בחירות 2022 | פרשנות

יאיר לפיד איבד אחיזה בשטח הפוליטי, והסכינים כבר נשלפות

יאיר לפיד עשה את הבלתי אפשרי אחרי בחירות 2020 כשהקים את קואליציית השינוי עם רע"מ • אך דווקא כשכבר אחז במושכות המדינה, איבד אחיזה בשטח הפוליטי • והתוצאה: בוחרי המפלגות בגוש תומכי בנתניהו יצאו להצביע בשיעורים גבוהים יותר

יאיר לפיד בנאומו במטה המפלגה, אמש / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
יאיר לפיד בנאומו במטה המפלגה, אמש / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

יו"ר יש עתיד וראש הממשלה יאיר לפיד עשה את הבלתי אפשרי אחרי בחירות 2020 כשהקים את קואליציית השינוי עם רע"מ רגע אחרי מבצע שומר החומות. הוא אמנם המליך את בנט תחילה, אך סלל לעצמו את הדרך לראשות הממשלה באופן מעורר השתאות. לא מעט משותפיו הפוליטיים דיברו אודות הצוות של לפיד, ההרמוניה והמשחק הקבוצתי שמייצרים לו יתרון מובהק בזירה הפוליטית על פני ראשי מפלגות אחרים. לפיד הניח את התשתית להקמת הממשלה, רתם את הקצוות הפוליטיים לתוכה וניהל משברים תכופים כדי לייצב את הספינה. ג'ידא רינאווי זועבי כמשל.

יו״ר הליכוד בנימין נתניהו בדרך הבטוחה לשוב ללשכת ראש הממשלה | סיקור שוטף
מדגם המדגמים: צפוף באזור אחוז החסימה, נתניהו בדרך לניצחון 
הקסם של דרעי, הכישלון של שקד ואחוז ההצבעה: 5 הערות על תוצאות המדגמים | שירית אביטן כהן, פרשנות

אך דווקא כשכבר אחז במושכות המדינה, איבד אחיזה בשטח הפוליטי. הוא לא הצליח לייצר מחוייבות בין ראשי גוש המרכז-שמאל לבינו, לא ייצר את התשתית לחתימת הסכמי עודפים למפלגות הגוש ולא מנע את הפיצול של המפלגות מהחברה הערבית רגע לפני הגשת הרשימות. יתרה מזאת לפיד ניהל קמפיין "מפלגה גדולה" והביא את מפלגות הגוש להיאבק אחת בשנייה כדי לשרוד את יום הבחירות. התוצאה לבסוף לא הייתה מספקת: יש עתיד לא התקרבה לליכוד ואחוזי ההצבעה בשמאל לא הדביקו את אלה שנחזו במעוזי הימין.

לפיד, שקיווה לפחות לתיקו פוליטי, נאלץ לשאת נאום הכנה לתבוסה לקראת תחילת המגעים להקמת ממשלה בגוש הימין שזכה לרוב מנדטים. לפיד עשוי לחזור בקרוב להנהגת האופוזיציה ולצדו ראשי מפלגות ממורמרים - בני גנץ, מרב מיכאלי וזהבה גלאון, שיידרשו לעזוב את המשרדים ומושכות השלטון ולצפות באנשי הליכוד והמפלגות הדתיות מאיישים את מקומותיהם. לפיד הוא כמובן לא אשם יחידי, גנץ למשל לא הצליח יחד עם שותפיו להעביר לבסוף מנדטים מימין לטובת גוש המרכז ולמנוע הכרעה לימין.

במהלך הלילה לפיד עוד ניסה לשמור על תקווה כשאמר כי  "הלילה הזה הולך להמשך יומיים. עד שלא תיספר המעטפה האחרונה שום דבר לא נגמר ולא נסגר. אנחנו נחכה בסבלנות - גם אם אין לנו סבלנות - לנתונים הסופיים". כעת נראה שהוא בדרך לעקוף את קודמו בתפקיד נפתלי בנט ולהחזיק בתואר ראש הממשלה בעל הקדנציה הקצרה בהיסטוריה של ישראל. 

לפיד רצה בהכרה פנים גושית במנהיגותו וקיבל אותה בשלב האשמה. במהלך הלילה כבר החלו במפלגות להפנות אליו את חצי הביקורת והאשימו אותו שלא נקט די פעולות כדי לבלום את ניצחון הימין. בצד של לקיחת האחריות לא היה איש. ראשי המפלגות הערביות לא התפנו לחשבון נפש, ולבסוף לפיד לא יכול היה לשאת את ניצחון הגוש על כתפיו לבד. האירוע החד פעמי של הקמת הממשלה היוצאת התאפשר בשל מעבר המנדטים מגוש לגוש. בשנה החולפת המנדטים האלו חזרו לצד של נתניהו, ואיתם מוקד ההכרעה על הקמת הממשלה הבאה.