דירקטוריון הרכבת ידון בהדחת המנכ״ל מיכאל מייקסנר בשבוע הבא

בראש הדירקטוריון עומד משה שמעוני שעל פי הערכות מופעל על ידי שרת התחבורה מירי רגב, שמינתה אותו לתפקיד • מייקסנר זוכה להערכה רבה מבחינה מקצועית במשרדי הממשלה ובקרב שרי התחבורה לשעבר מרב מיכאלי ובצלאל סמוטריץ' והמהלך צפוי להיתקל בהתנגדות רחבה

רכבת ישראל / צילום: צח בר-מנשה
רכבת ישראל / צילום: צח בר-מנשה

דירקטוריון רכבת ישראל צפוי לדון ביום שני בהדחת מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר. בראש הדירקטוריון עומד משה שמעוני שעל פי הערכות מופעל על ידי שרת התחבורה מירי רגב, שמינתה אותו לתפקיד.

היום שאחרי הקפאת החקיקה: בבנקים מורידים הילוך, ההייטקיסטים לא מוותרים 
המינוי שהקפיץ את רשות החברות, והמאבק שמחכה לה מעבר לפינה | פרשנות

ההליך שינסה לבצע הדירקטוריון צפוי לאחר שמספר פעמים בעבר היו"ר ניסה להדיח את המנכ"ל אך ללא הצלחה לנוכח ההערכה הרבה שהוא זוכה לה מבחינה מקצועית במשרדי הממשלה ובקרב שרי התחבורה לשעבר מרב מיכאלי ובצלאל סמוטריץ'.

לגלובס נודע כי מנהלת רשות החברות יחד עם הנהלת האוצר - החשב הכללי ואגף תקציבים - מתנגדים למהלך. גם בדירקטוריון שמעוני יתקל בהתנגדות וספק אם יהיו לו רוב.

יו''ר רכבת ישראל, משה שמעוני. מונה על ידי רגב, ופועל להדיח את המנכ''ל / צילום: אילן בשור
 יו''ר רכבת ישראל, משה שמעוני. מונה על ידי רגב, ופועל להדיח את המנכ''ל / צילום: אילן בשור

לאחר הניסיון האחרון, כשסמוטריץ' היה חבר כנסת באופוזיציה הוא שיתף כתבה של גלובס אודות ניסיון לפטר את המנכל וכתב כי "מיכה מייקסנר הוא מנכ"ל מצוין ומקצועי שהעלה את רכבת ישראל על הפסים אחרי הרבה שנים קשות ומוביל בה תהליכי עומק חשובים לטובת אזרחי ישראל".

כן כתב בבוטות כי "אם מינויים פוליטיים שהונחתו עליו יביאו לפיטוריו זה יהיה פשע נגד אזרחי ישראל. אני קורא לשרי האוצר והתחבורה להתערב ולשים סוף למחול השדים ההרסני הזה".

לפי הערכות סמוטריץ' מגבה את מייקסנר גם מתפקידו הנוכחי כשר אוצר אלא שרשות החברות, שאף היא התנגדה להדחה, הוצאה מידיו והועברה אל דודי אמסלם.

מייקסנר נבחר לתפקידו בשנת 2019 וחתום על האצת פרויקט חשמול הרכבות ושיקום האמון הממשלתי בחברה לאחר פארסת פתיחת הקו המהיר לירושלים. מאבדן אמון מוחלט, החברה חתמה על הסכם פיתוח של כ-50 מיליארד שקל, הסכם הפעלה מול המדינה והסכם קיבוצי מול ועד העובדים.

הרקע למחלוקת החל כשעל פי טענות, אנשי רגב לחצו למנות פעיל פוליטי לתפקיד הסמנכ"ל ברכבת ונתקלו בהתנגדותו של מייקסנר. לפי אותן טענות, הדירקטוריון הרכבת הקפיא בתגובה את איושם של עשרות תקנים בחברה, שניתן יהיה לאייש אותם לאחר הזזתו של מייקסנר.

רשות החברות מסרה בתגובה כי "חברת רכבת ישראל היא מהחברות החשובות ביותר במשק ובעלת השפעה ישירה על הציבור במדינת ישראל. בשנים האחרונות, תחת הנהגת מנכ"ל החברה והיו"ר, הצליחה החברה לעמוד באתגרים ופרויקטים משמעותיים ביותר, תוך הקפדה על שירות לנוסעים.

"רשות החברות רואה חשיבות רבה להמשך הפעלה יציבה ורציפה של הרכבת.
רשות החברות סבורה שאין עילה להדחת המנכ"ל ומתנגדת לכך. הדחת המנכ"ל עלולה להוביל להשלכות שליליות ובכלל זה החשש מערעור יציבות החברה ופגיעה בקידום התוכניות והאתגרים המונחים בפניה, עד כדי פגיעה ביכולת החברה לספק את רמת השירותים הנדרשת".