מונדיאל 2022 | ניתוח

בתאגיד שברו שיאי רייטינג במונדיאל. אך האם הצופים יישארו?

רייטינג השיא בזמן הפנדלים של הגמר, השקת האפליקציה לטלוויזיות חכמות במהלך הטורניר, ההכנסות מהפרסום שעלו על הציפיות, והמתחרות שנחבטו - אבל לא ויתרו על גמרים והשקות • בכאן 11 סוגרים חודש שידורים מקטאר, ומתייחסים למונדיאל הבא: "זה על הפרק"

אולפן המונדיאל בקטאר של כאן 11 / צילום: כאן 11
אולפן המונדיאל בקטאר של כאן 11 / צילום: כאן 11

בתאגיד השידור הציבורי מסכמים חודש של שידורי מונדיאל עם נתוני רייטינג מרשימים, שמגיעים רק פעם בארבע שנים - הן במשדרי המשחקים עצמם, והן במהדורות החדשות, שקיבלו בוסט משמעותי בתקופה הזו.

הרבה מעבר לכדורגל: למה הזכייה במונדיאל חשובה כל כך לארגנטינה 
לא רק ארגנטינה נגד צרפת: הקרב הכי לוהט מאחורי הקלעים של גמר המונדיאל 
ראש בראש: נייקי ואדידס במאבק צמוד על צמרת הטבלה 

נתחיל בסוף, כלומר במשחק הגמר של מונדיאל קטאר 2022, שבו ארגנטינה ניצחה את צרפת בתום 120 דקות כדורגל מותחות (לא כולל תוספות הזמן), והכרעה בפנדלים. לפי נתוני ועדת המדרוג, הרייטינג עמד על 35.5% - נתון גבוה יחסית לתוכניות המשודרות בישראל בשנה האחרונה, אך נמוך ביחס לגמרי מונדיאל בשנים קודמות. שיא הצפייה נרשם בזמן הפנדלים, עם רייטינג של 44.5%.

משדר הסיכום שלאחר הגמר, שכלל את הדקות שלאחר הפנדלים, רשם רייטינג גבוה אף יותר של 40.9% (בין היתר בזכות היותו קצר יותר).

ליאו מסי, קפטן נבחרת ארגנטינה, מנשק את גביע העולם אחרי הזכייה במונדיאל / צילום: Associated Press, Martin Meissner
 ליאו מסי, קפטן נבחרת ארגנטינה, מנשק את גביע העולם אחרי הזכייה במונדיאל / צילום: Associated Press, Martin Meissner

לשם השוואה, שלושת המשדרים הכי נצפים מאז הקמת התאגיד הם גמר האירוויזיון בשנת 2019 שאותו אירחה ישראל (38.2%), גמר מונדיאל 2018, שבו צרפת ניצחה את קרואטיה (37.2%), וגמר האירוויזיון של 2018 עם הזכייה של נטע ברזילי (35%).

עם זאת, יש לציין כי לראשונה נרשמו נתוני צפייה גבוהים גם בדיגיטל, בזכות העברת השידורים באתר ובאפליקציית כאן, שאפשרה צפייה איכותית בסמארטפונים. בזמן הגמר נרשמו 1.6 מיליון צפיות בדיגיטל, כאשר השיא עמד על על 365 אלף צופים בו זמנית.

התחושה בתאגיד היא שהצליחו להשפיע "על סדר היום הישראלי באמצעות ספורט והעמקה בו", וכן רשמו הצלחה עם אפליקציית כאן BOX לטלוויזיות חכמות שהושקה בזמן המונדיאל, וכבר נמצאת במאות אלפי בתים.

ומה לגבי רכישת הזכויות למונדיאל הבא, שיתקיים בארה"ב, קנדה ומקסיקו? לדברי בכירים בתאגיד, "הרכישה בהחלט עולה על הפרק, אבל נשקול אותה בעיקר בשיקול כלכלי, בהינתן העובדה ששעות השידור של המשחקים המרכזיים לא יהיו נוחות לצופים בישראל, בוודאי לא כמו שעות השידור של המונדיאל בקטאר".

הזינוק בחדשות

בימים "רגילים", הרייטינג של כאן 11 נמוך משמעותית ביחס למתחרות. כאמור, התמונה השתנתה לא רק בזמן שידור משחקי המונדיאל עצמם, אלא גם תוכניות אחרות של הערוץ נהנו מהתנופה, ובכללן מהדורות החדשות.

אם בדרך כלל מהדורת החדשות המרכזית רושמת שיעור צפייה של 4%-5%, בימי המונדיאל הנתון קפץ מספר פעמים לנתון דו ספרתי, עם שיא של 14%. המהדורה שאחרי המשחק רשמה נתון שיא של 31.5% (הגבוה ביותר מאז 1999), בין היתר בזכות רגע הנפת הגביע על ידי כוכב ארגנטינה, ליונל מסי. לשם השוואה, מהדורת החדשות בקשת 12 הסתפקה ב־8%, וברשת 13 רשמו 2.8% בלבד.

מיד לאחר מהדורת החדשות הושקה בכאן 11 סדרת הדגל "קרתגו", עם שני פרקים ברצף. מדובר בסדרת דרמה המבוססת על אירועים אמיתיים, המספרת את סיפורו מחנה העצורים קרתגו, כאשר לאורך כל המונדיאל שודרו פרומואים רבים לקידומה.

לפי נתוני ועדת המדרוג, הרייטינג של הפרק הראשון עמד על 12.4%, ורייטינג הפרק השני צנח ל־6.9%. בתאגיד יוכלו להתנחם בכך שמדובר בפרק הפתיחה הנצפה ביותר בשנים האחרונות (בשיא הקודם, שנרשם לפני כשנתיים, החזיקה "שעת נעילה" עם 10.8%).

לאורך כל המונדיאל השקיע התאגיד לא מעט בקידום עצמי, כדי לנסות ולשכנע את הצופים שכדאי להם להישאר. בין היתר, שודרו סרטונים שבהם עיתונאי כאן 11 מספרים סיפרו על הישגים או תובנות שצברו, וכן קדימונים לתוכניות שונות.

האם כל זה ישתלם ובתאגיד, בהובלת המנכ"ל החדש גולן יוכפז, אכן יצליחו לשמור על הנתונים הגבוהים? בכאן 11 מקווים כי כך יקרה, אך מבינים גם שהרגלי צפייה מתאפיינים בנאמנות גבוהה, וקשים מאוד לשינוי. לראיה, כאשר בוחנים את הרייטינג בימים שבהם לא שודר המונדיאל, רואים שבערוץ מתקשים לעמוד במשימה. בנוסף, אם מסתכלים על אירועי העבר, ההיסטוריה מוכיחה כי הסיכויים אינם גבוהים, והרייטינג צונח.

בערוץ גם מבינים שהצפייה הלינארית, לפי לוח שידורים שנקבע מראש, מאבדת מכוחה - לאור התחזקות הסטרימינג ואפשרויות הצפייה הנדחית. לכן משקיעים שם לא מעט ברשתות החברתיות ובדיגיטל.

עלויות מול הכנסות

בתאגיד, ולמעשה עוד קודם לכן ברשות השידור, משדרים את המונדיאל באופן מסורתי זה שנים. התאגיד "ירש" את ההסכם האחרון שנחתם בין רשות השידור לפיפ"א, התאחדות הכדורגל העולמית, שבו נקבע כי זכויות השידור לשני המונדיאלים ברוסיה ובקטאר יתומחרו ב־60 מיליון שקל.

מכאן ניתן להסיק כי עלות זכויות השידור למשחקים הנוכחיים עמדה על כ־30 מיליון שקל. בנוסף, העלות האופרטיבית של השידורים עמדה על כ־15 מיליון שקל, סכום שנמוך ב־2 מיליון שקל מהסכום שהוקצה למונדיאל ברוסיה.

ההכנסות מפרסום במהלך המונדיאל הסתכמו בכ־20 מיליון שקל (3 מיליון יותר מהסכום שהעריכו בתאגיד בתחילה). נזכיר כי בגלובס נחשף כי ההכנסות מפרסום לשנת 2022 יגיעו לשיא של יותר מ־90 מיליון שקל, בין היתר בזכות טורניר הכדורגל העולמי.

ברשת 13 מרוצים

ומה עשו המתחרות בחודש החולף? רוב הזמן, מחוסר ברירה, הן פשוט הורידו את הראש, והבינו שיהיה קשה לנצח ברייטינג את טורניר הספורט שמרתק את הישראלים. יותר מפעם אחת גם מהדורות החדשות "נחבטו", ורשמו רייטינג נמוך יותר מזה של המתחרה בכאן 11 - מה שמהווה אירוע נדיר.

נזכיר כי ברשת 13 רכשו מכאן 11 זכויות שידור לארבעה משחקים בשלב הבתים. ההתחלה הייתה פושרת: ב־24.11 המשחק בין יפן לספרד רשם רייטינג צנוע של 9.3%, לעומת קוסטה ריקה גרמניה ששודר בערוץ כאן 11 והשיג שיעור צפייה של 13.1%.

ב־29.11 שודר המשחק בין ויילס לאנגליה, שהשיג נתון נמוך במיוחד של 3.7% (אולפן המונדיאל: 2.8%), כאשר שיעור גבוה בהרבה של צופים (פי 6) בחרו במשחק של ארה"ב מול איראן ששודר בכאן (21.1%).

למחרת, המשחק בין פולין לארגנטינה כבר רשם רייטינג דו ספרתי של 16.4%, והביס בגדול את המשחק ששודר באותו זמן בכאן (ערב הסעודית מול מקסיקו, 7.1%). ב־2 בדצמבר (יום שישי) רשם המשחק של קמרון וברזיל רייטינג של 7.6%, נתון דומה לזה של המשחק בין סרביה לשוויץ ששודר בכאן 11 (8.5%).

בסך הכול, רק במשחק אחד נרשם רייטינג משמעותי, אולם מבחינת רשת הייתה למהלך הצדקה מסחרית, כלומר התחושה שם היא שהוא השתלם לערוץ.

מחוץ לגזרת המשחקים, בשני הערוצים המסחריים בחרו במשורה את האירועים הטלוויזיוניים ששודרו במהלך החודש. בקשת שידרו את המטבח המנצח VIP עם שני משדרי גמר: הראשון שודר מול משחק מונדיאל ורשם רייטינג נמוך יחסית של 13.1%, וגם הגמר השני, ששודר ביום ה"חופשי" שלפני משחקי רבע הגמר, רשם נתון דומה (13.2%).

במוצ"ש שלפני גמר המונדיאל השיקו בקשת את העונה השלישית של הריאליטי הפופולרי "הזמר במסכה", ורשמו רייטינג של 18.9%. ברשת השיקו במקביל את העונה החדשה של "הישרדות", עם רייטינג של 15.2%. ומה בכאן 11? שם הסתפקו ברייטינג ה"רגיל", 3% לשידור חוזר של משפט הבנקאים.