הרכבת הקלה | בלעדי

פתיחת הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבת, והקבלנים יקבלו עוד רבע מיליארד שקל

הקו האדום של הרכבת הקלה, שאמור היה לפעול לפני כחצי שנה, כנראה יפעל רק בסוף חודש מאי ומחיר הדחיות מתחיל להתבהר • החברות הקבלניות צפויות לקבל תוספת של מאות מליוני שקלים בעקבות המשך העבודות ותחולות שלא הופיעו במכרזים • נת"ע: "פרוצדורה נפוצה"

העבודות על הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock
העבודות על הרכבת הקלה / צילום: Shutterstock

כשהעבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן החלו ב־2015 הובטח כי הוא יפעל בסוף 2021. אולם, הדחיות הגיעו אחת אחרי השנייה: מסוף 2021 ההפעלה נדחתה לסוף 2022, לאחר מכן למרץ, ועם כניסתה למשרד התחבורה, מירי רגב הודיע כי מועד הפתיחה המעודכן הוא יום העצמאות. אלא שגם תאריך היעד הזה מוטל בספק, וההערכה היא שהקו יפעל במאי, וגם אז - בצורה חלקית בלבד.

ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה יצרו חץ ימי חדש ורב־כוח נגד סין | פרשנות
ברקע הטלטלה בארה"ב: מה כדאי לדעת לפני שמחזירים כסף לארץ? | שאלות תשובות

לגלובס נודע שבעקבות הדחיות, נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) צפויה לחתום הסכמים נוספים בעלות כוללת של כרבע מיליארד שקל עם חברת ההפעלה של הקו האדום, תבל (הסכם בעלות של כ־200 מיליון שקל לעשור) ועם קבלן המערכות הסיני, CRTG (כ־130 מיליון שקל). בענף מעריכים שחלק מהדרישות מוצדקות, אבל הלחץ של נת"ע לפתוח את הקו בזמן, גוררת הקשחת עמדות מצד קבלנים שדורשים בתורם עוד כסף.

שינויים בתקציב עד סיום העבודות שכיחים בפרויקטי תשתית, אך בקו האדום, שנדחה מפעם לפעם, כבר נערכו הסכמים בעבר והחשש הוא שגם הפעם לא מדובר בסוף פסוק.

עלות העיכובים: עשרות מיליוני שקלים בחודש

ההערכה בקרב גורמים המעורים בפרויקט, היא שעלות העיכובים בפתיחת הקו עומדת על כ־30־50 מיליון שקל בכל חודש. מאחר שבפרויקט מעורבות חברות קבלניות רבות, כל עיכוב מחייב לפצות את הקבלנים והעובדים בפרויקט, שפעמים רבות נאלצים לעבוד בלילות ולהישאר בארץ מעבר לזמן המתוכנן במקרה שמדובר בעובדים זרים.

לפי גורמים בענף, חלק ניכר מהעיכובים נגרמו בשל תקלות שהתגלו כתוצאה ממערכת האיתות של חברת אלסטום והאינטגרציה שלה עם יתר המערכות האחרות של הרכבת.

אולם, אין זו הסיבה היחידה לעיכובים. כך לדוגמה, דוח מבקר המדינה שפורסם בנובמבר האחרון, שפך אור גם על סיבות נוספות לעיכובים - בסוף 2021, חברת הבקרה התריעה מפני בעיות שונות שיגררו עיכובים של כ־13 חודשים בהתקנת המערכות, אך בדוח המבקר לא פורט אילו מערכות.

החברות הסיניות טוענות כי הדחיות הללו לא היו באשמתן. גם בעיכוב הנוכחי, טוענים ב־CRTG הסינית כי מי שדורשים את התוספות בגלל העיכובים ותכולות שלא הופיעו במכרזים ונדרשו בשלבים מאוחרים יותר, הם קבלני משנה ישראלים שנדרשו להאיץ את העבודות לבקשת נת"ע ולעבוד גם בלילות, לצד עובדים סינים שנשארו בישראל מעבר לתקופה המתוכננת.

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע דנה בימים אלה בדרישות כספיות שהגישו תבל לקראת ההפעלה ו־CRTG כחלק מסיכום ההקמה, עקב שינויים שהתרחשו בהליך הביצוע. מדובר בפרוצדורה נפוצה בפרויקטים מסוג זה המובאת בחשבון בתקציב".

הקו האדום יפעל באופן חלקי

בעוד שבועיים חברת נת"ע אמורה להעביר את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן לידי חברת ההפעלה תבל, כדי שהאחרונה תחל בהרצת הרכבות של הקו האדום טרם פתיחתו.

על פי התכנון, בשלב הראשון יופעלו 10 רכבות בשעה לכיוון, בציר העמוס ביותר של הקו - החלק התת קרקעי מאליפלט בתל אביב ועד לפתח תקוה. על תשתית הקו האדום אמורים לפעול שלושה קווים: קו R1 מפתח תקוה לבת ים במסלול המלא; קו R2 מקרית אריה לבת ים (שלא יופעל עם הפתיחה); וקו R3 שיופעל מקרית אריה לאליפלט.

בקו R1 מפתח תקוה לבת ים ינועו תחילה שש רכבות לכיוון בשעה, ועוד ארבע נוספות ינועו מקרית אריה לאליפלט בקו R3. קרי, התדירות הממוצעת בקו תהיה רכבת בכל שש דקות במקטע התת־קרקעי. כך שגם זמן הנסיעה רחוק מהסימולציות, וצפויות לקחת כ־90 דקות ולא 60.