אפילו אחרי ההסכם בין רוסיה לאוקראינה, מלאי הדגנים בעולם קטן

הסכם לחידוש היצוא החקלאי מהמדינה למודת המלחמה הושג, אבל המחירים של מוצרי יסוד כמו חיטה ותירס צפויים להישאר גבוהים

עובדים בחווה במחוז סטרובלסק בלוהנסק, אוקראינה / צילום: Associated Press
עובדים בחווה במחוז סטרובלסק בלוהנסק, אוקראינה / צילום: Associated Press

בדיוק כשהגז הרוסי החל שוב לזרום לאירופה, כך גם דגנים אוקראיניים שהיו תקועים אמורים לחזור לשווקי היצוא של העולם. מדינות עניות יותר יזכו להקלה מסוימת, אבל אולי לא במידה שהיו רוצות.

ההסכם מיום שישי בין אוקראינה ורוסיה, בתיווך האו"ם וטורקיה, משמעותו שתבואה שתקועה בממגורות באוקראינה יכולה להישלח באופן בטוח דרך הים השחור. כ־20 מיליון טונות של חיטה אגורה ודגנים אחרים מחכים לצאת מהמדינה בחודשים הקרובים, וכן קציר החורף של החיטה באוקראינה, שבימים אלה נקצר.

חוזים עתידיים על חיטה בשיקגו ירדו בכ־3% ביום שישי. פער של 30 דולר לטונה בין המחיר שמשולם עבור חיטה אוקראינית היום וחוזים עתידיים מצביע על כך שהמשקיעים מצפים שיהיה מלאי עודף וירידה במחירים בחודשים הקרובים, כך ניתן ללמוד מספקית הנתונים AgFlow.

אם הפרוזדור שהוסכם עליו יהיה הצלחה, המחירים לחיטה ארגנטינאית וברזילאית עשויים לרדת. מדינות אפריקאיות שלרוב מקבלות חומרי מזון בסיסיים מרכזיים מאוקראינה קונות אותם ממקורות אחרים, וגרמו לעלייה במחיר של חיטה ארגנטינאית במיוחד. עם זאת, יותר זול להביא חיטה מנמלים בים השחור: עלויות ההובלה של דגנים מארגנטינה לסנגל עומדות על 60 דולר לטונה, בהשוואה ל־46 דולר לטונה בהובלה מהים השחור.

ההסכם אינו בטוח ופרמיות הביטוח לספינות השטות בים השחור נותרו גבוהות. אוקראינה חוששת שהזזת מוקשים כדי ליצור פרוזדור מעבר לספינות מותירה את הנמלים שלה פגיעים למתקפות. אבל היא מתקדמת לאט מדי בהובלה במסילות הברזל בזמן המחסום. מסילות הרכבת באוקראינה ובאיחוד האירופי אינן באותו רוחב, כך שיש לפרוק מכולות ולהעמיס אותן מחדש בגבול בין אוקראינה לשאר אירופה.

מחירי הדגנים ירדו מהשיאים אליהם הגיעו מוקדם יותר השנה לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה. "הפרמיה של המלחמה יצאה מהשווקים", אמר ריצ'רד באטנשו, מנהל דגנים ב־Marex. יבול טוב מהמצופה בכמה מדינות ולחץ על מחירי הסחורות תרמו לכך באופן כללי.

באירופה ובארה"ב לא צפויים להרגיש שינוי

אפילו אחרי הירידות האחרונות, הדגנים אינם זולים בפרספקטיבה היסטורית. חוזים עתידיים על חיטה בשיקגו נסחרים כיום סביב כ־800 סנט לבושל. לפני 2021, לא הגיעו ליותר מ־600 סנט לבושל מאז לפחות 2014, על פי נתוני Marex.

מלאי הדגנים נמוך ממה שהיה בשנים האחרונות. היחס בין מלאי לשימוש בעולם בדגני יסוד כולל חיטה ותירס - מדד של המלאי כחלק מהביקוש השנתי - צפוי לרדת ל־29.8% השנה לעומת 30.7% בעבר, בהתבסס על נתונים של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם.

ההסכם אמור למנוע משבר מזון ואי נחת חברתי במדינות שמסתמכות במידה גדולה על יבוא מאוקראינה - בעיקר כלכלות מתפתחות שהצרכנים בהן מוציאים נתח גדול יותר מהכנסתם על מזון. אבל צרכנים בארה"ב ובאירופה לא אמורים להרגיש שינוי כלשהו במחירים שהם משלמים על מוצרים אלה.