טסלה Y הגיעה לישראל, וזה מה שיש לה להציע תמורת 330 אלף שקל

המכונית המיוצרת בברלין מציעה מרווח פנים מרשים, תא מטען ענק, טווח רציני וביצועים נמרצים • אולם, מערך הפיקוד לא לטעמו של כל אחד, ובמחיר של 330 אלף שקל מחכות לה לא מעט מתחרות מעבר לפינה

טסלה Y לונג־ריינג' / צילום: יח''צ
טסלה Y לונג־ריינג' / צילום: יח''צ

בשנים האחרונות כתבה חברת טסלה מחדש את ספרי הלימוד של תעשיית הרכב העולמית, בעיקר בכל הנוגע להנעה חשמלית, חיבור בין תוכנה למכניקה, שיטות ייצור ושימוש ברשתות חברתיות ובפסיכולוגיית המונים לצורך בניית נאמנות למותג. החברה גם משגשגת בשוק ההון והצליחה לרשום רווח נקי ממוצע של כ־2.5 מיליארד ברבעון, עם רווח גולמי גבוה יותר משל פורשה.

אבל את ספרי הלימוד שהיא כותבת לומדים ומיישמים כיום הרבה יצרנים מתחרים. התוצאה: גל של דגמים חשמליים מכל העולם, שחלקם מנסים ולעיתים מצליחים להיות "יותר טסלה מטסלה", לפחות בחלק מהתחומים. במקביל, מספר הלקוחות שיכולים לרכוש מכונית פרימיום חשמלית ב־230 עד 350 אלף שקל, הוא מוגבל.

מסיבות אלו, החברה מחפשת כיום קהלים חדשים. למטרה הזו נועדה טסלה מודל Y בגרסת הלונג־ריינג', שמגיעה לישראל החל מהקיץ מהמפעל החדש של טסלה בברלין.

 
  

עיצוב מתעתע

יש משהו מתעתע בעיצוב של מודל ה־Y. מרחוק הוא נראה דומה מאוד למודל 3, ושומר על אותו חרטום משופע ונטול גריל עם פנסי קסנון דקיקים, קו חלונות גבוה ביחס למשטחי הגוף וגג זכוכית מושחר, שגולש מאחור לעבר שמשה צרה שתחומה על ידי שני עמודים מאסיביים. אולם, כשמתקרבים אל הרכב מגלים פרופורציות שונות לחלוטין. אמנם הכלי אינו ארוך הרבה יותר ממכונית מנהלים ממוצעת, אבל הוא משתרע לרוחב הכביש בזכות כ־2.13 מטר בין המראות וכולל שמשה קדמית עצומה. למרות הממדים הנכבדים, העיצוב לא מושך יותר מדי תשומת לב על הכביש למעט מבטי קנאה מבעלי טסלה 3.

העיצוב דמוי הבועה נועד למקסם את השימוש בחלל תא הנוסעים עבור משפחות. המושב האחורי רחב מספיק עבור שלושה מבוגרים בריאים שיכולים ליהנות מישיבה הרבה יותר נוחה מאשר בטסלה 3. הגג מספיק גבוה לישיבה עם מגבעת בוקרים ולא בכדי הרכב פופולרי מאוד בטקסס.

המושבים מלפנים רחבים ונוחים לנסיעות ארוכות, אם כי היושבים בהם צריכים להתרגל לתנוחת ישיבה גבוהה שמעניקה להם מבט "מלמעלה למטה" על השמשה הקדמית. הראות לפנים ולצדדים טובה, אך הראות מבעד לשמשה האחורית די מצומצמת ודורשת להיעזר במצלמות ההיקפיות.

אי אפשר כמובן להתעלם מתא המטען העצום והשטוח, שנפחו 854 ליטר - אחד הגדולים בפלח והישג מרשים לרכב חשמלי.

ייצור איכותי

ה־Y מעתיקה ממודל 3 את מערכת הפיקוד ואת גישת ה־Zen המינימליסטית של טסלה לעיצוב הפנים ולהנדסת אנוש - היא נקייה ממתגים ומעיצוב מתוחכם כמו חדר שינה סקנדינבי. אין גם מחוונים, וכל הפיקוד מתבצע דרך מסך ענק ודקיק ברזולוציה גבוהה. יכולנו לכתוב עמודים שלמים על מערכת ההפעלה הייחודית של טסלה, שמתעדכנות באופן תכוף.

אבל בשורה התחתונה, הפילוסופיה הזו מקטבת עמדות. "נהגי Online" שמחוברים מנטאלית לרשת 24/7 ועבורם הרכב הוא שלוחה של הטלפון שלהם, לא יכולים בלעדיה. אחרים, כמונו, שמבלים כל יום שעות עבודה ארוכות ליד מסך המחשב המקוון, היו שמחים להתנתק ממנו לפחות בעת הנהיגה. במיוחד בשל העובדה שהוא דורש הרבה תשומת לב בנהיגה, אפילו לצורך הפעלת פונקציות בסיסיות כמו כיוונון פתחי המיזוג והמראות.

מבחינת איכות הייצור והגימור, טסלה Y רשמה קפיצת דרך משמעותית. מסתבר שמישהו בטסלה כן מפנים ביקורת והמכונית הזו מרגישה יצוקה וסולידית כמו מיטב התוצרת של מרצדס, ב.מ.וו ואאודי.

פרט לאפליקציות המקוונות, האבזור התקני "הפיזי" די מקיף וכולל דיפון עור סינתטי, מושבים חשמליים, מערכת קול מצוינת וכמובן מערכת בטיחות היקפית, שמשפרת מאוד את תחושת הנהג. פחות אהבנו את גג הזכוכית העצום, שנמתח לכל אורך תא הנוסעים. אפילו ביום סתיו מעונן הוא מחדיר המון חום לתא ודורש הפעלה של המזגן בעוצמה גבוהה, מה שכמובן בא על חשבון טווח הנסיעה.

טווח וביצועים רציניים

גרסת Long Range בה נסענו מצוידת בסוללה של 82 קילוואט ומתהדרת בטווח מרשים של עד 533 ק"מ ב־WLTP.

ועדיין, במזג האוויר הישראלי הלוהט ובתנאי הנהיגה המקומיים, ניתן לצפות לטווח של עד 420 ק"מ בין טעינות, בלי להשתולל עם תאוצות. את הגלולה ממתיק מערך הטעינה המהיר של טסלה שקיים בפרישה ארצית, בתעריפים זולים יחסית, בתנאי כמובן שמצאתם עמדה פנויה בשעות הביקוש. להנעה אחראים שני מנועים בהספק משולב של 514 כ"ס, שמאיצים את הרכב מעמידה ל־100 קמ"ש בכ־5 שניות.

כצפוי, אין לרכב שום מחסור בכוח וצבירת המהירות שלו רצינית. אבל ספק אם זו העדיפות המרכזית של הלקוחות בפלח "מובילי הנוסעים".

כפי שניתן לצפות מרכב עם הנעה כפולה, מרכז כובד נמוך וחישוקים ענקיים, היציבות על הכביש מרשימה והנהג יכול להיכנס בביטחון לפניות הדוקות ומהירות עם נטיית גוף מזערית. גם השיוט במהירויות גבוהות יציב ובטוח. עם זאת, ההיגוי רגיש יותר ומנותק מאשר בחשמליות המתחרות של היצרנים הגרמנים, למרות שהוא די מהיר. לרכב עצמו גם יש קוטר סיבוב גדול, שמכביד על תמרונים הדוקים בעיר. מנגד, ספיגת הזעזועים המעודנת של המתלים תגרום התקף קנאה לכל בעל טסלה 3.

טסלה Y בגרסת הלונג־ריינג' היא משפחתית חשמלית מרשימה ואחת החשמליות הטובות ביותר שמוצעות כיום בשוק, והיא משקפת היטב את הניסיון והיתרון ההנדסי של החברה בפלח. אבל במחיר בסיס של 330 אלף שקל, היא חייבת לפנות לקהל יותר רחב מהגרעין הקבוע של לקוחות נאמנים שמקבלים בהכנעה העלאות מחירים תכופות. אז נסיים בהמלצה לקורא אילון מאסק: ייתכן שהגיע הזמן לרדת מהאולימפוס הדיגיטלי ולהתאמן קצת בשיווק מסורתי. 

חלק מהמתחרות

סקודה אניאק 80 RS

לרכב יש תא מרווח ותא מטען של 585 ליטר. סוללה של 80 קילוואט מספקת טווח של עד 510 ק"מ, וההספק המשולב בדגם עם שני מנועים הוא 299 כ"ס. השיווק בארץ צפוי להתחדש ב־2023. בעבר, המחיר נע בין 190 ל־260 אלף, אך צפוי להשתנות. 

סקודה אניאק 80 RS / צילום: יח''צ
 סקודה אניאק 80 RS / צילום: יח''צ

קיה EV6

לקרוס־אובר יש ממדים מכובדים תודות לבסיס גלגלים באורך 2.9 מ'. הוא מצויד בסוללה של 74 קילוואט, ומגיע לטווח של עד 506 ק"מ. יש בו שני מנועים בהספק משולב של 325 כ"ס, שמאיצים את הרכב ל־100 ב־5.2 שניות. השיווק בארץ יחל בנובמבר. 

קיה EV6 / צילום: יח''צ
 קיה EV6 / צילום: יח''צ

פורד מוסטנג מאך E טווח ארוך

הממדים דומים לטסלה Y, אך תא המטען מסתפק ב־322 ליטר. סוללה של 100 קילוואט מאפשרת נסיעה עד 540 ק"מ בדגם ארוך הטווח, ושני מנועים בהספק משולב של 351 כ"ס מאיצים ב־5.8 שניות ל־100 ק"מ. המחיר הממוצע בארץ הוא כ־330 אלף שקל.

פורד מוסטנג מאך E טווח ארוך / צילום: יח''צ
 פורד מוסטנג מאך E טווח ארוך / צילום: יח''צ