גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ניצחון גדול", "מנדט סוחף", "הבעת אמון אדירה": איך לא להשאיר חצי עם מאחור

פוליטיקאים תמיד חושבים שניצחונותיהם היסטוריים, אבל אולי עדיף שיתאפקו כאשר הפרש קטן מפריד בין המחנות ● בארה"ב ובברזיל הפרש כזה השאיר חצי מהמצביעים מרירים ודחויים ● אולי צריך לעבור ל"נוסחת הקסם" של שווייץ, הנותנת לכל המפלגות מקום קבוע בשולחן

בנימין נתניהו ויאיר לפיד. הפרש קטן מפריד בין המחנות / צילום: פול פלאש 90, קובי גדעון - לע''מ
בנימין נתניהו ויאיר לפיד. הפרש קטן מפריד בין המחנות / צילום: פול פלאש 90, קובי גדעון - לע''מ

"ניצחון גדול, הבעת אמון אדירה", אמר בנימין נתניהו בנאום הכמעט־ניצחון שלו. "העם אמר את דברו", אמרה מירי רגב בהישמע תחזית המדגם של 61 מושבים לגוש הימין (ערוץ 13). עמיתה דני דנון אמר: "התמונה מאוד ברורה... אמירה מאוד ברורה" (ynet). "אמון של עם ישראל בדרך שלנו", אמר בצלאל סמוטריץ', לאחר שהמדגמים חזו לו ולשותפיו 13 עד 15 מושבים. הם מצוטטים כאן לא מפני שיש להם בעלות על הנוסחה הזו. הם משתמשיה התורנים. קטן הספק שאילו המדגם היה מעניק 61 לגוש החוסם, דוברי החוסמים היו משתמשים בנוסחה זהה. 

בנימין נתניהו במטה הליכוד אמש: ''ניצחון גדול, הבעת אמון אדירה'' / צילום: Reuters, AMMAR AWAD

סיקור הבחירות בעולם: מסתכלים על נתניהו וחושבים על טראמפ
זה המנצח הגדול של הבחירות, ולא קוראים לו איתמר בן גביר | פרשנות
בדרך לאופוזיציה: המהלך שליברמן יזם לפני עשור חזר אליו כבומרנג | פרשנות
יאיר לפיד איבד אחיזה בשטח הפוליטי, והסכינים כבר נשלפות | פרשנות
איילת שקד רצה נגד הסיכויים ופגעה בעיקר בגנץ. מה היא תרוויח? | פרשנות

אנחנו חוזרים ושומעים את נוסחת "הניצחון הגדול" מפי שורה של מנצחים קטנים כמעט בכל דמוקרטיה.

ראינו משהו מעין זה בתחילת השבוע בברזיל. הסקרים חזו בהתמדה ניצחון מסיבי למועמד השמאל, יתרון של 15% או יותר. הוא אומנם ניצח, אבל בהפרש הרבה יותר קטן, 51% לעומת 49%. כן, זה רוב, ללא ספק, ונשיאותו של המנצח לגיטימית לחלוטין. אבל מקץ מערכת בחירות איומה ונוראה, על רקע קיטוב חסר תקדים, כמעט חצי הברזיליאנים נשארים מאחור, מרגישים מרומים ודחויים, חורקים שיניים וקומצים אגרוף. זו תוצאה מסוכנת מאוד בארץ ללא מסורות דמוקרטיות מפותחות, העורגת מאז ומעולם אל "איש חזק". 

תומכי בולסונארו מוחים בכעס על הפסדו בבחירות / צילום: Associated Press, Silvia Izquierdo

מפגינים חוסמים כבישים ראשיים בברזיל כמחאה על הפסד בולסונארו / צילום: Associated Press, Silvia Izquierdo

שבדיה, לפנים מופת של קונצנזוס רחב, נשלטת החל מן החודש שעבר בידי גוש ימני, שבמרכזו עומדת מפלגה עם עבר נאו־פשיסטי. זה קורה בזכות רוב של שלושה מושבים בפרלמנט של 349. בחוץ נשאר גוש שמאלי גדול מאוד, שנתן את הטון בפוליטיקה השבדית במשך מאה שנה.

מה לעשות, אתם אומרים? מפסידים מוכרחים לקבל את התוצאות. כמובן, מוכרחים. זו אינה הנקודה. השאלה היא במה כרוכה קבלת התוצאות. ברור שהתוצאות מעניקות לבעלי הניצחון הדחוק את הזכות לשלוט, על־פי שיפוטם. אבל האומנם הדמוקרטיה יוצאת נשכרת מטענתם לניצחון חד־משמעי, כאשר הניצחון רחוק מלהיות חד־משמעי?

המנדט של בוש וטראמפ

ההיסטוריה של העולם השתנתה, מבלי דעת, כאשר 537 קולות במדינת פלורידה העניקו את הנשיאות לג'ורג' בוש הבן, בנובמבר 2000. הוא הפסיד בהפרש של חצי מיליון ויותר במניין הקולות הכללי.

בוש תבע מנדט, והשתמש בו כדי לגרור את ארה"ב אל שתי מלחמות הרות־גורל, באפגניסטן ובעיראק. ארה"ב והדמוקרטיות המערביות (שלא לדבר על האפגאנים ועל העיראקים) עדיין משלמות את המחיר על המנדט של בוש. 

ב־2016, דונלד טראמפ ניצח בבחירות לנשיאות, אף כי קיבל כמעט שלושה מיליון קולות פחות מהילרי קלינטון. ההפרש אומנם הטריד אותו, אבל רק במובן הזה שהוא חזר וטען כי היה "זיוף". לטענה הזו לא היה על מה שתסמוך. 

דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Mark Humphrey

מבחינת טראמפ, הוא נחל "ניצחון גדול", ו"העם האמריקאי אמר את דברו". על יסוד הטענה הזו הוא ביטל את התחייבויות ארה"ב להגנת האקלים, הוציא אותה מהסכם סחר רב־לאומי חשוב והיטה את בית המשפט העליון הרחק ימינה באמצעות מינוי שופטים אולטרה־שמרניים. הוא גם סירב להודות בתבוסתו ארבע שנים אחר־כך, ועודד את הקיצוניים שבתומכיו להסתער על משכן הקונגרס. 

האם בוש וטראמפ היו יכולים לנהוג אחרת? האם היו יכולים להכריז על ניצחון, אבל להודות במוגבלויותיו ולנסות את כוחם בפיוס וביצירת הסכמה רחבה? "הסכמה רחבה" אין פירושה קואליציה פורמלית, ובוודאי אין פירושה הסכמה פה־אחד. אפילו בשיטה האמריקאית יש מכניזם המעודד מאמץ לטובת קונצנזוס. בסנאט, החקיקה ברוב המקרים מצריכה רוב מיוחס של 60 מתוך 100. לעתים רחוקות יש למפלגה יחידה 60 מושבים. רק שיתוף־פעולה משני עברי המתרס מאפשר אפוא חקיקה.

איך יוצרים הסכמה

בדרך־כלל, דמוקרטיות פרלמנטריות הן חממה הולמת יותר של הסכמות רחבות מן הדמוקרטיה הנשיאותית. אצל הבריטים הסכמות כאלה מתחייבות, כאשר המפלגה הגדולה ביותר אינה משיגה רוב מוחלט. זה קרה פעמיים ב־12 השנה האחרונות, אם כי רק פעם אחת ב־80 השנה שקדמו להן. או־אז, כדי לזכות ברוב בפרלמנט (שאינו הכרחי לעצם הקמתה של הממשלה), המפלגה המנצחת פונה אל שותפים זוטרים. אבל פניות כאלה נעשות בחריקת שיניים ואינן מבטאות ניסיון רציני להרחיב בסיס ולהתפשר.

השיטה הפרלמנטרית הגרמנית נוטה יותר להסכמות רחבות. אין לה ברירה. שום מפלגה גרמנית לא קיבלה רוב מוחלט בזכות עצמה מאז 1957. התוצאה היא ממשלות קואליציה, שמעולם לא היו אחידות מבחינה רעיונית.

קשה להגיד היכן מתחיל קונצנזוס להיווצר. האם הוא מתאפשר בזמן של שגשוג כלכלי, כפי שקרה בגרמניה של שנות ה־60? או שהוא מתבקש מאליו בזמן משבר כלכלי חמור, כפי שקרה בבריטניה בימי השפל הגדול לפני 90 שנה, או במהלך שתי מלחמות עולם?

ההסתייגות מהסכמה רחבה נוגעת הן לטוהר אידאולוגי (הגעגועים אל מה שקוראים עכשיו בישראל "ממשלת ימין צרה") והן לשיקול המעשי של הקושי ליישב סתירות ולהסכים על דרך משותפת בין יריבים. ממשלת ההפכים בנט־לפיד המחישה את הקושי הזה. בימי "ממשלת הליכוד הלאומי", בשלוש השנים שלאחר מלחמת ששת הימים, בשמאל נהגו להאשים שהיא הייתה "ממשלת שיתוק לאומי". ואף אומנם היא ניחנה בתכונה מרכזית אחת: אינרציה. בזמנה התחיל "הסיפוח הזוחל", כמעט מבלי להתכוון.

חברים סביב השולחן

שווייץ פיתחה נוסחה של ממשלת אחדות לאומית קבועה לפני 60 שנה ויותר. ניתן לה השם המרנין "נוסחת הקסמים".

בקבינט השווייצרי יש רק שבעה חברים (נא לא להתפעל יותר מדי, לשווייץ יש 26 קנטונים, ולכל אחד מהם יש ממשלה נפרדת). שבעת המושבים בקבינט מתחלקים מאז 1959 בין ארבע מפלגות פוליטיות. רק פעם אחת, לפני 20 שנה, השתנה מפתח החלוקה. בהיעדר תחרות של ממש על כהונות ממשלתיות, השרים מכהנים לאורך זמן, שמונה שנים בממוצע, אחדים מאריכים אפילו יותר. זה אפשרי, בין השאר, מפני ששאלות שנויות במחלוקות בדרך־כלל אינן מונחות על שולחן הקבינט, אלא מוגשות למשאלי עם. 

חברי הפרלמנט הנבחרים בשוויץ נשבעים בבניין הפרלמנט לאחר בחירתם / צילום: Associated Press, Ruben Sprich

יתרונו של הסידור השווייצרי הוא ששום מפלגה עם 10% ויותר של הקולות אינה נשארת בחוץ. הסידור הזה מעקר תחרות בין המפלגות, ותחרות הכרחית לתהליך הדמוקרטי; אבל זה יכול להיות מקור של הרמוניה, עד גבול מסוים. מה היה קורה אילו משרדי התחבורה והבריאות בממשלת ישראל הימנית היו ניתנים באופן קבוע לשמאל? ספק אם הטוהר האידאולוגי היה נפגם, אבל זה היה מעניק רמז של עניין בהרחבת הבסיס הצר.

אגב, מסורת רבת־שנים בארה"ב היא שנשיאים מקצים לפחות מושב אחד בקבינט שלהם לנציג של המפלגה המובסת. זה אינו מחייב את המפלגה הזו לתמוך בנשיא, אבל שולח מסר חשוב על פתיחות ועל סובלנות.

האתגר הפוליטי הגדול מוסיף להיות השגת רוב בבחירות. אבל האתגר הפוליטי השני הוא מניעת ניכורם של המפסידים. שום ניצחון אינו שלם אם הוא משאיר כמעט 50% של האוכלוסייה בחוץ. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ