הצוללת | פודקאסט

איך הרפורמה המשפטית תשפיע על הכלכלה?

לנוכח הרפורמה במערכת המשפט, מאות כלכלנים בכירים באקדמיה, ביניהם פרופסורים לכלכלה ומשנים לשעבר לנגיד בנק ישראל, פרסמו גילוי דעת חריג נגד צעדי הממשלה • בפודקאסט "הצוללת" שוחחנו עם שניים מהם - פרופ' דניאל כהנמן ופרופ' אודי ניסן - וכן דיברנו על סקר שערך גלובס בציבור הרחב על עמדותיו בנוגע לרפורמה • האזינו

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

זה היה שבוע סוער ביותר בחזית הכלכלית. הוא נפתח בהתפטרותו של פרופ' משה חזן מהוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בגלל רצונו להשתתף במחאה נגד הרפורמה המשפטית. בהמשך הגיעה אזהרה מפני השלכות הרפורמה מכיוון שני נגידים לשעבר: קרנית פלוג ויעקב פרנקל. עניין חריג מאוד.

ואז - ביום רביעי, יצא מכתב של 270 כלכלנים באקדמיה, כולל כמה מהכלכלנים הבכירים ביותר. הכותרת שלו: "גילוי דעת על הנזק הצפוי לכלכלת ישראל כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות במערכת המשפט". מדובר בבכירים באוצר ובבנק ישראל שהיום מלמדים באקדמיה, יועצים לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו כמו הפרופסורים מנואל טרכטנברג ויוג'ין קנדל, אנשי ימין כלכלי כמו פרופ' עומר מואב ואנשי שמאל כלכלי כמו פרופ' יוסי זעירא. וגם כאן מדובר בעצומה יוצאת דופן. 

כשבין לבין, כך מסתבר, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הספיק להתייצב לפגישה עם נתניהו, שבה ככל הנראה סיפר לו על פגישות שהיו לו עם בכירים בכלכלה העולמית, שהביעו את חששם מהמפכה המשפטית בישראל. כשלקינוח השבוע הזה - עד כה לפחות - הגיעה מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נתניהו ביום רביעי, ובה הסביר שהרפורמה דווקא טובה לכלכלה.

השבוע בפודקאסט "הצוללת" אנחנו מארחים שניים מחותמי המכתב: הראשון הוא הפרופ' אודי ניסן מהאוניברסיטה העברית, מי שהיה גם ראש אגף התקציבים באוצר ומנהל רשות החברות הממשלתיות. נשמע ממנו מהם החששות שהביאו אותו ואת חבריו לחתום על המכתב החריף. השני הוא בכיר החותמים על המכתב, זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2002, פרופ' דניאל כהנמן. כהנמן מגדיר את הרפורמה "חורבן" וחושש מאוד מפני ההשלכות על הכלכלה ועל המדינה בכלל.

כמו כן, נדבר עם סגן עורכת גלובס, זאב חספר, על סקר מרתק שהעיתון מפרסם בסוף השבוע. שני ממצאים מעניינים מתוכו: יש רוב יחסי בציבור שמתנגד לרפורמה, ורוב הבוחרים לא התעניינו ברפורמה, או לא הבינו את משמעותה, כשהצביעו בבחירות האחרונות.