"חוק דרעי 2": הוגשה הצעת החוק שנועדה להחזיר את אריה דרעי לתפקיד שר

הקואליציה הגישה היום הצעה לתיקון חוק יסוד: הממשלה, לפיה "בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות"

אריה דרעי / צילום: Associated Press, Amir Cohen
אריה דרעי / צילום: Associated Press, Amir Cohen

הקואליציה הגישה היום (ב') לכנסת הצעת חוק שנועדה לסלול את הדרך לחזרתו של אריה דרעי לתפקיד שר.

"חוק דרעי 2" הוא תיקון לחוק יסוד: הממשלה, ולפיו "בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית דין גבוה לצדק, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות". כלומר - בית המשפט לא יוכל לפסול מינוי שרים כלל, כך שניתן יהיה למנות את דרעי בחזרה לשר. 

עו"ד דוד חודק קרא לאלימות גם בכינוס עובדים של משרד עורכי הדין הגדול בישראל | בלעדי
המשנה ליועמ"שית בוועדת החוקה: הרפורמה תותיר את המדינה חלשה 

37 חברי כנסת מהקואליציה חתומים על הצעת החוק, הראשון הוא אופיר כץ. החקיקה צפויה להגיע לבג"ץ, וההערכה היא שהיועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, לא תגן על התיקון בבג"ץ.

נתניהו והקואליציה מסתמכים בתיקון החוק על התיקון הקודם לחוק יסוד: הממשלה, שקבע כי שר שהורשע ונדון למאסר על-תנאי יוכל כהן כשר. שופטי בג"ץ לא פסלו את החקיקה, מאחר שקבעו כי מינויו של דרעי ייפסל בשל עילת הסבירות וההשתק השיפוטי, נוכח הרשעותיו בפלילים והצהרתו כי יפרוש מהחיים הפוליטיים.

עד היום בג"ץ לא פסל חוקי יסוד, אך בפסק הדין שפסל את מינויו של דרעי לשר, חלק מהשופטים הביעו ביקורת על שינוי חוק יסוד: הממשלה לטובת מינויו של דרעי.

בדברי ההסבר לתיקון החוק הנוכחי נכתב כי הלכת דרעי-פנחסי, שעיגנה פסילת מינוי שרים בשל הגשת כתב אישום נגדם, "גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול-דעתו של בית המשפט".