האם יודח? בכירים במשרד האוצר מגבים את מנכ"ל הרכבת

כבר בכלל לא בטוח שליו"ר דירקטוריון רכבת ישראל משה שמעוני, מינויה של שרת התחבורה רגב והאיש שהניע את תהליך ההדחה של המנכ"ל, יש רוב לפיטורים • בכירי האוצר אף גיבו את החלטת המנכ"ל לרכש קרונות חדשים • גם ברשות החברות הודיעו: אין עילה להדחה ומתנגדים לכך

רכבת ישראל בתל אביב / צילום: Shutterstock
רכבת ישראל בתל אביב / צילום: Shutterstock

אתמול (ג') זומנו חברי דירקטוריון רכבת ישראל בראשות היו"ר משה שמעוני שמונה על ידי מירי רגב, לישיבה ביום שני הבא, שבה יחל תהליך הדחה של מנכ"ל החברה. ואולם, מאז הזימון הסתבר כי כלל לא בטוח שיש ליו"ר רוב בדירקטוריון, רשות החברות כבר הביעה את עמדתה לפיה אין עילה להדחתו ובשעה האחרונה קיבל גם גיבוי משמעותי גם מהנהלת משרד האוצר.

דרמה ברכבת: מאחורי הקלעים של ניסיון הדחת המנכ"ל | ניתוח 
● היום שאחרי הקפאת החקיקה: בבנקים מורידים הילוך, ההייטקיסטים לא מוותרים
המינוי שהקפיץ את רשות החברות, והמאבק שמחכה לה מעבר לפינה | פרשנות

טענת היו"ר היא שהמנכ"ל לא מקדם באופן ראוי את עסקת הענק לרכש קרונות רכבת. ואולם היום, איליה כץ סגן הממונה על התקציבים ויובל רז סגן בכיר לחשב הכללי כתבו למנכ"ל כי "אנו מודים על העבודה המקצועית שהובלת בבחינת כל האפשרויות להגדלת מספר הקרונות, ומברכים על היוזמה שנקטת לטובת שיפור השירות לנוסע והניצול היעיל של משאבי הרכבת". במשפט אחד סתמו בכירי האוצר את הגולל על ניסיון ההדחה המתהווה, שמצטרף לעמדתה החד משמעית של רשות החברות.

המנכ"ל קיבל גיבוי בצורת ניהול רכש קרונות

במכתבם, הבכירים גיבו את המנכ"ל בניהול רכש הקרונות כך שאישרו את בקשתו להאריך את הרכבות ל-8 קרונות וכן לבחון את הארכת הרכבות ל-10 קרונות בהמשך.

"במסגרת אישור תקציב המדינה לשנים 2021-2022 סוכם בין משרדי האוצר והתחבורה על תוכנית הרכש של רכבת ישראל שכללה הצטיידותמשמעותית בקרונות נוספים החל משנת 2026. בהתאם ליוזמתך להקדים את תוכנית רכש הקרונות לטובת מתן מענה לעומסים ברכבת, עסקו בחודשים האחרונים נציגי המדינה מטעם משרדי האוצר והתחבורה בהקדמת רכש קרונות לטובת הארכת המערכים הקיימים.

"יוזמה זו מאפשרת מענה לעומסים הקיימים והצפויים בטווח הזמין המהיר ביותר, וזאת לאור העובדה שביצוע פרוייקטי תשתית חדשים נמשכים שנים ארוכות. במהלך הדיונים שהתקיימו הוצגו על ידי רכבת ישראל ומשרד התחבורה נתונים המעידים על החשיבות התחבורתית והכלכלית של מהלך זה ושהצביעו עלה פוטנציאל להגדלת כמות הנוסעים בשעות העומס באמצעות ניצול יעיל של התשתית הקיימת", כתבו.

אתמול, רשות החברות הביעה אף היא את עמדתה. "רשות החברות סבורה שאין עילה להדחת המנכ"ל ומתנגדת לכך. הדחת המנכ"ל עלולה להוביל להשלכות שליליות ובכלל זה החשש מערעור יציבות החברה ופגיעה בקידום התכניות והאתגרים המונחים בפניה, עד כדי פגיעה ביכולת החברה לספק את רמת השירותים הנדרשת".

חלק מחברי הדירקטוריון: אין עילה להדחה

גם חלק מחברי הדירקטוריון קיבלו בהפתעה את ההודעה, לתפיסתם, כפי שאמרו לגלובס, המנכ"ל מבצע עבודה טובה "אין עילה להדחה וגם אם השרה רוצה - זה בסמכות הדירקטוריון ואין רוב וודאי ליו"ר".

גורם בממשלה ניסה לשפוך אור על הליך ההדחה התמוה. "מירי רגב רצתה להעיף את מיכה עוד בקדנציה הקודמת וזו היתה המשימה העיקרית שהיא הטילה על יו"ר הדירקטוריון". לדבריו, "הבעיה היא ששניהם לא מצאו סיבה אמיתית להדחה. עכשיו כשהיא הודיעה לתקשורת על הכוונה לפטרו, הם יצטרכו למצוא פגמים בהתנהלותו, אך הרכבת בשנים האחרונות מתפקדת ברמה גבוהה מאוד".

על פי טענות, הסיבה האמיתית לניסיונות להדיח את המנכ"ל נעוצים בסכסוך שהתפתח בקדנציה הקודמת של רגב מול מנכ"ל הרכבת עת בלם ניסיונות למנות פעיל ליכוד לתפקיד סמנכ"ל ברכבת. בנתיים הדירקטוריון הקפיא איושים של עשרות תקנים ולאחר השתלטות על החברה - ניתן יהיה למלא אותם.

דירקטוריון הרכבת מסר אתמול לגלובס כי "גם כאשר מדובר בסכומים קטנים ובטח כאשר מדובר בעסקאות רכש במיליארדי שקלים - דירקטוריון רכבת ישראל הוא שומר הסף של הכסף הציבורי והמנהל התקין בחברת רכבת ישראל. אנו לא מנהלים את הקשר המקצועי עם המנכ"ל דרך התקשורת - וכל טענותינו כלפיו נפרשו במכתב נוסף ארוך וממוסמך שנשלח אליו אתמול.

"נציין רק כי לצערנו נושא רכש הקרונות לא הגיע עד כה לפתחנו במסגרת דיון מנומק המציג את כל ההיבטים הנדרשים בצורה מפורטת. לאחר בקשות חוזרות ונשנות מצדנו, ביום שני האחרון הוגש סוף סוף החומר המקצועי למזכירות החברה לטובת דיון שכזה - ונשמח לקיים אותו בהקדם. דירקטוריון הרכבת פועל לטובת נוסעי הרכבת ולעתיד טוב יותר לרכבת, כך פעל תמיד וכך ימשיך לפעול בעתיד".