רכבת ישראל | ניתוח

דרמה ברכבת: מאחורי הקלעים של ניסיון הדחת המנכ"ל

המהלך לסיום כהונתו של המנכ"ל המוערך מיכאל מייקסנר החל ביוזמתו של יו"ר הדירקטוריון משה שמעוני, מינוי של מירי רגב • שמעוני מנופף בסיבה מקצועית לפיה המנכ"ל לא הוביל כנדרש את רכש קרונות הרכבת, אלא שלגלובס הגיעו מסמכים ועדויות שמראים תמונה שונה • "מירי רגב רצתה להעיף אותו עוד בקדנציה הקודמת. הבעיה היא שהם לא מצאו סיבה אמיתית להדחה"

מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: יורם רשף
מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל / צילום: יורם רשף

דירקטוריון הרכבת יתכנס בשבוע הבא לדיון בפתיחת הליך הדחתו של המנכ"ל. המהלך החל ביוזמתו של יו"ר הדירקטוריון משה שמעוני - מינוי של מירי רגב לסיים את כהונתו של המנכ"ל המוערך מיכאל מייקסנר. משרד האוצר ורשות החברות מתנגדים למהלך וטוענים כי הוא יוביל למצב שבו הרכבת לא תוכל לתת את רמת השירות הנדרשת לציבור.

● היום שאחרי הקפאת החקיקה: בבנקים מורידים הילוך, ההייטקיסטים לא מוותרים 
המינוי שהקפיץ את רשות החברות, והמאבק שמחכה לה מעבר לפינה | פרשנות

היו"ר שכבר ניסה להדיח את המנכ"ל, מנסה כעת שוב ומנופף בסיבה מקצועית לפיה המנכ"ל לא הוביל כנדרש את רכש קרונות הרכבת, אלא שלגלובס הגיעו מסמכים ועדויות שמראים תמונה שונה.

"מירי רגב רצתה להעיף את מיכה עוד בקדנציה הקודמת וזו היתה המשימה העיקרית שהיא הטילה על יו"ר הדירקטוריון", הזכיר גורם בממשלה שבקיא בפרטים בשיחה עם גלובס, "הבעיה היא ששניהם לא מצאו סיבה אמיתית להדחה. עכשיו כשהיא הודיעה לתקשורת על הכוונה לפטרו, הם יצטרכו למצוא פגמים בהתנהלותו, אך הרכבת בשנים האחרונות מתפקדת ברמה גבוהה מאוד".

טיעון הקש - רכש קרונות רכבת

כאמור - הסיבה הרשמית היא סוגיית רכש הקרונות שנחשפה בגלובס עת התכוונו הרכבת ומשרדי הממשלה לרכוש קרונות מחברת אלסטום בעלות של 2 מיליארד שקלים כדי להאריך את הרכבות שנעות היום ב-6-8 קרונות ל-10 קרונות תוך בדיקת היתכנות של המהלך.

היו"ר משה שמעוני שלח אתמול מכתב למנכ"ל הרכבת. הוא טען כי "לצערי ולמרות כל ניסיונותיי לקדם את נושא רכש הקרונות ברכבת ישראל, שיקול הדעת המוטעה שלך ואי הובלת הנושא כנדרש ובהתאם לכללי מנהל תאגידי תקין, הביאו עד עתה לחוסר קבלת החלטה בנושא".

כמו כן קבל שמעוני כי "יתכן והיו נרכשים כ-200 קרונות להארכת רכבות, לרכבות בנות 10 קרונות, אך שורה של חוסר התאמות היתה פוגעת ביכולת להסיען והיתה נגרמת פגיעה בתפעול לאור המורכבות הרבה העומדת בצד הנעת פרויקט זה". שמעוני טען כי מאז מינויו של מייקסנר נושא הצפיפות ברכבות לא טופל.

יו''ר רכבת ישראל, משה שמעוני. מונה על ידי רגב, ופועל להדיח את המנכ''ל / צילום: אילן בשור
 יו''ר רכבת ישראל, משה שמעוני. מונה על ידי רגב, ופועל להדיח את המנכ''ל / צילום: אילן בשור

במכתב התגובה שכתב מייקסנר נכתב כי גובשו פתרונות שונים כמו פיתוח הקרונות האורבניים, 28 רכבות הוארכו, נקלטו רכבות ופרויקט החשמול קוצר ב-7 שנים - מה שמאפשר קליטת רכבות חדשות נוספות - חשמליות. מייקסנר הוביל יחד עם משרדי הממשלה את היוזמה להאריך את הרכבות הקיימות בקרונות נוספים ל-10 קרונות, אם הדבר יוכל להסתייע מבחינה טכנית. "לא אוכל להמשיך ולקבל, ללא תגובה, את הניסיונות שלך לפגוע בשמי המקצועי על לא עוול בכפי, תוך טענות שקריות שניתנות להפרכה ללא קושי", כתב.

הרכבת ומשרדי הממשלה הגיעו למסקנה בסופו של דבר שהסעת 10 קרונות ברכבת אפשרית מבחינה טכנית אבל יש בה סיכון והיא עלולה לקחת זמן רב ולכן הוחלט בשלב הראשון להפעיל את כל הרכבות ב-8 קרונות ובכך להאריך רבות מהם. "התשתית המסילתית הפכה עם השנים למשאב קריטי שבמחסור", כתבו מואנס פאהום ודניאל מלצר, בכירים במשרד האוצר יחד עם טל גרנית ממשרד התחבורה במסמך שהגיע לידי גלובס, "משנת 2018 הרכבת מנצלת את מלוא התשתית המסילתית במרכז הארץ בניצולת של 92% בהשוואה ל-75% המומלצים בתקינה האירופאית". על פי המכתב, זה לא הסוף: הביקוש לשירות רכבתי צפוי לעלות מ-70 מיליון נסיעות בשנה לכ-100 מיליון נסיעות בשנת 2025 ולכ-250 מיליון בשנת 2030.

על פי אותו מתווה, תכנית הרכש כוללת את הארכת כל הרכבות מתוצרת אלסטום בארץ ל-8 קרונות וכן החלפת קרונות חד קומתיים בקרונות דו קומתיים. קרונות אלו יהיו קרונות אופניים כדי לעודד את השימוש ומבלי לפגוע בנוסעים אחרים. הארכת רכבות בקרונות נוספים תתאפשר רק במסגרת חוזה של ספק יחיד מול ספק הקרונות, חברת אלסטום. מהלך זה יאפשר תוספת של 10 אלף נוסעים בשעת שיא. ואולם אין בכך די.

אפשרות נוספת שקיימת הן הארכת רכבות ל-10 קרונות של אלסטום, ומתאימים לאורך הרציפים כך שיהוו גיים צ'יינג'ר ביכולת הרכבת להסיע נוסעים. ואולם, במשרדי הממשלה רוצים לראות שהספק מוכיח שיש אפשרות להפעיל רכבות כאלו לפני שיבוצע הרכש, מרגע שהדבר יוכח ניתן יהיה להזמין קרונות נוספים ולהצמידם לרכבות כך שיהיו ארוכות יותר.

בנוסף על פי התכנית, יוזמנו גם קרונות דו קומתיים מתוצרת סימנס שמולה קיים חוזה רכש פתוח לרכבת. רכבות אלו יחליפו רכבות חד קומתיות ובהמשך לשמש להארכת רכבות.

העלות המוערכת של הפרויקט היא בין 600-800 מיליון יורו. "הגדלת קיבולת רשת המסילות ומתן מענה למשבר הגודש על ידי שילוב רכבות מרובות קיבולת הוא פתרון בעל תועלות מובהקות, מוכחות ומיידיות, ובפרט ברשת הסובלת מניצול מלא של המסילה, כמו ברשת המסילתית בארץ" כתב אליאס מטר, מנהל אגף הרכבות במשרד התחבורה.

כך, שמעוני טוען כי הנושא לא מקודם בשעה שמשרדי הממשלה דווקא אימצו בהתלהבות את התכנית שהכינה הנהלת הרכבת.

גורם בממשלה ששוחח עם גלובס מגבה את גרסת מייקסנר: "סוגיית רכש הקרונות הועלתה כרעיון מבורך של חברת הרכבת לצורך התמודדות עם משבר הגודש בכבישים. משרדי התחבורה והאוצר, אשר אמונים על הטיפול בבעיית הפקקים, דחפו את הרכבת להשלים את העבודה המקצועית לטובת קידום העסקה. דווקא דירקטוריון החברה הוא זה ששם מקלות בגלגלים ועיכב את העבודה המקצועית מסיבות שאינן ברורות", אמר.

על פי טענות, הסיבה האמיתית לניסיונות להדיח את המנכ"ל נעוצים בסכסוך שהתפתח בקדנציה הקודמת של רגב מול מנכ"ל הרכבת עת בלם ניסיונות למנות פעיל ליכוד לתפקיד סמנכ"ל ברכבת. בנתיים הדירקטוריון הקפיא איושים של עשרות תקנים ולאחר השתלטות על החברה - ניתן יהיה למלא אותם.

על פי טענות, הסיבה לניסיונות ההדחה נעוצה בסכסוך שהתפתח בקדנציה הקודמת של רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 על פי טענות, הסיבה לניסיונות ההדחה נעוצה בסכסוך שהתפתח בקדנציה הקודמת של רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

התנגדות להדחה מקיר לקיר

חלק מחברי הדירקטוריון קיבלו בהפתעה את ההודעה, לתפיסתם, כפי שאמרו לגלובס, המנכ"ל מבצע עבודה טובה "אין עילה להדחה וגם אם השרה רוצה - זה בסמכות הדירקטוריון ואין רוב וודאי ליו"ר".

במשרד האוצר מתנגדים להדחה בתוקף ורשות החברות הגיבה בחריפות: "חברת רכבת ישראל היא מהחברות החשובות ביותר במשק ובעלת השפעה ישירה על הציבור במדינת ישראל. בשנים האחרונות, תחת הנהגת מנכ"ל החברה והיו"ר, הצליחה החברה לעמוד באתגרים ופרוייקטים משמעותיים ביותר, תוך הקפדה על שירות לנוסעים".

רשות החברות רואה חשיבות רבה להמשך הפעלה יציבה ורציפה של הרכבת.

רשות החברות סבורה שאין עילה להדחת המנכ"ל ומתנגדת לכך.

הדחת המנכ"ל עלולה להוביל להשלכות שליליות ובכלל זה החשש מערעור יציבות החברה ופגיעה בקידום התכניות והאתגרים המונחים בפניה, עד כדי פגיעה ביכולת החברה לספק את רמת השירותים הנדרשת".

במהלך ניסיון ההדחה הקודם בשנה שעברה, התבטא בנושא גם מי שהיה אז חבר כנסת והיום הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', כששיתף כתבה של גלובס בנושא וצייץ כי "מיכה מייקסנר הוא מנכ"ל מצויין ומקצועי שהעלה את רכבת ישראל על הפסים אחרי הרבה שנים קשות ומוביל בה תהליכי עומק חשובים לטובת אזרחי ישראל. אם מינויים פוליטיים שהונחתו עליו יביאו לפיטוריו זה יהיה פשע נגד אזרחי ישראל. אני קורא לשרי האוצר והתחבורה להתערב ולשים סוף למחול השדים ההרסני הזה".

תגובת דירקטוריון רכבת ישראל:
"גם כאשר מדובר בסכומים קטנים ובטח כאשר מדובר בעסקאות רכש במיליארדי שקלים - דירקטוריון רכבת ישראל הוא שומר הסף של הכסף הציבורי והמנהל התקין בחברת רכבת ישראל.

אנו לא מנהלים את הקשר המקצועי עם המנכ"ל דרך התקשורת - וכל טענותינו כלפיו נפרשו במכתב נוסף ארוך וממוסמך שנשלח אליו אתמול.

נציין רק כי לצערנו נושא רכש הקרונות לא הגיע עד כה לפתחנו במסגרת דיון מנומק המציג את כל ההיבטים הנדרשים בצורה מפורטת.

לאחר בקשות חוזרות ונשנות מצדנו, ביום שני האחרון (אתמול) הוגש סוף סוף החומר המקצועי למזכירות החברה לטובת דיון שכזה - ונשמח לקיים אותו בהקדם".

דירקטוריון הרכבת פועל לטובת נוסעי הרכבת ולעתיד טוב יותר לרכבת, כך פעל תמיד וכך ימשיך לפעול בעתיד".