גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחת בעלות סינית ועם הנעה חשמלית: המותג סמארט עושה קאמבק בישראל. ואילו דגמים נוספים מגיעים?

סמארט חוזר לישראל, הרכב שיוצע רק במודל "מנוי חודשי" ● החשמלית העירונית הקטנה של צ'רי נחתה לבחינה בארץ ● הקרוס-אובר החשמלי העממי של וולבו בסין ועוד חדשות מענף הרכב ● השבוע בענף הרכב, מדור חדש

חדשות ענף הרכב / צילום: יח''צ
חדשות ענף הרכב / צילום: יח''צ

יבואני הרכב בישראל צפויים להגביר את מאמצי הייבוא של מותגי רכב חשמליים חדשים במחצית השנייה של השנה. הנחת העבודה הנוכחית בענף היא שעליית מס הקנייה על רכב חשמלי ל־35%, שמתוכננת לינואר 2024, תהיה בבחינת "שינוי כללי המשחק" בפלח ותביא להתייקרות חדה במחירי כלי הרכב, ולהאטה משמעותית במכירות בפלח.

שרת התחבורה מירי רגב: "מנכ"ל שידבר עם שר האוצר יודח, ועד אז יהיה בובה" 
למרות הפחתת מס הבלו: מחיר הדלק נשאר 6.81 שקלים
רגב תאבק? הרחבת האכיפה בנת"צ עשויה לצאת מחוק ההסדרים  

באגף התקציבים באוצר בוצעה בחודשים האחרונים עבודת מטה לבחינת מתווה חדש למיסוי הירוק, במסגרתה נעשה גם ניסיון למציאת חלופות להכנסות המדינה, שאמורות להיכנס מהגדלת המיסוי על רכב חשמלי. אולם, מקורות באוצר אומרים כי קיימת סבירות נמוכה, שהחלופות יגובשו עד תחילת ינואר. זאת בשל הנתק בין משרד התחבורה ומשרד האוצר סביב הטלת מס הנסועה והגודש, ובשל עזיבתו הטרייה של רכז התחבורה באגף התקציבים, דניאל מלצר.

העלאת מס הקניה על רכב חשמלי נקבעה בצו ב־2019 ואמורה להיכנס לתוקף אוטומטית אלא אם כן תבוטל על ידי שר האוצר. אולם, בענף מציינים כי שר האוצר נמנע מלבטל את העלאת המס הקודמת בינואר 2023 למרות דרישת ועדת הכספים.

המצב יוצר "חלון הזדמנויות" של שניים־שלושה רבעונים לייבוא מלאים של מותגי רכב חשמלי, שכבר נמכרים בישראל, לצד התחלת הייבוא של מותגים שטרם נחתו כאן.

תמחור תחרותי באירופה

במסגרת המאמץ לנצל את חלון ההזדמנויות צפוי לנחות בישראל לקראת סוף השנה המותג "SMART", שהיה בעבר בבעלות מרצדס וכיום מהווה חלק מקבוצת GEELY הסינית. המותג מתמקד כיום בייצור רכבי קומפקט־פרמיום חשמליים. נציגים מטעם המותג ביקרו בישראל בחודשים האחרונים וניהלו מגעים עם מספר קבוצות ייבוא רכב, ביניהן ככל הידוע גם "כלמוביל", שהחזיקה בעבר את זיכיון הייבוא של המותג סמארט כאשר הוא היה עדיין בבעלות מלאה של מרצדס. עם זאת, ככל הידוע עדיין לא הוכרע מי קיבל את הזיכיון.

בשלב הראשון מתוכנן להגיע לישראל הקרוס־אובר החשמלי הקומפקטי "Smart #1", ששיווקו החל החודש באירופה עם תקינה אירופאית מלאה. אורכו של הרכב 4.27 מ' בלבד, אולם לו תא נוסעים מרווח תודות לבסיס גלגלים באורך של 2.75 מ'. כמו במותג המקורי, תא הנוסעים של הרכב ניתן להתאמה עם מגוון צבעים וחומרים על פי טעמו של הרוכש. הרכב יגיע אלינו בשתי תצורות הנעה חזקות, שתיהן עם סוללה של 66 קילוואט. גרסת הבסיס מצוידת במנוע בודד עם הנעה אחורית בהספק של 272 כ"ס וטווח של עד 440 ק"מ ואילו הגרסה הספורטיבית המכונה "בראבוס" מצוידת בשני מנועים עם הספק משולב של 428 כ"ס וטווח של עד 400 ק"מ.

הקרוס־אובר החשמלי הקומפקטי ''Smart 1'' / צילום: יח''צ

המותג נכנס בימים אלה לאירופה עם תמחור תחרותי יחסית. מחיר של גרסת הבסיס בגרמניה מתחיל בכ־42 אלף אירו, זול בכ־2000 אירו מהמחיר בגרמניה של הדגם "ATTO3" של BYD, שמובילה את המכירות בישראל.

ב־2024 יצטרף להיצע של המותג גם הקרוס־אובר הגדול יותר "סמארט 3", שיושק בסין באמצע אפריל. אורכו של הרכב 4.4 מ', גובהו 1.55 מ' ובסיס הגלגלים שלו הוא באורך 2.78 מ'. היצע המנועים צפוי להיות דומה לזה של דגם הבסיס אולם סוללה גדולה יותר תעניק לרכב טווח משופר.

נחתה בישראל לבחינה: החשמלית העירונית הקטנה של צ'רי

שני כלי רכב חשמליים עירוניים של המותג CHERY נחתו בישראל לצורך בחינה והיתכנות ייבוא. הרכב, שנמכר בסין תחת השם EQ1 ANT, הוא הדגם הקטן והנמכר ביותר של צ'רי בסין. אורכו 3.2 מ' בלבד והוא יכול לשנע עד ארבעה נוסעים. יש לו שלדת אלומיניום שמאפשרת להפחית את המשקל העצמי ל־1 טון, ובגרסה האירופאית הוא מצויד במנוע חשמלי בהספק של כ־60 כ"ס ובסוללה של 31 קילוואט־שעה, שתומכת בטעינה מהירה בקצב של עד 40 קילוואט, ומספקת טווח משולב של עד 210 ק"מ בתקן WLTP האירופאי. לרכב יש מערך בטיחות פאסיבי והוא לא נבחן עדיין במבחני הריסוק של NCAP. הדגם משווק באירופה עם תקינה לסדרות קטנות, שמאפשרת ייבוא לישראל של עד 400 יחידות בשנה. מחירו גבוה יחסית. הרכב עולה לצרכן באיטליה כ־26 אלף יורו, מקביל למחיר של משפחתית בנזין טיפוסית.

דגם EQ1 ANT של המותג CHERY / צילום: יח''צ

וולבו תתחיל לשווק בתוך מספר חודשים קרוס־אובר חשמלי "עממי" שייוצר בסין

מותג הפרמיום השוודי וולבו צפוי לרדת בעוד מספר חודשים אל העם ולהתחיל לשווק באירופה, ובישראל, דגם קרוס־אובר חשמלי קומפקטי שייוצר במפעלי החברה בסין. הקרוס־אובר החדש צפוי להיות קצר בכ־20 סנטימטרים מה־XC40 "ריצ'ארג'" - הקרוס־אובר החשמלי הנוכחי של וולבו, אולם יהיה לו תא נוסעים מרווח ומודרני תודות לבסיס הגלגלים הארוך שלו.

הרכב, המכונה כרגע EX30, יצויד במערך בטיחות אקטיבי מתקדם, כמקובל אצל וולבו, ומתוכנן להציג ציון של 5 כוכבים במבחן NCAP.

מפרטי ההנעה טרם פורסמו ואין אנחנו יודעים הרבה על הפרטים הטכניים של הדגם, אולם על פי מקורות בסין הוא יוצע עם אופציות לשתי סוללות LFP שהגדולה בהן בקיבולת 60 קילוואט־שעה עם טווח של כ־440 ק"מ. המחיר אמור להיות תחרותי מאוד יחסית למותג, ייתכן שפחות מ־200 אלף שקל בכפוף למס הקניה.

הייבוא לישראל מתוכנן לתחילת 2024.

וולבו היא חלק מקבוצת גילי הסינית, אולם היא מחזיקה מערך מחקר פיתוח וייצור עצמאי. למרות שהמכונית העתידית תחלוק פלטפורמה עם משפחת הסמארט, היא תתאפיין בעיצוב טיפוסי למותג השוודי.

הדגם החדש הוא רק אחד מארבעה דגמים חדשים ומחודשים שאמורה וולבו להשיק בשנת 2024. ביניהם גם הדור החדש של xc90, שיצויד לראשונה בהנעה חשמלית מלאה, xc60 חשמלית ודגמים נוספים.

עוד מותג סיני יוצא לשוק הישראלי והפעם במתכונת "מנוי חודשי"

קבוצת פריזבי השיקה השבוע בישראל את המותג EVeasy, שעתיד להתמקד בשיווק באמצעות ליסינג בלבד ללא מכירה פרטית. המותג הסיני שייך לרנו בשיתוף עם קבוצת JMC הסינית. בשלב הראשון יגיע דגם סדאן חשמלי המכונה "לימו". הדגם, בממדים של רנו מגאן, ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.75 מ' ויש לו תא נוסעים מרווח, מערך פיקוד על בסיס מסכים דיגיטליים ומערכות בטיחות אקטיביות כולל בלימה אוטונומית ובקרת סטיה מהנתיב. מערכת ההנעה שלו כוללת מנוע חשמלי קדמי בהספק 160 כ"ס וסוללה של 60 קילוואט שאמורה לספק טווח של עד 450 ק"מ בתקן WLTP.

המותג EVeasy / צילום: יח''צ

המכונית תשווק רק במתכונת של "מנוי חודשי" בעלות של החל מ־2899 שקל בחודש לנסועה של עד 20 אלף ק"מ בשנה. "המנוי" כולל "תחנות יציאה" כולל אפשרות להחזיר את הרכב כבר אחרי שלושה חודשים ובחירה ב"חבילות קילומטרים שנתיות".

עוד כתבות

בנק ישראל / צילום: אורית דיל

הנגיד צופה אינפלציה של 2% בשנה הבאה, ומסמן: נסללה הדרך להורדת ריבית

בהתאם לצפי המוקדם, בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה על רמה של 4.5%, בפעם ה-12 ברציפות ● ברקע ההחלטה: למרות התחזקות השקל והירידה בפרמיית הסיכון, בנק ישראל החליט כי האינפלציה לא מאפשרת עדיין להפחית את הריבית ● הנגיד פרופ' אמיר ירון אותת כי יהיו מספר הורדות ריבית בשנה הקרובה, אך ציין גורמים שעשויים לעכב זאת, בהם הגידול בביקוש לשכירות בשל המלחמה

ח''כ אושר שקלים / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

השרים ידונו בהצעה למנות בכירים ללא אישור ועדת גרוניס

לפי הצעת החוק של ח"כ אושר שקלים מהליכוד, שעלתה לדיון בוועדת השרים לחקיקה - מינויים בכירים, ובהם ראש השב"כ, יתבצעו על ידי הממשלה, ללא צורך באישורה של הוועדה המייעצת ● באחרונה ביקש רה"מ נתניהו מבג"ץ לקבוע כי הוועדה תתחיל לקדם את מועמדותו של דוד זיני לראשות השב"כ

פלסטינים ברצועת עזה / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

מקורות בחמאס: "ייתכן שיוכרז על הסכם ביום חמישי"

מקורות בחמאס לעיתון א-שרק אל-אווסט הסעודי: המשא ומתן העקיף המתקיים עם ישראל בדוחה "רציני יותר מהפעמים הקודמות" ● דיווח: נשיא לבנון מסר את התשובה על המתווה האמריקאי לפירוק חיזבאללה מנשקו ● "מבצע דגל שחור": 20 מטוסי קרב השתתפו במבצע בתימן הלילה, ותקפו באמצעות יותר מ-50 חימושים ● שעות לאחר התקיפה: 2 טילים שוגרו מתימן לשטח ישראל ● 50 חטופים - 640 ימים בשביעדכונים שוטפים

נשיאת נציבות  האיחוד האירופי, אורסולה פון־דר־ליין ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Jonathan Raa, Fritz Nordengren

רגע האמת של אירופה: ביבשת מתלבטים איזו עסקת סחר לסגור עם ארה"ב

מסתמן שהדדליין להטלת מכסים הוארך ל־1 באוגוסט. על הפרק עומדים יחסי סחר בהיקף 1.6 טריליון דולר ● הדעות באירופה חלוקות בין תמיכה בהסכם מהיר לחשש מוויתורים ● האפשרויות המרכזיות: רכישת אנרגיה מסיבית מארה"ב לצד ״מכס מינימלי״ של 10% על סחורה אירופית

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבנקים רוצים לחלק יותר דיבידנד ושני בעלי שליטה ייהנו מכך במיוחד

עם עודפי הון של 27 מיליארד שקל, הבנקים מעוניינים שבנק ישראל יעלה את שיעור הדיבידנד המשולם לבעלי המניות מדי רבעון מ־40% ל־50% ● מהם הנימוקים בעד ונגד המהלך, מהי עמדת המפקח על הבנקים והאם ומתי הוא ייצא לפועל?

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

נאייקס מפטרת קרוב ל-6% מעובדיה, רובם בישראל

חברת הפינטק תפטר כ-70 עובדים, רובם בישראל ● לפי החברה, הרכישות האחרונות שביצעה יצרו חפיפות בתפקידים מסוימים ● מניית החברה זינקה בכ-53% מאז השפל האחרון באפריל על רקע מלחמת הסחר

רחובות טהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

הקשיים של איראן בתחום הנפט והחשמל עשויים לזרז הסכם גרעין

הסכם גרעין חדש שיבטל עיצומים יעמיד את טהרן בפני ירידה במחיר הנפט, התפתחות שלילית מבחינתה, אבל זינוק ביצוא צפוי לפצות על כך ויותר ● בנוסף, למשטר יש צורך דחוף בסיוע אמריקאי בפרט ומערבי ככלל בשדרוג תשתיות

שוקי ניר, דניאל בראל, עומר כילף, ראסל אלוואנגר / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, ענבל מרמרי, באדיבות סולאראדג'

הישראלית שקפצה בכ-40% בשבוע בוול סטריט, וזו שקיבלה אזהרה מנאסד"ק

סולאראדג' זינקה ב-39% בשבוע האחרון, בעוד שהמשקיעים בוחנים את השלכות "החוק הגדול והיפה" של הנשיא טראמפ על תחום האנרגיה המתחדשת ● טאואר קיבלה רוח גבית, לאחר שפורסם כי תיקח חלק בפרויקט שבבים גדול בהודו ● ובתחום האוטוטק: REE ואינוויז דיווחו על הודעות מנוגדות שקיבלו באשר לעמידה בתנאי הסף של נאסד"ק

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: האם ההייטק הישראלי בדרך למהפך / צילום: אסף גלעד

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: מי מהן תורמת יותר לכלכלת ישראל?

נראה שאנבידיה בדרך להישג נוסף שיאפיל על זה של אינטל ● ובכל זאת: מי תורמת כלכלית יותר לישראל? נראה שדווקא אינטל שנמצאת במצוקה ● הסיבה: התרומה של מפעל ייצור למדינה היא לאין שיעור גבוהה יותר מאשר מרכז פיתוח

מגדלי משרדים בתל אביב / צילום: Shutterstock

המספרים שמגלים עד כמה קשה לקנות דירה בתל אביב

פער משמעותי בין יוקר המחיה בתל אביב לאיכות החיים בה: לפי דירוג של דויטשה בנק, העיר ניצבת במקום השמיני ברשימת הערים היקרות בעולם ובולטת לרעה גם עם מחירי הדיור, אך מדורגת רק במקום ה-28 באיכות חיים ● אלו הפרמטרים שבחן הבנק

נתב''ג / צילום: Shutterstock

ההצעה והסערה: האם מי שנתקעו בחו"ל בזמן המלחמה יקבלו פיצוי של עד 450 דולר ליום?

ועדת הכלכלה היתה אמורה לדון במתווה לפיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל במבצע "עם כלביא" ● על הפרק: מתווה שמציע החזרי הוצאות לינה ומחיה שיכול להגיע אף ל-450 דולר לנוסע ● אז למה ההצעה לא עלתה לדיון ומי יפצה את הנוסעים?

כללים פיסקליים / צילום: Shutterstock

הוצאות הממשלה מזנקות? זה מה שמונע מהן להשתולל

המלחמה הביאה לזינוק בכספים שמשלמת המדינה, והתקציב עומד להיפתח מחדש ● מהו המנגנון ששומר על רמה נשלטת של הוצאות ממשלתיות? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

טלפון עם eSIM / צילום: Shutterstock

מתכננים לטוס לחו"ל? כך תבחרו חבילת אינטרנט

כדי לבחור חבילת אינטרנט שתתאים לכם בחו"ל, צריך לקחת בחשבון את נפח הגלישה הדרוש, האם יש צורך גם בשיחות, משך השהות ומספר המדינות שבהן תהיו ● לפניכם הפתרונות הזמינים לכל אפשרות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים החמירה את הכללים ועוררה סערה: "עלולה לגרום לתאונות מס רבות"

תזכיר חוק חדש של רשות המסים קובע שמי ששהה בארץ למשך 75 יום בשנה - ייחשב לתושב לצרכי מס וכלל הכנסותיו בישראל ובחו"ל ימוסו ● המהלך צפוי להשפיע לרעה על ישראלים ברילוקיישן ותושבי חוץ שמרבים לבקר בארץ ● מהם עיקרי השינוי ואילו השלכות יהיו לו על תכנון מס עתידי? ● גלובס עושה סדר

סהאם פרק בראיון לפודקאסט TBPN / צילום: צילום מסך מיוטיוב

"יש אלפים כמוהו": המהנדס שעבד בכמה עבודות במקביל והסערה

סהאם פרק, "הממקבל הסדרתי", הפך לאחרונה לשם הכי חם בעמק הסיליקון לאחר שנחשף שעבד בסתר בכמה סטארט-אפים בו־זמנית ● מאחורי הקלעים בתעשייה פחות מופתעים מהפרשייה: עובדים רבים מודים כי בתעשיית שאינה וודאית, כך הם שומרים על עצמם מפיטורים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

היועמ"שית: הליך הדחתי על־ידי הממשלה בלתי חוקי ופוליטי לגמרי

גלי בהרב־מיארה הגישה את עמדתה באשר לעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד הדחתה, בה קבעה כי ההליך הוא בלתי־חוקי ביסודו ● "השיקול המרכזי בבסיס ההחלטה - רצונה של הממשלה להסיר מגבלות על כוחה השלטוני, באמצעות הליך הפסקת כהונה פוליטי", כתבה היועמ"שית

שר המשפטים ויו''ר ועדת השרים לענייני חקיקה, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

השרים אישרו את הצעת החוק להחלשת היועמ״שים במשרדי הממשלה

הצעת החוק, שעלתה לוועדת השרים לחקיקה בראשות שר המשפטים יריב לוין, מבטלת את הכפיפות של היועמ"שים במשרדים ליועצת המשפטית לממשלה, וקובעת כי הם יידרשו לפרסם תזכירי חוק לפי דרישה ישירה של השר במשרד ● ועדת השרים לחקיקה אישרה כי הקואליציה תתמוך בקידום הצעת החוק, בניגוד לעמדת היועמ"שית

ייבוא רכבים / צילום: Shutterstock

כשהיצע הרכבים והמותגים בשיא, מי צריך את הרפורמה ל"הגברת התחרות"

בוועדת הכלכלה דורשים "לפתוח את שוק יבוא הרכב לתחרות", אבל ניתוח המסירות במחצית הראשונה של 2025 מגלה תמונה של שוק היפר־תחרותי, ביקוש ריכוזי ומלחמת מחירים שכבר שוחקת את הרווחיות ● אז למה כולם רוצים, ורצים, לקבל זיכיונות יבוא בחסות הרגולטור?

השותפים בקרן רד דוט קפיטל (מימין למעלה: אטד פלד, יניב שטרן, ברק סלומון, מימין למטה: דניאל ארדון ברץ, יורם אורון) / צילום: עומר הכהן

אחרי מכירת פאראגון: זו הקרן שמגייסת 320 מיליון דולר

קרן ההון סיכון הישראלית רד דוט, אותה הקימו הקימו יורם אורון ויניב שטרן ומאחוריה מספר אקזיטים בולטים, מגייסת קרן שלישית להשקעות בחברות בוגרות ● על פי הערכת גלובס, הקרן הראשונה של רד דוט שהיקפה כ-150 מיליון דולר, החזירה למשקיעים המוגבלים בקרן פי 5 על ההשקעה

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ, לאחר חתימתו על ''החוק הגדול והיפה''  ב־4 ביולי / צילום: Reuters, Ken Cedeno

כשהוא חוגג את הצלחותיו בקונגרס ואיש אינו עומד בדרכו: טראמפ ייפגש עם נתניהו

כשהוא כול־יכול ומושא הערצה, טראמפ חוגג את הצלחותיו  הוא בז ליריבים ולמבקרים, ואומר: "הם שונאים אותי ואני אותם" ● הוא ממשיך את הסתערותו על כל מוקדי הכוח העצמאים, בהם הבנק המרכזי ומערכת המשפט ● רה"מ ישראל יודע שהנשיא לא הזמין אותו כדי להתווכח