שוק הרכב | ניתוח

המלאי מתרוקן, והיבואנים נמנעים ממבצעים חדשים: סימני האטה בשוק הרכב

למרות הצמיחה במסירות הרכב עד מאי, התחזיות להמשך השנה פחות אופטימיות • המלאים שהגיעו בסוף 2022 במחיר נמוך מהיום החלו להתרוקן, ובמקביל היבואנים נמנעים מלהציע מבצעים חדשים • האם הביקוש למכוניות חשמליות יבלום את המגמה?

כלי רכב חדשים בנמל אילת, נובמבר 2022. הענף התחיל את 2023 ללא חוסרים / צילום: Shutterstock
כלי רכב חדשים בנמל אילת, נובמבר 2022. הענף התחיל את 2023 ללא חוסרים / צילום: Shutterstock

נתוני מסירות הרכבים החדשים בחודשים ינואר־מאי שפורסמו בסוף השבוע האחרון, משדרים לכאורה אופטימיות. מתחילת השנה נמסרו בישראל כ־149.6 אלף כלי רכב, עלייה של כ־10% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במבט ראשון, זה נראה כמו הישג מכובד בהתחשב בכך שהמשק נמצא בעיצומו של גל אינפלציוני, שרמת המחירים בשיא, ושהריבית בשוק מייקרת כיום הרכישה במימון מלא בכמעט 10%.

אבל זו עשויה להיות אשליה. כאשר בוחנים את התמונה הרחבה של שוק הרכב הישראלי, אפשר למצוא לא מעט סימני אזהרה שמצביעים על שינוי מגמה שלילי. 

ההייטקיסטים מעבירים את הפנסיה שלהם למעקב אחר מדדי וול סטריט ומרוויחים | בדיקת גלובס
הפיחות בשקל לא עוצר, אבל בשוק מעריכים: בנק ישראל לא יתערב, בינתיים
חושבים שוול סטריט תמשיך לעלות? הסטטיסטיקה לא לטובתכם | ניתוח טכני

המלאים מנעו את זינוק המחירים, בינתיים

הצמיחה המתונה של חודשי ינואר־מאי 2023 מגיעה אחרי ששנת 2022, שעמדה על רקע של מחסור מתמשך בכלי רכב עקב שיבושים באספקת השבבים ועיכובים לוגיסטיים. המחסור גרר ביקוש בלתי מסופק, בהיקף שהוערך בסוף שנה שעברה בכ־30־40 אלף כלי רכב.

כיום, השוק חוזר לתפוקה כמעט מלאה ורוב היבואנים כבר יכולים להזמין ולקבל מהיצרנים מלאים כמעט לא מוגבלים וללא עיכובים. אפילו דגמים חשמליים, שבשנה שעברה דרשו המתנה של חודשים רבים, זמינים כיום במלאי לאספקה מיידית או לפחות מהירה. התוצאה: כלי הרכב "החסרים" מ־2022 סופקו ללקוחות בחמשת החודשים הראשונים של השנה, אך אם מנטרלים את המסירות בטווח הרחוק מהסך הכולל, מגלים שהביקוש השנה נמוך בפועל.

בנוסף, צריך לקחת את ההשפעה של עליית שערי המטבע על המחירים בשוק הרכב. נזכיר שבסוף 2022 נרשמה הקדמה משמעותית של יבוא כלי רכב לישראל, בין השאר בגלל העלאת מס הקנייה על המכוניות החשמליות והפלאג־אין בינואר, והעדכון התקופתי של "המס הירוק".

על פי נתוני רשות המסים, בחודשים נובמבר ודצמבר בלבד, יובאו לישראל לא פחות 91 אלף כלי רכב חדשים ורובם שוחררו מהמכס בסוף 2022 כדי לדלג על עליות המס. המשמעות היא שענף הרכב התחיל את השנה עם מלאי ששקול לשלושה־ארבעה חודשי מכירות. המלאי הזה נרכש בשער דולר ממוצע של כ־3.4 שקל ובשער אירו של כ־3.6 שקל - פער משמעותי של כ־10% וכ־11% בהתאמה מהיום.

עובדה זו אפשרה ליבואנים "לגלגל" בחמשת החודשים הראשונים של 2023 מלאי שנרכש במחירים זולים יחסית, ולהעניק עליו הנחות מכובדות לחברות הליסינג. אולם, החגיגה מתקרבת לסיומה ותחילת יבוא מלאי של דגמים חדשים, שנרכשים ומשוחררים ממכס בשערי מטבע גבוהים, צפויה להחליפה.

בינתיים, את ההשפעה של היחלשות השקל ניתן לראות בזינוק שנרשם במחירים של דגמי רכב חדשים שהושקו בישראל. למשל, קיה סלטוס, רכב פנאי עממי ופופולרי נחת כאן ביוני בגרסה מחודשת, עם מחיר שמתחיל בכ־156 אלף שקל. כשהרכב הושק בישראל לראשונה באוגוסט 2020, מחיר הפתיחה שלו עמד על כ־134 אלף שקל. גם הונדה ג'אז היברידית, שעברה לאחרונה עדכון, הגיעה לארץ החודש במחיר של כ־148 אלף שקל, כשהדגם היוצא תומחר בכ־126 אלף שקל.

 

ניתן להניח שכאשר יגיעו לכאן עוד דגמים חדשים שיהיו יקרים משמעותית מקודמיהם, ההשפעה השלילית על המכירות תהיה מוחשית.

המכירות מאיטות, המבצעים עוד לא חוזרים

עוד תמרור אזהרה למה שצפוי בהמשך השנה הוא חסרונם של מבצעי המכירות. בשנה שעברה קל היה להסביר מדוע נעלמו המבצעים - המחסור בשוק אפשר ליבואנים למכור כמעט כל רכב במלאי במחיר מחירון או עם הנחה סמלית וברווחיות גבוהה. במילים אחרות, זה היה "שוק של מוכרים".

השנה, כשרמות המלאי חוזרות לתקנן, השוק עדיין מגמגם למרות שנכנס לטריטוריה מובהקת של "שוק של קונים". אין כמעט מבצעי מכירות והפעילות נמוכה אפילו בערוצי ה"האפס קילומטרים", שבאמצעותם מגלגלות בשגרה חברות הליסינג לשוק כלי רכב חדשים בהנחות משמעותיות. בדיקה שערכנו מגלה שהמבחר בערוצי המכירה האלה דל ומתמקד במלאים נקודתיים. גם גובה ההנחות שמוצעות בו נמוך משמעותית מגובה ההנחות לפני שלוש־ארבע שנים.

מנועי הצמיחה: החשמליות והסיניות

מי שעשוי "להציל" את שנת המכירות ולהחזיר לה את המומנטום החיובי, הם שני מנועי הצמיחה של שוק הרכב השנה, שגם חופפים במידה רבה: כלי הרכב החשמליים וכלי הרכב מתוצרת סין. בחודשים ינואר־מאי נמסרו בישראל כ־24 אלף כלי רכב חשמליים (BEV), שהיוו קרוב ל־17% מכלל מסירות הרכב החדש ועלייה של כ־176% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. רק בחודש מאי נמסרו 4,000 כלי רכב חשמליים, שהיוו כ־16% מהמסירות.

הנתונים המרשימים הללו נרשמו למרות שהמחיר הממוצע לעסקה בפלח הרכב החשמלי עדיין גבוה, ועמד בחמשת החודשים הראשונים של 2023 על 180 אלף שקל לרכב. יתרה מכך, רוב עסקאות מכירת הרכב החשמלי הן עדיין ללקוחות פרטיים (כ־80% בממוצע), והן מתבצעות כמעט ללא הנחות מהמחירון.

מכיוון שבינואר 2024 מס הקנייה על רכב חשמלי צפוי לזנק מ־20% ל־35% ולהביא עמו התייקרות של עשרות אלפי שקלים, מכירות כלי הרכב החשמליים עשויות להאיץ ברבעונים הבאים ויגררו מעלה את כל השוק איתן. עם זאת, נציין כי לא בטוח שהמס אכן יעלה. מעבר לעובדה שהעלאת מס קנייה היא נושא פוליטי רגיש, בשבוע שעבר ספגה ישראל "נזיפה" בנושא מה־OECD, שקבע בדוח שפרסם כי שיעור חדירת הרכב החשמלי לארץ הוא עדיין מזערי.

ועדיין, אי־אפשר גם להתעלם מהחדירה המהירה של כלי הרכב מתוצרת סין בישראל. בחמשת החודשים הראשונים של השנה נמכרו בארץ למעלה מ־26 אלף כלי רכב מתוצרת סין (כולל טסלה), שתפסו נתח של 17.5% מכלל המכירות - הנתח הגדול ביותר של כלי הרכב הסינים בגוש התקינה האירופית.

הנפגעים העיקריים מהחדירה הסינית הם המותגים הקוריאנים, כולל אלה שמייצרים דגמי מפתח באירופה. בחודשים ינואר־מאי ירד נתח השוק של המותגים הקוריאנים בישראל לכ־28.9% לעומת נתח של 33.6% אשתקד. אובדון הנתח הזה כולל גם כלי רכב חשמליים ומכוניות בנזין, אל מול צ'רי שמסרה בחודשים האלה כמעט 7,200 כלי רכב וזה בוודאי כואב.