בחירות 2022 | פרשנות

בדרך לאופוזיציה: המהלך שליברמן יזם לפני עשור חזר אליו כבומרנג

כמו שרי אוצר רבים לפניו, ליברמן גילה בבחירות אלה שרפורמות במשרד האוצר לא מביאות מנדטים • נראה שגם המצביעים הליברליים שפרגנו להתנהלות האחראית שלו במשרד האוצר ולקידום הרפורמה בחקלאות, ברגע האמת נדדו למפלגות ימין בגוש נתניהו

אביגדור ליברמן. בדרכו לאופוזיציה / צילום: אוהד צויגנברג
אביגדור ליברמן. בדרכו לאופוזיציה / צילום: אוהד צויגנברג

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא הצליח לשבור את קללת משרד האוצר. כמו נתניהו לפניו, ישראל כ"ץ ומשה כחלון, הוא שילם במנדטים על דרישתו להיכנס למשרד האוצר ולהנהיג בו רפורמות, לא כולן פופולריות. לפי התוצאות המתעדכנות מפלגתו עומדת על כחמישה מנדטים בלבד. הוא ודאי לא הגדיל את כוחו בעקבות השנה וחצי האחרונות, והוא שרד פוליטית בעיקר בעקבות בייס מצביעים נאמן ו-ותיק, עולי ברית המועצות לשעבר.

יאיר לפיד איבד אחיזה בשטח הפוליטי, והסכינים כבר נשלפות |שירית אביטן כהן, פרשנות
לאחר ספירת 71% מהקולות: נתניהו פותח פער, מרצ ורע"מ קרובות לאחוז החסימה | סיקור שוטף

נדמה כי גם המצביעים הליברליים שפרגנו להתנהלות האחראית שלו במשרד האוצר ולקידום הרפורמה בחקלאות, ברגע האמת נדדו למפלגות ימין בגוש נתניהו בשל המחלוקת האידיאולוגית אליה נקלע ליברמן בישיבתו בממשלה היוצאת. הפרגון ברשתות החברתיות לא התרגם לתמיכה בקלפי, מצביעיו החילונים הצברים לא הגיעו הפעם באותם היקפים כמו בבחירות קודמות בשל התחרות שהעמידו מרצ של זהבה גלאון והעבודה של מרב מיכאלי, והתוצאה לפניכם.

היקפי ההצבעה הגבוהים בבחירות האלו הזכירו בלא מעט מובנים את בחירות 1999. אי אז נפרד ליברמן מנתניהו והשיק את ישראל ביתנו. העולים מברית המועצות לשעבר הצביעו בהמוניהם וזיכו את ליברמן בלא פחות מ-15 מנדטים. בחלוף שני עשורים ליברמן פועל במערכת הפוליטית כדי להמציא את עצמו מחדש כדי לשרוד פוליטית. הוא עשה את זה בבחירות 2019 ב' על גבם של החרדים שהיו אך לפני רגע שותפיו הפוליטיים, ובבחירות האלה שב לבסיס כוחו הפוליטי כפי שהיה בבחירות 2019 א'.

באופן אירוני ליברמן היה זה שדחף את החוק להעלאת אחוז החסימה כדי להותיר מחוץ לכנסת את המפלגות הערביות הקטנות בין היתר אך דחף לאיחודן ולהעצמת כוחן. בבחירות האלה - בל"ד בדרך להישאר מחוץ לכנסת בשל הפיצול ברשימה המשותפת והיעדר הקולות הנדרשים כדי לצלוח את אחוז החסימה הגבוה, וכך לסלול לנתניהו את הדרך לראשות הממשלה. על פי ספירת הקולות עד כה, מסתמן גם שמרצ ורע״מ מתנדנדות סביב אחוז החסימה.

ליברמן שהפך להיות אבן פינה לקואליציית רק לא ביבי ייאלץ להסתכל בעיניים כלות על יריבו ושותפו לשעבר מקים קואליציית ימין חרדים, כשהוא עצמו חוזר אל ספסלי האופוזיציה.

הצעדים הראשונים שיבצעו כפי שהבטיחו מעל כל במה - ביטול הרפורמות המרכזיות של ליברמן למיסוי חד"פ ושתייה מתוקה.