גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הופכים לאיש העשיר בעולם בגיל 73? תשאלו את ברנאר ארנו

עם הון מוערך של כ-170.8 מיליארד דולר, עקף ברנאר ארנו את מאסק וזכה בתואר הנחשק ● כבר בשנות התשעים קנה את החברה שהחזיקה במותג הנוצץ דיור, לאחר כמה שנים, השתלט גם על חברת LVMH, ומאז הוא לא עוצר ● איך הפך יו"ר מותג היוקרה לואי ויטון לאדם העשיר בעולם?

ברנאר ארנו, איך הוא הפך לאיש העשיר בעולם? / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER
ברנאר ארנו, איך הוא הפך לאיש העשיר בעולם? / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

ביום שלישי האחרון, עבר ברנאר ארנו את אילון מאסק והפך לאיש העשיר בעולם. כך לפי שני המדדים המובילים שמבצעים את הדירוג - פורבס ובלומברג. 

ארנו הוא החמישי שמחזיק בתואר האיש העשיר בעולם ברשימת בלומברג. לפניו בראש הרשימה, שפורסמה לראשונה ב-2012, הופיעו קארלוס סלים, ביל גייטס, ג'ף בזוס ועד לאחרונה, אילון מאסק.

6 הערות על שיתוף הפעולה החדש בין יאיוי קוסמה ולואי ויטון | תרבות
בפעם השנייה מאז עסקת טוויטר: אילון מאסק מכר מניות טסלה
המיליארדר ש"אוהב" לשלם מסים יוצא לתביעת ענק

הפסיד כסף, אבל פחות מאחרים

אז מי הוא ברנאר ארנו, ואיך הוא הגיע לראש רשימת עשירי העולם? איש העסקים צרפתי בן ה-73, ששוויו מוערך בכ-170.8 מיליארד דולר, משמש כיו"ר מותג היוקרה לואי ויטון. בנוסף, הוא ומשפחתו מחזיקים כ-48% ממניות החברה, ו-64% מזכויות ההצבעה בה.   

על פי רשימת העשירים של בלומברג, רוב עושרו מגיע מהחזקה ב-97.5% מהמותג דיור, ששוות כ-41% מתאגיד לואי ויטון (LVMH), בנוסף לכ-6% נוספים שבשליטת המשפחה. מעבר להונו במניות, נכסיו מוערכים בכ-10.3 מיליארד דולרים במזומן ובטובין.

ברנאר ארנו ואישתו הלן בביקור בבית הלבן החודש / צילום: Associated Press, Susan Walsh

השנה הקשה בשווקים לא פסחה על עשירים העולם, וגם לא על האיש העשיר ביותר החדש. בשנת 2022, ארנו איבד כ-7 מיליארד דולר משוויו, אך עדיין יצא מהשנה מופסד פחות מאשר מרבית המיליארדרים ברשימה, שעשו את הונם בתחום הטכנולוגיה, סקטור ששווי מניותיו צנח בוול סטריט בשנה החולפת. מדד נאסד"ק, בו נסחרות מניות הטכנולוגיה, נפל בכ-28.6% מתחילת השנה. אחת הסיבות להפסד הנמוך יחסית של ארנו היא שצריכה של מוצרי היוקרה נשארה יציבה עם ההתאוששות ממגפת הקורונה.  

חברת לואי ויטון מואט הנסי, בשמה המלא, היא תאגיד המחזיק ב-75 מותגי יוקרה מוכרים, בינהם לואי ויטון, דיור, חברת התכשיטים טיפני, ועוד. תחת הנהגתו של ארנו, הפך התאגיד לאיחוד הגדול ביותר של מותגי יוקרה. צעד משמעותי נוסף שנעשה תחת הנהגתו של ארנולד הוא שילוב של מעצבים צעירים במותגים הקיימים, כדי להרחיב את קהל היעד למגזר צעיר יותר.

תצוגת האופנה של לואי ויטון בשבוע האופנה בפריז / צילום: Associated Press, Vianney Le Caer

ואכן, בשנה שעברה מניית לואי ויטון  ייצרה רווח של 68 מיליארד דולר במכירות בהתאוששות חדה מתקופת הקורונה. בהסתכלות שנתית, המנייה איבדה רק כ-6.7% משוויה מתחילת השנה. ועם שווי מוערך של כ-364 מיליארד אירו, היא החברה הנסחרת הגדולה ביותר באירופה.

מלימודי הנדסה להנהגה של מעצמת אופנה

ברנאר ארנו הוא הצרפתי והאירופי הראשון שעומד בראש הרשימה. בגיל 73, ארנו הוא אמנם לא שם חדש ברשימת העשירים העולמית, אבל לעומת מאסק ומיליארדרים נוספים, ההופעות הציבוריות שלו מעטות, והוא לא מחזיק בחשבונות פרטיים ברשתות החברתיות.

חלק מהצניעות של ארנו מגיעה מכך שבצרפת, בניגוד לארה"ב, פחות מקובל לנופף בעושר הפרטי. כך שכאשר חטף ביקורת נרחבת בעיתונות לאחר שטיסותיו במטוסיו הפרטיים פורסמו בחשבון טוויטר - כחלק ממאבק בזיהום סביבתי, הוא מכר את המטוס.

ברנאר ארנו נולד בצרפת ב-1949, ולאחר שסיים לימודי הנדסה החל לעבוד בעסק המשפחתי שהתמחה בבנייה תעשייתית. בשנת 1981 כשהיה בן 32 עבר לארה"ב והחל לעבוד בפיתוח קרקעות נדל"ן. כעבור שלוש שנים חזר לצרפת, והשתלט על עסק בדים בחדלות פירעון בשם Boussac Saint-Freres, שברשותו היה מותג נוצץ: קריסטיאן דיור.

ארנו מכר את רוב העסקים של הרכש החדש שלו, וביום שני השחור ב-1987, השתמש ברווחים כדי לקנות מניות שליטה בחברת LVMH, שהורכבה באותה תקופה מאיחוד של שתי חברות עיקריות - לואי ויטון ומואט הנסי. 

את שלושת העשורים הבאים בילה ארנו בהפיכת LVMH למעצמה. עם מעל ל-5,500 חנויות ברחבי העולם, בהם התאגיד מוכר אלכוהול, מוצרי אופנה, שעונים, מוצרי עור, תכשיטים, וקוסמטיקה. במקביל, ארנו זיהה את הפוטנציאל בשוק המפתח של סין, ופתח את החנות הראשונה של לואי ויטון בבייג'ינג כבר ב-1992. ב-2021 הוסיף יוקרה נוספת לפורטפוליו שלו כשרכש את מותג התכשיטים טיפני תמורת 15.8 מיליארד דולר.

ברנאר ארנו והנסיכה דיאנה. 1995 / צילום: Reuters, Charles Platiau

למרות הצלחותיו הרבות בהנהגת החברה, הוא נתקל גם במספר כשלונות. הבעלים של תאגיד קרינג, פרנסואה פינו, שגם הוא נמנה בין האנשים העשירים ביותר בצרפת, השיג אותו במירוץ לרכישת מותג ג'וצי. כישלון נוסף של ארנו הוא נסיון השתלטות עוין על בית האופנה הרמס, שזיכה אותו בכינוי "זאב בבגדי קשמיר".

מוקדם יותר השנה הסיר ארנו בן ה-73 את מגבלת הגיל מתפקיד היו"ר, שעד כה הגבילה את הכהונה בתפקיד עד לגיל 80. מדובר בצעד שמסמן את הרצון שלו להמשיך בתפקיד גם בעתיד הרחוק. בנוסף, ארנו בונה את דור ההמשך בחברה, עם חמישה ילדים המחזיקים בתפקידים שונים בתאגיד.

השריפה בקתדרלת נוטרדאם באפריל 2019 / צילום: Associated Press, Diana Ayanna

תרם מעל 200 מיליון אירו לכנסיית נוטרדאם

ב-2019 תרם ארנו ב-200 מיליון אירו כדי לעזור לשקם את כנסיית נוטרדאם, לאחר שנפגעה משריפה. התרומה, שתשולם במשך מספר שנים,לפי התקדמות השיקומים, מקנה לארנו מקום בוועדה המפקחת על השיקום, שבראשה עומד שר התרבות הצרפתי.

ארנו הציע את התרומה מיד לאחר השריפה, ועורר ביקורת שהיא נועדה לצורך הטבות מס. בתגובה אמר ארנו בישיבת משקיעים כי "החברה לא זכאית להטבות מס על התרומה, כי הגיעה רף התרומות המותר לצורך קבלת מס, עם הקמת עמותת לואי ויטון".

עוד כתבות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה, נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו, הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה הכול: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישראל לא תשלח משלחת לקהיר, ממתינים לתשובת חמאס

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי