גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסקת ההתגברות, "חוק דרעי 2" וחוק מח"ש אושרו בקריאה טרומית

החוק לפיו הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוקים שייפסלו, ברוב של 61 ח"כים, עבר בקריאה טרומית ● גם "חוק דרעי 2", לפיו בג"ץ לא יוכל להעביר ביקורת על מינוי שרים, אשר יסלול את הדרך למינוי דרעי לשר, אושר בקריאה טרומית; וכך גם חוק מח"ש ● יו"ר האופוזיציה לפיד לשר המשפטים לוין: "בעוד חצי שנה, כשהכלכלה תהיה מרוסקת, הביטחון על הרצפה, והמדינה מפורקת מבפנים - זה יהיה על ראשך"

מליאת הכנסת, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת, היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

14:39
62 חברי כנסת בעד, 52 נגד: חוק מח"ש עבר בקריאה טרומית ויעבור לטיפול בוועדת החוץ והביטחון לקראת קריאה ראשונה. לפי הצעת החוק, המחלקה לחקירת שוטרים, שכיום כפופה לפרקליט המדינה, תועבר לאחריותו של שר המשפטים באופן ישיר ולפיקוח מנכ"ל המשרד. בנוסף מוצע כי פרקליטים ייחקרו על-ידי מח"ש ולא על-ידי המשטרה.

14:26
מהומה בזמן נאומו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בדיון על חוק מח"ש. חברי האופוזיציה צעקו לעבר בן גביר. 

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, אמר במליאה: "ברגעים אלה חיילנו נלחמים שכם אל שכם בקסבה של שכם, ואתם עסוקים בלקרוע את העם. תתביישו לכם.

"היום במליאה עבר חוק אחד שנועד לאפשר השתמטות משירות לחרדים, חוק אחר שנועד להפר את פסיקת בג"ץ במינויו של דרעי, וחוק שנועד להלך אימים על היועמ"שית בכדי לסייע לנתניהו. אחר-כך תשאלו למה אנחנו חושבים שאין לכם רצון בהידברות. ואני אומר לכם - אתם לא באתם לדבר ולא באתם לתקן. אתם הורסים", תקף גנץ.

14:00
מובילי המאבק מסרו בעקבות אישור החוקים: "ממשלת הזדון עשתה וידוא הריגה בכל סיכוי להידברות ומובילה את ישראל למשבר חוקתי. לא רק שהם לא עצרו את החקיקה, הם העבירו שורת חוקים חדשה שעתידה לרסק את הדמוקרטיה. בגללם הידברות מרגע זה והלאה היא בלתי לגיטימית בעליל".

על המשך המאבק אמרו כי "מעתה והלאה ניאלץ לפנות להחרפת המאבק. אם הממשלה תמשיך לצעוד למשבר חוקתי, היא תגלה את הצדק והחוק עומדים מולה ומסיימים את דרכה. ההפגנה בקפלן בשבת היא חובה אזרחית מלאה של כל מי שרוצה לחיות בדמוקרטיה".

13:52
אחרי אישור פסקת ההתגברות והגבלת בג"ץ מלפסול חוקים בקריאה טרומית, הכנסת החלה לדון בחוק מח"ש, שנועד להעביר את הסמכות על המחלקה לחקירות שוטרים לשר המשפטים, ולהכפיף אליו גם את חקירות פרקליטי המדינה.

ח"כ משה סעדה, לשעבר ממלא-מקום מנהל מח"ש, אמר במליאה: "הנשיא ביקש ממני בשבוע שעבר לדחות, אבל אף אחד לא בא לדבר. אף אחד לא נקש בדלת".

לדבריו, "כאשר מגיע למשטרה מידע, המשטרה חוקרת ומחפשת ראיות. מי שמלווה את המשטרה בתיקים רגישים זו הפרקליטות. כאשר החשד נגד שוטר - במיוחד שוטר בדרגה בכירה - צריך גוף שיחקור ללא מורא ומשוא-פנים, אלא שזה בכפיפות לפרקליט המדינה. צריך להבין - המשטרה והפרקליטות עובדות בשיתוף-פעולה צמוד. גם פרקליט המדינה עובד צמוד לבכירי משטרת ישראל".

13:50
ברוב של 62 תומכים מול 51 מתנגדים: חקיקת פסקת ההתגברות אושרה בקריאה טרומית.

13:33
יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, פנה על דוכן המליאה לשר המשפטים יריב לוין ואמר: "מספיק עם השקר - אתה לא מעוניין בהידברות. אתה ראש הממשלה האמיתי". בזמן נאומו פרצה מהומה במליאה. לפיד המשיך: "אני רוצה לפנות לראש הממשלה, עמיתי יריב לוין. היות שאתה מנהל את הממשלה הזאת באמת, אתה צריך לזכור שעם הכוח באה אחריות".

"בעוד חצי שנה, כשהכלכלה תהיה מרוסקת, והביטחון על הרצפה, בעוד חצי שנה, כשהמדינה תהיה מפורקת מבפנים - זה יהיה על ראשך, כי אתה ראש הממשלה האמיתי. אתה העדפת לתת למדינה להתפרק, רק כדי שתוכל לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים כמו שחלמת כל חייך", תקף לפיד.

נאומו של לפיד גרר צעקות מצד חברי הכנסת משני הצדדים, ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה איים בהוצאתם מהמליאה וניסה להרגיע את הרוחות. ח"כ שמחה רוטמן עלה להשיב, וחברי הכנסת מהאופוזיציה צעקו לעברו "בושה". "אתה, יאיר לפיד, מנהל קמפיין BDS שאין לו שום בסיס ושום סיבה", אמר רוטמן.

13:10
חוק "דרעי 2" עבר בקריאה טרומית: 62 חברי כנסת הצביעו בעד, ו-53 הצביעו נגד. הצעת החוק תחזור לוועדת החוקה עבור הכנתה להצבעה בקריאה ראשונה. כעת הכנסת החלה לדון בחקיקת פסקת ההתגברות.

09:29
הקואליציה ממשיכה לקדם את המהפכה המשפטית: היום (ד') יעלה לקריאה טרומית במליאה החוק המגביל משמעותית את בג"ץ מלפסול חוקים. בנוסף יעלו "חוק דרעי 2" וחוק מח"ש. חוקים אלה נדחו מהשבוע שעבר.

במקביל, יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, ניהל השבוע ישיבות בוועדה בעניין הגבלת בג"ץ בפסילת חוקים, כך שכאשר החקיקה הפרטית בעניין תאושר היום בטרומית, ניתן יהיה לקדם אותה במהירות לקריאה ראשונה. 

כן, אבל: 3 אמירות על הרפורמה המשפטית שעלולות לבלבל או להטעות 
"בואו נדבר, בלי תנאים מוקדמים": הפנייה של נתניהו לאופוזיציה
אושר בקריאה ראשונה: הקואליציה תבחר שופטים 

 

ההפגנות נמשכות 

ברקע ממשיכות ההפגנות נגד המהפכה המשפטית: הבוקר הגיעה קבוצת מפגינים סמוך לביתו של שר הכלכלה ניר ברקת בירושלים. חלק מהמפגינים קשרו את עצמם וחסמו את שער היציאה מביתו. שוטרים הוזעקו למקום. המפגינים מסרו: "הגענו הבוקר לניר ברקת כדי לומר לו מקרוב שההיסטוריה תשפוט אותו כמי ששתק, התקרנף והצביע בעד הפיכה משטרית שחיסלה את הדמוקרטיה". 

פעילים ליד ביתו של ניר ברקת, הבוקר

אתמול (ג') בערב מאות מפגינים ממחאת המילואימניקים הפגינו מול ביתו של שר החינוך יואב קיש ברמת גן. בין המפגינים היה רס"ן במיל' גיל וייסמן, מפקדו של קיש בקורס טיס, אל"מ במיל' אבי קדיש ורס"ן שירה אטינג, טייסת מסוקי קרב לשעבר.

במקביל המשיכו אתמול אנשי ההייטק להפגין בשורה של מוקדים ברחבי הארץ וחסמו כבישים לזמנים קצרים.

החלשת כוחו של בג"ץ

הצעת החוק של ח"כ רוטמן להחלשת כוחו של בג"ץ נקראת "חוק יסוד: ההתגברות". לפי ההצעה, הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוקים שייפסלו הנוגדים חוקי יסוד, ברוב של 61 חברי כנסת (פסקת התגברות). המשמעות היא שהקואליציה תוכל להעביר כל חוק.

לפי ההצעה, גם יכולתו של בג"ץ לפסול חוקים תוגבל משמעותית: ניתן יהיה לפסול חוקים רק בהרכב מלא של 15 שופטים, ורק אם כל שופטי ההרכב הסכימו בבירור כי החוק סותר הוראה ששוריינה בחוק יסוד. המשמעות היא צמצום אפשרויות הפסילה - מאחר שזכות השוויון וחופש הביטוי למשל אינן כלולות באופן מפורש בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

גם ההגבלה לפיה ניתן יהיה לפסול רק חוקים הסותרים הוראות ששוריינו, מצמצמת את יכולתו של בג"ץ להעביר ביקורת שיפוטית, מאחר שרק חלק מחוקי היסוד משוריינים (דרישה של 61 חברי כנסת כדי לשנותם). למעשה, מרבית חוקי היסוד בישראל אינם משוריינים.

חוק דרעי 2: איסור על בג"ץ להתערב במינוי שרים

לפי הצעת החוק המכונה "חוק דרעי 2", שהגיש ח"כ אופיר כץ מהליכוד, בג"ץ לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות הקבועים בחוק יסוד: הממשלה.

החוק נועד לאפשר למנות את יו"ר ש"ס דרעי מחדש לשר - זאת למרות שבג"ץ קבע כי דרעי לא יוכל לכהן כשר, בשל חוסר סבירות קיצוני עקב הרשעותיו החוזרות בפלילים, ובשל הצהרתו בדיון בעבירות המס כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים.

הקואליציה מסתמכת על התיקון הקודם, שקבע כי שר שהורשע ונדון למאסר על-תנאי יוכל לכהן כשר - תיקון עליו מתח בג"ץ ביקורת חריפה. היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, צפויה להתנגד לחוק, והממשלה צפויה לבקש להיות מיוצגת שלא על-ידי היועמ"שית אלא על-ידי עורך דין מטעם הממשלה.

העברת חקירות השוטרים והפרקליטים לשר המשפטים

הכנסת תצביע היום גם על חוק מח"ש השנוי מאוד במחלוקת, שהוגש על-ידי ח"כ משה סעדה, לשעבר סגן ראש מח"ש. לפי הצעת החוק, המחלקה לחקירת שוטרים, שכיום כפופה לפרקליט המדינה, תועבר לאחריותו של שר המשפטים באופן ישיר ולפיקוח מנכ"ל המשרד.

בנוסף מבקש סעדה לקבוע כי פרקליטים ייחקרו על-ידי מח"ש. כיום חקירת פרקליטים נמצאת בסמכות המשטרה.

בשבוע שעבר נדחתה ההצבעה על החוק, לאחר שנשיא המדינה יצחק הרצוג ביקש מח"כ סעדה לדחות את ההצבעה.

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות