גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יופי של אקזיט: אורן הולצמן מכר מניות איל מקיאג' בנאסד"ק במעל 200 מיליון דולר

חברת האיפור הכושלת לשעבר השלימה הנפקה לפי שווי של 2 מיליארד דולר ● רוב כספי הגיוס זרמו לכיסיהם של המנכ"ל אורן הולצמן ולקרן של חברת מוצרי היוקרה לואי ויטון ● איל מקיאג', שמגדירה עצמה כפלטפורמה טכנולוגית-צרכנית בשוק הביוטי העולמי, היא כיום חברה צומחת ורווחית

אורן הולצמן / צילום: יח''צ
אורן הולצמן / צילום: יח''צ

אודיטי טק, החברה-האם של איל מקיאג' הישראלית, מתחילה להיסחר בנאסד"ק בשווי של כ-2 מיליארד דולר. החברה - שרק לפני כעשור הייתה חברה כושלת מתחום האיפור עם חובות גדולים לנושים שלה - מגדירה את עצמה כיום כפלטפורמה טכנולוגית-צרכנית שנועדה לשנות את שוק הביוטי העולמי, היא צומחת ורווחית, ונראה כי הביקושים למניה החדשה בנאסד"ק היו גבוהים.

בעוד שבתחילה תכננה אודיטי להנפיק במחיר של 27-30 דולר למניה, היא העלתה את הטווח המבוקש בהמשך ל-32-34 דולר, ולבסוף התמחור נקבע על 35 דולר. בסך-הכול נמכרו בהנפקה מניות בהיקף של כ-423 מיליון דולר. 

הסיפור המדהים של איל מקיאג': מרשת כושלת לענקית ביוטי בדרך לנאסד"ק
כך הפך רואה חשבון אנונימי בן 29 את איל מקיאג' לאימפריה

בעלי השליטה בחברה הם המנכ"ל אורן הולצמן, שנכנס להשקעה בחברה לפני עשור, וקרן L Catterton של חברת מוצרי היוקריה לואי ויטון, שהשקיעה באודיטי ב-2017 סכום של 95 מיליון דולר ורכשה אז 38.5% מהמניות.

 

הולצמן, שהיה רואה חשבון צעיר בן 29, חיפש הזדמנויות השקעה, וחבר הפנה את תשומת-ליבו לחברת איל מקיאג', שחובותיה הסתכמו אז ב-40 מיליון שקל. הוא החליט ללכת על זה, וביום הרכישה היה עליו לשלם 10 מיליון שקל (מתוך 12 מיליון בסך-הכול) - סכום שחלקו המשמעותי מומן בהלוואות, וחלקו מומן על-ידי שיעבוד הדירה שלו.

יחד עם אחותו, שירן הולצמן-אראל המכהנת בתפקיד מנהלת המוצר הראשית, הם בנו תוכנית אסטרטגית לחברה. עם הקרן הושקה פעילות האונליין של החברה, והאתר שלה מותג כאתר קניות שפונה לקהל בינלאומי ומאפשר ללקוחות להתאים איפור על בסיס מודלים של למידת מכונה. 

להגדיר מחדש את התעשייה 

בתשקיף שלה מציינת החברה כי היא ממוצבת היטב לנצח בשוק, כשלדבריה הפלטפורמה הטכנולוגית-צרכנית שלה בנויה להגדיר מחדש את התעשייה: מעבר מאוף-ליין, מכירות סיטונאיות, מודל אאוטסורסינג, מוצר אחד שמתאים לכולם והתמקדות בהתייעלות - לדיגיטל, מכירות ישירות, מודל ורטיקלי, מותאם אישית ומבוסס על דאטה.

חלקה הקטן של ההנפקה בוול סטריט היה גיוס הון לחברה עצמה - הונפקו קרוב ל-1.8 מיליון מניות חדשות שיזרימו לקופת אודיטי סכום של 61.4 מיליון דולר. לפני ההנפקה היו בקופת החברה 110 מיליון דולר. בד-בבד, בעלי השליטה בחברה מכרו חלק מהמניות שלהם.

לפי התכנון המקורי, הצעת המכר הייתה אמורה להסתכם בכ-307 מיליון דולר, כאשר חלקו של הולצמן היה מסתכם ב-179 מיליון דולר, וחלקה של L Catterton ב-128 מיליון דולר. אולם לבסוף נמכרו יותר מניות, המסתכמות יחד ל-362 מיליון דולר, כך שניתן להניח כי הולצמן מכר מניות תמורת כ-211 מיליון דולר, והקרן מכרה בכ-151 מיליון דולר. לאחר המכירה, הולצמן מחזיק במניות אודיטי ששוויין בהנפקה עומד על יותר מ-680 מיליון דולר, ו-L Catterton מחזיקה במניות בשווי של יותר מ-485 מיליון דולר.

 

עסקה קודמת של מכירת מניות על-ידי הולצמן ו-L Catterton בוצעה בתחילת שנת 2022, כשבעסקת סקנדרי הם מכרו 9% מהמניות בתמורה ל-130 מיליון דולר ולפי שווי חברה של 1.5 מיליארד דולר.

היקף המכירה של הולצמן והקרן כעת עוד עשוי לגדול בהמשך, משום שהמוכרים נתנו אופציה לחתמי ההנפקה לרכוש עוד כ-1.8 מיליון מניות במחיר ההנפקה תוך 30 יום.

את ההנפקה ליוו החתמים גולדמן זאקס, מורגן סטנלי ו-Allen & Company, ולצידם בנק אוף אמריקה, ברקליס , Truist Securities, JMP Securities ו-KeyBanc Capital Market.

לפי התשקיף של אודיטי, שלוש קרנות הביעו עניין ברכישת מניות בסכום של עד 100 מיליון דולר - Baillie Gifford, פרנקלין טמפלטון ו-BDT&MSD.

"משחק שונה לחלוטין" 

אודיטי החלה כאמור את דרכה עם המותג איל מקיאג', וב-2022 השיקה את המותג הנוסף שלה, SpoiledChild, שפונה לתעשיית ה-wellness. "אנחנו חברת טכנולוגיה שמעוניינת להמציא מחדש כל אספקט של תעשייה ענקית", נכתב בתשקיף. "צוות הטכנולוגיה שלנו הוא הגדול ביותר בחברה, 40% ממצבת כוח-האדם".

לפי אודיטי, היא משקיעה רבות בדאטה, למידת מכונה ו-computer vision, וכך לדבריה החדשנות הטכנולוגיה שלה, בשילוב עם מוצרים פיזיים מובילים ומותגים מוכרים, יכולים לייצר חוויית משתמש מוצלחת אונליין.

החברה צומחת בקצב מהיר: ב-2022 הכנסותיה הסתכמו בכ-325 מיליון דולר, צמיחה של 45%, לאחר צמיחה של פי שניים בהכנסות ב-2021. שיעור ה-EBITDA היה 12.2%, כלומר כ-39.5 מיליון דולר, והרווח הנקי היה 21.7 מיליון דולר (רווח נקי מתואם של 27.3 מיליון דולר); זאת בהשוואה לרווח נקי של 13.9 מיליון דולר (רווח נקי מתואם של 16.2 מיליון דולר) ב-2021. הרבעון הראשון של 2023 הסתיים עם הכנסות של 166 מיליון דולר ורווח נקי של 19.6 מיליון דולר

בראיון למגזין G של גלובס בשנה שעברה אמר הולצמן כי "עם כל הצניעות, אנחנו משחקים משחק שונה לחלוטין. השחקנים הגדולים בביוטי צריכים לעשות שיפט משמעותי כדי להיות חזקים באונליין. ויש גם את הפוקוס הניהולי: בחברות אוף-ליין 90% מהעסקים הם בחנויות, וכדי שהאונליין יתקדם, צריך לדאוג להזיז כל-כך הרבה מלאי, ולכן זה יהיה בליין האחרון. מה שאנחנו מספיקים בחודש, להם לוקח שנה".

הולצמן העריך אז כי מכירות הביוטי באונליין, שעמדו אז על 20%, יגדלו בשנים הבאות ליותר מ-50%, וציין כי אודיטי רווחית באונליין בזכות "כמות מטורפת של דאטה וטכנולוגיה, היכולת שלנו לאסוף מידע, לשאול את הלקוח שאלות ולהציע לו מוצרים שמתאימים לו. המטרה היא לייצר חוויה טובה יותר מחנות".

ההנפקה שתפתח את התיאבון? 

אחרי שנת 2021 שהייתה שנת שיא בהנפקות ראשוניות (IPOs) בוול סטריט עם כ-400 הנפקות בהובלת מגזר הטכנולוגיה, השינוי החד שחל בשווקים ב-2022 - על רקע האינפלציה, העלאות הריבית והחשש מפני מיתון בשווקים מרכזיים - נתן את אותותיו, ומספר החברות שהונפקו ירד למספר דו-ספרתי.

מתחילת 2023, על רקע המגמה החיובית בשוקי המניות, שוק ההנפקות חלש יחסית אך נמצא במגמת שיפור. מדי פעם ישנה הנפקה מוצלחת במיוחד, שבשוק מקווים שהיא זו שתפתח את התיאבון של המשקיעים לעוד הנפקות שמחכות לצאת אל הפועל; גם אודיטי נתפסת ככזאת.

לפי נתונים של חברת Renaissance Capital העוסקת בתחום, במחצית הראשונה של שנת 2023 בוצעו 52 הנפקות ראשוניות שגייסו סכום מצטבר של 9 מיליארד דולר. לשם השוואה, במחצית הראשונה ב-2022 בוצעו רק 39 הנפקות שבהן גייסו 4.2 מיליארד דולר בלבד, ואילו בתקופה זו בשנת 2021 היו לא פחות מ-219 הנפקות שבהן גויס סכום מצרפי של 79.9 מיליארד דולר.

אחת ההנפקות הבולטות של המחצית הראשונה השנה הייתה של רשת המסעדות הים-תיכוניות CAVA, שבחודש שעבר גייסה מעל 300 מיליון דולר, ומנייתה זינקה מאז ב-132%. ההנפקה הגדולה של התקופה הייתה Kenvue, חברה מתחום הצרכנות הרפואית שפוצלה מחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, ומנייתה עלתה מאז ההנפקה ב-13%.

נתוני Renaissance Capital מראים שבעוד שהנפקה ממוצעת ברבעון השני הניבה תשואה שלילית של 10.5%, דווקא ההנפקות של החברות הגדולות יותר (מעל 100 מיליון דולר) הניבו בממוצע תשואה חיובית של 25%. הדבר עשוי להצביע על כך שישנו ביקוש לחברות חדשות בשוק, כל עוד הן גדולות יחסית, יציבות וכמובן - בניגוד חד ל-2021 - גם רווחיות.

עוד כתבות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"