גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אופל אסטרה החדשה נוחה ומאובזרת, אך המחיר עלול להרתיע

לאופל אסטרה יש עיצוב מתוחכם וממשק תפעול ידידותי למשתמש ● גם האבזור מקיף ואופייני בעיקר לרכבי יוקרה, אך המחיר מרחיק אותה מהקהל המשפחתי

אופל אסטרה GS / צילום: יח''צ
אופל אסטרה GS / צילום: יח''צ

עד לפני מספר שנים קטגוריית "מכוניות משפחתיות" נחשבה לתמצית השאיפות המוטוריות של המשפחה הממוצעת בישראל ושל ציי הרכב בארץ. הדרישות היו די בסיסיות: מחיר נגיש יחסית, ממדים חיצוניים מכובדים, תצורה של ארבע או חמש דלתות (האצ'בק), חלל פנים שימושי, אמינות, ומספיק אבזור כדי להנעים את הזמן בפקקים. 

טסלה Y הגיעה לישראל, וזה מה שיש לה להציע תמורת 330 אלף שקל 
הדור הבא של ב.מ.וו X5: עם חיבור לחשמל ותג מחיר של 678 אלף שקל 
שבעה מושבים ותג מחיר של 350 אלף שקל: מרצדס מציגה חשמלית למשפחות גדולות 

תעשיית הרכב והיבואנים ששו לספק את הביקוש, ובשיא הקטגוריה היוותה כ־70% מהמכירות השנתיות. אבל מאז השתנו לא מעט דברים: המחירים של כלי הרכב עלו, והמשפחתיות הקלאסיות הפכו בעיקר לבחירה של ציי רכב ושל לקוחות שמרנים. התוצאה: התכווצות מהירה של הפלח, הן מבחינת היקף המכירות והן מבחינת ההיצע, והמכירות כיום מתמקדות בשניים־שלושה דגמי מפתח.

ובכל זאת יש עדיין מי שמנסה את מזלו בקטגוריה. אחת המצטרפות החדשות היא אופל אסטרה החדשה, שעונה על רוב הדרישות בקטגוריה, למעט אולי המחיר.

 

מראה חיצוני קרבי

מבחינה חיצונית, האסטרה החדשה היא מכונית האצ'בק נאה ועדכנית. יש לה פרופורציות רבועות, משטחי גוף עתירי זוויות וחרטום עם גריל אופקי רחב, שנמתח מצד לצד ומשלב בתוכו את פנסי החזית באופן דומה לשברולט קמארו. במבט על פרופיל הרכב ולאחור, תמצאו עמודי גג אחוריים שנוטים קדימה בחדות וזנב עם שפע קפלים וקימורים.

בסך-הכול מדובר בעיצוב אירופאי מתוחכם, מעודן ומאופק, אם כי בגרסת ה־GS - היחידה שמיובאת כרגע לישראל - ההיצע כולל בעיקר שילובי צבעים עזים שבולטים מקילומטרים וחישוקי ענק ספורטיביים. במילים אחרות, זו חבילה קוסמטית שקצת מתרחקת מהקהל מצניע הלכת של המשפחתיות, אבל לפחות יוצרת בידול מהפיז'ו 308 החדשה, שעליה מבוססת.

בניגוד לצבעים הצוהלים מבחוץ, תא הנוסעים משרה אווירה קודרת עם צבעים בין אפור כהה לשחור. לטעמנו זה קצת חבל, כי מדובר באחד מתאי הנוסעים המוצלחים בפלח המשפחתי. עמדת הפיקוד כוללת צמד מסכים חדים וזורחים, שמקיפים את הנהג בקשת נאה ותומכים בקישוריות סלולרית מלאה.

ממשק התפעול ידידותי למשתמש, ולמי שאינו חובב תפריטי מגע, יש גם מספיק מתגים פיזיים ששולטים בכל המערכות החיוניות. ההגה גדול ונעים לאחיזה, אך מוט ההילוכים נזנח לטובת מתג תפעול קטנטן בנוסח פולקסווגן גולף ואחיותיה.

אחד הבונוסים של גרסת ה־GS הוא אבזור מקיף מאוד שאופייני יותר למותגי פרימיום: צמד מושבי ספורט עם תמיכה מצוינת וכוונון חשמלי, גג שמש ועוד. יש גם מערך בטיחותי מקיף, שמתפקד היטב למעט הסיוע הטורדני לשמירה על הנתיב, שמחבל בתחושת ההיגוי.

מרחב הפנים סביר בהחלט לקטגוריה. נוסעים בגובה 1.8 מטר ומעלה יתמקמו בנוחות במושבים הקדמיים עם מספיק מרחב ראש, וגם המושבים האחוריים מספקים מרחב רגליים וכתפיים סביר לשני מבוגרים פלוס מתבגר. עם זאת, מרחב הראש שלרשותם מוגבל יותר. תא המטען ראוי לצל"ש בזכות נפח מכובד של 422 ליטר, שאינו אופייני למכוניות האצ'בק, ובשילוב עם סף נמוך ואפשרות לקיפול שטח של המסעד האחורי, הוא יספק את רוב המאוויים של שוחרי הקניות והטיולים.

גם איכות הגימור מרגישה טובה ומוקפדת, ויש בסביבת הנהג לא מעט משטחים רכים, אך מתחת לסף הכתפיים אפשר למצוא גם לא מעט פלסטיק נוקשה.

קלילה ודינמית

מאחורי פנסי ה־LED הנאים שבחזית ממוקם מנוע ה־1.3 טורבו־בנזין המוכר של קבוצת PSA בהספק 130 כ"ס. מנוע השלושה צילינדרים הקטן מחפה על ההספק הצנוע שלו עם הרבה מומנט שזמין בסל"ד נמוך, ומעניק לרכב תחושה נמרצת בעת האצה בעלייה או יציאה לעקיפה. אמנם הביצועים לא "קרביים" כמו שמשתקף מהעיצוב, אבל לא תרגישו במחסור בכוח.

תיבת ההילוכים המסורתית בת 8 המהירויות אינה זריזה בהורדת הילוכים כמו בחלק מהתיבות כפולות המצמדים בפלח. אולם, היא מספקת העברות חלקות ונעימות, ובמצב התכנות הספורטיבי מחדדת את התגובה לפקודות הנהג. בהחלט לא מדובר במנוע הכי שקט תחת האצה, אבל בשיוט על הכביש המהיר הוא חרישי ונינוח. בונוס אחד של מיעוט הצילינדרים הוא צריכת דלק סבירה בהחלט בתנאי אמת, וגם נהגים חדורי מוטיבציה יוכלו לקבל 14 ק"מ לליטר.

אחרי שלל הדגמים החשמליים בהן נהגנו לאחרונה ששוקלים כמו מכונית וחצי, שמחנו להיזכר בקלילות הדינמית של מכוניות "נורמליות". האסטרה שומרת על המסורת האירופאית והנהיגה בה נעימה וזורמת גם על כבישים מתפתלים, עם מעט מאוד תנודות גוף מיותרות בעומסי צד, ואחיזת הכביש מרשימה ובטוחה הודות לצמיגי הספורט הרחבים.

לשימושיות יש מחיר

ברירת המחדל של ההיגוי היא הרבה יותר מדי קלה ומעורפלת, אבל אחרי כיבוי "מערכת הסיוע להיגוי" ובחירה במצב הספורט שמקטין את תגבור ההגה, מקבלים תחושת היגוי מאוזנת שמספקת את כל המידע החיוני על מצב הגלגלים. אבל המחיר של בחירה בחישוקים גדולים עם צמיגים בחתך של 40 הוא ספיגת זעזועים די נוקשה בכניסה למהמורות במהירויות נמוכות.

ואם במחיר עסקינן, האסטרה מגיעה כיום לישראל רק ברמת האבזור הגבוהה ובמחיר לא כל כך משפחתי של 159 אלף שקל. כרגע גם אין מידע על גרסאות בסיס זולות יותר בדרך. בשורה התחתונה, זו מכונית שימושית, נאה ושופעת הנדסה אירופאית מוקפדת, אבל המחיר מצמצם מאוד את קהל היעד שלה. למרבה הצער, רוב המחירים בפלח המשפחתי בישראל מתכנסים כיום לעבר רף המחיר הזה, שבעבר היה שמור למכוניות הרבה יותר גדולות. אבל אם לשפוט על פי רשימות ההמתנה, כנראה שהקהל מוכן לשלם. 

חלק מהמתחרות

פורד פוקוס ST

145 אלף שקל עולה גרסת ה־ST הבכירה. זוהי היא מכונית מרווחת ועדכנית עם תא המטען בנפח 341 ליטר. השלדה נעימה ונוחה, ומנוע ה־1 ליטר שלה מייצר 155 כ"ס, משודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 ב־8.4 שניות.

פורד פוקוס ST / צילום: יח''צ

מאזדה 3 האצ'בק 

163 אלף שקל עולה גרסת הפרימיום הבכירה. למכונית יש עיצוב ייחודי, שלדה הדוקה ספורטיבית ותא נוסעים מאובזר ומרווח הודות לבסיס גלגלים של 2.72 מטר. עם זאת, תא המטען מסתפק ב־295 ליטר בלבד. מנוע 2 ליטר מייצר 165 כ"ס. 

מאזדה 3 האצ'בק / צילום: יח''צ

פולקסווגן גולף 1.5 ליטר טורבו 

165 אלף שקל עולה הדגם עם מנוע 1.5 ליטר טורבו בגרסת האבזור הבכירה. זוהי מכונית מרווחת ובנויה היטב. המנוע בהספק 150 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים, מאיץ את הרכב ל־100 ב־8.5 שניות. האבזור התקני פחות עשיר מהאסטרה. 

פולקסווגן גולף 1.5 ליטר טורבו / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?