גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכלכלה יצאה מסנכרון? מה אפשר ללמוד מהעלאות הריבית ברחבי העולם

בתוך 24 שעות הוחלט להעלות את הריבית באירופה, להוריד אותה בסין ולהשאירה ללא שינוי בארה"ב, וחלק מהמשקיעים נותרו מבולבלים ● ה"התנגשות" הזו קורית בגלל שכל כלכלה עוברת לנוע יותר ויותר לפי הקצב שלה, אבל למרות זאת, רוב שוקי ההון נותרים קשורים לדולר

יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול ועמיתו הסיני יי גאנג / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול ועמיתו הסיני יי גאנג / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

תוך 24 שעות בלבד השבוע הגיעו הבנקים המרכזיים של שלושת הגושים הכלכליים הגדולים בעולם למסקנות שונות מאוד. בגוש האירו עלתה הריבית, ארה"ב הותירה אותה ללא שינוי והסינים הורידו. למשקיעים נעשה קשה יותר להבין את הכלכלה העולמית - ולפדרל ריזרב אולי נעשה קשה יותר לבלום את האינפלציה.

אלו חמש המניות שוורן באפט הגדיל את ההשקעות שלו בהן
טעות בתמחור או רעב מופרז: מה גרם לדליה אנרגיה להציע מחיר "משוגע" על רכישת תחנת הכוח אשכול

הצעדים המתנגשים נגרמים בגלל שכלכלות עוברות יותר ויותר לנוע לפי הקצב המקומי שלהן. אירופה נמצאת מבחינה טכנית במיתון, אבל הבנק המרכזי שם מצפה שהאינפלציה תישאר גבוהה. לסין אין בעיה של אינפלציה, אך כלכלתה סובלת מהתוצאות של סגרים ארוכים ובועה בתחום הנכסים. הכלכלה האמריקאית מצליחה מאוד, והאינפלציה ירדה, אבל ההתייקרויות שבבסיסה נותרו גבוהות באופן עקשני.

ההיפרדות הגלובלית כבר גרמה לתנודות בשערי מטבע. היואן הסיני נחלש השנה, מה שאמור להפוך את היצוא מסין לתחרותי יותר, לפגוע ביבוא ולעזור לכלכלה. אבל כשסין הולכת על סיוע על מלא או על התערבות בכלכלה כמו ב-2009, או כמו אחרי הקריסה של שוק המניות שלה ב-2015, השווקים שלה מאבדים את הקצב העצמאי שלהם. פיקוח על ההון וחשש מהפקעה גורמים לכך שהשווקים הסיניים אינם נמצאים באינטגרציה הדוקה עם תיקי השקעות כלל-עולמיים.

הדולר יורד בהשוואה לאירו ולליש"ט

מה שיותר חשוב למשקיעים אמריקאים הם הצעדים באירופה, שם הבנק המרכזי של אירופה והבנק האנגלי המרכזי - שיקבע את הריבית שלו בשבוע הבא - נראים כעת על ידי משקיעים כיותר ניציים מהפד. זה מעלה את תשואות האג"ח שלהם, ומוריד את הדולר בהשוואה לאירו וללירה שטרלינג.

כשלעצמם, שינויים כאלה הם בדיוק מה שאמור לקרות. כל הרעיון של מטבע צף הוא לשחרר בנקים מרכזיים לקבוע את הריביות שלהם על פי נושאים הרלוונטיים לכלכלות של המדינות שלהם. הבעיה מגיעה מהרגישות של המשקיעים לחולשה של הדולר, וחיזוק הביטחון העצמי שמגיע בעקבותיה.

אמריקאים אינם רגילים לחשוב על השקעותיהם במטבעות אחרים. תפקיד הדולר כמטבע העתודה של העולם הפך אותו לסטנדרט למדידת ערך ולעסקאות בינלאומיות. אבל לדולר יש עוד השפעה עמוקה, כזו שמשקיעים לעתים קרובות פשוט מפספסים.

כשהדולר עולה, אמריקאים נעשים עשירים יותר, מכיוון שהם יכולים לקנות יותר מוצרים זרים באותה כמות דולרים. אבל לאחרונה הם צפויים לחוש עניים יותר, בגלל שהדולר והמניות נעים בכיוונים הפוכים.

המטבע ושוק המניות היו קשורים קשר הדוק בזמני משבר, כשהדולר נרכש כמקלט בטוח והמניות נזנחו בגלל שהן היוו סיכון. אחרי 2008, היחס שלפיו הדולר עולה והמניות יורדות התחזק, ומאז המכירות הגדולות (selloff) שהחלו ב-2022, הקשר נעשה חזק אף יותר, כשהשינויים השבועיים בערך הדולר יכולים להסביר כחצי מהתנודות ב-S&P 500 בתקופה זו.

דרך אחת לחשוב על זה היא שכשהפד מעלה ריביות, הדולר, שעלה עד הסתיו, מתחזק בחדות, וזה פוגע במניות אמריקאיות. אבל אז הבנקים המרכזיים באירופה ובאנגליה נהיו רציניים לגבי העלאות הריבית, הדולר החל להיחלש, והשוק השורי בארה"ב התחיל.

אם תסתכלו על מניות אמריקאיות כמו שמסתכלים עליהן האירופאים תראו שבאירו הן מעולם לא ירדו ב-20%, שלרוב מגדירים שוק דובי, והן גם לא השתקמו במידה שמצדיקה הגדרה של שוק שורי חדש. הדרמה קורית בשער המטבע, לא במניות.

בעלי מניות אמריקאים מרגישים עשירים יותר

זה אולי נראה כמו תוצאה מעוותת, ועושה חיים קשים יותר לפדרל ריזרב. בעיקרון, ריביות גבוהות יותר באירופה אמורות לרכך את הביקוש, כולל הביקוש ליצוא אמריקאי לאזור, שגם הוא מעלה תשואות בארה"ב לאחר שחלק מהמשקיעים עברו לרכישת אג"ח אירופיות. הדברים האלה אמורים להיות גרועים לכלכלה האמריקאית וגרועים למניות אמריקאיות.

אך כל עוד משקיעים נצמדים לרעיון שהדולר והמניות נעים בכיוונים הפוכים, המשמעות של דולר חלש יותר היא שבעלי מניות אמריקאים מרגישים עשירים יותר, אפילו אם במונחי מטבע זר יש להם אותו כוח קנייה.

משקיעים שמרגישים שיש להם כסף נוטים ללוות ולהוציא יותר, מה שתומך בכלכלה - בדיוק ההיפך מההאטה שהפד מנסה לייצר. זה גם מגביר את התחרותיות בייצור האמריקאי, ושוב תומך בכלכלה. בלי שהפד יעשה כלום, עליות הריבית במקומות אחרים נותנות זריקות עידוד לכלכלה האמריקאית.

לדולר החלש יש השפעות מעוותות גם במקומות אחרים. בגלל ששוקי ההון קשורים זה בזה, הרבה מדינות וחברות לוקחות הלוואות בדולרים והרבה משקיעים עולמיים גדולים חושבים בדולר - דולר חלש גורם לכולם לתחושה חיובית. מניות אירופיות במונחים של המטבעות המקומיים שלהן ושווקים מתפתחים חוץ מסין עלו כמעט עם היחלשויות הדולר כמו מדד S&P.

אפילו כשכלכלות ובנקים מרכזיים נפרדים, רוב שוקי ההון נותרו קשורים קשר הדוק וקשורים למכנה משותף כלל עולמי: הדולר.

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה, נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר