שבעה מושבים ותג מחיר של 350 אלף שקל: מרצדס מציגה חשמלית למשפחות גדולות

מבחינה חיצונית, הקרוס־אובר החשמלי של מרצדס פחות מושך את העין • אך הוא מציע שבעה מקומות ישיבה, מערכת הנעה מרשימה ותא נוסעים מפנק

מרצדס EQB300 / צילום: יח''צ
מרצדס EQB300 / צילום: יח''צ

בשנתיים האחרונות השתנו מונחי יסוד רבים בשוק הרכב הישראלי, ואחד מהם הוא המונח "מותגי שוק המוני" (Mass Market Brands). עד לפני מספר שנים המונח התייחס למותגים שמתמקדים בדגמים זולים יחסית ונמכרים בכמויות משמעותיות. זאת, להבדיל מ"מותגי נישה", דוגמת מותגי פאר ופרימיום.

אולם, מי שיעיין בטבלת המכירות העדכנית יגלה שההגדרות הישנות הופכות ללא רלוונטיות. אחת הדוגמאות לכך היא מרצדס, מותג הפרימיום המוכר ביותר בעולם. בין ינואר לאוגוסט נמכרו בישראל כ־4,100 כלי רכב פרטיים של החברה הגרמנית - כ־25% יותר מהמכירות של סובארו באותה תקופה ובערך כמו המכירות של פולקסווגן ורנו ביחד.

יש מי שיראה בכך תופעה זמנית, שנובעת מקושי של המותגים העממיים להשיג מלאים. אבל בפועל, למרצדס, כמו ליתר מותגי היוקרה, יש בישראל צבר הזמנות דחויות של אלפי כלי רכב. בין הסיבות ניתן למנות את שגשוג המאיון העליון, ובעיקר את המעבר של מרצדס לכלי רכב חשמליים, שבשנה האחרונה תרמו כמעט 20% למכירותיה. לאחרונה, הצטרף ל"ארסנל החשמלי" של מרצדס דגם הקרוס־אובר המשפחתי EQB300.

שפע של מרחב ונוחות

מבחינה חיצונית, הרכב מבוסס על דגם מרצדס GLB. גם האח החשמלי במשפחה מציב את התכליתיות לפני האסתטיקה, עם מראה שממזג בין קרוס־אובר לסטיישן מוגבהת: הפרופיל רבוע עם עמודי צד זקופים, הגג די שטוח, הדלת האחורית שטוחה עם חלון די גדול, הפנסים רוחביים והחרטום רחב ומוצק, ומחליף את הגריל המסורתי של מרצדס עם כיסוי אווירודינמי. אמנם לרכב יש חישוקים גדולים וייחודיים, אך הוא נטמע די מהר בכבישי ישראל כמעט מבלי למשוך תשומת לב, למעט הסמל עתיר הסטטוס של מרצדס.

תא הנוסעים הוא כבר אופרה אחרת. הנוסעים נטעמים בתוך עולם הפאר המוכר של המותג, שהוא תענוג לחושי הראיה, המישוש, השמיעה ואפילו לחוש הריח. זה אומר משטחי דיפון רכים ועיטורים של עור, עץ ומתכת מוצקה וקרירה, מתגים שנעים בחרישיות, תאורת רקע שניתנת להתאמה מלאה לטעמו של הנהג, הגה נעים לאחיזה, בידוד יעיל מאוד של רעשי הרוח והכביש - נושא חיוני ברכב חשמלי נטול רעש מנוע - ומערך רוחבי של מסכי LCD זורחים עם תגובה מהירה.

המושבים הקדמיים תומכים היטב בנהגים במהלך נסיעות ארוכות, ולמרות שתנוחת הישיבה לא גבוהה במיוחד - הראות לכל הכיוונים מצוינת. הנדסת האנוש המוכרת של מרצדס יעילה מאוד עם שלושה ממשקי הפעלה שונים לכל פונקציה שימושית.

בשורת המושבים השנייה יש שפע של מרחב ברכיים לנוסעים מבוגרים, אם כי רוחבה מתאים בעיקר לשני מבוגרים פלוס נספח רזה. המושבים בשורה הזו ממוקמים גבוה ביחס למושבים הקדמיים, כחלק מהאילוץ של הגבהת הרצפה עבור הסוללה, אבל עדיין מספקים מרחב ראש סביר.

הבונוס של הדגם הוא צמד מושבים נוספים בשורה השלישית, שהם די נדירים בפלח הרכב החשמלי. המושבים הללו רחבים מספיק עבור שני אנשים מבוגרים, אם כי מרווח הרגליים שעומד לרשותם תלוי במיקום של שורת המושבים השנייה שנעה על גבי מסילה. בכל מקרה הפתרון מיועד בעיקר לנסיעות קצרות, והוא מותיר נפח מצומצם למטען. קיפול המושבים בשורה השלישית מפנה מרחב העמסה מכובד בהחלט של כ־500 ליטר. אמנם כ־140 ליטר פחות מגרסת הבנזין של הרכב, אבל נפח מבורך ושימושי ברכב חשמלי.

 
  

דוגמה לשדרוג ויעילות

את מנועי הבנזין ומערכת הפליטה מחליפים ב־EQB300 צמד מנועים חשמליים בהספק משולב של 228 כ"ס וסוללה בקיבולת כ־66.5 קילוואט שעה, שמספקת טווח של עד 410 ק"מ בין טעינות. אנו מופתעים בכל פעם מחדש באיזו מהירות מתקדמת האבולוציה של מערכות הנעה החשמליות, ובפרט זו של ה־EQB שמרגישה הרבה יותר בוגרת מזו של הדור הראשון (EQA), שבו נסענו רק לפני שנה.

בכל מצבי התכנות, למעט מצב אקו שנועד להגדלת טווח, העברת הכוח מיידית וחלקה. המכונית צוברת מהירות בקצב מכובד בעליות תלולות גם עם חמישה נוסעים, ושטה על הכבישים במהירויות גבוהות, אם כי החגיגה מסתיימת ב־160 קמ"ש.

גם היעילות האנרגטית קפצה מדרגה. למרות שטווח של 410 ק"מ לא ירשים את בוגרי טסלה ושותפיה, בפועל, בנסיעת המבחן הקיצית שלנו עם מזגן מסביב לשעון, הפער בין הטווח המוצהר לטווח בפועל היה כ־15% בלבד - נתון מרשים מאוד בפלח. תורמת לכך לא מעט מערכת יעילה למחזור אנרגיה בבלימה, שכוללת מספר מצבי בלימה לבחירת הנהג. היעיל מכולם הוא המצב האוטומטי, שמשנה את עוצמת הבלימה בהתאם לנהיגה.

לא עוד רכב שעשוע

על הכביש ה־EQB נעימה לנהיגה, הן בעיר והן מחוצה לה. אולם, עם משקל עצמי של 2.17 טון, שיכול להגיע עד כמעט 2.6 טון בתפוסת נוסעים מלאה, זו לא מכונית לשעשועי אספלט. אבל ההיגוי מאוזן, היציבות בפניות הדוקה והמהירות מרשימה. כך גם היציבות הכיוונית תחת רוחות צד עזות על הכביש המהיר.

על רוב סוגי האספלט ספיגת הזעזועים רכה ומנטרלת היטב זעזועים מזדמנים, למרות השימוש בחישוקי 19 אינץ' וצמיגים עם פרופיל ספורטיבי. לעומת זאת, בורות קשוחים יכולים לחבוט במרכב. קיימת אופציה לחבילת AMG עוד יותר ספורטיבית, עם חישוקי 20 אינץ', אך למעט שיקולים אסתטיים, קרוב לוודאי שהיא אפילו פחות נוחה.

המחיר של מרצדס EQB מתחיל בכ־350 אלף שקל ובהחלט ואינו לכל כיס. אבל אם לוקחים בחשבון, שבשוק אין כיום כמעט חשמליות פרימיום עבור משפחות מורחבות, ושזה ממילא רף המחיר שסביבו מתיישרת כיום טסלה Y רבת המכר, אפשר להבין מדוע רשימת ההמתנה ל־EQB הזה נמתחת עד ינואר.

חלק מהמתחרות

מקסוס יוניק 5 / צילום: יח''צ
 מקסוס יוניק 5 / צילום: יח''צ

מקסוס יוניק 5
217 אלף שקל עולה המיניוואן החשמלי המשפחתי. זהו כלי גדול שמכיל עד שבעה מקומות בתוך תא נוסעים מאובזר. מנוע חשמלי בודד מספק 174 כ"ס ומשודך לסוללה של 52 קילוואט־שעה, שמספק לרכב טווח משולב של עד כ־260 ק"מ ב־WLTP.

BYD TANG / צילום: יח''צ
 BYD TANG / צילום: יח''צ

BYD TANG
הקרוס־אובר החשמלי המפואר מסוגל להכיל עד שבעה נוסעים. זהו כלי גדול עם שני מנועים בהספק משולב של 510 כ"ס וסוללה של כ־86 קילוואט שמספקת טווח של עד 400 ק"מ בין טעינות. תא הנוסעים מפואר ומאובזר. המחיר טרם פורסם.

NIO ES8 / צילום: יח''צ
 NIO ES8 / צילום: יח''צ

NIO ES8
הקרוס־אובר ניצב על בסיס גלגלים באורך 3 מטר ומיועד לעד שבעה נוסעים. יש לו תא נוסעים מפואר, תא מטען של 310 ליטר וצמד מנועים בהספק משולב של 536 כ"ס. הטווח בגרסה הבכירה הוא כ־500 ק"מ. לארץ הוא יגיע ב־2023, לכן טרם פורסם מחיר.