החשמליות החדשות שמגיעות, והאם המיסוי הירוק בדרך לרפורמה?

במשרד להגנת הסביבה נבחנות כיום שתי דרכים שקלול ותמחור זיהום מכלי רכב, רביזיה של המיסוי הירוק או הטלת "מכסות זיהום" על יבואני הרכב • בשוק הרכב בינתיים מסתערים על החשמליות • ועוד חדשות מענף הרכב

המיסוי הירוק על רכב בדרך לרפורמה? השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המיסוי הירוק על רכב בדרך לרפורמה? השבוע בעולם הרכב / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המשרד להגנת הסביבה פועל לגיבוש שיטות חדשות לשקלול ותמחור הזיהום מכלי רכב. זאת בין היתר במטרה להאיץ את התחלופה של כלי רכב מזהמים בכלי רכב "ירוקים" - בעיקר כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין.

כיום נבחנות במשרד שתי דרכים עיקריות לביצוע הרפורמה. הראשונה היא באמצעות רביזיה מהותית של נוסחת "המיסוי הירוק", שקיימת מזה למעלה מעשור. הנוסחה הזו משקללת ומתמחרת מזהמים שונים, שנפלטים מכלי הרכב, ובהתאם לה נקבע "ציון ירוק" לכל רכב חדש שנמכר בישראל. הציון מהווה בסיס לחישוב גובה ההטבה במס הקניה.

אחרי זינוק של עשרות אחוזים: האם זה הצעד שיוזיל את ביטוחי הרכב?
הכירו את המותג הסיני החדש שאמנון שעשוע השקיע בו ומגיע לישראל

יצוין כי בשיטה הנוכחית לא מוטל כל "קנס" על כלי רכב מזהמים במיוחד, אלא רק הטבה מדורגת על כלי רכב מופחתי פליטה. בנוסף, בעבר נכללו במיסוי הירוק הטבות מס מיוחדות לכלי רכב עם הנעה חשמלית, הנעה היברידית והנעת פלאג־אין. אולם חלק מההטבות הללו בוטלו או הצטמצמו משמעותית בשנים האחרונות.

גלגול אחריות על פליטות פחמן ליבואנים

הדרך השנייה שנבחנת במשרד היא הטלת "מכסות זיהום" על יבואני הרכב, שכוללת הצבת תקרת פליטות ממוצעת לכל כלי הרכב אותם מייבא כל יבואן לישראל, והטלת קנסות על חריגה ממנה. צעת חקיקה ברוח זו נכללה בטיוטת חוק ההסדרים אולם לבסוף לא עברה לנוסח הסופי.

האיחוד האירופי משתמש בשיטה דומה כדי לאלץ את יצרני הרכב בייצור ושיווק של כלי רכב "ירוקים". אולם בענף הרכב בישראל טוענים כי החלתה על היבואנים בישראל עתידה להפלות בין יבואנים שליצרנים שלהם יש היצע נרחב של כלי רכב חשמליים, ולפיכך ממוצע הפליטה שלהם נמוך מאד, לבין יבואנים קטנים יותר, שאין להם היצע רכב חשמלי. בנוסף עדיין לא ברור כיצד יהיה ניתן להחיל תקנות כאלה על עשרות יבואנים מקבילים, שמייבאים כיום לישראל מלאים מזדמנים של כלי רכב מתוצרת יצרנים שונים.

בענף הרכב מעריכים, שגם אם משרדי הסביבה והאוצר יגבשו רפורמה חליפית, ספק אם היא תושלם עד ינואר 2024. זה המועד שבו מס הקניה על רכב חשמלי אמור לעלות מ־15% ל־30% והטבת המס המיוחדת על רכבי פלאג־אין תתבטל כליל.

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר בתגובה כי "המשרד להגנת הסביבה פועל להקים מנגנון יעדי פליטות לרכב חדש אשר יבטיח את המשך כניסתם של רכבים מופחתי זיהום. המשרד עוקב ובוחן את נתוני כניסת הרכבים החדשים ואת החסמים ככל שישנם וזאת על מנת לקדם את הנושא.. המשרד פועל לקביעת מנגנון רגולטורי הדומה למנגנון הקיים באיחוד האירופי, אשר מחייב לעמוד בערכי פליטת CO2 ממוצעים לכלל כלי הרכב המשווקים מדי שנה בגבולות האיחוד האירופי. בנוסף, המנגנון האירופי כולל: עידוד רכבים בעלי פליטה נמוכה ומאופסי פליטות וקביעת מנגנון דיווח ואיסוף נתונים מכלל יבואני הרכב. כל זאת בהתאמה לשוק הרכב בישראל. המשרד להגנת הסביבה עוקב אחר קצב חדירת כלי רכב חשמליים בישראל ובוחן את קצב החדירה בהשוואה לאירופה".

טויוטה יאריס מתחדשת

חברת טויוטה חשפה השבוע באירופה את מודל 2023 המחודש של הסופר־מיני הפופולרית טויוטה יאריס. המכונית עברה מספר שינויי עיצוב קלים, בעיקר בחרטום שזכה לסט חדש של גריל ופגושים. להיצע נוספו כמה חבילות עיצוב חדשות, כולל חבילה ספורטיבית.

החידוש המרכזי הוא גרסה חדשה של מערכת ההנעה ההיברידית עם הספק משופר של 130 כ"ס לעומת 116 כ"ס עד כה. התאוצה מאפס ל־100 קמ"ש השתפרה בחצי שניה ועומדת כעת על 9.2 שניות ופליטת ה־CO2 נותרה כמעט ללא שינוי.

מודל 2023 המחודש של הסופר־מיני הפופולרית טויוטה יאריס / צילום: יח''צ
 מודל 2023 המחודש של הסופר־מיני הפופולרית טויוטה יאריס / צילום: יח''צ

החברה השיקה ביאריס חבילת בטיחות ואלקטרוניקה משודרגת, שכוללת בין השאר מערכת מתקדמת לחניה אוטומטית, מערכת בלימה אוטונומית משודרגת ועוד. גם לוח המחוונים הדיגיטלי חדש וכך מערכת המולטימדיה שכוללת בין השאר אפשרות לעדכוני תוכנה אלחוטיים (OTA) ואופציה למסך 12.3 אינץ'.

 החשמליות ממשיכות לטפס במכירות

בחמשת החודשים הראשונים של השנה נמכרו בישראל כ־24 אלף כלי רכב חשמליים, עלייה של כ־176% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק של כלי הרכב החשמליים מכלל המסירות מתקרב ל־17% לעומת כ־6.3% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. שלוש קבוצות ייבוא עיקריות, שלמה מוטורס, יוניון מוטורס וכלמוביל החזיקו בכ־69% מכלל המסירות מתחילת השנה. במקום הרביעי נמצאת טסלה, שלמרות חיתוך המכירות העמוק מכרה בחמשת החודשים הראשונים של השנה כ־1850 יחידות.

טסלה EV / צילום: יח''צ
 טסלה EV / צילום: יח''צ

אולם בענף הרכב מעריכים כי זרם הייבוא והמסירות של כלי הרכב החשמליים יתגבר משמעותית החל מסוף הרבעון השלישי בשל הצפי להעלאת מס הקניה על רכב חשמלי בינואר הקרוב. בין השאר מצפים בענף לגל של דגמים חשמליים חדשים, ושל מותגים חשמליים חדשים, שינחתו בישראל עוד לפני סוף השנה כדי להקדים את עליית המס.

המגה־קרוס־אובר XM העתידני של ב.מ.וו נוחת בישראל

חברת דלק רכב, יבואנית ב.מ.וו, מתחילה לשווק בישראל את הקרוס־אובר המתקדם ב.מ.וו XM, שהושק רק לאחרונה בארצות הברית. הרכב פותח על ידי חטיבת הספורט "M" של החברה והוא אחד הכלים הגדולים והחזקים מסוגו, שהשיקה החברה הגרמנית אי פעם. אורכו 5.1 מ' ובסיס הגלגלים שלו הוא באורך 3.1 מ'.

הקרוס־אובר המתקדם ב.מ.וו XM / צילום: יח''צ
 הקרוס־אובר המתקדם ב.מ.וו XM / צילום: יח''צ

העיצוב "הטכנולוגי" הייחודי מסתיר בתוכו תא נוסעים עתידני, מתלים אקטיביים ממוחשבים ומערכת הנעת פלאג־אין ייחודי, שמשלבת מנוע V8 טורבו־בנזין עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת של 26 קילוואט, שאמורה לספק טווח נסיעה על חשמלי של עד כ־88 ק"מ. ההספק הכולל של הרכב הוא 653 כוחות סוס והתאוצה מאפס ל־100 קמ"ש אורך כ־4.5 שניות. בשלב מאוחר יותר תושק גרסה מיוחדת של הרכב עם 748 כ"ס. המחיר טרם פורסם אולם בארה"ב הוא מתחיל בכ־159 אלף דולר, כפול מהמחיר של ב.מ.וו X5 פלאג־אין שעולה בישראל כ־700 אלף שקל.

במקביל מתחילה החברה לייבא לפי הזמנה את גרסאות ה"קומפטישן" הייחודיות של ב.מ.וו X5 וב.מ.וו X6. הגרסאות הללו מצוידות בשלדות מיוחדות, שכוילו על ידי מחלקת הספורט־המוטורי של ב.מ.וו ומתאפיינות בעיצוב ייחודי של החרטום ובמנוע V8 בהספק 625 כ"ס עם תאוצה מאפס ל־100 בפחות מ־4 שניות.