דירוג אשראי | פרשנות

האם נתניהו כבר רואה הורדת דירוג באופק?

נתניהו הכריז כי מהלכי הרפורמה המשפטית "לא רק שלא יפגעו בכלכלה, אלא יחזקו אותה". אם כי בכנות, קשה היה להבין את הנימוקים שלו • אם מקשיבים לדבריו של ראש הממשלה, אפשר היה לשמוע מסר נוסף: נתניהו מכין את הקרקע לכך שאנחנו עשויים להימצא בדרך לאזהרה על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"לרפורמה המשפטית יש הרבה יותר הד בקהילה העסקית משזה בא לידי ביטוי בתקשורת", כך אמרה לי אחת הדמויות הבכירות במשק בתחילת השבוע. בסוף אותו השבוע, ניתן לומר בוודאות שזה כבר לא המצב. מאז הייתה תחושה של סכר שנפרץ.

הפרופ' שהתפטר מהוועדה המוניטרית: "לא רוצה להיות שם כשהמצב יתחיל להידרדר" | ראיון
ברקע המחאה: בממשלה שוקלים לרכך את רפורמת המשפט 

תחילה יצאו הנגידים לשעבר, קרנית פלוג ויעקב פרנקל באזהרה ש"אסור לסכן את דירוג האשראי של ישראל". למחרת הגיעה התפטרותו של חבר הוועדה המוניטרית, פרופ' משה חזן. וביום שלישי נגיד בן ישראל פרופ' אמיר ירון חלק עם ראש הממשלה בנימין נתניהו את רשמיו על חששות סוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות והגופים הפיננסיים הגדולים. ואם לא די בכך, ביום רביעי התפרסם מכתב הכלכלנים - שעליו היו חתומים בכירי כלכלני ישראל מכל הקשת האידאולוגית.

השבוע גם שוחחתי עם פרופ' אודי ניסן מהאוניברסיטה העברית, ובעברו ראש אגף תקציבים באוצר ומנהל ראשות החברות הממשלתיות, שחתם גם הוא על המכתב. גם ניסן הזהיר מפני שינוי קיצוני "במערכות שחיוניות לכלכלה", כזה שיערער על הוודאות הנחוצה למדינה כמו ישראל.

במסיבת העיתונאים שלו ברביעי, נתניהו הכריז כי מהלכי הרפורמה "לא רק שלא יפגעו בכלכלה, אלא יחזקו אותה". אם כי בכנות, קשה היה להבין את הנימוקים שלו. נתניהו התמקד במשפטיזציה שהיא כמו חול בגלגלי הכלכלה הישראלית - אבל זו הרי כלל לא ליבת הרפורמה. הוא הזהיר מפני "צונאמי של שקרים", והתגאה במצבו המצוין של המשק הישראלי. אבל כידוע בשוק ההון, ביצועי העבר הם לא בהכרח ערובה לתוצאות עתידיות. ואם לשאול ביטוי מאמריקה: אם זה לא מקולקל, למה לתקן את זה?

אבל יותר מזה: אם מקשיבים לדבריו של ראש הממשלה, אפשר היה לשמוע מסר נוסף. נתניהו דיבר על כך שהכלכלה לא תיפגע "לאורך זמן", ועל כך שהשווקים הם חכמים "לאורך זמן". הוא המשיל את הכלכלה למטוס, ודיבר על מערבולות אוויר שלפנינו. משמע: בטווח הקרוב יותר, הרפורמה דווקא כן עלולה להביא איתה טלטלות. למה נתניהו התכוון? השערה אפשרית: ראש הממשלה מכין את הקרקע לכך שאנחנו אכן עשויים להימצא בדרך לאזהרה על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל.