גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בלואו־אפ": הצד האפל של שנות ה־60 העליזות בלונדון

סרטו של הבמאי האיטלקי מיכלאנג'לו אנטוניוני נחשב לאחד מיצירות המפתח של התקופה ● העיסוק שלו בחברה המקדשת דימויים יפים על פני כל דבר אחר, הופך אותו לרלוונטי עד היום

כרזת הסרט ''בלואו־אפ'', 1966 / צילום: ויקיפדיה
כרזת הסרט ''בלואו־אפ'', 1966 / צילום: ויקיפדיה

 

טונגט הוא עיתונאי, חוקר קולנוע ומחברם של שלושה ספרים על קולנוע אמריקאי 

סרטו של הבמאי האיטלקי מיכלאנג'לו אנטוניוני "בלואו־אפ" (שנקרא בעברית "יצרים"), המתרחש בלונדון באמצע שנות ה־60 וגיבורו הראשי הוא צלם אופנה צעיר, אמור היה להיראות מיושן לגמרי בימינו. אלא שהמבט שלו על חברה שיש לה אובססיה לדימויים יפים על חשבון כל דבר אחר, הופך אותו לרלוונטי מאי פעם. 

6 הערות על מה הופך את אדוארד הופר לאחד הציירים האמריקאים הגדולים 
● "יוליסס" של ג'יימס ג'ויס: מיצירות המופת המאתגרות ביותר 
"המתרחצות הגדולות" של סזאן: אחד הציורים החשובים באמנות המודרנית
הספר שמאחורי אחת הקומדיות האהובות בכיכובה של אודרי הפבורן 

הוא הרבה יותר מקפסולת זמן, כפי שנוהגים לתאר אותו חלק מהמבקרים. נכון, גם הוא, כמו הסרטים "לילה של יום קשה" של הביטלס ו"דרלינג" של ג'ון שלזינגר, מתרחש בשנות ה-"Swinging London", כינויה של תקופה בלונדון שהתאפיינה בפרץ יצירה בתחומי המוזיקה, האופנה והתרבות ובמתירנות מינית. אך סרטו של אנטוניוני, שזכה בפרס הראשון בפסטיבל הסרטים בקאן ב־1967, אומר המון על העידן בו לכל אדם יש טלפון נייד עם מצלמה. המסר של הסרט רחוק מלהיות מעודד.

 

הדמות הראשית: צלם אופנה שחצן ורודני

בסיפור מעלליו של הצלם תומאס, בגילומו של דייוויד המינגס, אנטוניוני ושותפיו לכתיבה טונינו גוארה ואדוארד בונד מבהירים שעיסוק מוגזם במראית העין של הדברים לא בהכרח אומר דאגה לכל השאר. כשתומאס לא מעביר את הדוגמניות שלו סשנים אינסופיים, בהם הוא פוקד עליהן ללא הרף ("ראש כלפי מעלה!" או "התכופפי יותר!"), הוא מטריל אותן. למשל הוא מבקש שהן יעצמו עיניים כשהוא מצלם אותן, ואז חומק מהדלת האחורית.


לתומאס אכפת רק מהתוצאה הסופית, לא ממה שהנשים צריכות לעבור עד שהוא משיג אותה, אם כי ממה שאנו רואים תוצאות עבודתו אינן ייחודיות. אבל אל תאמרו לו את זה. "הם מדהימים!", הוא מכריז כשהעוזר שלו מעביר לו את הצילומים. דייוויד המינגס, שקריירת המשחק שלו הוגדרה על ידי התפקיד הזה, מצליח להעביר למסך דמות עם ביטחון עצמי מופרז ולא מוצדק. אנטוניוני הצליח לקשור בין תומאס לבין זן חדש, אינפנטילי ושחצני, של תושבי לונדון. "בלואו־אפ" נפתח בסצינה בה קבוצת פנטומימאים, ביניהם גם ג'וליאן שגרן הישראלי, נוסעת ברחבי לונדון עד שהיא עוצרת ויוצאת מהמכונית כדי לשטות באזרחים המכובדים והרדומים בהם היא נתקלת, כולל זוג נזירות ואחד מאנשי משמר המלכה.

יהיו מי שיתהו מהו הנזק שחוללו הפנטומימאים. אחרי הכל, הם לא פגעו באף אחד. ההתנהגות הרכושנית של הפנטומימאים משקפת את הנרקיסיזם של תומאס, נקודה שהמבקר האמריקאי סטיוארט קלוואנס לא החמיץ. "הפנטומימאים מפגינים את דרכם ברחבי לונדון", כתב קלוואנס במאמר מ־2004 ב"ניו יורק טיימס", "ואנטוניוני מנגיד את הצעירים העליזים האלה עם הזקנים השבורים היוצאים מבית מלון עלוב".

 

הזוג המוזר שנלכד בעדשה של הצלם

מאוחר יותר, כשתומאס מבקר בפארק כדי לצלם כמה תמונות, נראה שאנטוניוני מתרכז יותר ויותר בתכונות השליליות של הגיבור שלו. מי יכול להחמיץ את תנוחות הגוף המגוחכות של תומאס, כשהוא מנסה להשיג את זווית הצילום הנכונה? השוט מרחוק של צלם הסרט קרלו די פלמה גורם לתומאס להיראות קומי - יותר כמו שחקן הראינוע באסטר קיטון מאשר צלם האופנה האמריקאי פרנצ'סקו סקאבולו - כשהוא רודף אחרי להקת ציפורים עם מצלמתו. רוב הסיכויים שהסיור שלו בפארק בשעות אחר הצהריים לא יניב צילומים זוכי פרסים, אלא שאז נראה שהוא לכד בעדשתו משהו באמת מעניין: זוג המתנהג מוזר, מתחבק ומתרחק לסירוגין.

אבל האישה (ונסה רדגרייב) קולטת אותו ודורשת שייתן לה את הצילומים שצילם. "אתה לא יכול לצלם אנשים כך", היא מתעקשת. "זה מרחב ציבורי. לכל אחד יש הזכות שיעזבו אותו בשקט". בדרכה, היא פועלת תחת אותו היגיון שגוי כמו זה של הפנטומימאים: הפארק, שעל פניו שייך לכולם, כולל צלמים חטטנים. אך הוא גם שלה והיא יכולה לעשות בו כרצונה.

הגישה המתנשאת של הדמות של רדגרייב נראית אפילו יותר זדונית לאחר שתומאס מגלה למה היא כל כך חששה שיצלמו אותה. כשתומאס מפתח את התמונות, הוא מזהה דמות מטושטשת ברקע של אחד הצילומים. הדימוי נעשה גדול יותר ככל שהרצון של תומאס להבין את הדימוי המטושטש גדל, ואנטוניוני מתעד זאת בסבלנות ראויה לציון. בשוט אחד מפורסם, המצלמה נעה באיטיות רבה בין שתי הגדלות שתקע תומאס בסיכה על הקיר, ראשו נע מאחת לשנייה כשהוא משווה ביניהן; אנחנו רואים את אגלי הזיעה על המצח והשפה העליונה של המינגס.

מה מגלה הצלם כשהוא מפתח את התמונות?

אחרי שתומאס חש בטוח כי מה שלכד בצילום בפארק זה איש עם אקדח, התגובה הראשונית שלו צפויה למדי. "קרה משהו מדהים", הוא אומר לסוכן שלו (פיטר בולס). "מישהו ניסה להרוג מישהו, ואני מנעתי זאת!"

כשהוא מזהה אדם פצוע מוטל על האדמה במקום אחר בצילום, ובכך מאשר שהמצלמה שלו אכן הייתה עדה לרצח, תומאס מפסיק לדבר בשחצנות. ברגע אחד החוש המוסרי שלו נכנס לפעולה. אבל ניסיונותיו לעניין אחרים בגילוי הקודר שלו הם כמלחמה בטחנות רוח. אנו חשים באכזבה שלו כשחברה שלו מגיבה בנונשלנטיות, ונראה שהוא ממש נגעל מהביטניקים המסוממים שהוא פוגש בהופעת רוק בהמשך הסרט. למזלנו, הסרט חוזר חיש מהר לפסקול הג'ז של הרבי הנקוק.

הגופה נעלמה: סצינת הסיום של הסרט

הסרט מסתיים בביקור של תומאס בפארק עם שחר, שם הוא מגלה שהגופה של האיש מהצילום נעלמה. כל מה שנשאר הם העלים העפים ברוח. המבקר הבריטי דייוויד תומסון כתב: "כל עוד אני חי לא אשכח את הרוח בעצים בפארק הזה".

בריאיון מ־1967, אנטוניוני, בלעומתיות דווקאית אולי, סירב לתאר את הסיום כפסימי, והתעקש ש"בסוף הסרט הצלם הבין הרבה דברים, כולל איך לשחק עם כדור דמיוני - חתיכת הישג". למרות התגובה הזו של הבמאי, כשאנו רואים בסיום הסרט את להקת הפנטומימאים, שלא אכפת להם מדבר, משחקים טניס ללא רקטות או כדור, אנו עשויים להיזכר בפסוק מתהילים קט"ו: "פה להם ולא ידברו, עיניים להם ולא יראו".

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו