הסכם רוסיה-אוקראינה לא יתורגם מיידית להגדלת היקף יצוא החיטה

עוד לפני ההסכם החיטה חזרה למחירה מלפני המלחמה • החקלאים האוקראינים מתמודדים עם מגוון בעיות שונות המשפיעות על המכירות • חברות הספנות חוששות לספינות ולצוותים שיגיעו לאזור

חיילים אוקראינים באודסה משיבים ירי לאחר המתקפה הרוסית בשישי / צילום: Reuters, GLEB GARANICH
חיילים אוקראינים באודסה משיבים ירי לאחר המתקפה הרוסית בשישי / צילום: Reuters, GLEB GARANICH

ההסכם בין מוסקבה לקייב לחידוש יצוא התבואה האוקראינית שנחסם על ידי רוסיה מאז תחילת המלחמה בסוף פברואר, הוריד מעט את מחירי הדגנים בעולם, אך לא ייתרגם להגברה ביצוא בעתיד הקרוב.

חוזים עתידיים על חיטה שנסחרת בשיקגו בכ־4% ביום שישי, למחיר של 7.72 לבושל, לאחר שההסכם עורר תקוות שיצוא דגנים אוקראיניים יקל על המשבר שהולך ומתהווה באספקת המזון לעולם כולו.

מחירי סחורות חקלאיות כמו תירס וחיטה ירדו בשבועות האחרונים באופן חד לאחר עלייה משמעותית בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה בסוף פברואר. המלחמה בין שתי הענקיות החקלאיות האלה גרמה למחירי החוזים העתידיים על חיטה בשיקגו לעלות ב־4 דולר לבושל במרץ עד שהגיעו לבסוף לשיא של 12.94 דולר לבושל. אבל מאז המחירים ירדו בחזרה לרמות של טרום־המלחמה, וצנחו ב־40% (עוד לפני חתימת ההסכם בשישי וירי הטילים לעבר אודסה לאחר מכן).

הערכה: יצוא נמוך מהתקופה שקדמה למלחמה

ההסכם בין המדינות מבטיח שחרור של נמלים באודסה ומיקולאיב ובסביבותיהן, שהם הערוצים העיקרים של אוקראינה ליצוא דגנים. כאשר צבא רוסיה ניסה לפגוע בתשתית היצוא של אוקראינה והפציצה מחסני תבואה וממגורות בנמלים, האזור של אודסה ניזוק פחות. בסוף השבוע, כאמור, שני טילים פגעו בנמל.

אנליסטים של ענפי הדגנים צופים שאפילו לאחר חתימת ההסכם ביום שישי, ייקח שבועות עד שנמלי אוקראינה יוכרזו כבטוחים ועד שמשלוחי התבואה יתחילו לזרום מחדש. לא ברור עד כמה חברות השילוח העולמיות להוטות להעמיס דגנים אוקראיניים בשל הסכנה לספינות ולצוותים שלהן. ההערכה היא שהיצוא מנמלי אוקראינה יימשך אך ברמה נמוכה בהרבה ממה שהיה לפני המלחמה.

 
  

"הגעה להסכם היא צעד חיובי ראשון, אבל נותרו מכשולים רבים להתגבר עליהם לפני שנתיבי המסחר של אוקראינה יוכלו להיפתח שוב", אמר אולריק אוהרנפלדט אנדרסן, מנכ"לGolden Ocean Group, חברת משלוח שעוסקת בהובלת דגנים.

מבחינת החקלאים האוקראינים, העסקה מגיעה בתזמון טוב משום שבאחרונה הם החלו לקצור את התבואה ולנתיבים החליפיים דרך רומניה ופולין יש הספק קטן בהרבה בהשוואה לנמלים לאורך חופי הים השחור. כיום התוצר החקלאי האוקראיני נשלח ברכבות ובמשאיות ועל גבי מכולות, ששטות במורד נהר הדנובה לנמל קונסטנטה ברומניה, אלא שהספק בנתיבים אלה מגיע לכשליש מהיבוא שהיה לפני המלחמה.

המכשול הגדול ביותר: באוקראינה מערכת רכבות הנעה על מסילות בגודל אחר מאשר במדינות האיחוד האירופי. דבר זה מצריך אופרציה של הרמת המכולות מהמסילות האוקראיניות והעברתן לקרונות של רכבות האיחוד האירופי, או פריקה של הדגנים מקרונות הרכבת בגבול והעברתם למשאיות שממשיכות את הובלתם בכבישים. המבצע המסובך הזה גרם לצוואר בקבוק באספקה.

כך לדוגמה ביום חמישי האחרון עמד טור של משאיות וכלי רכב נוספים באורך של שמונה קילומטרים עד למעבר הגבול עם פולין. נהגים רבים יצאו מהרכבים והתיישבו בצל העצים בעודם מחכים במשך יום שלם למעבר.

הדלק והדשנים התייקרו ותשתיות נפגעו

נוסף לבעיות הלוגיסטיות, יש צפי לפחות דגנים מאוקראינה השנה. בתעשייה יש רשימה ארוכה של בעיות שעלולות למנוע מדגנים להגיע לנמלים עוד לפני שנכנסים לבעיות ההובלה אל מחוץ למדינה: אחת הבעיות היא התייקרות הדלק והדשנים לחקלאות, שהם חלק ניכר מהעלויות של המקצוע; בנוסף, תשתיות חקלאיות רבות, כולל מערכות השקייה, נפגעו בגלל הלחימה או הושמדו על ידי הרוסים.

במקומות אחרים הלחץ הוקל. כשאוקראינה שחררה את אי הנחשים מהכיבוש הרוסי בסוף יוני, היא סללה את הדרך להובלת דגנים רבים יותר אל מחוץ למדינה במשלוחים קטנים יותר, לקראת ההסכם בשישי. האי נמצא קרוב למוצא נהר הדנובה ולכידתו מחדש בידי קייב הפכה את המסלול לספינות עמוסות תבואה ששטות לים השחור דרך נתיבים בדלתא של הדנובה לבטוח שוב.

יצוא הדגנים מרני, אחד מהנמלים האלה לאורך הנהר, עלה בנפח יותר מכפליים בשלושה השבועות הראשונים של יולי בהשוואה ליולי 2021, בגלל כמות הספינות שמגיעות, כך מראים נתונים של חברת Agflow. ועדיין, ההספק של נמלי הנהר האלה קטן בהשוואה למתקנים הגדולים הרבה יותר שסביב אודסה ומיקולאיב, שאמורים להיפתח מחדש בעקבות ההסכם.