גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספקיות המזון העלו מחירים רגע אחרי שהגדילו את הרווחיות

אחת אחרי השנייה, יצרניות ויבואניות המזון הודיעו בשבועות האחרונים על העלאות מחירים משמעותיות ● בין הסיבות להתייקרות שבה הטענה לגידול בעלויות שאותן "ספגו" הספקיות עד כה ● אלא שבדיקת הדוחות הכספיים של חברות בולטות בתחום מציגה עלייה דו־ספרתית בהכנסות, וברובן גם שיפור בשיעורי הרווחיות

ספקיות המזון מעלות מחירים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ספקיות המזון מעלות מחירים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכל ביקור בסופרמרקט הישראלים מקבלים תזכורת לגל ההתייקרויות ששוטף את המשק בשנה האחרונה. המגמה הזו אף צפויה להחריף בימים הקרובים, כשהעלאות המחירים עליהן הודיעו ספקיות מזון, כמו שטראוס, דיפלומט ויפאורה, ייכנסו לתוקף.

בדיקת גלובס את הדוחות הכספיים של יצרניות ויבואניות מזון בולטות במשקל מגלה כי בזמן שהחברות העלו את המחיר לצרכן, הן דווקא שיפרו את נתוני הרווחיות שלהן ברבעון הראשון של השנה.

מנכ"ל שופרסל בראיון בלעדי: "קרפור לא באמת נכנסה לישראל. זו יינות ביתן בתחפושת"
אם שטראוס מרוויחה כל־כך הרבה - למה היא מעלה מחירים
יוקר המחיה משנה את הרגלי הצריכה של הישראלים | ניתוח

4 מתוך 6 הספקיות שנבדקו שיפרו רווחיות

בדיקת תוצאותיהן של שש ספקיות מזון ומשקאות הנסחרות בבורסה בתל אביב - שטראוס (פעילות בישראל בלבד), דיפלומט (כנ"ל), ויליפוד, טמפו, יפאורה ונטו מלינדה - מגלה כי ההכנסות של כולן יחד גדלו ב־13% ברבעון הראשון של 2023 ל־3.5 מיליארד שקל, זינוק שאפשר לייחס להגדלת המכירות ולהשפעה חיובית של חג הפסח השנה.

גם שיעור הרווח הגולמי של החברות שנבדקו עלה ועמד סך־הכול על 24%, לעומת 23% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד. בשורת הרווח התפעולי הספיקות רשמו יחד זינוק של 95% לסכום של 219 מיליון שקל ברבעון, כאשר שיעורו מההכנסות קפץ ל־6% לעומת 4% ברבעון המקביל.

התמונה החיובית הזו הושפעה במידה ניכרת מה"חזרה לשיגרה" בענקית השוקולד והקפה שטראוס, שברבעון המקביל אשתקד ספגה חלק מהשלכות הריקול במוצריה, עקב גילוי חיידק הסלמונלה במפעלה שבנוף הגליל. עם זאת, ארבע מתוך שש הספקיות שנבדקו הגדילו את שיעור הרווח התפעולי, והחריגות היחידות הן דיפלומט ונטו מלינדה.

עם הודעתן בשבועות האחרונים על העלאות מחירים בשיעורים הנעים בין אחוזים בודדים לעשרות אחוזים, ספקיות המזון טענו כי עד היום הן ספגו גידול בעלויות שלהן לטובת הצרכן. מהתחזקות הדולר, דרך מחירי התשומות ועד לעלויות התפעול - כולם נמנו בתור גורמים שמכבידים על רווחיות היצרניות והיבואניות ומאלצים אותן להעלות מחירים. אלא שמהדוחות הכספיים שלהן נראה כי למרות כל אלה, הספקיות נהנו משיפור ברווחיות.

שטראוס השתקמה ממשבר הסלמונלה

בין היתר, שטראוס הודיעה באמצע חודש מאי כי תייקר את מחירי הקפה והחטיפים מתוצרתה בכ־6%. שטראוס, בניהולו של שי באב"ד, הציגה את שיפור הרווחיות המשמעותי ביותר מקרב ספקיות המזון שבדקנו, שמיוחס לתיקון שחוותה לאחר משבר הסלמונלה שפקד את החברה בשנה שעברה. הכנסות החברה בארץ רשמו עלייה של 8% ל־1.05 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2023, בין היתר בשל העלאות מחירים קודמות שביצעה החברה בשנה שחלפה.

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

הרווח הגולמי של שטראוס זינק ל־369 מיליון שקל, עלייה של 46% הנזקפת לחזרתו לפעילות מלאה של מפעל השוקולד, כאשר בחברה ציינו כי נרשם קיזוז מסוים ברווחיות בשל עליית מחירי החלב. הרווח התפעולי של פעילות שטראוס בארץ עמד על 109 מיליון שקל ברבעון הראשון, מול הפסד תפעולי של 15 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד - שהושפע מסערת הריקול.

רוב יבואניות המזון הציגו שחיקה ברווחיות

במקרה של יבואניות המזון, בניגוד ליצרניות, נראה כי הסיפור מעט שונה. גם דיפלומט הודיעה לאחרונה על התייקרות מוצריה. יבואנית המזון, שבין המוצרים המיובאים על־ידה נמצאים קטשופ היינץ, טונה סטארקיסט, דגני קלוגס, חטיפי פרינגלס ועוגיות אוראו, הקפיצה את מחירי מוצריה בשיעור של כ־25%. אך בניגוד למגמה בקרב רוב ספקיות המזון הגדולות, תוצאות דיפלומט ברבעון הראשון של 2023 העידו על שחיקה ברווחיות הפעילות המקומית שלה.

בדוחות הכספיים לרבעון הראשון ציינה דיפלומט כי "חלק מספקיה מתכוון להמשיך בהעלאות המחירים במהלך השנה, (לכן) החברה תיאלץ להעביר התייקרויות אלה ללקוחותיה, שאם לא, תהיה לכך השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות". כך, הכנסות החברה אומנם צמחו ב־17% ל־488 מיליון שקל, כאשר הרווח התפעולי בישראל צנח ב־30% ל־18 מיליון שקל, ושיעורו מההכנסות נשחק ב־40% ועמד על 4%.

דיפלומט, בהובלת בעל השליטה נעם וימן, ציינה כי הצמיחה במכירות נבעה מגידול אורגני ומאיחוד חברות שנרכשו. מנגד, "הקיטון ברווח התפעולי ושיעורו נובע משחיקה ברווח הגולמי של חלק ממוצרי החברה, מעלייה בהוצאות התפעול השוטפות של המגזר כתוצאה מהתייקרויות וגידול במלאי".

נעם וימן, מנכ''ל דיפלומט / צילום: קרן בן ציון גפני

יבואנית המזון השנייה שרשמה שחיקה ברווחיות היא נטו מלינדה, שבשליטת משפחת עזרא ודוד מצסה. נטו מלינדה, ספקית מזון מהגדולות בישראל מספקת בעיקר מוצרי בשר, דגים ושימורים. החברה רשמה אומנם עלייה של 14% במחזור ההכנסות הרבעוני שלה, שהסתכם ב־1.1 מיליארד שקל, אך מדדי הרווחיות שלה נשחקו כששיעור הרווח הגולמי צנח בחדות ל־10% מההכנסות. בנטו מלינדה מסבירים את השחיקה, בין היתר, בעליית שער הדולר ובעובדה שהחברה לא גלגלה את מלוא עליית מחירי חומרי הגלם על הצרכן. הרווח התפעולי של החברה ירד ב־43% ל־34 מיליון שקל ברבעון, ושיעורו נחתך במחצית לכ־3% מהמחזור.

אבל יש גם יבואנית מזון שנהנתה משיפור בתוצאות הרבעון הראשון של השנה. ויליפוד, שחתומה בין היתר על מותג הגבינות יורו, שורת מוצרי פסטה ושימורים, הגדילה את הכנסותיה ב־28% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ל־151 מיליון שקל. זאת, הודות להשקת מוצרים חדשים והגדלת מלאים. למרות ששיעור הרווחיות הגולמית נשחק במעט, הרי שהרווח התפעולי בשלושת החודשים הראשונים של השנה זינק ב־41% ל־13 מיליון שקל, בשל הקטנת הוצאות המכירה ושיווק ושמירה על הוצאות ההנהלה ברמה דומה.

חברות המשקאות נהנו מביטול מס הסוכר

תמונת המראה של היבואניות הן יצרניות המשקאות הקלים והאלכוהוליים טמפו ויפאורה. שתי חברות המשקאות העלו את מחירי התוצרת שלהן בשיעורים של עד 7% בממוצע. הדוחות הכספיים שבדקנו מלמדים כי ההעלאה הזו מגיעה לא רק ברקע שיעורי רווח משופרים, אלא גם ברקע בשורה חיובית נוספת לענף - ביטול מס הסוכר, שאושר במהלך הרבעון הראשון של השנה וצפוי להמשיך ולתרום לרווחיות החברות.

מדוחות טמפו, הנשלטת בידי היו"ר ז'ק בר ומבשלת הבירה ההולנדית הייניקן, עולה כי ברבעון הראשון נרשמה עלייה במכירות בכלל המגזרים שבהן פועלת החברה. ההכנסות הסתכמו ב־465 מיליון שקל, עלייה של 18% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

החברה, המייצרת את משקאות פפסי, הבירות של גולדסטאר, מכבי וקרלסברג ועוד, מציינת כי רשמה עליות חדות במכירות המשקאות האלכוהוליים (מבירה ועד וודקה וויסקי וכו') בשיעורים הנעים בין 20% ל־24%, בנוסף לצמיחה במכירות המשקאות הקלים שעמדה על 18%. טמפו אומנם רשמה שחיקה מסוימת בשיעור הרווחיות הגולמית (שעמד על 31.4% - עדיין שיעור גבוה למדי) , אך הרווח התפעולי שהסתכם ב־32 מיליון שקל זינק ב־30% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ושיעורו עמד על 7% מההכנסות.

גם הכנסות יפאורה (יצרנית המותגים ספרינג, שוופס, תפוזינה, RC קולה והמים המינרליים "עין גדי") גדלו על רקע חג הפסח ומאמצי שיווק: הכנסותיה עלו ב־16% ל־191 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי אומנם נשחק ב־6%, אך עדיין היה גבוה למדי ועמד על 41%. הרווח התפעולי הרבעוני של יפאורה, שבשליטת רוני גת ושלמה רודב, זינק בשיעור של 60% ועמד על 13 מיליון שקל (7% מההכנסות).

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 רקטות למירון, חיל האוויר תקף בלבנון

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?