שרת התחבורה מירי רגב: "מנכ"ל שידבר עם שר האוצר יודח, ועד אז יהיה בובה"

שרת התחבורה התבטאה באופן חריג בפני גורמי המקצוע שבמשרדה, ולכאורה איימה עליהם בהדחה אם ישוחחו עם שר האוצר • רק השבוע נחשף כי מירי רגב מתכוונת לפטר את מנכ"ל רכבת ישראל, המצטרף לרשימת בכירים שפוטרו או עזבו את המשרד מאז ששבה לתפקיד

מירי רגב שרת התחבורה ובצלאל סמוטריץ' שר האוצר / צילומים: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, רפי קוץ
מירי רגב שרת התחבורה ובצלאל סמוטריץ' שר האוצר / צילומים: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, רפי קוץ

ברקע ניסיונה של שרת התחבורה מירי רגב להדיח את מנכ"ל רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר, צעד שנתפס כהדחה פוליטית, גלובס חושף התבטאויות השופכות אור על התנהלותה במשרד. במהלך דיון מקצועי רב משתתפים, השרה איימה כי אם מנכ"ל של חברה ממשלתית ידבר עם שר האוצר על ענייני תחבורה - הוא יודח מתפקידו - ועד להדחתו, הוא ישמש כמנכ"ל "בובה" לדבריה, ובמקומו ימונה סמנכ"ל שיכהן כמנכ"ל בפועל.

דרמה ברכבת: מאחורי הקלעים של ניסיון הדחת המנכ"ל | ניתוח
האם יודח? בכירים במשרד האוצר מגבים את מנכ"ל הרכבת 
המינוי שהקפיץ את רשות החברות, והמאבק שמחכה לה מעבר לפינה | פרשנות 

מדבריה של רגב משתמע שהדירקטוריונים בחברות ממשלתיות סרים למרותה, זאת למרות שהחברות הממשלתיות אמורות להתנהל על פי כללי ממשל תאגידי. יתרה מכך, החברות הממשלתיות הכפופות למשרד התחבורה, הן חברות תשתית שתוכניות הפיתוח שלהן מסוכמות יחד עם אגף תקציבים באוצר ומשרד התחבורה, והפרויקטים שלהן מפוקחים על ידי האגף ועל ידי החשב הכללי במשרד. כמו כן, רשות החברות - הרגולטור האחראי על החברות הממשליות - עדיין כפופה לשר האוצר.

ההתבטאות של רגב חושפת גם את מערכת היחסים המתוחה בין שרי הממשלה בכלל, ובפרט על יחסיה של השרה רגב עם גורמי המקצוע תחתיה. זאת, בשעה שכל אלו צריכים לעבור בשיתוף פעולה כדי לקדם פרויקטים לרווחת אזרחי המדינה.

נזכיר כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התבטא בעבר על כך שרגב הורסת את משרד התחבורה בגלל מינויים פוליטיים, ולפני כשנה, לאחר אחד הניסיונות הקודמים להדיח את מנכ"ל רכבת ישראל תחת הממשלה הקודמת, הוא כתב בטוויטר: "אם מינויים פוליטיים שהונחתו יביאו לפיטוריו זה יהיה פשע נגד אזרחי ישראל. אני קורא לשרי האוצר והתחבורה להתערב ולשים סוף למחול השדים ההרסני הזה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

טענות שונות לגבי הרקע לפיטורים

מאז שבה השרה רגב למשרד התחבורה לפני כשלושה חודשים, פוטרו ועזבו מספר אנשי מקצוע את משרדה או גופים הפועלים תחתיו. כאמור, השבוע זומנו חברי דירקטוריון הרכבת לישיבה שתתקיים ביום שני בשבוע הבא, ובה יציע היו"ר משה שמעוני, אותו מינתה רגב, להדיח את המנכ"ל מייקסנר.

לדברי שמעוני, הרקע המקצועי להדחת מיכאל מייקסנר הוא התנהלותו בעסקת רכש קרונות רכבת. אלא שגורמים המעורים בנושא, טוענים כי הסיבה האמיתית היא סירובו של מייקסנר להעסיק פעיל ליכוד כסמנכ"ל בחברה, ובתגובה דירקטוריון החברה הקפיא את איושם של עשרות תקנים, שיהיו מוכנים לאיוש ביום שאחרי.

רשות החברות: "להדחה יש השלכות שליליות"

בינתיים, משרד האוצר ורשות החברות מתנגדים לניסיון ההדחה של מייקסנר, וטוענים כי הוא יוביל למצב שבו הרכבת לא תוכל לתת את רמת השירות הנדרשת לציבור.

בעקבות פרסום ניסיון ההדחה, הרשות אותתה לדירקטוריון רכבת ישראל כי המצפן שאמור להוביל אותם בקבלת ההחלטה היא השאלה אם יש עילת הדחה אמיתית, וקבעה כי "רשות החברות סבורה שאין עילה להדחת המנכ"ל ומתנגדת לכך".

מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: יורם רשף
 מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: יורם רשף

עוד נכתב כי "הדחת המנכ"ל עלולה להוביל להשלכות שליליות ובכלל זה החשש מערעור יציבות החברה, ופגיעה בקידום התכניות והאתגרים המונחים בפניה, עד כדי פגיעה ביכולת החברה לספק את רמת השירותים הנדרשת".

כעת, העבירה הרשות באופן פומבי, ובצעד חריג, את הכדור לידיהם של חברי הדירקטוריון שיצטרכו לעמוד בנטל הוכחה שלפיה חובת נאמנותם לחברה היא הדחת המנכ"ל - בשעה שהרגולטור סבור שאין לכך עילה מקצועית. הדבר יובא לפתחם גם של דירקטורים שמונו בקדנציה הראשונה של רגב במשרד כמו ד"ר שלומית גלר ופרופ' זיו רייך.

מנתיבי ישראל ועד הדואר: המאבקים של רשות החברות רק החלו

רשות החברות נקטה בעמדה פומבית בסוגיית הרכבת, וזו הדרמה הגדולה שעומדת לפתחה כעת - אבל לא היחידה. 

השבוע נחשפה בגלובס טיוטת הדוח של הרשות, ובה פגמים מהותיים שנפלו בהליך מינויו של עו"ד אלעד ברדוגו, שהצהיר על עצמו כפוקד לליכוד לתפקיד הרגיש של היועץ המשפטי של חברת נתיבי ישראל. עו"ד ברדוגו הוא גם אחיינו של יעקב ברדוגו, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

החברות הממשלתיות, בשונה מרשות שדות התעופה - שם רגב הצליחה להדיח את המנכ"ל במהירות - הן גופים מפוקחים על ידי הרשות. אלא שהאחריות על הרשות תעבור בימים הקרובים מידי של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לידיו של השר הנכנס דוד אמסלם - מה שמעמיד בסימן שאלה את יכולתה לפעול כפי שהיא פועלת היום, וזאת לנוכח התבטאויותיו של אמסלם בעבר, ודרישתו לבטל את נבחרת הדירקטורים ולהקל על הליך המינוי שלהם.

בנוגע לחברות התחבורה, השרים יצטרכו להכריע על עתיד נמל אשדוד מבחינת כהונתה של אורנה הוזמן בכור, שהקדנציה שלה הסתיימה - והאם תוארך והחברה תצטרך גם למנות מנכ"ל חדש.

בכל אופן, בפני הרשות עוד מוקשים רבים היא נמצאת בעימות גם מול שר התקשורת שמבקש להדיח את יו"ר הדואר מישאל וקנין, כשבמקביל מנכ"ל הדואר איים להתפטר אם ההדחה תצא לפועל. רק לאחרונה מנהלת הרשות מיכל רוזנבוים, יחד עם החשכ"ל יהלי רוטנברג וראש אג"ת יוגב גרדוס, הבהירו כי טלטלה בחברה תעכב את הליך ההפרטה, ולכן איימו כי סיוע תקציבי לא יועבר לחברה אם היציבות בה לא תשמר.

אי ודאות נוספת מצטרפת להנפקת התעשייה האווירית עם פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט.

גם באוצר ממהרים לגבות את המנכ"ל

המנכ"ל זכה גם לגיבוי משמעותי מהנהלת משרד האוצר. איליה כץ, סגן הממונה על התקציבים, ויובל רז, סגן בכיר לחשב הכללי, כתבו לו כי "אנו מודים על העבודה המקצועית שהובלת בבחינת כל האפשרויות להגדלת מספר הקרונות, ומברכים על היוזמה שנקטת לטובת שיפור השירות לנוסע והניצול היעיל של משאבי הרכבת". כך, במשפט אחד, סתמו בכירי האוצר את הגולל על ניסיון ההדחה המתהווה, שמצטרף לעמדתה החד משמעית של רשות החברות.

במכתבם, הבכירים גיבו את המנכ"ל בניהול רכש הקרונות כשאישרו את בקשתו להאריך את הרכבות לשמונה קרונות, וכן לבחון את הארכת הרכבות לעשרה קרונות בהמשך. "במסגרת אישור תקציב המדינה לשנים 2021־2022, סוכם בין משרדי האוצר והתחבורה על תוכנית הרכש של רכבת ישראל שכללה הצטיידות משמעותית בקרונות נוספים החל משנת 2026", כתבו. "בהתאם ליוזמתך להקדים את תוכנית רכש הקרונות לטובת מתן מענה לעומסים ברכבת, עסקו בחודשים האחרונים נציגי המדינה מטעם משרדי האוצר והתחבורה בהקדמת רכש קרונות לטובת הארכת המערכים הקיימים.

 

"יוזמה זו מאפשרת מענה לעומסים הקיימים והצפויים בטווח הזמין המהיר ביותר, וזאת לאור העובדה שביצוע פרוייקטי תשתית חדשים נמשכים שנים ארוכות. במהלך הדיונים שהתקיימו הוצגו על ידי רכבת ישראל ומשרד התחבורה נתונים המעידים על החשיבות של מהלך זה, ושהצביעו על הפוטנציאל להגדלת כמות הנוסעים בשעות העומס באמצעות ניצול יעיל של התשתית הקיימת".

שורת הבכירים הנוספים שרגב עשויה להדיח

העיסוק של רגב בהדחת בכירים תחתיה לא מסתיימת ברכבת. בחדשות 12 דווח כי "בכיר" במשרד התחבורה לא מרוצה מתפקודו של מנכ"ל נת"ע חיים גליק, לנוכח העיכובים בקו האדום, ועל הכוונת של רגב עלה גם מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ.

לאלו מצטרפים שורה של פקידים בכירים במשרד שרגב מעוניינת שיעזבו, שחלקם כבר התפטרו בטענות לאווירה קשה במשרד. ביניהם: ראש רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי, ראש רשות התחבורה הציבורית רן שדמי, ראש מינהל תשתיות שי קדם וראש אגף רכבות אליאס מטר. כל אלו מינויים מקצועיים שנעשו, מרביתם "גדלו" במשרד התחבורה.

מטעמה של מירי רגב לא נמסרה תגובה.