גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד כמה הרפורמה במערכת המשפט תשפיע על דירוג האשראי של ישראל?

בכירים לשעבר באגף החשב הכללי באוצר מביעים דאגה מהרפורמה, אך מאמינים שלא תשפיע על דירוג האשראי של ישראל ● לדבריהם, בסוכנויות הדירוג מחליטים בעיקר על סמך נתוני המאקרו ● מנגד, ממסמך של סוכנות מודי'ס שפורסם אחרי הבחירות עולה חשש שהרפורמה תשפיע לרעה על הדירוג

עד כמה הרפורמה במערכת המשפט תשפיע על דירוג האשראי של ישראל / צילומים: shuttesstock, דני שם טוב. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עד כמה הרפורמה במערכת המשפט תשפיע על דירוג האשראי של ישראל / צילומים: shuttesstock, דני שם טוב. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ההתרחשויות בישראל מכניסות את סוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות לדיסוננס. מצד אחד, זה עתה הציגה כלכלת ישראל נתוני מאקרו נהדרים לשנת 2022. מאידך, בעולם עוקבים בדאגה אחר הרפורמה המשפטית, והשיח הנוכחי עוסק דווקא בהורדת דירוג האשראי של המדינה. 

פאניקה רגעית או חשש אמיתי? מחלוקת לגבי תגובת השווקים לרפורמת המשפט 
נתניהו התגאה בהמלצה של ג'יי.פי מורגן בנוגע לכלכלה הישראלית והסעיר את הרשת. צללנו לפרטים
הפוליטיקה הגיעה לכלכלה: ארבעה מדדים שמעידים על חששות המשקיעים | ניתוח
נגיד בנק ישראל לנתניהו: הרפורמה המשפטית עשויה להשפיע על דירוג האשראי של ישראל
האם נתניהו כבר רואה הורדת דירוג באופק? | אורי פסובסקי, פרשנות

דירוג האשראי הוא הערכה של הסיכון שהמדינה לא תפרע את חובותיה. אז מה מעניין את סוכנויות הדירוג? האם סוגיות הנוגעות למשפט יכולות לקבל משקל גבוה? ההסבר הפשטני הוא שהדירוג צופה פני עתיד.

הרפורמה המשפטית של הממשלה משתקפת כלפי חוץ כמהלך שעלול להבריח משקיעים ומסוגל להשפיע לרעה על הדירוג. אבל התשובה המלאה מורכבת. כמה מורכבת? בכירים לשעבר בחשכ"ל אומנם טוענים כי לא תהיה פגיעה, אלא שמסקירה של חברת דירוג האשראי מודי'ס משתקפת תמונה אחרת.

חשבים לשעבר: "אין מקום להורדת הדירוג"

האנשים שמכירים את נושא דירוג האשראי על כל מורכבותיו הם אנשי החשב הכללי במשרד האוצר. כאחראים על ניהול החוב של המדינה, החשכ"ל הם הכתובת של סוכנויות דירוג האשראי לשאלות וטענות לקראת הודעות דירוג. שוחחנו עם שורה של בכירים לשעבר באגף החשב הכללי ושאלנו אותם האם קיימת סכנה אמיתית לדירוג הישראלי. רובם ביקשו להרגיע והעריכו כי הדירוג יישאר יציב בטווח הקרוב, אבל הביעו חששות שונים מפני גלי ההדף של רעידת האדמה המשפטית.

היחיד שהסכים להתראיין בשם גלוי הוא פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי. זליכה, המכהן כיום כראש החוג לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו, מביע תמיכה מסויגת ברפורמה ואומר: "מבחינה מקצועית, אין מקום להורדת הדירוג".

זליכה מסביר כיצד בודקות אותנו סוכנויות הדירוג: "החוב של הממשלה מתבטא בשני דירוגים, במטבע מקומי ובמטבע חוץ. הנטל המקומי מאוד נמוך, ותקציב הממשלה בשנה שעברה היה מאוזן. אני שומע שהממשלה מתכננת תקציב אחראי ל־2023־2024 ולא מתכוונת להקצות כספים לכל ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו. אז מבחינת החוב במטבע המקומי, הסיכון הוא מאוד נמוך.

"החוב במטבע החוץ נשען על שלוש נקודות, לפי סדר חשיבות עולה. הראשונה היא פריסת החוב, ובישראל הפריסה מאוד נוחה; השנייה היא יתרות המט"ח שמחזיק בנק ישראל, שהן גבוהות ואף מופרזות; והנקודה המכרעת ביותר היא מאזן התשלומים. בשנים האחרונות העודף של היצוא על היבוא היה כל־כך גדול, שהסיכון לאי־פירעון חובות במט"ח הוא קלוש".

זליכה ממחיש מדוגמאות בעולם מדוע החשש לא מוצדק: "אם היה קשר בין רפורמות משפטיות לדירוג אשראי, הדירוג של כוויות ושל קטאר היה נמוך, וגם בהונג קונג היינו רואים צניחה אחרי שסין דרסה את הדמוקרטיה".

גם הכלכלה בפולין צמחה עד לשינויים במשטר שהובילו להפחתת דירוג האשראי.
"אנחנו לא איפה שפולין הייתה, וגם שם הדירוג יציב בשנים האחרונות. אני שומע גם השוואות להונגריה, אבל שם הפגיעה בדירוג היא בגלל מדיניות כלכלית לא טובה. בשורה התחתונה, אין חשש לדירוג האשראי של ישראל".

אז למה S&P בחרו להתייחס לנושא פומבית?
"הסוכנויות רואות את עצמן כבעלות דעה ומביעות את דעתן, האם התהליכים טובים לכלכלה. הן מלוות את הכלכלה באופן שוטף ומבקשות פרטים נוספים של אנשי המקצוע. מדובר כרגע בסערה, והם לבטח יפנו לחשכ"ל ויקבעו איתו פגישה. ייתכן גם שיבקשו להיפגש עם נגיד בנק ישראל, עם שר האוצר ואולי אפילו עם ראש הממשלה. והם כנראה יקבלו תשובות, שלרפורמה הזאת אין קשר לזכויות קניין, לדיני חוזים ולפגיעה בדמוקרטיה".

"הדיבורים מייצרים מצב חדש בשווקים"

בכירים אחרים לשעבר בחשכ"ל עימם שוחחנו לא היו אופטימיים כמו זליכה, אבל הסכימו שדירוג האשראי של ישראל צפוי להישאר יציב בעתיד הנראה לעין. "סוכנויות הדירוג עובדות לאט", הסביר אחד מהם, אך הוסיף: "שוק ההון פועל הרבה יותר מהר, ושם נמצאת הבעיה שלנו".

אחד הגורמים, שהיה מעורב בעבר במגעים מול סוכנויות הדירוג, סבור כי הן לא נכנסות לרזולוציות גבוהות בשינויים במערכת המשפט. תחזית הדירוג של ישראל ב־S&P היא "יציבה" כבר שנים, ותהליך לשינוי התחזית אורך חודשים. מנגד, "הדיבורים עצמם מייצרים מצב חדש בשווקים שמגיבים במהירות", מסביר הגורם.

השוק שמגיב הכי מהר להידרדרות ביציבות הפיננסית של מדינה, או בריבונות המוסדות שלה, הוא שוק המטבע. לרוב קשה מאוד לקבוע ממה נובעות התנודות בשוק, אולם הגורם סבור כי היחלשות השקל בימים האחרונים אל מול הדולר והאירו נובעת באופן ישיר מחששות המשקיעים.

"השינויים במטבע נובעים מהשיח על השינויים במערכת המשפט. בתחילת החודש הדולר הגיע ל־3.5 שקלים, ואחר־כך השקל הלך והתחזק, עד סוף השבוע. מאז יש היחלשות חדה, ואין סיבה אחרת".

עוד הוא מוסיף כי "כבר עכשיו, מרווחי הסיכון של ישראל עלו בשווקים. שוק ההון בעולם מציג ביצועים חיוביים מתחילת השנה, ובישראל המדדים שליליים. אם בממשלה היו אומרים, 'אנחנו מוכנים לפתוח את זה לדיון', אולי זה היה מרגיע את המשקיעים ואת חברות הדירוג".

בחברת דירוג האשראי חושבים אחרת

למרות הדעות של הבכירים לשעבר בחשכ"ל, חברת דירוג האשראי מודי'ס הזהירה כבר אחרי תוצאות הבחירות בנובמבר האחרון מההשלכות של רפורמה משפטית מקיפה על דירוג האשראי של ישראל - כך עולה מתשובה של החברה לפניית גלובס בנושא.

החברה הפנתה השבוע את גלובס לניתוח שפרסמה עוד לפני הקמת הקואליציה, ב־3 בנובמבר, שבו היא מאשררת את הדירוג החיובי של ישראל, אך מציינת כי שלל הבטחות הבחירות של מפלגת "הציונות הדתית" בתחום המשפטי עלולות להשפיע לרעה עליו.

"'הציונות הדתית' ניהלה קמפיין הכולל הבטחות למהפכה במערכת המשפט, מה שיכלול את החלשת היכולת של בית המשפט העליון בישראל לבטל חוקים", כתבו האנליסטים של החברה במסמך שהגיע לידי גלובס, ושמיועד למשקיעים באגרות חוב ממשלתיות ישראליות. "יישום של שינויים כאלה יהיה בבירור גורם שלילי בהערכתנו לגבי חוזק המוסדות והמשילות בישראל, שעד כה החשבנו כגורם חיובי בדירוג האשראי של המדינה", הם כותבים.

האזהרה לגבי ההשפעה השלילית של "מהפכה במערכת המשפט" היא חלק מסקירה מקיפה, שבה כותבים האנליסטים של מודי'ס כי בשל הרכב הרוב הקואליציוני הגדול הצפוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ניתן לצפות לקואליציה "יותר מלוכדת ויותר יציבה" מזו היוצאת. כותרת המשנה של הדוח היא שחילופי הממשלות "אינם צפויים לשבש את העוצמה הכלכלית הישראלית ואת השיפורים הפיסקליים שלה". האנליסטים כותבים כי "הכלכלה הישראלית הוכיחה חסינות רבה להתפתחויות פוליטיות בעבר".

בסקירה נוספת, שהתפרסמה ב־24 נובמבר, מאשררת הסוכנות את דירוג 1A של ישראל. היא גם מציגה את המתודולוגיה שלה לחישוב דירוג האשראי של ישראל, ממנה עולה כי לקריטריון "חוזק מוסדות ומשילות" יש השפעה עליו. תת־סעיף "עוצמת החברה האזרחית ומערכת המשפט" מהווה כ־20% ממנו. הקריטריון עצמו הוא רק חלק משורה ארוכה של מדדים לאומדן הדירוג.

רק שלוש סוכנויות דירוג גלובליות פועלות כיום בשווקים - S&P, מודי'ס ו־Fitch. אנליסט סוכנות S&P, מקסים ריבינקוב, אמר לרויטרס לפני כשבועיים כי "תוכניות לרפורמה משפטית... עשויות ללחוץ על דירוג האשראי של ישראל".

עוד כתבות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי