גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סלקום מאשימה את השותפה הסלולרית wecom בהפרת הסכם התדרים ביניהן

בין החברה שמובילה את שוק התקשורת בארץ לשחקנית החדשה־ישנה נוצר קרע ● wecom רוצה להחזיר רצועת תדרים למשרד התקשורת, אך סלקום טוענת כי הדבר יביא לפגיעה ברשת המשותפת שלהן ● במקביל, בגזרת הסכסוך של wecom עם אפל מסתמן פתרון

יריב לרנר, יו''ר ומבעלי wecom (מימין), ואסף עופר, המנכ''ל / צילום: רפי דלויה
יריב לרנר, יו''ר ומבעלי wecom (מימין), ואסף עופר, המנכ''ל / צילום: רפי דלויה

היחסים בין סלקום ל־wecom עולים על שרטון. שתי החברות בקושי החלו לעבוד ביחד במסגרת הסכם הרשת הסלולרית המשותפת, וכבר התגלע ביניהן סכסוך עסקי שעומד להגיע לבית משפט. 

החרפה במאבק: wecom תעתור נגד הכוונה לחלט לה ערבויות 
משרד התקשורת בהתראה ל-wecom: שלמי דמי רישיון או שנחלט ערבויות
למה wecom מעכבת תשלום של 45 מיליון שקל למשרד התקשורת?
wecom למשרד התקשורת: התערבו ביחסינו עם אפל

כפי שהדברים נראים כעת, מה שאמור היה להיות סידור מוצלח עבור שתי החברות, שחתמו על הסכם שיתוף רשתות כחלק מהסדר חוב של wecom, עומד להפוך כעת למסלול של התכתשות משפטית שמעכירה את כל מערכת היחסים ביניהן.

כאילו שלא די ל־wecom עם הצרות שיש לה מול אפל, שמעכבת את שחרור מכשיריה לשימוש בדור החמישי ברשת של המפעילה החדשה־ישנה בשוק, כעת מתווספת מחלוקת בין סלקום לבינה. זאת לאחר שהתברר כי wecom מעוניינת להחזיר רצועת תדרים בתחום ה־1,800 מגה הרץ.

ב-wecom טוענים כי הרשת המשותפת אינה זקוקה לתחום התדר הזה, אך הם נדרשים לשלם אגרות תדרים בהיקף של כ־6 מיליון שקל בשנה עבורה. בחברה ניסו להגיע להבנות עם סלקום, על־מנת שהיא תישא בתשלום אגרות אלה במקרה שהיא סבורה כי התדרים חיוניים לרשת המשותפת, אך המשא־ומתן התפוצץ. סלקום, שטענה כי מדובר בהפרה של הסכם, העבירה את המחלוקת לטיפול עורכי דינה.

המחלוקת בין החברות אינה מבשרת טובות לאף אחד מהצדדים, אך היא בעיקר מעיבה על wecom, שכשחקנית חדשה נקלעת לסיטואציה מורכבת של מאבק מול השותפה המרכזית שלה ברשת, ומצד שני צריכה להתמודד מול ענקית כמו אפל. לא כך קיוו בעלי החברה החדשים לפתוח את השנה.

עיתוי החזרת התדרים

נזכיר כי wecom הוקמה על בסיס חברת מרתון, שהייתה בשליטת חזי בצלאל והפעילה את המותג WE4G. האחרונה נקלעה להסדר חוב אחרי שהסתכסכה עם סלקום, גם כן על הסכם שיתוף הרשתות. במסגרת הסדר החוב קרן כלירמארק ואיש העסקים יריב לרנר רכשו את השליטה בחברה, והסבו את שמה ל־wecom לאחר שהגיעו להסכם שיתוף רשתות חדש עם סלקום.

על הדרך, הם גם קיבלו הנחות ממשרד התקשורת, שהתעקש שהחברה תמשיך לפעול כשחקן סלולרי עצמאי עם תדרים במסגרת שיתוף־הפעולה עם סלקום. חשוב להזכיר זאת, כי המשרד לא היה מוכן לראות את החברה הופכת למפעיל וירטואלי.

ההבדל בין מפעיל וירטואלי למפעיל רגיל הוא הבעלות על התדרים: להיות בעלים של תדר משנה את מהות הפעילות של המפעיל מבחינת משרד התקשורת, וזה מה שהופך אותו למפעיל סלולרי לטווח ארוך, שמבצע השקעות ברשת (גם אם היא משותפת).

אומנם החזרת רצועת תדרים על־ידי מפעיל סלולרי אינה אירוע חריג, והיו מקרים דומים בעבר, אך במקרה של wecom הדבר כן נראה חריג. הרי החברה ידעה לאן היא נכנסת, וידעה על מלאי התדרים שיש ברשותה וכמה אגרות יהיה עליה לשלם, אז מדוע כבר בשלב כה מוקדם היא מדברת על החזרת תדרים?

גם האירוע עם אפל נתפס כחריג, אבל כאן לפחות ניתן לומר לזכות ראשי wecom, לרנר שמשמש כיו"ר ואסף עופר שמשמש כמנכ"ל, שהם התריעו מבעוד מועד ופנו למשרד התקשורת כדי שיתערב בעניין עוד לפני שהחברה עלתה לאוויר.

הניסיון של סלקום

זה לא מחזה נפוץ לראות חברה סלולרית נכנסת לשוק, ואחרי חודש של פעילות ובשיאו של קמפיין, בולמת את עצמה בחריקת בלמים בגלל ויכוח מול אפל העולמית על הכרה בה כמפעילת דור חמישי.

קשה לבוא בטענות ל־wecom, שטוענת כי אינה יכולה לגייס לקוחות בלי שתוכל להפעיל רשת דור 5 על אייפונים של אפל. מצד שני, לקוחות הרבה יותר גדולים ממנה עומדים ועמדו בתור כדי לקבל את החותמת של אפל לכשירות הרשת, אז איך זה ש־wecom לא יודעת על כך מבעוד מועד ונערכת בזמן?

תזכורת קצרה: כחודש אחרי ההשקה, החברה נדרשה לשלם דמי רישיון לדור החמישי בסך 45 מיליון שקל. ב-wecom סירבו, בטענה כי על משרד התקשורת מוטלת אחריות להסדיר את פתיחת הרשת שלהם לדור החמישי באייפונים. כל עוד הרשת חסומה לדור החמישי, אייפוניסטים לא יכולים לגלוש בדור חמישי, ולכן לא מצטרפים אליה.

הטענה של החברה כלפי משרד התקשורת היא שהרישיון שלה "נכה" כל עוד אפל לא מאשרת אותה, וללא אפל, אין הצדקה לפעילות החברה - ולכן אין סיבה שתשלם 45 מיליון שקל שיירדו לטמיון. נזכיר כי בזמן רכישת החברה היו לה 300 אלף מנויים, ומאז המספר לא השתנה מהותית.

יש הטוענים כי מדובר בטיעונים שמשקפים חשיבה מחודשת לגבי כדאיות העסקה שבה נרכשה החברה, אך בעלי השליטה דוחים את הטענות על הסף וטוענים כי יהיו מוכנים להסתפק בהתחייבות של המדינה שהנושא יוסדר.

בכירים בשוק הסלולר מזכירים כי גם חברות גדולות אחרות בישראל עוכבו על־ידי אפל בהשקת דור חמישי. כך, למשל, קרה בשנה שעברה עם סלקום, שעוכבה 3.5 חודשים בהשקת הדור החמישי ברשת שלה, אחרי פרטנר ופלאפון. זה לא פורסם ולא נחשף, אבל חברת הסלולר הגדולה בארץ עוכבה, וזאת למרות שהיא מוכרת הכי הרבה אייפונים דרך דינמיקה שבבעלותה.

אפל לא נותנת יותר מדי הסברים. יש לה את שיטת העבודה שלה, והיא "לא סופרת" אף מפעיל, גדול כקטן. כפי שהגדיר זאת מנכ"ל של אחת מחברות הסלולר, "אתה מקבל מהם את החוזה וחותם עליו, אתה לא יכול לשנות בו כלום".

הפנייה לרשות התחרות

סביר להניח שגם wecom תקבל את ההכרה, ושזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה, פשוט כי יש תור. אבל הטענה שלה קצת יותר מורכבת, מפני שהיא טוענת כי הסיבה לעיכוב היא שאינה מוכרת מכשירי אפל. ואם אפל מפלה אותה לרעה ומנצלת את כוחה מול שחקנית קטנה כמוה, היא בכוחות עצמה לא תוכל להתמודד עם הסיטואציה.

מכאן הכדור מתגלגל למשרד התקשורת, אשר פנה לרשות התחרות וביקש את התערבותה בנושא. כלומר, גם במשרד מבינים שאם נכונה הטענה שחברה מופלית לרעה בגלל שהיא לא מוכרת מכשירים של אפל, יש כאן פרקטיקה תחרותית בעייתית. ברשות התחרות מאשרים שהנושא נמצא בבדיקה.

אבל גם אם רשות התחרות תיכנס לעובי הקורה, ספק אם יש בכוחה להשפיע על האירועים. בסופו של יום, הבעיה הרבה יותר גדולה מאשר שוק מקומי קטן כמו ישראל. מדובר בפרקטיקות של אפל שעובדת כך בכל העולם, וסביר להניח כי ישראל לא תהיה הראשונה שתכופף אותה כדי שתיתן אישור לחברה קטנה כמו wecom להפעיל דור 5.

החדשות הטובות הן שהפניות של משרד התקשורת לאפל הביאו את האחרונה להגיב ולרמוז שהנושא קרוב לפתרון. לפחות מהבחינה הזו, wecom תוריד מעליה תיק גדול. השאלה כיצד ייגמר העימות עם סלקום נשארת פתוחה.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35