרווח התפעולי צנח ב-48%. בהתאם, הרווח הנקי נחתך ב-76% והסתכם ב-27 מיליון שקל בלבד והיווה 0.8% מהמכירות.

לצורך השוואה, ברבעון המקביל אשתקד עמד הרווח הנקי על 114 מיליון שקל שהיוו 3% מסך ההכנסות.

הכנסות הקבוצה כולה ירדו כאמור ב-7% רבעון הראשון והסתכמו בכ-3.5 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-3.8 מיליארד שקל אשתקד. הכנסות מגזר הקמעונאות לבדו ירדו ב-9% והמכירות בסניפים זהים של שופרסל נפלו ביותר מ-10%. הקיטון מוסבר בדוחות בעיתוי המאוחר של פסח ובכך שהרבעון הראשון אשתקד אופיין בסגר, שהשפיע מהותית על הביקושים ועל הכנסות הקבוצה.

הכנסותיה של רשת הפארם Be צמחו בכ-25% בהשוואה לאשתקד והסתכמו בכ-269 מיליון שקל (המכירות בסניפים זהים עלו ב-21%). בדוחות החברה מצוין כי הגידול נבע בעיקרו מפעילויות חדשות בתחום בדיקות קורונה ופתיחת סניפים חדשים, וגם המכירות למ"ר גדלו ב-14%, והסתכמו ב-6,735 שקל ברבעון הראשון של השנה לעומת 5,910 שקל, גידול שנובע בעיקר מפעילויות בתחום בדיקות קורונה.

"BE ממשיכה לצמוח ועומדת ביעדים העסקיים שלה עם 91 סניפים, והמכירות בסניפים זהים ברשת גדלו בהשוואה לאשתקד", אמר בלוך. "פתחנו שישה סניפים חדשים בשנת 2021, השנה אנחנו צפויים לפתוח שמונה סניפים נוספים, ומכירות האונליין של BE עלו בצורה דרמטית, בדומה לרבעון המקביל אשתקד. אנחנו ממשיכים להגדיל את פעילות התרופות עד הבית, ונכנסים לתחום הקנאביס הרפואי.

"לגבי תחום הנדל"ן, אנחנו ממשיכים להשביח נכסים ולפתח נכסי נדל"ן שיש לנו. יש לנו פרויקט ברעננה בעסקה משותפת עם גב ים, ב-2018 נחתמה עסקת הקומבינציה עם גב ים ואנחנו נמשיך עסקאות מסוג זה גם בעתיד. בתחום התחרות - אנחנו אוהבים תחרות וחושבים שהיא בסך הכל משפרת את הענף ואת השירות ללקוחות שלנו".

על אף הירידה במכירות, ההוצאות התפעוליות עלו במקצת בהשוואה לאשתקד והסתכמו ב-823 מיליון שקל והיוו 23.5% מהמכירות (בהשוואה להוצאות של 820 מיליון שקל שהיוו 21.8% מהמכירות ברבעון המקביל). גם הוצאות המימון של הקבוצה עלו בכ-12% והסתכמו ב-55 מיליון שקל.

הרווח התפעולי ברבעון הסתכם בכ-102 מיליון שקל המהווים כ-2.9% מהכנסות הקבוצה, ירידה של 48% כאמור בהשוואה לכ-198 מיליון שקל שהיוו כ-5.3% מהכנסות שופרסל ברבעון המקביל. הרווח התפעולי של מגזר הקמעונאות לבדו (לפני הוצאות) צנח ב-67% והסתכם ב-48 מיליון שקל, בהשוואה ל-147 מיליון אשתקד. ה-EBITDA של הקבוצה לרבעון הסתכם בכ-316 מיליון שקל, בהשוואה לכ-397 מיליון שקל בשנה שעברה.

הנתח של מכירות שופרסל אונליין ירד ברבעון הראשון מ-22.4% אשתקד ל-21.8% ברבעון האחרון. נתח מכירות המותג הפרטי ברבעון הראשון עלה במעט: עמד על 27.6% מסך מכירות קמעונאות המזון, לעומת 27.4% ברבעון המקביל אשתקד.