אושר בקריאה ראשונה: הקואליציה תבחר שופטים

עוד אושר התיקון לפיו ייאסר על בג"ץ לפסול חוקי יסוד • 63 חברי כנסת הצביעו בעד תיקון החוקים, מול 47 מתנגדים • ישראל ביתנו החרימה את ההצבעה • מארגני המאבק נגד החקיקה: "אנו מאשימים את נתניהו ואת חבורת השנאה והפחדנים שמקיפה אותו בניסיון מכוון להביא לחורבן בית שלישי ובניסיון לפגע בליבת הדמוקרטיה הישראלית"

מליאת הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברי הכנסת אישרו את התיקונים בחוק יסוד: השפיטה במסגרת המהפכה המשפטית, כך שהקואליציה תשלוט בהרכב הוועדה לבחירת שופטים, וייאסר על בג"ץ לפסול חוקי יסוד.

63 חברי כנסת הצביעו בעד תיקון החוקים, מול 47 חברי כנסת שהתנגדו. סיעת ישראל ביתנו החרימה את ההצבעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על שינוי החוקים: "לילה גדול ויום גדול", אמר.

עשרות אלפים הפגינו ליד הכנסת לקראת ההצבעה על החקיקה 
הגיע הזמן שסמוטריץ' וגפני יסתכלו לכלכלה בעיניים | אורי פסובסקי, פרשנות
המדריך לפשרה: איך נראה מתווה הרצוג ביחס להצעות מהעבר | המשרוקית של גלובס
מה אומרים סעיפי רפורמת לוין? מורה נבוכים 

שר המשפטים יריב לוין אמר לפני ההצבעה: "דווקא הלילה, כאשר אנחנו מעבירים את החוק הזה בקריאה ראשונה, אני מתחייב בפני כל אחת ואחד מאזרחי ישראל שלא אחדל אף פעם מלעשות כל מאמץ כדי להגיע להידברות ולהבנות", אבל באותה נשימה הוסיף: "שום דבר לא ירתיע אותי מלעשות את הדבר הנכון, מלבצע רפורמה עמוקה ונדרשת במערכת המשפט, בלי עיכובים וללא מסמוסים". 

מארגני המאבק: "הנקודה החשוכה ביותר מאז קום המדינה"

מארגני המאבק הגיבו לאישור החקיקה ומסרו: "בתוך הזמן השחור אנו נמצאים בנקודה החשוכה ביותר מאז קום המדינה. כש-37 נציגי העם חתמו על מגילת העצמאות שהגדירה את דמותה של המדינה, הם לא דמיינו שנגיע לרגע שבו כנסת ישראל תנסה לדרוס כל ערך שנכתב בה.

"אנו מאשימים את בנימין נתניהו ואת חבורת השנאה והפחדנים שמקיפה אותו בניסיון מכוון להביא לחורבן בית שלישי ובניסיון לפגע בליבה של הדמוקרטיה הישראלית. 63 חברי כנסת הצביעו היום בעד חורבן הבית, בעד קרע נורא בעם ובעד התנקשות בדמוקרטיה. אותם פחדנים ועבריינים ייזכרו בספרי ההיסטוריה כמי שניסו ונכשלו לבצע הפיכה.

"בימים ובשבועות הקרובים נגביר את פעולות המחאה ללא פחד וללא מורא ונשמור יחד כולנו על ישראל יהודית ו-ד-מ-ו-ק-ר-ט-י-ת".

החוקים אושרו בתום 7 שעות דיון סוער, שהחל בהתעטפות חברי יש עתיד בדגלי ישראל והוצאתם מהמליאה; החלטת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לאסור על חברי הכנסת להכניס תיקים למליאה; ומפגינים שמחו מהיציע, דפקו על החלונות, צעקו "בושה" והוצאו בכוח.

מה יהיה הרכב הוועדה לבחירת שופטים לפי ההצעה?

לפי התיקונים שאושרו, הוועדה לבחירת שופטים תכלול תשעה חברים, חמישה מהם מהקואליציה - שלושה שרים ושני חברי כנסת, בהם יו"ר ועדת החוקה. חברים נוספים בוועדה יהיו חבר כנסת מהאופוזיציה ושלושה שופטים - נשיא בית המשפט העליון ושני שופטים בדימוס שייבחרו על-ידי שר המשפטים באישור נשיא בית המשפט העליון. כלומר, שבעה חברים בוועדה יהיו בשליטת הקואליציה. מינוי השופטים ייעשה בכל רוב.

כיום הרכב הוועדה לבחירת שופטים לא נשלט על-ידי הקואליציה: ההרכב כולל תשעה חברים בוועדה - שלושה חברי קואליציה (שני שרים וחבר כנסת), שלושה שופטים מכהנים מבית המשפט העליון, חבר כנסת מהאופוזיציה ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. הרוב הנדרש היום למינוי שופט הוא לפחות שבעה חברים, כך שנדרשת הסכמה בין מרבית החברים בוועדה.