החשמלית הספורטיבית מסין שמאיימת על המותגים היוקרתיים

למכונית הספורט־סאלון החשמלית של BYD יש עיצוב מצטנע • אבל מתחתיו היא מסתירה תא נוסעים איכותי ומאובזר וביצועים יוצאי דופן ביחס למחיר

BYD HAN / צילום: יח''צ
BYD HAN / צילום: יח''צ

כמעט 80% ממותגי הרכב החשמלי החדשים שהופיעו בסין בארבע השנים האחרונות ממוצבים בפלח הפרמיום. זו בחירה של אין ברירה מכיוון שעלות רכיבי הייצור של הרכב החשמלי, בעיקר הסוללה, היא כה גבוהה עד שהדרך היחידה כמעט להגיע לרווחיות היא להתמקד בפלח הפרמיום הרווחי.

החשמליות החדשות שמגיעות, והאם המיסוי הירוק בדרך לרפורמה? 
אחרי זינוק של עשרות אחוזים: האם זה הצעד שיוזיל את ביטוחי הרכב

המודל הזה עובד היטב בשוק הרכב הסיני, שבו מותגי הפרימיום מצליחים להתחרות בטסלה ובמותגים האירופאים בסיוע לא מעט גאווה לאומית. אבל באירופה ובישראל שבהן שוק רכבי הפרמיום נשלט על ידי קומץ מותגי־על עתירי סטטוס, נתקלים המותגים הסינים במחסום תדמית כמעט בלתי עביר.

גם חברת BYD הענקית ניצבת כיום מול המחסום הזה. אמנם ה־ATTO3 "העממי" שלה נחשב כאן לסיפור הצלחה מקומי ובינלאומי, אולם דגמי הפרמיום היקרים של המותג, שהושקו במקביל, כמעט לא הותירו חותם על השוק. אחד מהם הוא מכונית הספורט־סדאן HAN.

 

עיצוב חיצוני

חיצונית ל־HAN יש עיצוב "מערבי" נאה וידידותי לעין. החרטום די צנוע עם גריל צר רוחבי, שמשתלב בפנסי חזית שטוחים ובמכסה מנוע אופקי. פרופיל הצד זורם ואתלטי, ללא תפיחות אגרסיביות והאלמנט הבולט במבט מהצד הוא קו זרימה "מהיר" של הגג ושל שמשות הצד לעבר הזנב הקצר יחסית בנוסח מכוניות "פאסטבק".

הסעיף שיאפשר למשרד האוצר לעקוף את רגב שמעכבת את פרויקט המטרו 

גם בזנב עצמו אין כמעט אלמנטים יוצאי דופן, למעט שמשה אחורית אופקית שמשתלבת בצורה אינטגרלית בגג נוסח טסלה. בלילה הרכב מואר בתאורת LED היקפית מרשימה, שנראית למרחוק, אך בשעות היום לא הרבה צופים יקדישו לרכב תשומת לב. זה לא בדיוק עיצוב לגריפת "לייקים".

פנים הרכב

תא הנוסעים כבר לוקח את הנהג ונוסעיו לטריטוריה יוקרתית ומעוצבת שבעלי טסלה יכולים רק לייחל לה. מלפנים יש מושבים ספורטיביים מרהיבים שעוטפים את היושבים כמו אצל מיטב מותגי הספורט־פאר. המושבים מלפנים ומאחור עטויים בעור איכותי ומפוסל וכך גם ההגה ומערך הפיקוד, כאשר המשטחים החשופים הבודדים עשויים מפלסטיק רך.

מרחב הפנים מכובד ונוסעים מבוגרים בגובה ממוצע ייהנו משפע של מרחב לברכיים מלפנים ומאחור וממרחב ראש סביר אם כי המושב האמצעי מאחור לוקה במשענת גב די קשיחה, שמכבידה על הסעת שלושה מבוגרים למרחקים ארוכים. תא המטען רחב ושטוח, אבל לא עמוק ומסתפק בנפח של 410 ליטר. זה נתון לא מרשים, אבל כבר התרגלנו שזה הקורבן במכוניות חשמליות.

מולטימדיה ומצלמות

קרוס־אובר החשמלי הגדול TANG שבו נסענו לאחרונה ובמרכזו ניצב לוח מחוונים דיגיטלי חד ומסך ענק שמרכז את המידע החיוני והשליטה בפונקציות המשניות. ממשק ההפעלה אמנם פחות רהוט ומאורגן מזה של טסלה, אבל עדיין ברור ומהיר דיו לזיהוי תוך כדי נסיעה ומצליח לפצות במידה על העדרם של מתגי שליטה פיזיים במזגן ובמערכת הקול.

הנדסת האנוש יעילה, עם מוט הילוכים נוח לשימוש במרכז הקונסול שמסביבו מרוכזים מתגים חיוניים לשליטה במערכות הנהיגה. תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית ומרגישה "מחוברת לכביש" מבלי לוותר על הראות ההיקפית.

האבזור התקני נדיב עם כוונון חשמלי רב מצבים למושבים, מערכת קול באיכות גבוהה, גג פנורמי, תאורת פנים מרהיבה וחבילה מקיפה של מערכות בטיחות היקפיות כולל בקרת שיוט מתקדמת שחוסכת לנהג לא מעט אנרגיה. איכות הייצור והגימור מרגישה מושקעת ומוקפדת עם דלתות כבדות ובידוד רעשים אפקטיבי, אם כי פה ושם אפשר למצוא רכיבים שאיכותם לא מיישרת קו עם המותגים המערביים המובילים.

מנוע וטווח בין נסיעות

המפרט של מערכת ההנעה כולל שני מנועים בהספק משולב של 517 כ"ס, מומנט של 70 קג"מ, הנעה לכל הגלגלים וזינוק מאפס ל־100 קמ"ש במעט פחות מ־4 שניות. עד לפני שנים לא רבות היה צריך לשלם קרוב למיליון שקל ואף יותר כדי לקבל ביצועים כאלה. דגמי "הפרפורמנס" של טסלה 3 שינו את משוואת ה"כוח לכסף" בשוק וכיום כבר אפשר למצוא כמה וכמה דגמים חשמליים יוקרתיים עם ביצועים דומים.

ועדיין, לא פשוט לפתח תוכנה שתסנכרן את כל הכוח הזה ותהפוך אותו לבר־שליטה בידי נהגים לא מיומנים. המהנדסים של BYD עשו זאת בהצלחה יתרה והתוצאה עוצרת נשימה, תרתי משמע. אם תמצאו פיסת אספלט פנויה וארוכה מספיק, ותבחרו במצב הספורטיבי, תגלו שהתאוצה של הרכב הזה ממצב עמידה, גם בעליות, פשוט סוחטת את האוויר מהריאות. צבירת המהירות מסחררת והכל מתבצע בצורה חלקה ויציבה. בקיצור דרמה תרבותית.

על הכביש

מי שמרגיש שמיצה את מכסת הריגושים, לפחות עד הפעם הבאה, יכול לשייט עם המכונית במתינות וברוגע כאחד האדם ולשכוח מ־500 כוחות הסוס. גם ניהול הכוח מצטיין והסוללה, בקיבולת של 83 קילוואט־שעה, מספקת טווח מעשי מאוד מרשים. הנתון הרשמי ב־WLTP נוקב ב־521 ק"מ, אך בפועל נראה שניתן להגיע לטווח ריאלי של יותר מ־450 ק"מ ביום חם עם מזגן פועל מההתנעה ועד לכיבוי. זה נתון, שאותו יכולה להשיג כנראה רק יצרנית רכב חשמלית, שגם מפתחת ומייצרת את הסוללות שלה בעצמה מבראשית.

לא מעט לקוחות בפלח היו מוכנים להסתפק בתאוצה, בטווח ובתא נוסעים מרווח (תשאלו את רוכשי טסלה). אבל ב־BYD החליטו ללכת עוד צעד לקראת הלקוחות באירופה וציידו את המכונית בשלדה ספורטיבית מדויקת ונעימה לנהיגה נמרצת. זו אמנם לא ב.מ.וו, אבל ההיגוי מרגיש מדויק ומאוזן, העברות המשקל מתבצעות ברהיטות ומתלי האוויר, שהם אבזור תקני, מנטרלים באפקטיביות את המהמורות גם בשגרה וגם בעת נהיגה נמרצת.

מחיר

בשורה התחתונה ה־HAN היא מכונית ספורט־סאלון, שצריכה להיות תמרור אזהרה ברור לתעשיית הרכב המערבית. הסינים כבר לא רק "מיישרים קו", אלא חותרים לעליונות הנדסית. אמנם למכונית יש עיצוב די צנוע עבור רכב פרמיום ובמחיר של 335 אלף שקל, הסיכויים שהיא תצליח לשכנע את בוגרי ה־MBA (מרצדס, ב.מ.וו, אאודי) שוחרי הסטטוס לעבור למותג סיני לא מוכר - קלושים. אבל מי שידלג על מחסום התדמית יגלה, שבהשוואה למחירים של דגמים אירופאים מקבילים היא מציעה VALUE יוצא דופן. 

חלק מהמתחרות

טסלה 3 פרפורמנס

ב־252 אלף ש' למכונית יש שני מנועים בהספק משולב של 534 כ"ס והיא מסוגלת להאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־3 שניות. טווח הנסיעה ב־WLTP הוא עד 547 ק"מ.

טסלה 3 פרפורמנס / צילום: יח''צ
 טסלה 3 פרפורמנס / צילום: יח''צ

יונדאי איוניק 6 AWD

285 אלף שקל עולה הרכב עם שני מנועים בהספק משולב של 535 קמ"ש. הוא מאיץ מאפס ל־100 ב־5.1 שניות. טווח הנסיעה מגיע עד 583 ק"מ.

יונדאי איוניק 6 AWD / צילום: יח''צ
 יונדאי איוניק 6 AWD / צילום: יח''צ