ח''כ דוד ביטן, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן מאיים כי אם עיריית תל אביב לא תוריד את מחיר החניות לתושבי חוץ בחזרה, ועדת הכלכלה תקדם חוק שייקח מהעירייה את הסמכות לקבוע את המחיר.
● פתיחת הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבת, והקבלנים יקבלו עוד רבע מיליארד שקל | בלעדי
● העלייה במחירי הדירות אולי נבלמה, אבל הבעיה הגדולה של שוק הנדל"ן נמצאת בכלל במקום אחר | פרשנות
● לאחר 20 שנה: אל על מפטרת את משרד רואי החשבון דלויט
הבוקר (ה') התקיים דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת על מחירי החניה לתושבי חוץ בתל אביב, לאחר שהעירייה החליטה לעלות את המחיר בחניה בכחול לבן לתושבי חוץ ל-12 שקל, במקום 6.30 שקלים שהיו קודם לכן. ההעלאה הגיעה בעקבות חוק ההסדרים הקודם שביטל את מחיר המקסימום בחניה בכחול לבן ואפשר לרשויות המקומיות לגבות גם יותר מכך.
"כל העסקים שלכם חיים מאלו שנכנסים לתל אביב אז אל תלמדו אותנו, אל תחנכו אותנו כן להיכנס או לא להיכנס (עם רכב, א"ז) לתל אביב כי היא חיה מהעובדה שכולם נכנסים אליה. משרד התחבורה רוצה לעשות אגרת גודש ולגבות 25 שקל, ואתם גובים על שעתיים סכום כזה. או שתחזירו חזרה את המחיר, או שנבטל את הסמכות של העיריות למה שהיה קודם", איים ביטן.
"מצוקת החניה לא תפתר אף פעם אם נמשיך לתת מקומות חניה"
עוד זעם היו"ר על כך שמנסים לחנך את תושבי המדינה באמצעות מיסוי "כמו שאמרו לאנשים לא לשתות קוקה קולה אז העלו מסים" וכן על העובדה שלא משתמשים בגביית החניה כדי לממן הקמת חניונים ציבוריים נוספים. "יש טרנד חדש שלא צריך חניות ליד רכבת, אבל אין רכבת", צעק, "החניה לא של אבא של ראש העיר אלא של הציבור, אתם נכשלים שאין חניות! כי התקן נמוך והיום לכולם יש שתי מכוניות".
אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה בעירייה ניסה להסביר. "יש לנו 340 אלף מקומות חניה וזה הכי הרבה בארץ אבל זה אף פעם לא יספיק כי עומסי התנועה גדולים. מספר החניות גדל ומוסיפים גם חניונים ציבוריים של אחוזת החוף ולמרות כל זאת בעיר יש עבודות להקמת שלושה קווי רכבת קלה. הקו האדום יפתח בקרוב ובשנה הבאה נתיבים מהירים שיאפשרו להגיע במהירות לתל אביב. מצוקת החניה לא תפתר אף פעם בתוספת של מקומות אלא בניהול המשאב הזה על ידי גביית מחיר ריאלי ולא מסובסד ביותר".
כהן גם דחה את האמירות לפיהן גביית המחיר על חניה נעשית לצורך העשרת קופת העירייה ואמר כי היא מהווה פחות מ-0.3% מתקציב העירייה ו"הסיפור הוא לנהל טוב יותר את המשאב שנמצא בחוסר", אמר.
נציג משרד התחבורה בדיון, ראש מנהל התשתיות שי קדם, אמר כי הרציונל הוא לנהל את משאב החניה משום שמצוקת החניה לא תפתר במדינה שבה יש 2% של גידול אוכלוסין מדי שנה וכי הצפיפות במדינה מחייבת לנהל טוב יותר את המשאב הציבורי "שחשוב לא רק לחניות אלא גם להולכי רגל ולרוכבי אופניים".
הדברים נדחו על ידי ח"כ ביטן שדרש כאמור תשובות בתוך שבוע מעיריית תל אביב, אחרת ההעלאה תבוטל בחקיקה שתיזום הוועדה.