נתניהו מנסה להרגיע את חששות הכלכלנים מהרפורמה המשפטית: "מי שהשקיע בישראל הרוויח המון וירוויח עוד הרבה יותר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר החוץ אלי כהן ושר הכלכלה ניר ברקת קיימו מסיבת עיתונאים משותפת • נתניהו אמר כי "יש צונאמי של שקרים שאין בינם למציאות דבר", וכי "הסרת עודף המשפטיזציה תביא עוד צמיחה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים היום (ד') / צילום: העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים היום (ד') / צילום: העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ קיימו הערב (ד') מסיבת עיתונאים בהשתתפות שר הכלכלה ניר ברקת ושר החוץ אלי כהן.

האירוע כונס לאחר שנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, נפגש אמש (כ') עם נתניהו ושיקף לו את החששות ברחבי העולם מפני ההשלכות ההרסניות שעלולות להיות לשינויים במערכת המשפט על כלכלת ישראל. 

פרופ' דניאל כהנמן לגלובס: "הרפורמה המשפטית היא חורבן, יהיו לה תוצאות מוחשיות בכלכלה ובמעמד המדיני"
מאות כלכלנים מזהירים: "המהפכה המשפטית תגרום נזק חסר תקדים"
אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס: "אף משקיע זר לא שואל אותי על הרפורמה המשפטית" 

18:30 | נאום נתניהו

ראש הממשלה נתניהו פתח את מסיבת העיתונאים באמירה: "בימים האחרונים אני שומע חשש על השפעת הרפורמה על החוסן הכלכלי שלנו. האמת הפוכה. המהלכים שלנו לא רק שלא יפגעו, אלא יחזקו ויחזירו את ישראל למעמד משפטי חזק יותר. אמרתי בעבר שצריך לצמצם הוצאות ממשלה ולפתוח תחרות, וקיבלנו את אחת מהכלכלות החזקות העולם".

נתניהו המשיך: "יחס החוב-תוצר עומד היום על פחות מ-61%, הרבה פחות מהתחזיות. התחזיות טועות", והוסיף כי "כבר בעבר צפיתי שיהיה מאבק מול חסמים על עודף רגולציה ומשפטיזציה".

בהמשך דבריו תקף נתניהו את "עודף המשפטיזציה" בארץ ואמר: "הוצאת הגז הטבעי מהמים, שזכתה להתנגדות ממומנת, מכניסה לישראל עשרות מיליארדי שקלים. אנחנו מעצמה אנרגטית, ומחירי החשמל פה מהנמוכים בעולם. הצעד הזה של הוצאת הגז התעכב בגלל עודף משפטיזציה, לרבות בבית המשפט העליון, וספק אם היה צריך להגיע לשם.

"כביש 6 התעכב ונעצר בגלל הליכים משפטיים, וכך גם הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים. אינספור פרויקטים עוכבו בשל עודף המשפטיזציה, והם כמו חול בגלגלי הכלכלה.

"אנחנו מחויבים לעצמאות בית המשפט, ולא תהיה פגיעה בזכות הקניין והחוסים. יש צונאמי של שקרים שאין בינם למציאות דבר. הבנק העולמי דירג את ישראל במקום ה-85 בעולם בכיבוד הסכמים בגלל עודף המשפטיזציה. הסרת עודף המשפטיזציה תביא עוד צמיחה. יריבנו הפוליטיים מוציאים את דיבת ישראל בעולם. כשהרפורמה המשפטית תעבור, שלטון החוק, הדמוקרטיה, הכלכלה, כיבוד הסכמים וזכות הקניין יהיו במצב טוב יותר.

"בעשור הקודם הוזהרנו שאם לא נתקדם עם הפלסטינים, יהיה צונאמי מדיני. קרה ההפך עם הסכמי אברהם. גם הבכי והנהי שהיו בזמן הקורונה זכו לביקורת על כלום, ההפך ממה שאמרו קרה. יצאנו ראשונים ממשבר הקורונה, למרות המשפטיזציה ולא בזכותה. הבאת עוד חיסונים נמנעה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, ונאלצתי לעקוף אותו. מי שהשקיע בישראל בעשורים האחרונים, הרוויח המון וירוויח עוד הרבה יותר".

18:45 | שר האוצר בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עלה לדבר אחרי נתניהו ואמר כי "שקר שחוזרים עליו המון הופך לכאורה לאמת. מיליארד שקרים לא יהפכו לאמת. נתוני המאקרו של ישראל פנטסטיים בשל מדיניות ממשלתית עקבית וטובה. ההוצאה הציבורית פחתה, וההרכב שלה מוטה צמיחה הרבה יותר מבעבר ומרוב מדינות העולם. נמשיך באותה מדיניות אחראית של תקציב מוטה תשתיות וצמיחה. נביא רפורמות ענקיות למשק בחוק ההסדרים, רפורמות שיגבירו תחרות ויעודדו צמיחה.

"דווקא על רקע חוסר הוודאות בשווקים בעולם, מדינת ישראל היא אי של יציבות ואחריות".

לאחר מכן תקף גם שר האוצר את מערכת המשפט ואמר כי "אם מסתכלים על היקף תיקי ליטיגציה מסחריים ואזרחיים שנפתחו ב-2020, באירופה מדובר בממוצע ב-2.2 תיקים לכל 100 אזרחים, ואילו בישראל 4.8. זה מפרנס המון עורכי דין, אבל מכביד על הכלכלה מאוד. משך זמן אכיפת חוזה בסכסוך משפטי ארוך הרבה יותר מאשר בכל העולם המערבי: שלוש שנים לעומת שנה וחצי ממוצע ב-OECD".

19:00 | שר החוץ אלי כהן

לאחר דברי נתניהו וסמוטריץ', אמר שר הכלכלה אלי כהן: "בפגישותיי בדאבוס ובמגעים שלי כשר חוץ, איש לא העלה את סוגיית הרפורמה המשפטית ולא מדבר על הפסקת היחסים, להפך. אנחנו במגעים חשאיים וגלויים שיביאו לכך שעוד מדינות, שעד כה לא היו להן יחסים עם ישראל, יפתחו יחסים עמנו".

19:20 | שאלות העיתונאים

בתשובה לשאלות העיתונאים, אמר נתניהו כי "לרבים מהמפחידים יש אג'נדה פוליטית, אבל יש גם אחרים שחושבים שעשויה להיות פגיעה. זו המטרה כאן: להסביר ולהבהיר שהרפורמה דווקא עוזרת לכלכלה". 

בנוסף אמר נתניהו כי "יש לי ויכוחים נוספים עם הדרג המקצועי, וגם היו לי בעבר, כמו בניית המכשול התת-קרקעי בעזה ובניית הגדר בגבול מצרים שהמטכ"ל התנגד להן, והתברר שצדקתי. היו לי ויכוחים גם עם נגידי בנק ישראל - למשל על הפחתת מסים שכלכלנים בכירים התנגדו לה, והתברר שזה מה שהקטין את יחס החוב-תוצר".

נתניהו הוסיף: "נעמוד על יישום הרפורמה שמחזירה את ישראל לנורמה של כמעט כל מדינה דמוקרטית בעולם. השווקים חכמים, ולא תהיה פגיעה".

בתשובה לשאלה נוספת, התייחס נתניהו להתנגדות לרפורמה המשפטית ואמר: "מה שקורה באמצעי התקשורת לא מקצועי, לא אחראי, לא הוגן ולא אמיתי. אשמח שהמתנגדים יבואו ויציעו מה הם מציעים לשנות, ולא רק ישללו את הרפורמה כולה. מה כן? לא שמעתי עדיין מה מציעים. כשתהיה הצעה, נדון בה".

וגם בתשובות לשאלות העיתונאים התייחס נתניהו ל"עודף המשפטיזציה" בארץ ואמר: "המשפטיזציה עלתה מאות פעמים בישיבות והחלטות ממשלה - יועצים משפטיים קובעים דברים כאן באופן שלא מקובל במדינות אחרות. אין איזון. זה שורש הבעיה - כשהדרג המשפטי לוקח עוד סמכויות על עצמו, זה מהגורמים לעומס.

"יש אנומליה במצב המשפטי ובכוחה של הזרוע המשפטית לעומת הזרועות האחרות. זה איבד את האיזונים והבלמים, ולכן מתבקש התיקון שיחזק את הדמוקרטיה. כעת מארגנים צונאמי - אבל השווקים חכמים יותר, יש מערבולת אוויר, אבל בודקים את המטוס ואת הטייסים. נעבור את המערבולת היטב".

הודעה שנועדה לפייס את השווקים

נתניהו וסמוטריץ' עסוקים בימים האחרונים בניסיונות לשלוח מסרי הרגעה, לא רק לציבור אלא גם למשקיעים הזרים ולסוכנויות הדירוג הבינלאומיות. סוכנות הדירוג S&P כבר התבטאה באחרונה בנושא הטלטלה המשפטית בישראל והזהירה כי עלולות להיות לכך השפעות שליליות על דירוג האשראי של המדינה.

אתמול בערב נפגשו ראש הממשלה ושר האוצר לדיון בנושא תקציב המדינה, ובסיומו שלחו הודעה שנועדה בעיקר לפייס את השווקים, שבה הודגשה "הכוונה לשמור על מדיניות פיסקלית אחראית ומרוסנת, ועל התאמתה למדיניות המוניטרית של בנק ישראל, למען שימור וייצוב כלכלת ישראל לארבע השנים הקרובות".