גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חלוץ תעשיית האסתטיקה הרפואית: "הדבר היחיד שגרוע מלצעוק 'שריפה' בקולנוע, זה לראות את האש ולשתוק"

בכירי תעשיית הרפואה האסתטית מדברים על המשבר הפוליטי ועל ההאטה בעסקי הענף ● שמעון אקהויז: "אומרים שהמוחים הם 'מלשינים', אבל לא זו הבעיה, אלא האירוע עצמו" ● משה מזרחי: "אנחנו שומעים מהספקים שלנו שאלות, ואין לנו תשובות"

ד''ר שמעון אקהויז / צילום: תומר שלום
ד''ר שמעון אקהויז / צילום: תומר שלום

"כולם מדברים לאחרונה על האפשרות של בריחת כספי משקיעים מהארץ, ואני דווקא רציתי להדגיש משהו אחר", אומר יזם חברות המכשור הרפואי וחלוץ תחום הרפואה האסתטית בישראל, ד"ר שמעון אקהויז. "יזמות צומחת בגלל תחושת החופש. כשאנשים אינם חופשיים לחשוב, הם לא חושבים. נכון, גם בהונגריה, ברוסיה ובטורקיה יש יזמות, אבל כאלפית ממה שיש בישראל, ולא במקרה". 

הרפורמה המשפטית והבורסה: הציבור הרחב מיהר למכור, המשקיעים המוסדיים בעיקר קנו 
לידיעת ההייטקיסטים ששוקלים לעזוב את הארץ: אלה המשמעויות והעלויות 

אקהויז השתתף השבוע במחאת חברות ההייטק ביקנעם נגד הרפורמה במערכת המשפט שמקדם שר המשפטים יריב לוין. אקהויז: "כשגייסתי כספים לחברת ESC (לימים לומניס) לפני 30 שנה, היו מושקעים בישראל כ־30 מיליון דולר של הון סיכון. היום - כ־100 מיליארד דולר. זו צמיחה מטורפת שכולנו נהנים ממנה עד כדי תלויים בה. הכסף הגיע בעיקר מארה"ב. בנינו בישראל מבנה מדהים, והפוליטיקאים פה מתנהגים כמו פילים בחנות חרסינה. כל פגיעה במערכת הזו יכולה להוביל להשלכות בלתי הפיכות".

 

גם משה מזרחי, מנכ"ל חברת האסתטיקה הרפואית אינמוד, מוטרד: "כחברה גדולה, בעסקים שלנו אין שינוי, אבל אנחנו בהחלט חשים שינוי אווירה. אנחנו שומעים מהספקים שלנו שאלות, ואין לנו תשובות. היום כשאני מגיע לכנסים, ישראלים הם מלכי השוק. אולי זה ישתנה".

משה מזרחי, מייסד אינמוד / צילום: איל יצהר

מזרחי מזכיר כי קרנות אמריקאיות מהוות את המשקיעות העיקריות בחברות הישראליות הנסחרות בנאסד"ק, ולא הציבור. "לאחרונה, קרן העושר הנורבגית משכה את השקעותיה מישראל. אומנם זה היה במחאה על ההתנחלויות ולא על הרפורמה המשפטית, אבל אם קרנות אמריקאיות יאמצו אותה גישה, זה יכול להתפתח לכדור שלג".

 

הרפורמה המשפטית משפיעה בעיקר כלפי פנים. מדוע היא מטרידה את המשקיע האמריקאי?
אקהויז: "סימני שאלה לגבי מערכת המשפט הם סיכון להשקעות. מערכת המשפט אחראית על קדושת הרכוש הפרטי. מערכת משפט עצמאית יכולה למנוע הלאמה, היא יכולה למנוע מהממשלה לדרוש מהבנקים מידע על חשבונות פרטיים.

"ולא שמערכת המשפט שלנו לא צריכה כמה שינויים, אבל העצמאות שלה מהמערכת הפוליטית היא מה שנותן למשקיעים את תחושת הביטחון".

האם השינוי במערכת המשפט עצמו מלחיץ את המשקיעים האמריקאים, או המחאה הציבורית?
"אומרים עלינו שאנחנו 'מלשינים' (מתכוון למחאה שמגיעה לתקשורת הזרה, ג"ו), אבל לא זו הבעיה, אלא האירוע עצמו. המשקיעים מאוד חכמים, ולא מסתכלים על הפגנות ולא מחכים לשמעון שידבר בצומת יקנעם. להיפך, כשהם רואים את ההפגנות הם מבינים שלא כל שינוי יעבור פה בקלות".

חשבתם על העברת חלק מפעילותכם מחוץ לישראל?
מזרחי: "לא אעשה זאת, ולדעתי הדיבורים על זה הם קצת קשקוש. אם הכסף שלי בחו"ל, אז אני ממילא צריך לנייד אותו חזרה לתוך ישראל, כדי לשלם לעובדים. אין לנו כרגע חשש מהלאמה או שבנקים ישראליים יפלו. ההשפעה הגדולה היא על חברות חדשות, שיוצאות לגייס כעת הון לראשונה".

אקהויז: "אני נזהר מאמירות על הוצאת עסקים מישראל, כי אלה אמירות נוראיות. כרגע זה לא רלוונטי, ואני מקווה שגם לא יהיה. אבל הדבר היחיד שהוא יותר גרוע מלצעוק 'שריפה' בקולנוע ולהתמודד עם נזקי הבריחה ההמונית, הוא לא לצעוק ולראות את כולם נשרפים".

"ההאטה היא הזדמנות"

כאמור מדובר בשני יזמים מיתולוגיים בתחום הרפואה האסתטית. אקהויז הוא מייסד החברות סינרון ולומניס, שהונפקו בוול סטריט ונמכרו תמורת סכומי עתק. בשנים האחרונות הנפיק שתי חברות בת"א - סופווייב, העוסקת בתחום האסתטיקה הרפואית על בסיס אולטרסאונד (שווי נוכחי של 314 מיליון שקל) ואפיטומי, שפיתחה גלולה לטיפול בהשמנה ולהולכת תרופות לקיבה.

גם מזרחי הוא מחלוצי תעשיית המכשור הרפואי האסתטי. בעבר היה מראשוני המשקיעים בלומניס, ואחר כך שימש כמנכ"ל סינרון. ב־2006 הקים את הום סקינוביישנס, שפיתחה אסתטיקה רפואית לשוק הביתי, וב־2008 את אינמוד שפיתחה טיפול אסתטי זעיר־פולשני לפנים, ונסחרת כיום בשווי של כמעט 3 מיליארד דולר בנאסד"ק.

בימים אלה החברות שמנהלים השניים צריכות להתמודד גם עם האטה בשוק הפעילות המרכזי שלהן - ארה"ב, במקביל לעלייה במחירי חומרי הגלם וההובלה. מזרחי אינו מודאג ורואה בהאטה דווקא הזדמנות עבור אינמוד.

"נכנסנו לתקופה הזו עם כיסים מלאים", הוא אומר. "נכון לסוף הרבעון השלישי יש לנו 484 מיליון דולר בקופת המזומנים. אנחנו חברה לא ממונפת, ולכן עלות הכסף כרגע לא משפיעה עלינו. לעומת זאת חברות שנרכשו על ידי קרנות פרייבט אקוויטי שלקחו הלוואה לשם כך, צריכות לשרת את ההלוואה שהפכה כעת אולי ליקרה יותר. זו כנראה אחת הסיבות שבגללן אנחנו רואים את החברות הללו מצטמצמות. לא רואים אותן משקיעות באנשי מכירות, בשיווק, במו"פ".

בדוחותיה לסיכום 2022 אינמוד צפויה להכות את התחזיות שלה עצמה, עם הכנסות של כ־450 מיליון דולר וצפי לצמיחה לכ־525-530 מיליון דולר ב־2023.

מזרחי מודה שגם אינמוד מתמודדת עם גידול בעלות המכר שלה, "ובכל זאת הגדלנו את ההשקעה בשיווק ובמכירות. זה אולי יקטין קצת את שיעורי הרווחיות, אבל יש לנו מאיפה לקטון, וכך נצמח מבחינת נתח השוק שלנו. נקבל יתרון לגודל, שיחזיר את ההשקעה הזו או כבר עכשיו, או כשהמיתון ייגמר".

"גם בבליץ צרכו שפתונים"

סופווייב, שבה אקהויז משמש כמשקיע מייסד ויו"ר, היא חברה צעירה יותר, עדיין בשלב ההשקעה. בדוחותיה למחצית הראשונה של 2022 היא רשמה הכנסות של 13 מיליון דולר, הפסד בסך 9 מיליון דולר, והיו לה 36 מיליון דולר בקופה.

אקהויז, כבוגר של כמה תקופות האטה, מציין כי אלו דווקא לא משפיעות כמעט על השוק האסתטי: "גם בתקופת הבליץ בלונדון, המוצרים המבוקשים ביותר היו גרבונים ושפתון", הוא מזכיר. "המעמד שקונה את רוב הטיפולים האסתטיים הוא לא זה שייאלץ לוותר עליהם בגלל המיתון.

"אנו רואים אתגרים בשרשרת האספקה, אבל מכירים ויודעים להתמודד עם זה, ועם רווחיות גולמית של 75% במקום 85% כמו שהתרגלתי בסינרון. בארה"ב גם העלינו מחירים, אבל זה לא השפיע על היכולת שלנו למכור".

עם זאת, ההאטה דוחקת לפעמים לפינה את הרופאים, שקשה או מסוכן להם יותר לקחת הלוואה כדי לממן רכישה של מכשיר, גם אם הם צופים שהוא יחזיר את ההשקעה. מזרחי סבור ש"גם כאן, היתרון שלנו כחברה עם 'כיס' הוא ביכולת לתת לרופאים תוכניות מימון, עזרה בשיווק, וכך שוב להגדיל את נתח השוק שלי".

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד