גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התקציב החדש מעלה את כלכלת ישראל על נתיב שלא הכרנו

תקציב המדינה מחוויר לנוכח הכספים הקואליציוניים שהדיון עליהם האפיל לאחרונה על כל השאר, ובצדק ● על הנזק שיגרמו ההעברות התריעו ראש אגף התקציבים, הכלכלנית הראשית ומכתב של מאות כלכלנים, שהזהירו: "ישראל תהפוך למדינה נחשלת שבה חלק גדול מהאוכלוסייה נעדר מיומנויות בסיס לחיים במאה ה-21"

חברי הכנסת ושרי הקואליציה חוגגים את העברת התקציב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
חברי הכנסת ושרי הקואליציה חוגגים את העברת התקציב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

רגע לפני תחילת ההצבעות בכנסת התגאה אתמול (ג') ראש הממשלה נתניהו בכך ש"אנחנו מעבירים תקציב אחראי, ששומר על המסגרות". האם המסגרות אכן יישמרו, ההוצאה לא תתפח והגירעון לא יגדל? אולי. כך למשל, סוכנות דירוג האשראי S&P, שנתניהו התגאה בכך שלא הורידה את דירוג האשראי שלנו, חזתה החודש האטה במשק, שיחד איתה יגיעו ירידה בגביית המסים וגירעון של ל-2.5%. בקיצור, נחכה ונראה.

שתי עסקאות ענק ביומיים: איך נראה ה"נורמלי החדש" בשוק הנדל"ן? | ניתוח
קרן הנדל"ן שהבטיחה תשואה גבוהה אך הותירה משקיעיה בידיים ריקות | ניתוח 
המפקח על הבנקים: "הרווחיות הגבוהה של הבנקים אינה בת קיימא"

אבל למען האמת, העיקר הוא לא מסגרת התקציב, אלא מה שיש בו. ותוכן התקציב, כלל תוכן חוק ההסדרים (למשל, חוק התשתיות), מחוויר לנוכח הכספים הקואליציוניים, שהדיון עליהם האפיל בשבועות האחרונים על כל שאר תכני התקציב, ובצדק.

צריך רק להקשיב למי שעליו הוטלה מלאכת הכנת התקציב: ראש אגף התקציבים באוצר, יוגב גרדוס. "גידול בשיעור התעסוקה של גברים חרדים הוא פוטנציאל הצמיחה המרכזי של ישראל בשנים לבוא מבחינת שוק העבודה", קובע גדרוס בחוות-הדעת שפירסם לפני שבועיים, ובהמשך מתריע: "ההצעה הנוגעת לחלוקת כרטיסי מזון במנגנון המוצע ולהגדלת תקציב הישיבות באופן כה חד מגדילה באופן חד-ערכי ומובהק את התמריץ לאי-השתלבות בשוק התעסוקה, בעיקר של הגבר החרדי".

בחוות-הדעת של גרדוס, אולי בניסיון לפרוט על נימי הנוסטלגיה של נתניהו, מוזכר כי "בשני העשורים האחרונים חוותה כלכלת ישראל צמיחה משמעותית", ונרשם זינוק בתוצר לנפש. ומה שתרם למגמה הזאת, לפי ראש אגף התקציבים, הוא "בעיקר שינויים משמעותיים בתמריצים לתעסוקה ולפעילות עסקית שקודמה בראשית שנות האלפיים". זו כמובן התקופה שבה נתניהו כיהן כשר האוצר, והעלה על נס את היציאה מרווחה לעבודה.

"על אף השיפור הניכר בתוצאות הכלכליות בעשורים האחרונים, ישראל ממשיכה לפגר אחר המדינות המפותחות ברמת החיים", מדגיש גרדוס. צריך לדחוף עוד כדי לסגור את הפער. וזה היה הקו שהנחה את ממשלות ישראל, מי מהן יותר ומי פחות, בעשורים האחרונים. אפשר לבקר את ההתמקדות המופרזת בהורדת החוב הממשלתי, את הזנחת שוק הדיור, או את הירידה בנתח ההוצאה האזרחית. אבל היעד של התקרבות לרמת החיים של מדינות המערב, לפחות כפי שהיא נמדדת בתוצר לנפש, היה שם. כשהממשלה מעבירה תקציב שהולך בכיוון ההפוך - לפי בכירי משרד האוצר עצמו - כבר לא ברור אם אנחנו על אותו נתיב, או בכלל מנסים להיות עליו.

התרעות, אזהרות ושלושה מכתבי כלכלנים

גרדוס לא היה היחידי שהתריע על הנזק שבכספים הקואליציוניים, גם הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, פירסמה חוות-דעת, והשבוע התפרסם גם מכתב של מאות כלכלנים, כולל רבים מבכירי הכלכלנים בישראל, ובו הם 'מצטרפים לאזהרות של בכירי האוצר", ומתריעים שהכספים האלה "יהפכו את ישראל בטווח הארוך ממדינה מתקדמת ומשגשגת למדינה נחשלת שבה חלק גדול מהאוכלוסייה נעדר מיומנויות בסיס לחיים במאה העשרים ואחת".

מכתב הכלכלנים, השלישי במספר, חורג מהמיקוד של המכתבים הקודמים, שהתריעו מפני ההשלכות הכלכליות של המהפכה המשפטית. איתי אטר, פרופ' לכלכלה באונ' תל אביב, עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה, ומוביל פורום הכלכלנים לשמירה על הדמוקרטיה, אומר שחלק מהמוטיבציה של המכתב היתה "זעקה" של הכלכלנים על הכספים הקואליציוניים - לאו דווקא על היקפם, אלא בעיקר על ההשלכות שלהם.

מעבר לכך, מסביר פרופ' אטר, עמדה מאחוריו "ההבנה שבסופו של דבר החלשה של מערכת המשפט ומינוי שופטים מטעם, זה לא המטרה של ההפיכה המשטרית, או איך שלא נקרא לזה. זה אמצעי להעביר כספים לסקטורים מסוימים, למנות מקורבים, ולא לקדם מדיניות מכלילה. מה שאנחנו רואים עכשיו בכספים האלה, בדגש על הליבה (כלומר הויתור על התניית תקציביים בלימודי ליבה, א"פ), זה ממש קידום אינטרסים צרים שהם מדיניות אנטי צמיחה. ורואים את זה בצורה מאוד בולטת לצערנו בתקציב.

"יש פה שילוב שיש בו שינוי 180 מעלות ביחס למדיניות קודמת, רמיסה של הדרג המקצועי באוצר. כל הדברים האלה קורים. זה בעצם סוג של יישום של הצעדים של המהפכה המשטרית - גם אם היא נעצרה לכאורה כרגע".

תזכורת: חוץ מהמהפכה המשפטית לא חסרים איומים על הכלכלה

בעוד התקציב מתקדם לקראת הצבעה בכנסת, התייצב אתמול (ג') הרמטכ"ל הרצי הלוי לנאום בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, הכריז ש"שיש התפתחויות שליליות אפשריות באופק שיכולות להביא לפעולה" בהקשר האיראני, ושלח את שער הדולר לזינוק. זו תזכורת לכך שחוץ מהמהפכה המשפטית לא חסרים איומים שמרחפים על הכלכלה הישראלית.

זה גם המסר שהדגיש בהרצאתו בכנס נשיא אוניברסיטת רייכמן, פרופ' רפי מלניק, שכיהן בעבר כחבר הועדה המוניטרית של בנק ישראל. מלניק חושש שקברניטי הכלכלה במערב לא יצליחו לחמוק ממיתון בדרך להורדת האינפלציה. וגם ככה מתחילת השנה, לפי המדד שפיתח, המשק הישראלי הפסיק לצמוח, ומלניק צופה השנה צמיחה אפסית לנפש בארץ. התרחיש השלילי מבחינתו הוא זה שמשלב מיתון במערב עם העברת המהפכה המשפטית ללא הסכמה.

מלניק, שמספר על עצמו שהוא דווקא אופטימי בדרך כלל, הרחיב על התרחיש הזה בשיחה עם גלובס בשולי הכנס. "זה עולם שאנחנו לא מכירים. אין ספק שענף ההיי טק, שהוא הענף המוביל, יפסיק להוביל. אני לא אומר שהוא ייעלם, כי יש פה בכל זאת כוחות רציניים, אבל ההשקעות ייפסקו, ויש לזה השפעות לטווח קצר על הפעילות הכלכלית, התעסוקה, גיוס הכספים, שער החליפין.

"ההשפעות הכלכליות הן לא זבנג וגמרנו"

"הצרה הכי גדולה שהיתה לנו ב-2022, היתה מטבע חזק מדי. על זה התלוננו. הלוואי עלינו שנחזור למחלה הזאת. זה לא יהיה, ואני צופה גם בעיות עם מאזן התשלומים, בעיות עם התקציב". בתרחיש כזה, הוא מסביר, "התקציב לא יוכל לממן את עצמו כפי שהוא כתוב על הנייר, כי גביית המסים תהיה הרבה יותר נמוכה, ואז יצטרכו או להעלות את המסים או לעשות קיצוצי הוצאות".

זה במישור האזהרות - מה שיקרה אם יתממש התרחיש הכפול של מיתון בעולם וחקיקה שלא בהסכמה בארץ. אלא שאזהרות כאלה, כולל האזהרות שבמכתבי הכלכלנים, עומדות באי הלימה מסוימת עם המציאות שעדיין שוררת פה כרגע, והשתקפה למשל בנתונים שנלוו להחלטת הריבית של בנק ישראל השבוע. האינפלציה ממאנת לרדת, יוקר המחיה מזנק, אבל שוק העבודה חזק, וגם אם יש סימני האטה, המשק צומח.

אטר, מצידו, מבקש להזכיר שבכל המכתבים של הכלכלנים, המיקוד לא היה בטווח הקצר. גם מלניק מודע לפער, אבל מבהיר ש"ההשפעות הכלכליות הן לא זבנג וגמרנו. זה תהליך שנחוש בו לא מיידית, אלא עם הזמן. עם הזמן תראה מדינה יותר ענייה, פחות צומחת, עם גירעונות יותר גדולים, עם פחות השקעות. זה מה שיקרה. החשבונאות הלאומית זזה לאט. אנחנו עדיין נהנים מאיפה שבאנו - זה לא לאן אנחנו הולכים".

עוד כתבות

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסות בסין סגורות לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל