6 הערות על שיתוף הפעולה החדש בין יאיוי קוסמה ולואי ויטון

בחודש הבא, כעשור אחרי שיתוף הפעולה הראשון שלהם, יאיוי קוסמה ולואי ויטון מתאחדים שוב להשקת קולקציה חדשה, הכוללת 450 פריטי לבוש, נעליים ותיקים, מעוטרים במוטיבים מעבודותיה הידועות של האמנית היפנית, ביניהם הנקודות הצבעוניות והדלעות הפסיכדליות ● קוסמה בת ה־93 נחשבת לאחת האמניות המרוויחות ביותר, ועבודותיה נמכרו עד כה בסכום כולל של למעלה מ־889 מיליון דולר

סהר שלו | 15.12.2022

הלוגו של לואי ויטון משולב בנקודות של יאיוי קוסמה, בהשראת סרטון הקמפיין של שיתוף הפעולה החדש של האמנית ובית האופנה

הלוגו של לואי ויטון משולב בנקודות של יאיוי קוסמה, בהשראת סרטון הקמפיין של שיתוף הפעולה החדש של האמנית ובית האופנה

1

שיתוף הפעולה הידוע הראשון בין אמן לבית אופנה נולד לפני כ־90 שנה. ב־1935 פגש האמן הספרדי סלבדור דאלי את מעצבת האופנה האיטלקייה אלזה סקיאפרלי, והשניים יצרו יחד טקסטיל, בקבוקי בושם ופריטי אופנה אחרים, שחיברו בין עולמו הסוריאליסטי של דאלי לבגדים שעיצבה סקיאפרלי, בין השאר "שמלת הלובסטר", שמלה שעליה התנוסס ציור של לובסטר שצייר דאלי, שלבשה ואליס סימפסון, אשתו של אדוארד השמיני, המלך הבריטי שוויתר על הכתר למענה.

דאלי זכה בקליינטורה העשירה של פריז וסקיאפרלי זכתה לתשומת לב מיוחדת, בעיקר מול המתחרה שלה קוקו שאנל.

2

בשנת 1996 החל מותג היוקרה הצרפתי "לואי ויטון" בסדרת שיתופי פעולה עם מעצבים ואמנים, ביניהם מנולו בלניק, הלמוט לאנג וויויאן ווסטווד, כדי שיעניקו פרשנות חדשה לקו התיקים וללוגו המפורסם של המותג. שיתופי הפעולה של "לואי ויטון", ובהמשך להם, של בתי אופנה רבים אחרים, הפכו את המודל הזה לחלק בלתי נפרד מעולם האופנה של ימינו, כאשר האינטרסים של דאלי וסקיאפרלי ממשיכים לעמוד בלבו: הרצון של שני הצדדים להרחיב את מעגל הלקוחות ולכבוש את תשומת הלב הציבורית, בעיקר כיום בעידן הרשתות החברתיות.

שיתופי פעולה הפכו לכוח משמעותי מאחורי שוק אופנת יד שנייה, שבשנים האחרונות מתרחב ומתבסס בעיקר על מותגי יוקרה. כך למשל, מזוודה מהקולקציה המשותפת של לואי ויטון עם מותג הבגדים האמריקאי Supreme שהושקה ב־2017, נמכרה במחיר שיא בשווקי אופנת יד שנייה: 150 אלף דולר.

שער המוסף

 שער המוסף

3

אחד משיתופי הפעולה המצליחים במיוחד של "לואי ויטון" היה ב־2012, עם האמנית הפלסטית היפנית יאיוי קוסמה. באותה השנה חנויות המותג ברחבי העולם הפכו לגלריות, והוצגו בהן, לצד התיקים המנוקדים בעיגולים צבעוניים המזוהים עם האמנית, גם פסלים מעשה ידיה ובובות בדמותה. קוסמה עיצבה למותג סדרת תיקים, הנמכרים כיום בשוק אופנת יד שנייה בכ־4,000 דולר, פי שניים מתיק לואי ויטון חדש.

אבל לא רק המותג לואי ויטון הרוויח מהחיבור עם קוסמה ב־2012. "זה הגדיל מאוד את הקהל של אמנית חשובה מאוד, שבמשך שנים רבות הוזנחה על ידי המוזיאונים הגדולים", אמר סוחר האמנות ג'פרי דייטש בראיון לוול סטריט ג'ורנל. "קוסמה היתה במדבר האמנותי במשך שנים רבות, ומאז כבר לא."

4

בינואר 2023, כעשור אחרי שיתוף הפעולה הראשון, יאיוי קוסמה ולואי ויטון מתאחדים שוב להשקת קולקציה חדשה. המיזם המשותף מגיע בתקופה החזקה ביותר בקריירה של האמנית היפנית, המתפרשת על שבעה עשורים. בשנים האחרונות, קוסמה בת ה־93 נחשבת לאמנית המרוויחה ביותר בעולם במכירות פומביות, ועבודותיה נמכרו עד
כה בסכום כולל של למעלה מ־889 מיליון דולר. בשבוע שעבר בבית המכירות "כריסטי'ס" בהונג קונג נמכר "Infinity Nets (TWHOQ)", ציור שערכו נאמד בכ־3 מיליון דולר לפני כשלוש שנים, ב־6.8 מיליון דולר.

5

תאגיד מותגי היוקרה LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy), נוסד בשנת 1987 על ידי מיזוג בין מותג האופנה לואי ויטון שנוסד ב־1854, חברת השמפניה Moët & Chandon שנוסדה ב־1743, ויצרנית הקוניאק Hennessy שנוסדה ב־1765. התאגיד מנהל כיום 75 מותגי יוקרה ושוויו נאמד בכ־360 מיליארד דולר.

בראש התאגיד עומד ברנרד ארנו, שבשבוע שעבר הוגדר על ידי "פורבס" כאיש העשיר בעולם. ארנו, שמחזיק יחד עם משפחתו בכ־47% ממניות החברה (ו־63% מזכויות ההצבעה), הוא גם אספן אמנות, לרבות יצירות של קוסמה. במוזיאון שפתח ארנו ב־2014
ביער בולון בפריז, Louis Vuitton Foundation,
הוא מציג את האמנית דרך קבע.

6

הקולקציה המשותפת של יאיוי קוסמה ולואי ויטון כוללת 450 פריטים, בהם בגדי נשים וגברים, תכשיטים, נעליים ותיקים, המעוטרים במוטיבים מיצירותיה של קוסמה, ביניהם הנקודות הצבעוניות והדלעות הפסיכדליות.

על פי רוב, קולקציות משותפות של אמנים ובתי אופנה הן קטנות יותר מקולקציות רגילות, וכוללות עד 100 פריטים. בראיונות עמה הסבירה דלפין ארנו, סגנית נשיא "לואי ויטון" ובתו של ברנרד ארנו, כי ההחלטה להגדיל את מספר הפריטים בקולקציה הנוכחית נובעת מהפופולריות של האמנית, שתבטיח מחזור מכירות גדול במיוחד.

את הקולקציה המשותפת עיצבו אנשי לואי ויטון וצוותה של קוסמה במשך שנה וחצי, בתקופת הקורונה, באמצעות זום. רק כשהוסרו הסגרים, הגיעו בכירי המותג לבקר את האמנית ביפן. אחד האתגרים, מספרת ארנו, היה ליצור מחדש את הנקודות על קנבס או עור, כך שידמו את המראה והתחושה של אלה שצויירו ביד על ידי קוסמה. האתגר הנוסף היה מיקום הנקודות המפורסמות של קוסמה ביחס ללוגו האייקוני של לואי ויטון. מיקום הנקודות יצר משא ומתן מתמשך ומתיש בין האמנית לבית האופנה. "אובססיה משני הצדדים", הגדירה זאת ארנו.

הקריקטורה השבועית

איור: גיל ג'יבלי

 איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988