גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הישראלי הבכיר בטיקטוק מצביע על היעד הבא של החברה

אסף שגיא כיהן כמנכ"ל טיקטוק ישראל עד שקודם לאחרונה לסמנכ"ל חטיבת הגיימינג העולמית של החברה ● בראיון לגלובס הוא מסביר למה זה כבר לא מספיק רק להוציא משחק טוב: "הדמויות יוצאות מתוך המשחקים והופכות לסדרות ולתחפושות. צריך לעורר קהילה סביב התוכן"

אסף שגיא / צילום: רמי זרנגר
אסף שגיא / צילום: רמי זרנגר

תעשיית הגיימינג בעולם הולכת וצומחת, וברשת החברתית הצעירה טיקטוק רוצים להפוך אותה למנוע צמיחה של ממש. בחודשים האחרונים, מנכ"ל טיקטוק ישראל, אסף שגיא, קודם בשרשרת הדרגות והפך לסמנכ"ל הגיימינג העולמי של טיקטוק. חטיבת הגיימינג שנמצאת תחתיו הוקמה עם מינויו והפכה לאחת החטיבות המשמעותיות בחברה.

במשך שבוע ניסינו להחליף את גוגל בטיקטוק, וזה עבד טוב משחשבנו | בדיקת גלובס
גמר המונדיאל 2022: מהדורת החדשות של התאגיד שוברת שיאים, פיק צופים בדיגיטל
אילון מאסק שאל בטוויטר אם עליו להפסיק לנהל אותה. אלה התשובות

"גיימינג זו תעשייה שגדלה מאוד ב־15 השנים האחרונות", מספר שגיא בראיון בלעדי לגלובס. "בהתחלה זו הייתה תעשייה חצי נשתית, עד שהגיעו חנויות האפליקציות במובייל - שם גיימר עבר מהגדרה של מישהו בסלון מול קונסולת משחקים למצב בו כולם נמצאים בסמארטפונים. כיום יש בעולם 3 מיליארד גיימרים.

"חשוב להבין את זה, חברות הגיימינג הפכו לחברות הבידור הגדולות בעולם. הנתונים סביב היקפי הפעילות מראים את זה: התעשייה הזו יותר מהכפילה את עצמה בעשור וגדלה להיקף מסחרי של למעלה מ־200 מיליארד דולר בשנה בהכנסות. לצורך ההשוואה, תעשיית המוזיקה היא בערך בהיקף של 26 מיליארד דולר בשנה".

גיימינג זה לא רק משחק טוב

שגיא, בן 45, ליווה את פתיחת הפעילות העסקית של טיקטוק בישראל בשנתיים האחרונות, בהן כיהן כמנכ"ל הזרוע המקומית. לפני תפקידיו בטיקטוק, הוא ניהל את הפעילות של סנאפצ'אט בישראל והיה גם מנהל במיקנזי חול וישראל. ביחס לניהול הזרוע הישראלית - חלקים רבים מהסמכויות עדיין אצל שגיא, אבל הניהול בפועל נמצא באירופה. לצידו ישראלית בכירה נוספת בטיקטוק העולמית והיא נטלי זיו, ראש מערך התקשורת והדוברות במדינות הצומחות באירופה.

 

שגיא מסביר כי בגיימינג כיום אין זה מספיק להוציא משחק טוב, אלא צריך לעורר קהילה סביב התוכן. "אם בעבר היה יוצא סרט ואז היו פונים לחברה כדי לעשות משחק, היום הסיפור אחר לחלוטין. היום הדמויות יוצאות מתוך המשחקים והופכות בעצמן לסדרות, תחפושות ומרצ'נדייז. כך קרה לאנגרי בירדס - ממשחק במובייל הוא הפך לסרט ואפילו יותר".

וכאן לדבריו נכנסת טיקטוק: הרשת החברתית יודעת להתאים את הבידור המתאים ביותר בשביל הצרכן - ולכן חברות הגיימינג מעוניינות להביא את המותגים שלהן לשם. "זה לא משנה אם התוכן מקודם או לא, הוא חייב להיות טיקטוקי וכיפי כי האלגוריתם יידע להעריך את זה באותה צורה.

"אני חושב שהתחרות היא דבר מדהים. אם פעם היינו נעולים ברשתות, היום יש יותר אפשרויות והמשתמשים מרוויחים. אז במקרה של גיימינג, המשתמשים יהיו איפה שהם יקבלו את התוכן הכי טוב".

"הגיל הממוצע של משתמשי טיקטוק עולה"

להבדיל מהרשתות החברתיות האחרות כמו פייסבוק ואינסטגרם, יש שירותים שמנסים להקים קהילות סביב עולמות הגיימינג, טוויץ' ודיסקורד. שגיא מציין מה הם מתכוונים לעשות אחרת. "טיקטוק יודעת להגיש תוכן במהירות רבה ולהשתייך לקהילות בלי צורך להתמיין אליהן. אתה מתמיין לקהילות בהתאם לתוכן שאתה צורך".

 

הוא אף מסביר על ההבדלים בין הדורות. "המיליניאלס מוכנים לצפות באנשים אחרים שמשחקים. דור ה־X הוא דור שמרוכז בעצמו ורק משחקים. דור ה־Z יצר פעילות אינסופית של תוכן שמדבר על המשחק, על התרבות של המשחק. גיימינג הפך למיינסטרים".

בטיקטוק גם ערים לנתונים הפנימיים שלהם: 82% מכלל המשתמשים בטיקטוק משחקים לפחות פעם בשבוע - זה כבר מצביע על יותר ממיליארד משתמשים המוגדרים כגיימרים בזירה. לפי נתוני טיקטוק, לאחר שמשתמשים ראו תוכן גיימינג בטיקטוק, 41% מתוכם מורידים את המשחק, ו־36% משלמים כדי לשחק.

זה כמובן מצטרף לפעילות עסקית רחבה יותר של טיקטוק בישראל. עם טיקטוק עובדות חברות משחקים שונות כמו פלייטיקה ופלאריום, חברות סחר אלקטרוני וגם חברות של שירותי SAAS כמו וויקס ופייבר. "החברות הללו צריכות לגדול דרך הפלטפורמות ולהגיע למשתמשי קצה. זה מה שאנחנו עושים וגדלנו בחסות הקורונה מאוד מהר". לדבריו, יש בישראל מספר תלת ספרתי של עובדים, גדילה משמעותית לעסק שפועל בישראל בשנתיים וחצי האחרונות.

המודל העסקי של טיקטוק מוכר - פרסום למשתמשים, וגם מכירה של שירותים ומוצרים ישירות לצרכנים. לדוגמה, משתמשים יכולים לשווק מוצרים בשידור חי, ואז מתוך המכירות הללו טיקטוק לוקחת עמלה. כדי להבין את סדר הגודל של גיימינג בטיקטוק, שגיא מצביע על כך שכבר היום יש ממוצע של יותר מ־30 מיליארד צפיות חודשיות בסרטונים של 100 ההאשטאגים המובילים.

לאן עולם הגיימינג יילך בעוד חמש שנים?
"ראשית, מה שמרגש אותי ברמת האישית, זו היצירה בעזרת הבינה המלאכותית. אנחנו רואים נרטיבים שנוצרים כמו נרטיבים ויזואליים. האם היכולות יתפתחו עד כדי שיהיה אפשר לייצר מנוי משחק שמתאים את עצמו לכל שחקן באופן פרסונלי? אני חושב שכשזה יקרה, זה יהפוך את עולם המשחקים לעולם עשיר ומגוון ומרגש יותר".

שגיא מתייחס גם לכך שכבר לא נכון להסתכל על הרשת החברתית כצעירה בהכרח. "אנחנו לא משתפים את נתוני הגילאים בזירה, אבל כשיש למעלה ממיליארד איש במדינות המערביות, אפשר לראות שיש אוכלוסיות מבוגרות. הגיל הממוצע עולה מאוד מהר ואפשר לראות איך זה השפיע על התוכן".

"טיקטוק הפכה לגלובלית ומתנתקת מהמייסדים"

לאחרונה, מומחים ומשתמשים רבים חוששים שהמידע שלהם מגיע למפלגה הקומוניסטית בסין והדבר מציף ביקורת רבה על טיקטוק וחוסר אמון בפלטפורמה. שגיא מנסה להרגיע. "קודם כל, טיקטוק אוספת כמה שפחות מידע. עצם זה שאוספים מלא מידע ויודעים כל כך הרבה על המשתמש, זו כבר בעיה. המידע שטיקטוק אוספת נועד כדי לתת למשתמש את התוכן הרלוונטי ביותר עבורו. ברגע שלא מחזיקים יותר מדי מידע, זה מקטין את הסיכון".

שגיא אף מתייחס לכך שהמייסדים של החברה הם סינים. "לא נחזיק את זה נגדם. אנחנו תמיד חרדים כשמתייגים אותנו לחברה מסוימת כסטראוטיפ. טיקטוק הפכה גלובלית והתנתקה מבייטדנאס הסינית במקומות הרלוונטית. מי שאני מדווח אליו יושב באוסטין ובכירה אחרת יושבת בלוס אנג'לס. המנכ"ל של טיקטוק העולמית יושב בסינגפור".

אבל עדיין מתפרסמים תחקירים שמנהדסים סינים כן מגיעים למידע של משתמשי המערב.
"אני לא יכול להגיב על מקרים נקודתיים, אבל אני חושב שיש תהליך ארוך מאוד של חברה שמפתחת טכנולוגיה ומשיקה אותה החוצה, זה תהליך של התנתקות. טיקטוק יצאה ממקום מסוים ועברה למערב, גייסו עשרות אלפים אם לא מאות של אנשים בכל מקום.

"יש לנו כחברה משקיעים מהמערב, וטיקטוק העולמית לא פעילה בסין כי הרי יש להם את הגרסה הסינית של האפליקציה. העתיד של טיקטוק במערב וכל האינטרסים של כולם שזה יהיה ככה. אנחנו פועלים נמרצות כדי להגיע לשם. אנחנו מקשיבים לממשל, יש כבוד למחוקקים, והחברה העולמית מודדת ומחכה.

"זה מה שחברה גלובלית צריכה לעשות. היא חייבת להבין שהיא פעולת בתוך מדינות. חברה גלובלית היא לא מדינה בפני עצמה והיא לא מטילה סנקציות על מדינות, המדינות אומרות לחברות מה לעשות".

עוד כתבות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

דיווח: איראן מאמנת לוחמי חיזבאללה בבסיס מל"טים סודי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משוויה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?