מחירי החיטה ירדו בעקבות הסכם היצוא; רוסיה תקפה בנמל אודסה

הסכם יצירת מסדרון יצוא החיטה שנחתם בין אוקראינה ורוסיה הוביל לירידת המחיר ל-7.7 דולר • יום לאחר חתימת ההסכם שיגרה רוסיה שני טילי שיוט לעבר נמל אודסה ולפי הרשויות באוקראינה פגעה במתקן חיטה במקום

שדה חיטה ליד קייב, אוקראינה / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty
שדה חיטה ליד קייב, אוקראינה / צילום: Associated Press, Nariman El-Mofty

שוק החיטה העולמי הגיב במהרה להסכם יצירת מסדרון יצוא החיטה והדשן הבטוח מהים השחור החוצה, שנחתם אתמול (ו'): בעקבות חשיבות אוקראינה ורוסיה לשוק החיטה, המחיר ירד ב־3% ל־7.7 דולר. בכך, הושלמה ירידת המחיר בשיעור של כ־39% בחודשיים.

מנגד, אוקראינה קיבלה ביממה האחרונה גם בשורה רעה: בעקבות בקשת קייב מנותני אשראי לדחות את מועד הפירעון בשנתיים, סוכנות דירוג האשראי פיץ' הורידה את הדירוג של אוקראינה בשתי דרגות מ-CCC ל-C. זהו דירוג נמוך יותר ממדינות נחשלות כמו הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, לאוס ואל סלוודור, שמבטא כי לדעת האנליסטים - המדינה לא מסוגלת לעמוד בחלק מכל התחייבויותיה.

על אף האפשרות של רוסיה לייצא באופן בטוח חיטה ודשן מהים השחור החוצה, בזמן שהסנקציות שהושתו נגדה פעילות, הבשורה הגדולה מההסכם היא האפשרות של אוקראינה לייצא חיטה באופן בטוח מנמלי אודסה, יוז'ני וצ'ורנומורסק. בנמלים אלו נמצאים כיום כ־20 מיליון טונות חיטה שמוכנות ליצוא, במיוחד באודסה. לדברי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שווי כמות החיטה האוקראינית שמוכנה ליצוא עומד על כ־10 מיליארד דולר.

שוק החיטה עבר רבות מאז פלישת רוסיה לאוקראינה, מדינה שעד המלחמה הייתה באופן קבוע בין עשר יצרניות החיטה המשמעותיות ביותר בעולם. לאחר שבתחילת פברואר מחיר חיטה עמד על כ־7.73 דולר לבושל (יחידת מידה שמשמשת למדידת נפח של סחורות יבשות בתפזורת) הוא זינק לכ־12.4 דולר לבושל זמן קצר לאחר פלישת רוסיה (7 במרץ). ב־17 במאי המחיר קפץ ל־12.78 דולר לבושל, אך מאז חלה ירידה עקבית עד לשפל בעקבות הסכם החיטה בין רוסיה לבין אוקראינה.

"פוטין יורק בפני האו"ם"

עיקרי ההסכם קובעים כי ספינות אוקראיניות יוכלו להוביל חיטה ללא חשש ממוקשים ימיים; בעת המשלוחים, שבחלקם גם יובל דשן, תהיה הפוגה בלחימה. הצד השלישי בהסכם היא טורקיה. מאז אמנת מונטרה, שנחתמה בשנת 1936, טורקיה היא בעלת הסמכות היחידה על שער הכניסה והיציאה מהים השחור, מצרי הדרדנלים והבוספורוס.

התקווה היא כי מטה השליטה והתיאום ליצירת המסדרון הבטוח שמוקם באיסטנבול יכובד על ידי רוסיה, מה שלא נראה כברור מאליו. "לא ננצל את פינוי המוקשים הימיים מנמלי אוקראינה לצורך תקיפה", טען שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו בראיון לערוץ הממלכתי "רוסיה 24". "נטלנו על עצמנו את כל ההתחייבויות בהסכם". מאידך, כבר היום התרחשה מתקפת רוסית, שבה שיגרו שני טילי שיוט לעבר נמל אודסה. "פוטין יורק בפני האו"ם", נמסר מקייב. האו"ם ושר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל מיהרו לגנות את המתקפה, שלפי צבא אוקראינה - פגעה במתקן חיטה בנמל. עם זאת, שר ההגנה הטורקי הולוסי אקאר ציין כי "הרוסים הכחישו בפנינו כל מתקפה על נמל אודסה".

עם כל כוחה של אנקרה שמונעת מאז פרוץ המלחמה את יציאת וכניסת אוניות מלחמה לים השחור, גם היא לא מצליחה לבלום את הלחימה שמתחוללת. מי שממשיכים לנסות לסייע לקייב מרחוק הם ארה"ב. הבית הלבן הודיע אתמול כי יעניק לאוקראינה סיוע בהיקף 270 מיליון דולר, כולל 100 מיליון דולר לכטמ"מים. אדרבא, בוושינגטון שוקלים מתן סיוע בכטמ"מים תוקפים.

מי שמקווים כי הסכם החיטה בין רוסיה לבין אוקראינה הוא צעד ראשון בדרך לרגיעה בלחימה הם האו"ם. שני בכירים בארגון אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הציפייה היא שההסכם ייושם בפועל "בתוך חודשים ספורים", ויוביל לחידוש קצב היצוא של ימי טרום הלחימה: כ־5 מיליון טונות בחודש. סגן ראש לשכת נשיא אוקראינה אנדרי סיביהה סיפר כי ההסכם הוא למשך 120 ימים ובר־חידוש. עם זאת, לאור משך הזמן הקצר של ההסכם הנוכחי - השאיפה היא כי יצירת המסדרון הבטוח ליצוא משלושת הנמלים באוקראינה תושלם במהרה.