גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידת מחירי החיטה והתירס צפויה להאט את האינפלציה בעולם

השווקים החקלאיים עדיין תנודתיים בגלל המלחמה באוקראינה ומזג האוויר החם ● בארה"ב ההשפעה על החשבון בקופה במכולת תהיה זניחה

שדה חיטה ליד קייב, אוקראינה / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty
שדה חיטה ליד קייב, אוקראינה / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty

ירידה במחירי סחורות כמו חיטה או תירס צפויה להאט את העלייה במחירי המזון לצרכנים, ולהקל את הלחץ על אחד המנועים העיקריים של האינפלציה בעולם.

אולם כלכלנים מזהירים שעדיין מוקדם להכריז על ניצחון. שווקים חקלאיים נותרים תנודתיים, והימשכות המלחמה באוקראינה בשילוב קיץ חם ויבש במיוחד באירופה וחלקים מארה"ב עלולים לגרום הפרעות חדשות למלאי המזון. 

"בהחלט נראה שינוי במחירים בזמן הקרוב", אמר רוב ווס, כלכלן במכון הבינלאומי למחקר על מדיניות מזון. "הייתי נזהר מאוד לעשות תחזיות גדולות על כך שהכול מתייצב ומשתפר, בגלל שאנחנו עדיין נמצאים במצב די מסובך". 

■  בדרך ללבנון: משלוח תבואה ראשון מאוקראינה יצא מאודסה 
הסכם רוסיה-אוקראינה לא יתורגם מיידית להגדלת היקף יצוא החיטה 
■ אפילו אחרי ההסכם בין רוסיה לאוקראינה, מלאי הדגנים בעולם קטן 

בעיות מלאי שגרמה מגפת הקורונה גרמו למחירי המזון לנסוק בשנה שעברה. הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר השנה הוסיפה לחץ נוסף. שתי המדינות האלה - רוסיה ואוקראינה - היו אחראיות ביחד בשנה שעברה ל־28% מיצוא החיטה בעולם ול־15% מיצוא התירס. רוסיה היא גם יצואנית גדולה של דשן לחקלאות, ואוקראינה היא המובילה העולמית ביצוא שמן חמניות.

תחילת המלחמה העלתה את מחירי המזון בעולם ב־13% במרץ לעומת החודש לפניו, על־פי נתוני ארגון המזון והחקלאות של האו"ם.

מאז המחירים ירדו מעט, וביוני הם היו נמוכים בערך ב־3% מהרמה שלהם במרץ, אבל עדיין יקרים יותר ממה שהיה לפני תחילת המלחמה, על־פי הארגון.

שווקים עתידיים מצביעים על המשך ירידת המחירים. חוזים עתידיים על חיטה נמצאים כעת בערך ברמה שהיו לפני 24 בפברואר, תאריך תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. מחירי התירס נמצאים ברמה הנמוכה ביותר בינתיים השנה.

הסכם מהעת האחרונה בין רוסיה ואוקראינה, המאפשר יצוא של חיטה אוקראינית, עשוי לעזור לצנן את המחירים בעולם. לאחר שנחתם ההסכם, רוסיה תקפה שניים מהנמלים הכי חשובים של אוקראינה, אודסה ומיקולאיב, האחראים למעבר של חלק גדול מיצוא המזון האוקראיני, והתקיפות עוררו שאלות לגבי מידת הרצינות של מוסקבה בהיצמדות להסכם. 

בחלק מהמדינות כבר יש השפעה על המחירים

הירידה האחרונה במחירי סחורות כבר החלה להשפיע על המחירים לצרכנים בחלק מהמדינות, וכלכלנים צופים ירידה נוספת בחודשים הקרובים.

האינפלציה השנתית במזון בקולומביה ירדה מהשיא אליו הגיעה באפריל, למרות שנותרה גבוהה מבחינה היסטורית, כך מראים נתונים סטטיסטיים של הממשלה. במצרים, מחירי המזון ירדו בחישוב חודשי ביוני, כך דיווחה הממשלה.

בארה"ב, Wingstop Inc, רשת מסעדות, הודיעה כי החלה להבחין בירידה במחירי העוף. "אנחנו מרוויחים מדפלציה משמעותית במחירי כנפיים", אמר מנכ"ל הרשת, מייקל סקיפוורת, בשיחת רווחים.

כלכלנים בג'יי.פי מורגן כעת חוזים כי רמות האינפלציה במזון בעולם ירדו במחצית, לכ־5.5% או 6% ברבעון הרביעי של השנה, לעומת 13% ברבעון השני.

בשווקים מתפתחים השינוי הזה יהיה משמעותי, שם מזון מהווה חלק גדול יותר מההוצאה הצרכנית בהשוואה למדינות המפותחות. הקלת האינפלציה במזון יכולה להוריד את האינפלציה ב־1.5% בעולם וב־2% בשווקים מתעוררים, כך מעריכים בג'יח.פי מורגן. זה יכול להוריד חלק מהלחץ מבנקים מרכזיים, שרבים מהם מעלים את הריבית כדי להילחם באינפלציה.

ארה"ב גם עשויה לראות ירידה במחירי המזון. כלכלנים המתמקדים בחקלאות, עם זאת, אומרים כי ההשפעה של כל זה על המחירים בחנויות מכולת בארה"ב תהיה מינורית. סחורות אחראיות רק לכ־15% ממחיר המוצרים הסופי, וכוח־אדם, הובלה, אריזה, פרסום ושולי רווח אחראים לשאר, כך אמר ג'ייסון לאסק, כלכלן החוקר חקלאות מאוניברסיטת פרדיו. 

"סימן חיובי"

ירידה במחירי הסחורות "בהחלט לא מזיקה", אמר. "מנקודת מבט של הצרכנים זה סימן חיובי שאולי נראה קצת לחץ לכיוון מטה או לפחות הפסקה בהתייקרות".

מחירי המזון לצרכנים בארה"ב, גם בחנויות מכולת וגם במסעדות, עלו ב־10.4% ביוני בהשוואה לשנה הקודמת, העלייה הגבוהה ביותר מזה יותר מ־40 שנה, על־פי נתוני משרד התעסוקה. האינפלציה במזון הייתה אחראית לכ־1.4% מהאינפלציה הכללית בגובה 9.1% ביוני, על־פי נתוני משרד התעסוקה.

מחירים יקרים יותר גורמים לחלק מהצרכנים להימנע מרכישות או לעבור למותגים זולים יותר. יונליבר וקראפט היינץ, שתי חברות שבבעלותן מותגי מזון רבים, דיווחו שתיהן בשבוע שעבר כי מחירי הסחורות הגבוהים כפו עליהן להעלות מחירים, למרות שהן מסתכנות באובדן לקוחות בגלל זה.

ווס אמר כי מחירי סחורות המזון יורדים מהסיבות הלא נכונות. במקום להצביע על הקלה בקשיי האספקה, ירידות המחירים משקפות את התחזקות הדולר וציפייה שהביקוש יירד בזמן שהצמיחה העולמית תהיה בדעיכה, אמר.

בגלל שמחירי הסחורות נקובים בדולר ארה"ב, עלייה בערך הדולר נוטה להוריד את מחירי הסחורות, כדי לאזן את השווי הגבוה יותר של המטבע, אמר ווס. באותה עת, העלאות הריבית של הפדרל ריזרב כדי להילחם באינפלציה העלו את הסכנה למיתון עולמי, הוא הוסיף.

ביום שלישי, קרן המטבע הבינלאומית הורידה את התחזית שלה לצמיחה העולמית והעלתה את תחזית האינפלציה, בגלל המשך הסגרים בסין, אינפלציה פרועה והמלחמה באוקראינה, גורמים שממשיכים להכביד על הכלכלה העולמית.

"יש כמה דברים שאני רואה על קו האופק כרגע שאומרים לי שעוד לא סיימנו עם מחירי המזון הגבוהים", אמר סקוט בראון, כלכלן החוקר חקלאות באוניברסיטת מיזורי.

הראשון ביניהם הוא המלחמה ומזג האוויר. מזג אוויר חם ויבש בספרד, איטליה וחלקים מארה"ב יפגע בייצור האורז בשנה הבאה, כך מעריכים במשרד החקלאות האמריקאי, וזה עלול להוביל להתייקרות של האורז.

במשרד מעריכים כי ייצור החיטה והתירס בעולם יירד ב־1% וב־2.6% בהתאמה בשנה הבאה. אוקראינה תחווה ירידה של 41% בתפוקת החיטה, והיצוא שלה ייחתך כמעט בחצי, לפי הערכות משרד החקלאות האמריקאי.

"פשוט יש כל־כך הרבה אי־ודאויות או דברים לא ידועים כרגע, שאם הייתי צרכן, הייתי מצפה להרבה תנודתיות במחירי המזון בעתיד הנראה לעין", אמר בראון.

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית