גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנוע הצמיחה הבא שמסתתר בדוחות של שתי יבואניות הרכב הגדולות

המניות של דלק רכב וקרסו מוטורס, שתי יבואניות הרכב הגדולות בארץ, צנחו מתחילת 2023 ● אבל בדוחות שפרסמו מסתתר פוטנציאל שעשוי לשנות את התמונה: האחזקה של דלק רכב בחברת הבינה המלאכותית, היילו, בעלת יתרון טכנולוגי, והזיכיון של קרסו על צ'רי שרחוק מניצול

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן
איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

שתי יבואניות הרכב הגדולות שנסחרות בבורסה הישראלית, דלק רכב וקרסו מוטורס, הן חלון הראווה של שוק יבוא הרכב בארץ. שתי החברות סיימו את 2022 עם רווחי שיא, כאשר את הרבעון הראשון השנה סיימה דלק רכב עם רווח נקי של כ־270 מיליון שקל, עלייה של 14% לעומת הרבעון המקביל. זאת, בעוד שקרסו רשמה ברבעון רווח נקי 89.1 מיליון שקל, ירידה של כ־29% לעומת הרבעון המקביל, בעיקר בשל הוצאות מיתוג ושיווק חריגות.

החשמלית הספורטיבית מסין שמאיימת על המותגים היוקרתיים  
יצרניות הרכב פותחות הזדמנויות השקעה מגוונות בסקטור הניידות החשמלית
המלאי מתרוקן, והיבואנים נמנעים ממבצעים חדשים: סימני האטה בשוק הרכב

שתי החברות גם ידועות בשוק ההון בזכות חלוקת הדיבידנדים הנדיבה שלהן והן הרחיבו בעתיד את פעילותן מעבר לתחומים המסורתיים של שוק הרכב. שתיהן גם ספגו השנה לא מעט חבטות בשוק ההון, כאשר מניית דלק רכב  צנחה בכ־30% מתחילת השנה ואילו מניית קרסו מוטורס  ירדה ב־17%. אבל בין השורות של הדוחות התקופתיים שלהן מסתתרים גם כמה מוקדי ערך נסתרים, שטומנים בחובם פוטנציאל להצפת ערך מעניינת בשנים הקרובות.

 

דלק רכב: היתרון של היילו

דלק רכב היא כבר לא האימפריה בענף, כפי שהייתה בעבר. ברבעון הראשון של השנה היא החזיקה בנתח של כ־7.7% ממסירות הרכב החדש, לעומת כ־25% ב־2009, ודורגה במקום השביעי בין קבוצות יבוא הרכב בישראל. עם זאת, בין השורות בדוח של דלק רכב מסתתר פורטפוליו מעניין של השקעות הון סיכון בחברות אוטו־טק בישראל, שאותו החלה לבנות בעשור הקודם, כאשר הענף היה בשיא. אחת החברות שנמצאת בו, היילו (HAILO), מסתירה פוטנציאל מרתק להצפת ערך.

שחר שמש מנכ''ל דלק מוטורס אורח במתחם VIP של MINI בנשף המסורתי של דלית רצ'סטר בהאנגר 11 / צילום: רפי דלויה

חברת היילו, שהוקמה ב־2017 על ידי יוצאי יחידת הפיתוח של חיל המודיעין, עוסקת בפיתוח וייצור של מעבדים ייחודיים להאצת יישומי בינה מלאכותית (AI) במכשירי קצה. המעבדים, כפי שמציינים בהיילו, "מאפשרים למכשירים חכמים לבצע משימות של למידה עמוקה, כגון זיהוי אובייקטים בזמן אמת, תוך מזעור של צריכת כוח, ממדים ועלות". החברה פיתחה שני דורות של מעבדים - היילו 8 והיילו 15 - והיא נהנית מיתרון טכנולוגי משמעותי בפלח. כפי שכתב אחת מלקוחותיה בקוריאה, "השבב החדש של היילו מציג ביצועים טובים פי שישה מאלה של מנועי AI מקבילים שקיימים בשוק".

היילו היא כבר מזמן לא רק חברת אוטו־טק. היא אומנם עדיין פועלת לשילוב המעבדים שלה במערכות בטיחות מתקדמות לרכב (ADAS), שהוא תחום הפעילות העיקרי של מובילאיי ומקיימת שיתופי פעולה בנושא עם ספקיות טיר1, אך פועלת במקביל בענפים רבים אחרים, ביניהם: אבטחה חזותית, ציוד תעשייתי מתקדם, קמעונאות, ערים חכמות ועוד, שבהם יש לה חוזי אספקה פעילים ומשמעותיים.

תאיים על מובילאיי?

בהיילו מקפידים לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך, אך בענף מעריכים כי היא נמצאת על סף זכייה בחוזים לשילוב השבבים שלה בדגמי רכב עתידיים, ואולי אף כבר קטפה כמה מהזכיות בפועל. זהו ללא ספק ניסיון נועז של חברה קטנה להשיג דריסת רגל בשוק הגלובלי הענק של שבבים למערכות ADAS, שמגלגל מיליארדי דולרים בשנה, ונשלט על ידי ענקיות כמו מובילאיי הישראלית, קוואלקום, אנבידיה ועוד. בענף מעריכים כי השבבים של החברה משתבצים היטב במהפכת ה־ChatGPT, שעתידה להביא את יישומי ה־AI להרבה מכשירי קצה בשנים הבאות.

הגיוס האחרון שביצעה החברה, היה בשנת 2021 ובו גייסה כ־136 מיליון דולר על פי שווי של למעלה ממיליארד דולר והפכה בכך ליוניקורן. מאז היא כאמור הרחיבה משמעותית את מעגל הלקוחות ושותפי הייצור שלה הן בתעשיית הרכב והן בענפים נוספים.

המניות שוות יותר מהחברה

תחום הבינה המלאכותית, בו פועלת היילו, הפך בחודשים האחרונים לתחום לוהט עבור משקיעי שוק ההון העולמי. המניות של חברות הפועלות בתחום זינקו בעשרות ומאות אחוזים, וענקיות IT, שעוד אין להן דריסת רגל בפלח הצומח, רודפות עם פנקסי צ'קים פתוחים אחרי חברות שפועלות בענף לצורך מיזוג ורכישה.

מכיוון שלהיילו יש יתרון טכנולוגי, חוזי אספקה והכנסות, ניתן להעריך כי בתרחיש של הנפקת החברה או רכישתה, היא עשויה לקבל הערכת שווי גבוהה פי כמה מזו שקיבלה ב־2021. למעשה, בענף מעריכים כי אם בועת ה־AI תמשיך להתנפח בקצב הנוכחי, גם שווי דו־ספרתי במיליארדי דולרים אינו בלתי אפשרי. בהיילו אומנם טוענים שכרגע אין כוונות להנפיק או לבצע אקזיט, כפי שאומר אור דנון לגלובס, מייסד־שותף ומנכ"ל בחברה: "בטווח הקרוב אנחנו מתכוונים להמשיך לגייס הון ממשקיעים". אולם, באותה נשימה הוא מציין כי, "אנחנו מתכוונים גם לנצל את המומנטום בשוק לצמיחה ולהתרחבות - הן מבחינת המכירות והלקוחות, והן מבחינת מגוון המוצרים".

כך, שלא מן הנמנע שבתרחיש של הנפקה או רכישה שווי האחזקות של דלק רכב בהיילו, שעומד כיום על כ־12%, עשוי להיות גבוה מכל שווי השוק הנוכחי שלה - המוערך בכ־2.79 מיליארד שקל לאחר ירידה של 30% במנייתה מתחילת השנה.

 

קרסו מוטורס: ממשנית לענקית

קרסו מוטורס, שממתגת את עצמה כיום תחת השם "פריזבי", הפכה בשנים האחרונות משחקנית קו שני בשוק הרכב הישראלי לענקית, ששולחת זרועות לכל תחום. על פי המצגת למשקיעים שפרסמה החברה בסוף מאי, היא החזיקה ברבעון הראשון נתח של כ־9.9% משוק הרכב הפרטי בישראל והיא מייבאת ומשווקת כרגע את המספר הגדול ביותר של מותגי רכב פרטי ומסחרי בענף. זאת, לצד בעלות על חברת הליסינג השנייה בגודלה בשוק (על פי נתוני קרסו), שלה תרומה משמעותית לרווחיות הקבוצה.

החברה גם בנתה בהדרגה פורטפוליו מרשים מאוד של מותגי צמ"ה מהמובילים בשוק ויש לה השקעה אסטרטגיות בחברת מטרו, שהיא מהשחקניות הבולטות בשוק הרכב הדו־גלגלי ויבואנית של רכב חשמלי סיני בהתהוות.

והפרחים לצ'רי

לחלק לא מבוטל מהזינוק בנתח השוק של קרסו אחראי המותג הסיני צ'רי, שמכר בחמשת החודשים הראשונים של השנה מעל 7,100 כלי רכב, כולם עם מנועי בנזין. זאת, במקביל להצלחה מרשימה בחדירה לפלח מכוניות "המשפחות הגדולות" בציי הרכב בזכות מכוניות קרוס־אובר בתמחור אגרסיבי.

קרסו ממשיכה לפעול באופן אקטיבי להשגת מותגים נוספים, ועד כה היא דיווחה על מגעים לקבלת זיכיון היבוא של XPENG, ואף החלה לייבא את רכבי המותג EVEASY של JMC הסינית. במקביל, היא מנהלת מגעים עם מותגים סינים נוספים, חלקם משוק הפרימיום.

אלא שהזיכיון של צ'רי מסתמן בתור "מכרה זהב" שהפוטנציאל העתידי שלו עוד רחוק ממימוש. בשבוע שעבר פרסמה העיתונות בסין כי צ'רי נערכת להשיק באירופה מותג פרימיום חדש ונפרד, שיכלול דגמי פרמיום קרוס־אובר עם מנועי בנזין ופלאג־אין. זאת, לצד דגמים חשמליים ראשונים שיתחילו להיכנס לשוק עוד השנה.

אם צ'רי תשמור על מדיניות התמחור האגרסיבי שהפגינה עד כה גם במותג החדש, קרסו עשויה להציב את עצמה בצמרת של יבואניות הרכב בארץ ולשבור את תקרת הזכוכית "העממית" של הפלח בו היא מתחרה.

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?