רגב תאבק? הרחבת האכיפה בנת"צ עשויה לצאת מחוק ההסדרים

דיוני ועדת הכנסת עדיין לא הסתיימו, אך חבריה הצביעו בעד פיצול הרחבת סמכויות פקחי משרד התחבורה בנת"צים מחוק ההסדרים • גם חוק תשתיות לאומיות, הגדול והמשמעותי בהיקפו, שמבקש לקצר הליכים בהקמת תשתיות לאומיות יידון בוועדה שעשויה לפצלו

נת''צים בכביש החוף / צילום: שלומי יוסף
נת''צים בכביש החוף / צילום: שלומי יוסף

חברי ועדת הכנסת החליטו לפצל מחוק ההסדרים רפורמות לקידום התחבורה הציבורית. ועדת הכנסת דנה היום (ה') בחוק ההסדרים במטרה לחלק את חוקיו לדיונים בוועדות או לפצל את החוקים מהחוק להליך חקיקה רגיל. כך הצביעה הוועדה, שדיוניה עדיין לא הסתיימו, לפצל מההסדרים בכפוף לרביזיה את הרחבת סמכויות פקחי משרד התחבורה בנת"צים.

צמצום המזומן לחלפני כספים: הרפורמות שאוחנה מפצל מחוק ההסדרים 
רשות המסים יוצאת עם בשורה משמעותית לשחקנים בשוק ההון 
שרת התחבורה מירי רגב: "מנכ"ל שידבר עם שר האוצר יודח, ועד אז יהיה בובה" | בלעדי

כיום הפקחים מוסמכים לאכוף רק במצלמות אבל הן לא מסייעות בנתיב פלוס כי בשונה מנת"צים, בנתיב פלוס גם כלי רכב פרטיים רשאים לנסוע בנתיב הייעודי עם מספר נוסעים מסויים, אלא שאין עדיין טכנולוגיה בשלה שמסוגלת לספור באמצעות מצלמות את מספר הנוסעים ברכב ועל הנושא יש מגבלות של הגנת הפרטיות.

לכן, במשרד התחבורה ביקשו להוסיף את החוק להסדרים גם סמכות פיקוח בשטח. באופן עקרוני, הייעוץ המשפטי של הכנסת עומד על כך שבהתאם לפסיקה יש לצמצם את חוק ההסדרים לנושאים תקציביים ככל הניתן. יחד עם זאת, הניסיון לפצל את חוק המטרו ולהעבירו בנפרד מחוק ההסדרים מלמד שלא תמיד פשוט לקדם רפורמות לאחר שהוצאו מחוק ההסדרים.

ביחס לסעיף זה הייעוץ המשפטי עמד על בעייתיות שכן אין לו זיקה לתקציב. אולם עמדת מרכז המחקר והמידע של הכנסת היא שהשינוי המוצע "עשוי לייעל את האכיפה על שימוש לא ראוי בנת"צים, עשוי להגדיל את הכנסות המדינה והרשויות המקומיות.

היעילות המשקית של הרחבת האכיפה

חבר הכנסת נאור שירי שאל את נציגי האוצר כיצד הוספה של תקנים למפקחים מהווה יעילות משקית, שהיא סיבה להמצאות הסעיף בחוק ההסדרים. במשרד האוצר הגיבו כי לפקקים עלות משקית גבוהה ולכן מדובר בחלק מהפתרונות וכן שבחוק ההסדרים הקודם עברה הקמת יחידת האכיפה. עוד טענו חברי כנסת כי יש לדון בהרחבת סמכויות אכיפה במסגרת של חוק רגיל. ואמנם יודגש כי לא מדובר בסמכות לאכוף עבירות נוספות - מדובר באותה עבירה ובסמכות לאכוף גם בשטח ולא רק באמצעות מצלמות.

בדברי ההסבר של משרד האוצר לטיוטות החוק הוסברה התועלת התקציבית של ההצעה: נת"צים יכולים להגדיל את פעילות האוטובוסים הקיימים ב-20% - כלומר אוטובוס שמבצע נסיעה במשך שעה, יבצע אותה בפחות זמן אם הוא נוסע על נת"צ וכך ניתן יהיה להפעיל יותר נסיעות באמצעות אותם אוטובוסים ואותם נהגים במשמרת אחת. כדי להביא לייעול הנת"צים יש לאכוף עבירות של נהגי רכב פרטי אשר מאטים את נסיעת האוטובוסים. בתכנית החומש של משרד התחבורה שעבר עם תקציב המדינה הקודם הועמד תקציב שיא להקמת נת"צים בסך של כ-7 מיליארד שקלים. עלותו המשקית של הגודש - הסימפטום של משבר התחבורה, הוא 40 מיליארד שקלים מדי שנה.

משמעות הריביזיה שהוכרזה על החוק היא שתתקיים הצבעה נוספת, אך ההתנגדות בוועדה לחוק הייתה גורפת, כך שלא ברורים סיכוייו לעבור. גם חוק תשתיות לאומיות, הגדול והמשמעותי בהיקפו, שמבקש לקצר הליכים בהקמת תשתיות לאומיות יידון בוועדה שעשויה לפצלו.

סעיפים נוספים שקשורים בקידום התחבורה פוצלו כמו פרסום מדד יעילות אנרגטית, בנוסף למדד זיהום אויר לרכבים, והסדר הדן בהקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים. חברי כנסת רבים הלינו על כך שבעוד שמשרד האוצר מבקש לקדם במסגרת החוק את כלי הרכב החשמליים - הוא לא מאפשר את הורדת המס עליהם. אולם בדוח שפרסם משרד האוצר בנושא הוסבר כי הסבסוד הממשלתי בישראל לכלי רכב חשמליים גבוה ביחס למדינות המערב וכי לכלי רכב חשמליים יש השלכות חיצוניות דומות לשל כלי רכב המונעים בבנזין למעט זיהום האוויר, והוזלת השימוש בהם תוביל להמשך התלות הגבוה של אזרחי המדינה בנסיעות ברכב הפרטי במקום באמצעים חלופיים. יוזמה להטלת מס נסועה על כלי רכב אלו כבר ירדה מהפרק עוד כשהועבר חוק ההסדרים בממשלה.

הפיצולים של אמיר אוחנה

סעיפים רבים כבר פוצלו מחוק ההסדרים במסגרת סמכותו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לבחון את חוק ההסדרים. אחד מהם נוגע בהקמת חניונים זמניים לאוטובוסים מכוח צו חניה שנותנת רשות מקומית על שטח ריק, כאשר פרשנות בית המשפט המחוזי בפסק דין שניתן לאחרונה לחוק הקיים היא שצו חניה יכול להנתן רק לחנית כלי רכב פרטיים ולא לחנית אוטובוסים. המדינה הגישה ערעור לבית המשפט העליון ובד בבד ניסו משרדי האוצר והתחבורה לשנות את החוק במסגרת חוק ההסדרים כך שהחוק יאפשר גם הקמת חניוני אוטובוסים.

כבר היום טרם הפסיקה צווי חניה משמשים לחנייתם של 800 אוטובוסים ומהווים פתרון לכ-10% מצי האוטובוסים. המדינה תכננה להמשיך ולהשתמש בפרקטיקה זו כדי להכשיר מסופים זמניים עד להקמת מסופים קבועים שעל פי תכניות משרד התחבורה מתוכננים לשנת 2030.

התנגדותו של אוחנה הגיעה לאחר שבעבר תמך בתושבים המתגוררים סמוך למתחם פנורמה שבו מכוח צו חניה אמור היה לקום מסוף זמני שישמש פתרון לפינוי התחנה המרכזית בתל אביב, אלא שכעת הפינוי נתקע.